Hamilton vyhrál, Vettela opět zradila technika
Velká cena Japonska - závod
Velkou cenu Japonska vyhrál Lewis Hamilton. Jeho jediným soupeřem byl Max Verstappen, který se jeho zadního křídla držel až do posledních metrů závodu. Sebastian Vettel, jeho soupeř v boji o mistrovský titul, závod nedokončil kvůli poruše pohonné jednotky.
Kvalifikace nám přislíbila start dvou kandidátů na mistrovský titul bok po boku z první startovní řady. Pohled na startovní rošt ale odhalil mechaniky Ferrari řešící problém v prostoru, který měl zakrývat kryt motoru Vettelova vozu. Inženýři a stratégové v stříbrných kombinézách nejspíš před startem mysleli hlavně na počasí. Nikdo nepočítal s tím, že v Suzuce bude tak horko. Vzduch měl 25°C a trať 43°C. S Malajsií se to sice nedá srovnávat, ale tam tomu měli všichni přizpůsobené vozy. Tady hrozilo přehřívání pohonných jednotek i pneumatik.
Mechanici Ferrari včas vrátili kryt motoru na jeho místo a nechali Vettela vedle Hamiltona a před dvojicí jezdců Red Bullu. Pátá startovací pozice patřila Estebanu Oconovi, po penalizaci byl šestý Valtteri Bottas a až z desátého místa musel odstartovat Kimi Räikkönen. Oba Finové dostali trest ztráty pěti startovních pozic za předčasnou výměnu převodovky, zároveň byli z první desítky jediní na žlutých (měkkých) pneumatikách, ostatní měli červené (superměkké). Vettelův vůz se spolu s ostatními pohnul do zahřívacího kola.
Hamilton a Vettel odstartovali stejně dobře a udrželi si své pozice, Verstappen neváhal pustit svůj vůz dovnitř zatáčky a vydobýt si od týmového kolegy třetí místo. Už během prvního kola jsme ho ale viděli na druhé příčce, Vettel měl evidentně problém s motorem. Do chvíle, než v druhém kole přebral vedení safety car, propadl se až na šesté místo. Katastrofální začátek Ferrari se netýkal pouze Vettelova vozu, Räikkönen byl v souboji s Hülkenbergem vyvezen mimo trať a klesl na 14. místo. Bezpečnostní vůz vyjel kvůli Sainzovi, který po jezdecké chybě skončil svůj poslední závod za tým Toro Rosso v kačírku.
Závod byl restartován po 3. kole. Vettel ještě před první zatáčkou přišel o šesté místo ve prospěch Sergia Péreze, jeho týmový kolega Esteban Ocon mezitím jezdil na výborném třetím místě pronásledován Ricciardem a Bottasem.
V pátém kole skončil Sebastian Vettel. Byla to obrovská a asi už rozhodující rána jeho mistrovským ambicím.
Zatímco vpředu se pořadí ustálilo, Räikkönen se prokousával vzhůru. Byla to ale příliš malá náplast pro zklamané Ferrari. Suzuka přemohla i Marcusse Ericssona a opět byl potřebný safety car, tentokrát pouze virtuální. Vandoorne ho využil ke změně strategie a časné výměně pneumatik. Hned po ukončení VSC se Ricciardo s pomocí DRS přehnal kolem Ocona, ve 12. kole ho napodobil Bottas. Räikkönen postoupil na osmé místo za Massu, předjel jej ve 14. kole.
Spokojený Hamilton přišel o nejvážnějšího konkurenta a v první třetině závodu si udržoval poměrně pohodlný náskok před Verstappenem. Za vítězem VC Malajsie byla další díra, jež vznikla, když Ricciardo a Bottas jezdili za Oconem. Akci opět sliboval Räikkönen honící dvojici vozů Force India.
Zastávky v boxech odstartoval v 18. z 53 kol Massa, který se právě dostával pod tlak Hülkenberga, jedoucího na žlutých pneumatikách. Slibovaný Räikkönenův útok přišel. První pokus ještě nebyl úspěšný, ale po druhém využití DRS už musel Pérez na hlavní rovince krýt vnitřní stopu první zatáčky, takže Räikkönen prostě zůstal v ideální linii a Mexičana předjel vnějškem. Force India zareagovala přezutím Ocona. Dalším na řadě byl Verstappen přezutý tak, aby se vrátil o polovinu délky vozu před Räikkönena. Tím Finova cesta vzhůru skončila. Na to musel reagovat Hamilton a také zajel pro žluté pneumatiky, což ale posunulo na první místo Ricciarda a na druhé Bottase.
