Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

O víkendu startuje nová sezona formule 2

O víkendu startuje nová sezona formule 2

Kdo se nejlépe sžil s novými vozy?

O víkendu na okruhu Sachir v Bahrajnu začíná druhá sezona obnovené formule 2. Zatímco loni byla oproti GP2 největší změna pouze v názvu, letos se série dočká zavedení nového vozu specifikace F2 2018. Předchozí model se používal od roku 2011. Nové vozy se více blíží standardům novodobé formule 1, jsou vybaveny systémem Halo a jako pohonné jednotky jsou použity přeplňované šestiválce Mecachrome.

K značné obměně došlo i mezi týmy, i když jejich počet zůstal nezměněný. Odešly dvě zavedené stáje. Španělský Racing Engineering v sérii působil od samého začátku. V roce 2008 s ním vyhrál titul Giorgio Pantano a v roce 2013 Fabio Leimer. Tým letos zamířil do ELMS, což bere jako přípravu k pozdějšímu vstupu do WEC. Druhou odcházející stájí je italský Rapax. Ten působil v šampionátu od roku 2010 a ihned při premiéře s ním vyhrál titul Pastor Maldonado.

Když byla v listopadu zveřejněna první verze listiny přihlášených týmů, byla největším překvapením absence Russian Time, prvního týmu loňské sezony. Přes zimu se ale stáj povedlo zachránit, takže ji letos opět uvidíme. Zároveň u ní zůstal i Artem Markelov, který bude jezdit s číslem 1 na svém voze. 

Nasazení nových vozů specifikace F2 –2018 přilákalo další týmy. Poprvé v historii GP2/F2 se ve startovním poli objeví český tým, a to Charouz Racing, jenž bude spolupracovat s jezdeckou akademií Ferrari. Charouz Racing přestoupil ze zrušené Formule V8 3.5 a stejné plány měla i stáj Fortec, ta však od tohoto záměru prozatím ustoupila. Také se vrací stáj Carlin, jejíž absence v sérii trval pouhou sezonu.

Podle dvou předsezonních testování, které se letos uskutečnily, se dá favorit odhadnout velmi těžko. První testy v Le Castellet, kterým ale vůbec nepřálo počasí, ovládla stáj Carlin a především Lando Norris. Osmnáctiletý Brit je považován za jednoho z největších talentů juniorských formulí, loni se stal šampionem evropské F3 a zároveň rezervním pilotem McLarenu. Druhým nejrychlejším obvykle byl jeho týmový kolega Sergio Sette Camara. Tento devatenáctiletý Brazilec si odbyl debut v F2 již loni, když se slabým vozem MP Motorsportu dosáhl několika slibných výsledků.

Po prvních testech to tedy vypadalo, že nás čeká podobná sezona jako loni, tedy ovládaná jediným, obzvláště talentovaným pilotem, kterým by letos místo Leclerka měl být Lando Norris. Ovšem druhé testy v Bahrajnu, které byly více relevantní kvůli příznivému počasí i tomu, že jde o trať, kde se odjede první závod, ukázaly něco jiného. Piloti Carlinu nepatřili mezi nejrychlejší ani jednou. Zato se v čele vystřídala pestrá směsice jiných týmů, takže se o rozložení letošních sil se nedalo zjistit téměř nic…

I když nikdy nestanul na úplném vrcholu, patřil mezi nejrychlejší Nyck de Vries. Tím se rozptýlily obavy, že Prema letos vůbec bude schopna bojovat o titul. Jednička týmu Sean Gelael totiž v testech absolutně propadl. Což není žádným překvapením vzhledem k jeho výsledkům z minulých let. Jelikož ovšem Gelaelovým hlavním cílem je formule 1, nezbývalo jeho tatínkovi, majitelovi indonéského KFC, nic jiného než zaplatit místo v nějakém špičkovém týmu F2, aby se syn pokusil získat body nutné pro zisk superlicence…

Stabilně rychlí byli piloti ART, kteří povýšili ze sesterské stáje GP3. Loňský šampion GP3 George Russel tak opět bude závodit po boku svého loňského největšího soupeře, vicemistra GP3 Jacka Aitkena.  ART se tedy po nepříliš výrazné sezoně 2017 poučil a opět přichází s velmi silnou jezdeckou dvojicí.

