Neuvěřitelný Bottas a selhání Red Bullu
VC Rakouska - kvalifikace
Bottas si zopakoval úspěch z loňského roku. Pole position pro VC Rakouska vybojoval po výkonu, který Hamilton označil jako „neuvěřitelný“.
Oba odpadlíci ze třetího tréninku se vrátili do hry, ovšem s rozdílnými výchozími pozicemi. Na Verstappenově voze pouze selhaly senzory a oprava netrvala dlouho. Leclerkův sauber ale dostal novou převodovku a Monačan se tak na roštu za trest posune o pět míst zpátky.
O dešti, alespoň pro tento den, už nikdo nemluvil. Paradoxně se posléze dostavil, ale tak drobný, že neměl žádný vliv. Vzduch měl 24, dráha 33 stupňů.
Helmut Marko prozradil, že v důsledku mizerných tréninkových výsledků Red Bull Racing kompletně změnil nastavení obou monopostů. Jak se ukázalo, k ničemu to nevedlo.
Do první části vyjela ferrari na superměkké směsi, všichni ostatní na ultraměkké. Hamilton se uvedl časem 1:04,3, Vettel 1:04,4, Bottas 1:04,5 a Räikkönen 1:04,7. Bottas se ale napodruhé vyšponoval na 1:04,2, na což zase odpověděl Hamilton – 1:04,1. Hranice 1:04 byla na spadnutí. Ani Ricciardo, ani tisíci svých krajanů mocně povzbuzovaný Verstappen znovu nestačili.
Na výjezdu z Rindtovy zatáčky si na obrubníku skočil Leclerc a z jeho auta odlétly součástky. Na nepostupových příčkách se v té chvíli nacházeli kromě obou williamsů také Ericsson, Pérez a Alonso. Měli však ještě osm minut na to, aby se z této prekérní situace dostali.
Vepředu se Grosjean vklínil do sestavy silné šestky. Její příslušníci, jisti si postupem, na to nijak nereagovali. Bitvu o přežití poznamenal Leclerkův úlet v zatáčce Schlossgold. Ostatní museli dát kvůli žlutým praporkům nohu z plynu. Nejvíce na to doplatil Pérez, který se rozhodl pro strategii jednoho závěrečného úderu a bolestně na ni doplatil. Kromě něj se mohli jít vysprchovat Vandoorne, Sirotkin, Hartley a Ericsson. Radost zavládla u Williamsu. S notnou dávkou štěstí, ale přece jen se Stroll prosmýkl do druhé fáze!
Do ní Mercedes, už s ohledem na začátek zítřejší velké ceny, nastoupil na superměkkých pneumatikách. To ovšem vůbec nebránilo Hamiltonovi, aby předvedl fantastické kolo za 1:03,6. Vettel na ultraměkkých gumách kontroval s 1:03,8, ale musel se sklonit i před Bottasem. Znovu se potvrdilo, že rozdílná měkkost směsí nehraje na Red Bull Ringu zdaleka takovou úlohu jako jinde.
Zajímavou partii rozehrál Alonso, který vyrazil dokonce na softech. Navzdory tomu figuroval na desáté příčce, hned za nevýrazným Ricciardem. Jenže se neudržel a rázem se propadl mezi kandidáty na vyřazení spolu s Hülkenbergem, Oconem, Leclerkem a Strollem.
Pro red bully dopadla kvalifikace neslavně
Ve finiši vymáčkl Vettel z vozu 1:03,5 a tuto část vyhrál. Současně se ovšem dostal do hledáčku sportovních komisařů, protože ve svém pomalém kole se připletl do cesty Sainzovi. Větší pozornost však byla upřena na dění kolem desáté příčky. Na ní se spasil Hülkenberg na úkor Gaslyho. Nikdo další z ohrožených se nezachránil.
Aktéry rozhodujícího dějství se tak stali Vettel, Hamilton, Bottas, Räikkönen, Verstappen, Grosjean, Magnussen, Ricciardo, Sainz a Hülkenberg. Zatímco oba renaulty první sérii pokusů vypustily, Bottas udělal z auta raketu. Časomíra se zastavila na 1:13,3. Räikkönen se mu ani nepřiblížil, Vettel chyboval ve Schlossgoldu a dokonce i Hamilton měl půlsekundové manko. Iceman to riskl ještě jednou a vida – rázem byl druhý. Senzací zaváněl fakt, že Grosjean regulérně porážel oba red bully!
Vyjde to Romainu Grosjeanovi konečně i v závodě?
Rozhodnout musela druhá runda. Aby to bylo ještě napínavější, pustili se do ní Hamilton, Bottas a Vettel téměř zároveň. Němec od počátku mírně zaostával, mezi stříbrnými šípy rozhodovaly tisíciny. Hamiltonovi jich nakonec na Bottase chybělo třináct. Verstappen se sice těsně protlačil před Grosjeana, Ricciardo to však nedokázal. V ležení Red Bullu asi nebude po zbytek dne panovat idylická nálada...
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:04,175 | 1:03,756 | 1:03,130 | 18 |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:04,080 | 1:03,577 | 1:03,149 | 21 |
3. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 1:04,347 | 1:03,544 | 1:03,464 | 18 |
4. | Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari | 1:04,234 | 1:03,975 | 1:03,660 | 21 |
5. | Max Verstappen | Red Bull | TAG Heuer | 1:04,273 | 1:04,001 | 1:03,840 | 18 |
6. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | 1:04,242 | 1:04,059 | 1:03,892 | 17 |
7. | Daniel Ricciardo | Red Bull | TAG Heuer | 1:04,723 | 1:04,403 | 1:03,996 | 22 |
8. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:04,460 | 1:04,291 | 1:04,051 | 20 |
9. | Carlos Sainz | Renault | Renault | 1:04,948 | 1:04,561 | 1:04,725 | 19 |
10. | Nico Hülkenberg | Renault | Renault | 1:04,864 | 1:04,676 | 1:05,019 | 20 |
11. | Esteban Ocon | Force India | Mercedes | 1:05,148 | 1:04,845 | 19 | |
12. | Pierre Gasly | Toro Rosso | Honda | 1:05,011 | 1:04,874 | 16 | |
13. | Charles Leclerc | Sauber | Ferrari | 1:04,967 | 1:04,979 | 19 | |
14. | Fernando Alonso | McLaren | Renault | 1:04,965 | 1:05,058 | 17 | |
15. | Lance Stroll | Williams | Mercedes | 1:05,264 | 1:05,286 | 17 | |
16. | Stoffel Vandoorne | McLaren | Renault | 1:05,271 | 9 | ||
17. | Sergio Pérez | Force India | Mercedes | 1:05,279 | 11 | ||
18. | Sergej Sirotkin | Williams | Mercedes | 1:05,322 | 10 | ||
19. | Brendon Hartley | Toro Rosso | Honda | 1:05,366 | 11 | ||
20. | Marcus Ericsson | Sauber | Ferrari | 1:05,479 | 11 |