Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Volkswagen: F1 je příliš drahá

Volkswagen: F1 je příliš drahá

Gobmeier nepotěšil fanoušky F1 ani WEC.

S přilákáním jedné z automobilek spadajících do koncernu Volkswagen do F1 to tentokrát už vypadalo velmi dobře. Bernie Ecclestone, který se s vedením koncernu moc nemusel, je již jen v čestné funkci, Volkswagen stáhl dvě značky z WEC, ale inženýři Porsche nedostali padáka, a zástupci německé společnosti se účastní diskusí o nových motorech, které bude F1 používat od roku 2021.

Pátá automobilka by F1 prospěla, ať už by začala budovat nový silný tovární tým, nebo spojila síly s Red Bullem či třeba Williamsem. Jenže sportovní ředitel Volkswagenu Bernhard Gobmeier se k F1 otáčí zády a svůj postoj nezmění, dokud nebude šampionát podstatně levnější. Připomeňme, že Volkswagen poslal Audi i Porsche do Formule E, kde údajně provoz týmu stojí pouze pár milionů eur ročně. Ve srovnání s tím je šíleně drahá i účast ve WEC, kde tovární týmy kategorie LMP1 utrácejí podobně jako týmy ze středu pole F1, přibližně 150 milionů eur.

"Formule 1 je na nebezpečné stezce. Je drahá. Většina týmů, všechny kromě velké čtyřky, má finanční problémy. A tratě si nemohou dovolit platit tolik, kolik se od nich požaduje," řekl Gobmeier webu Motorsport během návštěvy Indie. "Kvůli jejím vysokým nákladům jí podle mě hrozí nebezpečí. Je to vidět na každém kroku. Mercedes má přes 1500 lidí pracujících na projektu v F1. A to v tom ještě nejsou započítáni dodavatelé, ačkoliv těch asi nebude tak moc. Řekněme, že dohromady je to 2000 lidí na dva vozy. A berte v úvahu, jaká drahá je pracovní síla v Anglii a kolik stojí materiály."

Gobmeierovi se více zamlouvá americký styl motorsportu…

"V Americe myslí na kontrolu nákladů a jsou v ní dobří. V Evropě je mnoho různých sérií a některé z nich jsou v omezování nákladů opravdu dobré. Jenže F1 je totálně mimo míru a stejně tak WEC. Počet sponzorů klesl. Velcí sponzoři, jako výrobci cigaret, jsou pryč. A malých také ubylo. Počty sponzorů jdou dolů a spolu s nimi i sledovanost. Ve stejnou dobu rostou náklady. Takže tu něco nesedí. Závody by měly být velkolepější."

...i MotoGP.

"MotoGP je z pohledu show nad F1. Je stokrát lepší. To se nedá ani srovnat. MotoGP, její doprovodné závody a mistrovství superbiků jsou mnohem lepší než F1. V MotoGP je teoreticky možné vydělávat na popularitě a dělá se to. Ducati je součástí naší skupiny (Volkswagen Group), takže vidíme ten rozdíl u sponzorů. Ducati dostává od sponzorů nejvíce. Ani Porsche, Bentley a Audi nemají sponzory na takové úrovni. Ducati je výjimečné, srovnatelné s Ferrari, a sponzoři dostávají skutečnou protihodnotu."