Nejoblíbenější gétéčka v řeči čísel
Zastoupení značek v GT3 a GT4
Na tradiční tiskové konferenci Stéphane Ratela ve Spa nebyla nastíněna pouze budoucnost v šampionátech jeho SRO, ale také současné zastoupení výrobců GT3 a GT4. Zveřejněné počty vozidel jednotlivých značek se neomezovaly pouze na mistrovství pořádané francouzskou společností. Seznam sledovaných sérií je pod příslušnými tabulkami.
Výrobci jsou seřazení sestupně, v případě GT3 je v závorce také údaj z roku 2015 (bez seznamu sledovaných sérií). Tehdy se jednalo o poslední sezonu před rozsáhlou generační obměnou. Vlajka u výrobce nemusí znamenat zemi původu, ale symbolizuje stát uvedený v homologaci.
Zastoupení výrobců GT3 (G3)
Celkem je v přehledu zahrnuto 311 vozidel, před třemi roky jich bylo 333. Nyní je k dispozici také údaj o počtech na jednotlivých kontinentech. Se 180 vozy vede Evropa před 97 auty v oblasti Asie a Oceánie, na Severní Ameriku připadá 34 vozů. V Jižní Americe nebyly, po ukončení brazilského mistrovství GT, stejně jako v Africe zaznamenány žádné údaje.
V případě Audi jsou brány v potaz také vozy určené pro vlastní pohárový šampionát pořádaný v Asii od roku 2012. Pokud nabízí konkurence (Porsche, Ferrari, Lamborghini) vlastní pohárové závody, technika v těchto kláních je mírně odlišná a počty upravených vozidel jsou tak uváděny samostatně.
Nyní je nejpočetněji zastoupeným výrobcem Mercedes-AMG, který s typem GT vylepšil čtvrté místo modelu SLS. Před třemi roky vládlo žebříčku na informace skoupé Ferrari. Na nižší počet novějších modelů má vliv cena převyšující půl milionu euro, která je daní za příbuznost s vyšší specifikací pro GTE.
Na čtvrté příčce je Lamborghini, na jehož výrazném vzrůstu se podílejí dodávky od dvou různých úpravců. Německý Reiter, který se v dominantní měrou postaral v roce 2015 o páté místo, se v současnosti s obstarožním Gallardem prosazuje hlavně v Austrálii. Novější Huracán z produkce italské Squadra Corse je jedním z modelů, který během generační obměny výrazněji zamíchal kartami.
Porsche doplatilo propadem z třetí na pátou příčku na předchozí dlouhé otálení s představením nového modelu. Nyní se pokouší v konkurenčním prostředí alespoň udržet stávající podíl.
Aston Martin čeká obměna nabídky až letos, čehož využilo k postupu vzhůru BMW. Také v případě Nissanu, McLarenu anebo Bentley se na menším zastoupení projevuje nabídka starších modelů. Za úspěch lez považovat počty vozů Honda a Lexus, byť se nemalou měrou projevuje vybavení touto technikou stájí spjatých s testovací fází novinek.
Ani působivým vozidlem nedokázal Callaway (v roce 2018 pod názvem Corvette) navázat na úspěchy z raných dob GT3. Zájemce neoslovila ani nabídka na nejlevnější GT3 z dílen dříve úspěšného úpravce Hanse Reitera v podobě Chevroletu Camaro.
Vozy Ford a Jaguar čeká brzy osud v roce 2015 zmiňované značky Dodge. V případě Ginetty se jedná o vozidlo s národní homologací G3. Samostatnou kapitolu pak představuje dřívější působení Cadillacu, který zákaznicky orientovanou GT3 pouze využil pro potřeby svého továrního týmu.
značka | modely | 2018 (2015) |
---|---|---|
Mercedes-AMG | GT (SLS) | 57 (37) |
Audi | R8 LMS (R8 LMS ultra a R8 LMS) | 52 (49) |
Ferrari | 488 (458 Italia) | 47 (60) |
Lamborghini (Reiter) | Huracán, Gallardo (Huracán, Gallardo) | 44 (24) |
Porsche | 991- 911 GT3 R (997) | 29 (45) |
BMW | M6 (Z4) | 18 (22) |
Aston Martin | Vantage | 13 (24) |
Nissan | GT-R | 11 (14) |
Honda | NSX | 9 (-) |
McLaren | 650S (650S/4-12C) | 9 (18) |
Bentley | Continental | 8 (11) |
Lexus | RC-F | 8 (3) |
Corvette (Callaway) | C7 (Z06R) | 3 (8) |
Chevrolet | Camaro | 1 (3) |
Ford | GT | 1 (4) |
Jaguar | XKR | 1 (1) |
Dodge | Viper | - (5) |
Ginetta | G55 | - (3) |
Cadillac | ATS-V.R | - (2) |
Sledované série (v roce 2018): Blancpain GT Series, Blancpain GT Sports Club, British GT, Italian GT, ADAC GT Masters, GT Cup, International GT Open, VLN a 24 hodin na Nordschleife, VdeV, GT3 Le Mans Cup, 24H Series (včetně 24 hodin v Dubaji), IMSA, Pirelli World Challenge, Super GT, BGTS Asia, Super Takiyu, Thailand Super Series, China GT, Australian GT
Zastoupení výrobců GT4
Dlouhou dobu stagnující kategorie potvrzuje s 241 zaznamenanými automobily přibližování k oblíbenější GT3. V GT4 však nejsou výjimkou jak malí úpravci postupně mizející z vyšší třídy, tak také dvě verze jednoho modelu.
Vedle vozidel ze sportovních oddělení automobilek se o místa na prvních dvou místech přičinily i malé společnosti. Za povšimnutí stojí počty vozů Mercedes-AMG GT, neboť německý výrobce vstoupil do této kategorie až letos!
Z menších společností a týmů vévodí Ginetta a KTM. V případě ojedinělé konstrukce rakouského výrobce se její přestavby ujal již zmiňovaný Hans Reiter. K vývoji a zkouškám přispěl svými zkušenostmi český pilot Tomáš Enge.
značka | modely | 2018 |
---|---|---|
Porsche (+ Prosport) | Cayman | 43 |
BMW (+ Ekris) | M4 | 39 |
Mercedes-AMG | GT | 36 |
Audi | R8 LMS | 23 |
Ginetta | G55 | 19 |
McLaren | 570S | 18 |
KTM | X-Bow | 15 |
Aston Martin | Vantage | 12 |
Ford | Mustang | 10 |
Maserati | GranTurismo MC | 7 |
Chevrolet | Camaro | 6 |
Lotus | Evora | 4 |
Sin | R1 | 3 |
Toyota | GT86 | 2 |
Panoz | Avezzano | 2 |
Jaguar | F-Type SVR | 2 |
Sledované série: GT4 European Series, GT4 Central European Series, FFSA GT, British GT, Italian GT, Belcar, Swedish GT4, VLN, 24H Series (včetně 24 hodin v Dubaji), Pirelli World Challenge, Continental Tire SportsCar Championship, BGTS Asia, China GT, Australian GT