Jednou se na špici objevil i jejich loňský kolega Nirej Fukuzumi, který po loňském třetím místě v šampionátu GP3 zamířil do Ardenu F2. Tato stáj letos přešla na růžovou barvu v souvislosti s hlavním sponzorem německého nováčka Maximiliana Günthera. Ten do formule 2 přichází z evropské F3, kde závodil za stáj Prema a celkově skončil třetí. I Günther si v testech dokázal připsat nejrychlejší čas.

Italský Trident asi nebude mít vítězné ambice.  Letos vsadil na dvojici mladých pilotů, kteří svůj talent budou muset ovšem ještě potvrdit. Santino Ferrucci přišel do týmu již v průběhu minulé sezony, ale jeho výsledky ne vždy stačily. Dvacetiletý Arjun Maini pak přichází z GP3 a je považován za další indickou naději pro vstup do formule 1. Oba piloti jsou zároveň vývojovými jezdci stáje Haas F1
.
Campos oproti loňskému nevýraznému jezdeckému složení vsadil letos na Lucu Ghiotta, který loni vyhrával ve stáji Russian Time. I ten se jim v testech odvděčil jedním nejrychlejším časem. Jeho týmovým kolegou bude Izraelec Roy Nissany. Ten přichází z Formule V8 3,5. kde závodil i za český Lotus. Bohužel výraznějších výsledků nikdy nedosáhl.

Hodně se očekávalo od vracející se stáje Russian Time, která obhajuje titul. Navíc v týmu zůstal i Artem Markelov, loňský vicemistr a zdaleka nejzkušenější pilot v poli, jelikož ho letos čeká již pátá sezona. Ruská stáj se však s vozem během zimních testů vůbec nedokázala sžít a patřila mezi nejpomalejší. Druhým pilotem stáje se stal nováček Tadasuke Makino, Japonec, který loni skončil patnáctý v evropské F3.

České fanoušky může těšit, že špatně si nevedla stáj Charouz Racing. Její piloti Antonio Fuoco a Louis Déletraz se pravidelně drželi mezi pěticí nejrychlejších. Déletraz býval rychlejší než pilot juniorské akademie Ferrari Fuoco.

Do dnešního dne zatím neznáme tři piloty. Stáj MP Motorsport oznámila jen Ralpha Boschunga, jezdecky nevýrazného pilota, který loni závodil za Campos. Dams ještě nepředstavil žádné jméno, ale podle testů by to měli být Oliver Rowland a Nicolas Latifi.  

Letošní kalendář formule 2 bude obsahovat 12 závodních víkendů, všechny se odjedou v rámci velkých cen F1.  Po startu tento víkend v Bahrajnu si formule 2 počká na další závodní víkend do Azerbajdžánu. Pak budou následovat klasické evropské okruhy, včetně Francie. Čeští fanoušci se však budou muset obejít bez jednoho z nejbližších závodů, na německém Hockenheimringu se totiž letos nepojede. Zato se vrátí závod v Soči a sezona bude klasicky zakončena 25 listopadu v Abú Zabí.

Kvalifikace v Bahrajnu začíná v pátek v 19 hodin, hlavní závod v sobotu ve 12.10 hodin a sprint v neděli ve 13.15 hodin.

Jezdecké složení F2 2018:

Russian Time: Artem Markelov, Tadasuke Makino
Prema: Nyck de Vries, Sean Gelael
Dams: ---, ---,
ART: Jack Aitken, George Russell
MP Motorsport: ---, Ralhp Boschung
Arden: Maximilian Günther, Nirej Fukuzumi
Campos: Luca Ghiotto, Roy Nissany
Trident: Arjun Maini, Santino Ferrucci
Carlin: Lando Norris, Sergio Sette Camara
Charouz: Antonio Fuoco, Louis Déletraz