V hlavní roli: třída GT3 – 14. díl
Srovnání vybraných parametrů.
V nabídce více než čtyř desítek představených modelů spolu s rozmanitostí jejich konstrukcí lze snadno ztratit přehled o technice používané v GT3. V následujícím článku budete mít možnost srovnání vybraných parametrů anebo konstrukčních řešení používaných u vozidel této třídy.
Bude-li rok před názvem, jedná se o datum schválení (například v kapitole věnované umístění motoru). V některých případech se mohlo jednat o modely působící na okruzích i před tímto datem. Rok uvedený v závorce (kapitoly Uspořádání motoru, Míry vozidel) označuje vůz z daného modelového ročníku, tj. u jednoho modelu jich může být více.
Obsah s aktivními odkazy na kapitoly
1. Umístění pohonné jednotky
1.1. Vozy s motorem vpředu
1.2. Vozy s motorem za přední nápravou
1.3. Vozy s motorem před zadní nápravou
1.4. Vozy s motorem vzadu
2. Uspořádání motoru
2.1. Přehled atmosférických pohonných jednotek
2.2. Přehled přeplňovaných pohonných jednotek
3. Zavěšení kol
4. Míry vozidel
5. Ceny vybraných GT3
Foto: Martin Ševčík
Jelikož pravidla GT3 umožňují pouze pohon zadní nápravy, lze rozdělení automobilů podle koncepce pohonu zjednodušit na umístění motoru. Třída GT nabízí všechny rozšířené možnosti uložení motoru: vozy s motorem vpředu, s motorem uprostřed (za přední nápravou a před zadní nápravou) a s motorem vzadu.
V této kapitole bude navíc zmíněno zařazení vozů do kategorií dle neoficiální klasifikace anglo-amerického trhu. Poloha motoru je jedním z posuzovaných měřítek při rozdělení do převažujících tříd GT a sportovních vozů.
Pohonná jednotka v prostoru za kabinou je doménou pouze sportovních vozů. V opačném případě je k dispozici více prostoru posádce, takže se zde sportovní automobily (většinou dvousedadlové) prolínají s gétéčky (2+2 místa).
K volbě obecně nejrozšířenějšího uložení motoru se uchylují konstruktéři sportovních vozů a gétéček pouze výjimečně. Převážně zde nalezneme zástupce GT doplněné americkou odnoží sportovních vozů (ponycar - Mustang, Camaro) anebo vozy střední třídy (Cadillac ATS). Zvláštní zařazení mají BMW, jejichž šestková řada je považována za GT. Historický základ vycházející z řady 7 patří do kategorie luxusních vozů.
U této konstrukce někteří úpravci přiznávají drobné změny v uložení pohonných jednotek pro zajištění lepšího rozložení hmotnosti. Například u Chevroletu Camaro byl oproti silniční verzi posunut motor o 12 cm níže a 7,4 cm dozadu.
2014 Bentley Continental GT3
2009 BMW Alpina B6 GT3
2016 BMW F13 M6 GT3
2015 Cadillac ATS-V.R GT3
2007 Ford Racing Mustang FR500C GT
2010 Ford Mustang VDS GT3
2012 Chevrolet Camaro
2007 Jaguar XKR GT3
2009 Jaguar XKR-S GT3
2006 Maserati Coupe Grand Sportif Light
2012 Nissan GT-R Nismo GT3
Vozy s motorem uprostřed
Druhou skupinu vozů lze rozdělit na dvě další kategorie, kde je rozhodující poloha motoru vůči prostoru pro posádku.
1.2. Vozy s motorem za přední nápravou
První skupina vozů s pohonnou jednotkou před prostorem pro posádku obsahuje zbývající modely, které je možné označit jako GT (Aston Martin, Maserati). Rozšířenější skupina vozidel klasifikovaných již jako sportovní obsahuje další zajímavé modifikace: roadster BMW Z4 anebo kabriolet Morgan Aero, který navíc odkazuje na dobu třicátých let minulého století.
