Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Neoficiální 11. tým F1 bude bavit fanoušky

Neoficiální 11. tým F1 bude bavit fanoušky

Stoddart je zpět - koupil zbytky Manoru.

Víkend Velké ceny Španělska byl letos prvním, během kterého týmy F1 obsadily i jedenáctou garáž. Šampionátu se nadále účastní pouze deset týmů, ale přibyl malý jedenáctý, jehož jediným úkolem je bavit návštěvníky okruhu. To je důvod, proč jsou jeho vozy dvousedadlové.

Jádrem projektu jsou zmíněné dvousedadlové formule patřící Paulu Stoddartovi, bývalému majiteli týmu Minardi. Po prodeji Minardi Red Bullu, který ho přejmenoval na Scuderii Toro Rosso, si australský podnikatel tento dvousedadlový vůz ponechal a pravidelně jej využíval během víkendů VC Austrálie. Liberty Media, novým majitelům F1, se show zalíbila a rozhodla se ji rozšířit. Stoddardův vůz bude na některé závody cestovat spolu se zbytkem cirkusu F1 a na sedadlo pasažéra se posadí celebrity, zástupci médií i výherci různých soutěží.

Stoddartův tým ale má nabídnout více, než pouze cca 90 vteřin šíleně rychlé jízdy. Pro fanoušky F1 vytvořil celý malý závodní tým. Sice ne skutečně závodní, ale zato přístupný fanouškům, kteří mohou přijít, prohlédnout si vůz a různými způsoby nahlédnout za oponu F1. "Pravý" závodní tým toto nenabízí ani svým největším fanouškům ze strachu z prozrazení svých tajemství, jakož i v obavě z rozptylování zaneprázdněných mechaniků, inženýrů a jezdců při práci. Stoddartův tým má dokonce i vlastní motorhome.

"Celé je to o zážitku z F1 a o jejím přivedení blíže k lidem," vysvětlil Stoddart. "Necháme je, aby se podívali, aby si přičichli. A ti nejšťastnější se i svezou. Ale i ti, kteří se nedostanou na trať, mohou zažít nadšení v garáži. Lidem se to moc líbí. Většina se nedostane do vozu, ale jsou v jeho těsné blízkosti. Mnozí o tom sní a nikdy neměli příležitost. Je to o tom, že F1 chce být trochu přístupnější. Ale ne příliš!"

V garáži tohoto týmu je dovoleno fotografovat a několik fanoušků mělo to štěstí, že z ní sledovali celou VC Španělska, sedíc jen pár metrů od míst, kde mechanici při výměně kol bojovali o cenné desetiny sekund. Během víkendu proběhla (a bude tomu tak i nadále) soutěž ve výměně kol. Garáž je přitom vybavena téměř nejnovější technikou. Stoddart totiž nakupoval v továrně v Banbury, bývalém sídle týmu Manor. Nejmenší ze stájí F1 se bohužel nedožila letošní sezony, ale takto se alespoň malá část z ní nadále účastní velkých cen a tentokrát již není držena desítky metrů od zvědavých očí nadšenců.

Tým se však nezúčastní každého víkendu velké ceny a momentálně je jistý pouze Austin hostící Velkou cenu USA. Tam se původně měla odehrát premiéra týmu F1 Experiences, ale Liberty si to po fiasku způsobeném čínským smogem rozmyslelo.

"V sobotu (v Číně) ještě říkali (vedení F1): Ne, ne. V Barceloně ještě nebudeme připraveni. Ale po VC Číny, kde v pátek nemohli jezdit, mi zavolali. Můžeš přijet do Barcelony? Pomyslel jsem si: To je tři a půl týdne před tím, než měly kamiony vyjet z garáží! Ale řekl jsem: Jasně, bez obav. Byla to jedna z těch příležitostí, kdy řeknete ano a až pak přemýšlíte, jestli to opravdu bude možné."

Stoddartův tým vše stihl v hodině dvanácté i díky střídání dvou dvanáctihodinových směn v lakovně pro velká dopravní letadla, kde kamiony a motorhome změnily barvu z modro-oranžové na požadovanou bílou. Zaměstnanci si své oblečení poprvé vyzkoušeli až v padoku.