Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Toro Rosso si vychutnává výhody tovární podpory

Toro Rosso si vychutnává výhody tovární podpory

Zákazník a partner, noc a den

Článků o Toro Rosso je tuto zimu podstatně více než jindy, ale má to dobrý důvod. Z malého zákazníka automobilek Renault a Ferrari, dokonce se statusem B-týmu velkého Red Bullu, se téměř přes noc stal tým plně podporovaný automobilkou Honda. Možná je to pouze na rok. Zájem o Hondu ani trochu neskrývá Christian Horner, ale tým Franze Tosta si spolupráci s výrobcem pohonných jednotek užívá plnými doušky. Inženýři italského týmu si vlastně pochvalují totéž, kvůli čemu se McLaren po roce 2014 vzdal pozice zákazníka Mercedesu.

"Rozdíl je obrovský, na to vemte jed," řekl Tost Motorsportu. "Začalo to už při navrhování vozu. Do té doby jsme vždycky prostě dostali pohonnou jednotku a dodavatel nám řekl: Tohle je pohonná jednotka, potrubí, všechno. Můžete si ji dát do vozu. Teď naši návrháři sedávají s inženýry Hondy a radí se, jak například nejlépe umístit olejovou nádrž k přední části motoru, jak by nejlépe sedla do šasi. Nebo výfukové potrubí. To je věc hodně zasahující do aerodynamiky. Nebo odvádění horkého vzduchu od chladičů. Kudy ho dostat ven? Předtím jsme si prostě museli poradit sami, teď tyto věci řešíme spolu s Hondou.

Měli jste vidět, jak nadšení se naši inženýři vrátili z testu převodovky a pohonné jednotky na dynamometru. Řekli nám: Víte, že můžeme za chodu měnit mapování motoru? Dosud jsme mapování prostě dostali, vše uzamčeno, ničeho se nedotýkat. I když jsme navrhli, že možná by toto nebo ono mohlo fungovat lépe, řekli nám, že to prostě je tak, jak to je.

Nyní jsme slyšet a můžeme říci, že chceme zkusit toto takto, protože nás to může zrychlit. Pomáhá to oběma stranám. Spolupracovat s Hondou bylo nejlepší rozhodnutí v historii Toro Rosso."


Ale protože McLaren dlouho váhal, než dal Hondě kopačky, musela být její spolupráce s Toro Rosso ušitá horkou jehlou a to tak trochu platí i o voze STR13. Tost už před začátkem sezony myslí na to, jaké skvělé bude STR14.

"Hodně si slibuji od vozu pro příští sezonu. Už asi měsíc pracujeme na dalším voze a neustále přibývá více a více nápadů, kam umístit různé části pohonné jednotky tak, aby to co nejvíce vyhovovalo šasi z pohledu rozmístění, teplot, aerodynamiky i rozložení hmotnosti. To všechno jsou faktory s velkým vlivem na rychlost vozu."

Pěkný posun, když si vzpomeneme, jak šlo Toro Rosso do sezony 2016 s agregátem Ferrari z roku 2015, jak za éry motorů V8 vždy dostávalo rok starou verzi motorů z Maranella a předtím jezdilo se starým přiškrceným Cosworthem V10 zděděným po Minardi.