Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Jak začalo partnerství Toro Rosso - Honda?

Jak začalo partnerství Toro Rosso - Honda?

Přečtěte si pár zajímavostí z testů i zákulisí

Zkušený sportovní žurnalista Lawrence Barretto sledoval zimní testy týmů F1 přímo v Barceloně a při té příležitosti nahlédl za oponu dobrého startu nového partnerství Toro Rosso Honda. Prostřednictvím oficiální stránky F1 se podělil o několik zajímavostí.

Jako první potvrdil, že smlouva Hondy s Toro Rosso je na tři roky, takže japonská automobilka je odhodlána zůstat v F1 minimálně do konce éry současného typu hybridních pohonných jednotek.

Franz Tost, jenž japonskou kulturu dobře zná z dob před F1, kdy byl manažerem Ralfa Schumachera závodícího v sériích Formule Nippon a All-Japan GT Championship, proto věděl, že první velkou výzvou bude nastartování efektivní komunikace. Semináře přímo na základně týmu ve Faenze byly pouze začátkem. Když už věděli, že mladí inženýři Hondy se budou ostýchat ozvat, protože v japonské kultuře se nepatří přicházet s odlišným názorem jako vedoucí/zkušenější pracovník, museli to co nejrychleji překonat.

Malou ukázkou dobré vůle a spolupráce byla kuchyně. Jelikož Honda během testů neměla vlastní kantýnu, u Toro Rosso se spolu s oblíbenými italskými jídly vždy podávaly i japonské pokrmy.

Nezapomínejme, že projekt Hondy v F1 po odchodu Jusuke Hasegawy vedou dva lidé. Tojoharu Tanabe je už "součástí inventáře" Hondy, byl inženýrem Jensona Buttona i Gerharda Bergera a nyní je šéfem traťových operací, takže se může starat o ještě lepší komunikaci mezi Toro Rosso a japonskou Sakurou, kde vývoji šéfuje Jasuaki Asaka. Zatímco Tanabe s jeho zkušenostmi má u Hondy vybudovaný velký respekt, Asaka je prý inženýrem, který se nebojí dělat velká a rychlá rozhodnutí.

Na rychlá rozhodnutí si již zvykli u Toro Rosso. Po výměně motoru Renault za rok starý motor Ferrari a po návratu zpět k Renaultu už musí být na přizpůsobování zádi vozu různým pohonným jednotkám zvyklí. Je vidět, že Toro Rosso nešlo s ambicemi tak vysoko jako McLaren, v zadní části jeho vozu je vidět kompromisy.


Vůz STR13 měl tu čest otevřít zimní testy. Brendon Hartley spěchal na špinavou a kluzkou trať, jakoby začínal boj o každou minutu na trati. Nakonec ale vůz odjel 822 kol. McLaren loni s Hondou zvládl 425 kol, ačkoli je pravda, že to byly první kilometry konceptu, jenž nyní Honda zlepšuje. Kdyby měla Honda tři týmy, tak jako její konkurenti, tak 822 x 3 by bylo 2466 kol, což je více než stihly trojice týmů Renaultu i Ferrari.

Honda použila jednu pohonnou jednotku v první a třetí den testů, druhou v druhý a čtvrtý den testů. Třetí pohonní jednotku už nechala ve službě celý druhý testovací týden a tato vydržela vzdálenost sedm a půl velké ceny Španělska než se pár hodin před koncem posledního dne objevila anomálie v telemetrických datech a vůz byl pro jistotu povolán do garáže.

Technický ředitel James Key je spokojen s kolerací dat mezi továrnou a tratí i vozem jako celkem. Vývoj neustále pokračuje, takže jak Toro Rosso, tak i Honda budou mít v Austrálii významné novinky. Netřeba ale počítat s tím, že motor Honda se během pár týdnů zbaví přívlastku "nejslabší".