Ricciardo na červených pneumatikách nemohl na trati vydržet dlouho. Přezul v 25. kole, tedy téměř v polovině závodu. Díky tomu měl až do konce závodu výhodu novějších žlutých pneumatik než Verstappen a Hamilton, ale klesl až za Räikkönena. První Bottas, čtvrtý Räikkönen i šestý Hülkenberg natahovali své stinty na žlutých pneumatikách.
Když druhý Hamilton dojel Bottase, okamžitě tým informoval, že mu to neprospívá, a kolega ho pustil vpřed. K Verstappenovi samozřejmě tak milý nebyl a Hamiltonovi zařídil třísekundový náskok. Po výměně gum v 30. kole se zařadil na čtvrté místo a mohl začít využívat své červené pneumatiky. Stejné si vzal Räikkönen. Hülkenbergovi se na červené nechtělo, takže se před něj Räikkönen musel dostat na trati.
Hülkenberg vydržel na své první sadě pneumatik celých 38 kol, až pak jsme opět dostali reálné pořadí. Hamilton vedl s náskokem 2,5 sekundy před Verstappenem. O dalších 6 sekund pozadu byl Ricciardo. Za ním následovali Bottas, Räikkönen, Ocon, Pérez, Massa, Magnussen a desátý Grosjean.
Hülkenbergův závod ovšem záhy skončil. On i Renault přišli o hromadu bodů kvůli uvolněnému plátu zadního křídla. Magnussen to v 43. kole už nevydržel a uprostřed první zatáčky se drze nacpal před Massu. Kontakt jejich vozů využil Grosjean a Brazilce poslal na 10. místo.
Závod ještě zdramatizoval Alonso, když nechtěl o kolo rychlejšího Hamiltona pustit právě v době, kdy s Massou bojoval o jeden bod za desáté místo, a bude vyšetřován za ignorování modrých praporků. Pak ale Massa udělal podobnou službu Hamiltonovi, když dlouho nechtěl pustit Verstappena. Verstappen se už nedostal do DRS vzdálenosti a jezdec Mercedesu si dojel pro osmé vítězství v sezoně 2017. Svůj bodový náskok před Sebastianem Vettelem tím navýšil o dalších 25 bodů. Na stupních vítězů mu dělali společnost Max Verstappen a Daniel Ricciardo.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:27:31,194 | 53 | 25 |
2. | Max Verstappen | Red Bull | Renault | +1,211 | 53 | 18 |
3. | Daniel Ricciardo | Red Bull | Renault | +9,679 | 53 | 15 |
4. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | +10,580 | 53 | 12 |
5. | Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari | +32,622 | 53 | 10 |
6. | Esteban Ocon | Force India | Mercedes | +67,788 | 53 | 8 |
7. | Sergio Pérez | Force India | Mercedes | +71,424 | 53 | 6 |
8. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | +88,953 | 53 | 4 |
9. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | +89,883 | 53 | 2 |
10. | Felipe Massa | Williams | Mercedes | -1 kolo | 52 | 1 |
11. | Fernando Alonso | McLaren | Honda | -1 kolo | 52 | 0 |
12. | Jolyon Palmer | Renault | Renault | -1 kolo | 52 | 0 |
13. | Pierre Gasly | Toro Rosso | Renault | -1 kolo | 52 | 0 |
14. | Stoffel Vandoorne | McLaren | Honda | -1 kolo | 52 | 0 |
15. | Pascal Wehrlein | Sauber | Ferrari | -2 kola | 51 | 0 |
Lance Stroll | Williams | Mercedes | - | 45 | 0 | |
Nico Hülkenberg | Renault | Renault | - | 40 | 0 | |
Marcus Ericsson | Sauber | Ferrari | - | 7 | 0 | |
Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | - | 4 | 0 | |
Carlos Sainz | Toro Rosso | Renault | - | 0 | 0 |