2006 Aston Martin DBRS9
2012 Aston Martin V12 Vantage GT3
2010 BMW E89 Z4
2007 Corvette Z06R GT3
2010 Callaway Corvette Z06R GT3
2016 Callaway Corvette C7 GT3-R
2006 Dodge Viper Competition Coupe
2009 Dodge Viper Competition Coupe Series 2
2015 Dodge Viper GT3-R
2013 Maserati GranTurismo MC GT3
2011 Mercedes-Benz SLS AMG GT3
2016 Mercedes-AMG GT3
2007 Morgan Aero 8 GT3
2009 Morgan Aero Super Sport
1.3. Vozy s motorem před zadní nápravou
2007 Ascari KZ1 GT3
2009 Audi R8 LMS
2015 Audi R8 LMS (2015)
2007 Ferrari F430
2009 Ferrari 430 Scuderia
2011 Ferrari 458 Italia GT3
2016 Ferrari 488 GT3
2007 Ford GT GT3
2008 Ford GT
2006 Lamborghini Gallardo LP520
2010 Lamborghini Gallardo LP560-4
2015 Lamborghini Huracán GT3
2007 Lotus Exige GT3
2012 McLaren MP4-12C
2015 McLaren 650S
2008 Venturi GT3 Heritage
Poslední skupinou, která nese výhradně logo výrobce z Zuffenhausenu, jsou vozidla s motorem za zadní nápravou. Přestože vzdálenější umístění pohonné jednotky umožnilo přidání další řady sedadel, je vůz klasifikován jako sportovní.
2007 Porsche 997 GT3 Cup MY06
2008 Porsche 911 GT3 Cup S
2010 Porsche 911 GT3 R
2016 Porsche 911 GT3 R (991)
Foto: Martin Ševčík
U pohonných jednotek ještě zůstaneme, ale vzhledem k odchylkám při vyrovnání výkonnosti se bude zabývat stálejšími parametry než jsou výkon anebo točivý moment. Velmi široká je škála objemu motorů, kde způsob plnění válců směsí vybízí k rozdělení na dvě kategorie: atmosférické a přeplňované motory.
Ten se částečně projevuje i na počtu válců a zvoleném uspořádání. Pro zvýraznění rozdílů nebudou nejrozšířenější vidlicové osmiválce (zpravidla s úhlem rozevření 90°) uvedeny v tabulce v kolonce Jiné. Zde budou pouze jakékoliv odchylky: vidlicové dvanáctiválce, desetiválce a šestiválce, ploché motory (šestiválce) anebo řadový čtyřválec.
Použití shodného motoru ve více vozidlech zvýrazňuje shodný údaj u více sousedících modelů. V opačném případě, tj. použití různých pohonných jednotek v jednom modelu, bude tento vůz zvýrazněn hvězdičkou.
2.1. Přehled atmosférických pohonných jednotek
Vůz | Objem (cm3) | Jiné |
Dodge Viper GT3-R (2013) |
8 383
|
V10 |
Dodge Viper Competition Coupe (2006) |
8 284
|
V10 |
Chevrolet Camaro (2012) |
7 883
|
|
Corvette Z06R GT3 (2006-2011)* |
7 008
|
|
Callaway Corvette Z06R GT3 (2012+)* |
6 245
|
|
Callaway Corvette C7 GT3-R (2015) |
6 245
|
|
Mercedes-Benz SLS AMG GT3 (2011) |
6 208
|
|
Mercedes-AMG GT3 (2015) |
6 208
|
|
Aston Martin DBRS9 (2006) |
5 935
|
V12, 60° |
Aston Martin V12 Vantage GT3 (2012) |
5 935
|
V12, 60° |
Ford Mustang VDS GT3 (2010) |
5 325
|
|
Lambda Ford GT (2013)* |
5 325
|
|
Lamborghini Gallardo LP600+ (2011) a FL2 (2013) |
5 211
|
V10, 90° |
Audi R8 LMS (2009 a 2015) |
5 204
|
V10, 90° |
Lamborghini Gallardo LP560-4 (2010) |
5 204
|
V10, 90° |
Lamborghini Huracán GT3 (2015) |
5 204
|
V10, 90° |
Ford Racing Mustang FR500C GT (2007) |
4 992
|
|
Lamborghini Gallardo LP520 (2006) |
4 961
|
V10, 90° |
Ascari KZ1 GT3 (2006) |
4 941
|
|
Morgan Aero 8 (2007) a Super Sport (2009) |
4 941
|
|
BMW Alpina B6 Evo (2011)* |
4 941
|
|
Maserati GranTurismo MC GT3 (2013) |
4 691
|
|
Ferrari 458 Italia GT3 (2011) |
4 499
|
|
BMW E89 Z4 (2011)* |
4 361
|
|
Ferrari F430 (2006) |
4 307
|
|
Ferrari 430 Scuderia (2009) |
4 307
|
|
Maserati Coupe Grand Sportif Light (2006) |
4 244
|
|
BMW E89 Z4 (2010)* |
3 999
|
|
Porsche 911 GT3 R (2010) |
3 996
|
F6 |
Porsche 911 GT3 R (991) (2015) |
3 996
|
F6 |
Porsche 997 GT3 Cup MY 2006 (2006) |
3 598
|
F6 |
Porsche 911 GT3 Cup S (2008) |
3 598
|
F6 |
2.2. Přehled přeplňovaných pohonných jednotek
V GT3 jsou nejčastěji použity dva způsoby, které budou v tabulce odlišeny u hodnoty objemu. Vhánění směsi do válců pomocí mechanického kompresoru není na rozdíl od plnění (dvojicí) turbodmychadel zvýrazněno.
Vůz | Objem (cm3) | Jiné |
Ford GT (2008)* |
5 409
|
|
BMW Alpina B6 GT3 (2009)* |
4 398
|
|
BMW F13 M6 GT3 (2015) |
4 395
|
|
Jaguar XKR GT3 (2007) |
4 196
|
|
Jaguar XKR-S GT3 (2009) |
4 196
|
|
Venturi GT3 Heritage (2006) |
4 172
|
|
Bentley Continental GT3 (2014) |
3 993
|
|
Ferrari 488 GT3 (2015) |
3 902
|
|
McLaren MP4-12C (2011) |
3 799
|
|
McLaren 650S (2014) |
3 799
|
|
Nissan GT-R Nismo GT3 (2012) |
3 799
|
V6, 60° |
Cadillac ATS-V.R GT3 (2015) |
3 564
|
V6 |
Lotus Exige GT3 (2006) |
1 796
|
I4 |
Foto: Tomáš Krejčík
Vyšší požadavky na jízdní vlastnosti zpravidla předurčují tyto automobily k osazení lichoběžníkovými nápravami. V konstrukci nalezneme i další možnosti. První z nich je neméně vyspělé víceprvkové zavěšení, které na zadní nápravě doplňuje lichoběžníky u vozů Ferrari (pouze 458 a 488), Venturi Heritage anebo u Nissanu GT-R.
Stejnou konstrukci vzadu využívá také Porsche (997 Cup, 911 Cup S, 911 GT3 R, 911 GT3 R (991)), které však na přední nápravě využívá McPherson. Kombinaci levnějšího a na prostor méně náročného uchycení vpředu a víceprvkové zadní nápravy využívá také BMW Z4 anebo BMW Alpina B6.
Přední náprava u obou verzí Fordu Mustang je vybavena také zavěšením McPherson vzadu již nalezneme rozdíly. Ojedinělá je zadní pevná náprava u prvních fordů vyvíjených společnostmi Multimatic a později Matech. U verze pro tým Marc VDS z roku 2010 bylo zadní zavěšení přepracováno na lichoběžníkové.
Foto: Martin Ševčík
Řada sledovaných rozměrů (rozvor, délka, šířka, výška, rozchod kol) nebyla mnohdy uváděna. Navíc úpravy podvozku anebo aerodynamiky měly na většinu z nich vliv, takže je složité případné použití údajů z dostupnějších dat sériových základů.
V tabulce jsou vozidla seřazena sestupně dle rozvoru, údaj o délce anebo hmotnosti je uveden spíše pro zajímavost. Případné označení údajů dvěma hvězdičkami značí data ze silničních verzí (rozvor, délka).
Neméně proměnlivá je hmotnost vozidla, v tomto případě byl většinou použit údaj dle homologace. Ten se může lišit např. od dat uvedených při představení (tyto budou označeny hvězdičkou). Zároveň může být uvedeno více údajů, které budou vztaženy k rokům uvedeným v závorce. Hmotnost vozu je však orientační, neboť ji zásadně ovlivňují změny při vyrovnání výkonnosti.
Vůz | Rozvor (mm) | Délka (mm) | Hmotnost (kg) |
Maserati GranTurismo (2013) |
2 942**
|
4 935
|
1 200
|
BMW M6 GT3 (2015) |
2 901
|
4 944
|
1 290
|
Chevrolet Camaro (2012/2013) |
2 852
|
4 944
|
1 310/1 290
|
Cadillac ATS-V.R (2015) |
2 824
|
4 643**
|
1 280
|
BMW Alpina B6 (2009/2011) |
2 780
|
4 882
|
1 350*/1 230
|
Nissan GT-R (2012/2015) |
2 780
|
4 780
|
1 300/1 290
|
Jaguar XKRS GT3 (2009) |
2 752
|
4 900
|
1 240*
|
Bentley Continental GT3 (2014) |
2 746**
|
4 950
|
1 300
|
Aston Martin DBRS9 (2011) |
2 741
|
4 730
|
1 300
|
Ford Mustang FR500C GT (2007) |
2 720
|
4 900
|
1 380*
|
Corvette C7 GT3-R (2015) |
2 713
|
4 592
|
1 250
|
Ford GT GT3 (2007) |
2 710
|
4 644
|
1 180*
|
Ford Mustang VDS GT3 (2010) |
2 706
|
5 040
|
1 350*
|
Callaway Corvette Z06 (2010) |
2 690
|
4 545
|
1 270
|
Mercedes-Benz SLS (2011/2013) |
2 680
|
4 710
|
1 340/1 310
|
McLaren 4-12C (2011/2013) |
2 670
|
4 509**
|
1 235/1 245
|
McLaren 650S (2014) |
2 670
|
4 511**
|
1 240
|
Maserati Coupé GS Light (2006) |
2 660
|
4 526
|
1 200*
|
Ferrari 458 Italia GT3 (2011) |
2 650
|
4 599
|
1 250
|
Ferrari 488 GT3 (2016) |
2 650
|
4 568**
|
1 260
|
Audi R8 LMS (2011/2012) |
2 650
|
4 470
|
1 295/1 250
|
Audi R8 LMS (2015) |
2 650
|
4 583
|
1 225
|
Corvette Z06R GT3 (2006) |
2 648
|
4 570
|
1 272*
|
Mercedes-AMG GT3 (2015) |
2 648
|
4 746
|
1 285
|
Lamborghini Huracán (2015) |
2 645
|
4 458
|
1 230
|
Ascari KZ1 GT3 (2006) |
2 636
|
4 300
|
1 250*
|
Venturi GT3 Heritage (2006) |
2 620
|
4 560
|
1 100*
|
Aston Martin Vantage (2012) |
2 604**
|
4 619
|
1 230
|
Ferrari F430 (2006) |
2 603
|
4 540
|
1 219*
|
Ferrari 430 Scuderia (2009) |
2 603
|
4 540
|
1 230
|
Lambo Gallardo LP520 (2006) |
2 560
|
4 300
|
1 190*
|
Lambo Gallardo LP560-4 (2010) |
2 560
|
4 353
|
1 175
|
Morgan Aero (2007, 2009) |
2 520
|
4 170
|
1 080*
|
BMW E89 Z4 (2011/2013) |
2 509
|
4 381
|
1 190/1 230
|
Dodge Viper GT3-R (2013) |
2 504
|
4 540
|
1 300
|
Dodge Viper CC Series 2 (2009) |
2 500
|
4 755
|
1 296
|
Porsche 911 GT3 R (991) (2015) |
2 463
|
4 604
|
1 220
|
Porsche 911 GT3 R (2013) |
2 373
|
|
1 200
|
Porsche 911 GT3 Cup S (2008) |
2 363
|
4 467
|
1 170*
|
Porsche 997 GT3 Cup (2006) |
2 363
|
4 462
|
1 150*
|
Lotus Exige GT3 (2006) |
2 301**
|
3 797**
|
750*
|
Poslední srovnání se týká částek za pořízení nového vozidla. Ty jsou uvedeny vždy v eurech a bez daně. Údaje s hvězdičkou označují přepočet z místních měn dle kurzu v době představení. Jelikož nejsou v tomto případě údaje všech modelů, bude se srovnání týkat některých automobilů a pouze let, kdy byla cena zveřejněna, mj. při představení.
Nedostatkem informací jsou nejvíce ovlivněny první léta. Ve zkratce tak jsou uvedeny ceny z roku 2006 u Corvette Z06 anebo Aston Martin DBRS9. Více údajů pochází již z let 2009 – 2012 (a 2015), kterým budou věnovány samostatné tabulky.
Ceny v letech 2009 - 2012
Vůz | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 |
Ferrari 430 Scuderia GT3 |
340 000
|
|
|
|
McLaren 4-12C |
|
|
356 000*
|
|
Mercedes-Benz SLS AMG GT3 |
|
|
334 000
|
|
Aston Martin V12 Vantage GT3 |
|
|
|
334 000*
|
BMW Alpina B6 GT3 |
299 000
|
|
|
|
Corvette Z06R GT3 |
265 000
|
|
|
|
Audi R8 LMS |
262 000
|
298 000
|
|
329 000
|
BMW E89 Z4 |
|
298 000
|
315 000
|
|
Porsche 911 GT3 R |
|
279 000
|
|
304 500
|
Nissan GT-R Nismo GT3 |
|
|
|
298 000
|
Lamborghini Gallardo LP560-4 |
|
265 000
|
288 500
|
|
Chevrolet Camaro |
|
|
|
195 000
|
Ceny v roce 2015
Vůz | Cena v eurech |
Porsche 911 GT3 R (991) |
429 000
|
Mclaren 650S |
414 000*
|
BMW F13 M6 GT3 |
379 000
|
Mercedes-AMG GT3 |
372 000
|
Lamborghini Huracán GT3 |
369 000
|
Audi R8 LMS |
359 000
|
Tématem příštího dílu bude představení vozidel, která byla schválena s nižším stupněm homologace. Zmíněny budou také nedokončené projekty GT3 anebo ty, které lze očekávat v GT3 v brzké budoucnosti.
Zdroj: SRO, Ultimate Car Page, Supercars, Wikipedia, Formule