Před VC Mexika 2018
Devatenáctá velká cena 69. ročníku mistrovství světa F1
Korunovace staronového šampiona F1 se v Austinu nekonala. Ale musel by se stát opravdu zázrak, aby k ní nedošlo v Mexiku. Vždyť Hamiltonovi stačí získat pět bodů. Když dojede šestý, bude popáté mistrem světa bez ohledu na výsledek konkurenta Vettela. Pokud nebude mít problémy, znáte pět jezdců, kteří by ho porazili…?
Historie okruhu
VC Mexika se dosud uskutečnila 18krát a pokaždé v hlavním městě Mexico City. Historie závodu zařazeného do mistrovství světa sahá do roku 1963, rok předtím byl okruh slavnostně otevřen. Premiéru zde vyhrál Jim Clark ve voze Lotus Climax. V úvodních třech ročnících získal vždy pole position, ale v prvních čtyřech letech vyhrál pokaždé někdo jiný.
Okruh je pojmenovaný po bratrech Rodríguezových. Starší Pedro Rodríguez de la Vega absolvoval 54 velkých cen a dvě z nich vyhrál ve vozech Cooper a BRM. Zahynul ve 31 letech na Norisringu v závodech sportovních vozů za volantem Ferrari. O dva roky mladší Ricardo jel pouhých pět závodů ve Ferrari.
Trať kombinuje rychlé a zatáčkovité části. Podle údajů firmy Brembo se jedná o nejnáročnější okruh na brzdy. Specifická je zejména nadmořská výška 2286 metrů nad mořem! Nastavení pohonných jednotek je proto obtížnější než jinde.
V důsledku události, kdy v roce 1970 dráhu zaplavil nekontrolovaný dav, se velké ceny v tomto dějišti již nekonaly. Od té doby Mexičané nechali okruh upravit mimo jiné s důrazem na bezpečnost. V roce 1986 se F1 do Mexico City vrátila, ale jen na sedm ročníků, v nichž vyhrálo pět různých jezdců. Dráha (zkrácená z 5000 na 4421 metrů) však zůstávala dlouhá léta velmi hrbolatá a ve špatném stavu. Z těchto důvodů Mezinárodní federace automobilového sportu (FISA) velkou cenu Mexika z kalendáře vyškrtla.
Po zcela zásadních úpravách se v roce 2015 závod na okruhu bratří Rodríguezových do kalendáře F1 znovu vrátil, a to na trať dlouhou 4304 metrů. Pokračuje tradice různých vítězů – v posledních třech sezonách to byli Nico Rosberg, Lewis Hamilton a Max Verstappen.
Vzpomínka na rok 2017
Také loni měl před mexickou velkou cenu Hamilton velký náskok na Vettela. Konkrétně to bylo 66 bodů. Třetí Bottas jich ztrácel již 87.
Do kokpitu vozu týmu Toro Rosso se vrátil místo Kvjata Gasly. Pole position si vyjel Vettel před Verstappenem a Hamiltonem.
Seznam penalizovaných účastníků byl opět pořádně dlouhý. Kvůli výměně různých dílů se na roštu posouvali dozadu Gasly (vůbec neabsolvoval kvalifikaci), Alonso, Vandoorne, Hartley a také Ricciardo.
Po startu se Verstappen sobě vlastním stylem na ostří nože prodral před Vettela. Drobné kolize mezi oběma využil Hamilton a také se posunul před německého pilota. Ve třetí zatáčce se Vettel pokusil si vzít pozici zpět. Skončilo to pochroumaným předním křídlem ferrari a prořízlou pneumatikou u mercedesu. Hamilton se dovlekl do boxů, kde mechanici zjistili, že újmu utrpěl také difuzor. Vůz se vrátil na trať na samotném chvostu pole. Neplánovanou zastávku absolvoval rovněž Vettel, přičemž si kromě křídla nechal vyměnit i pneumatiky.
Mezi fanoušky je v Mexiku o F1 obrovský zájem
V čele se tak objevil Verstappen, následovaný Bottasem, Oconem, Hülkenbergem, Sainzem, Pérezem, Massou, Räikkönenem, Strollem a vpřed se probíjejícím Ricciardem. Australan pak předjel ještě Strolla, v pátém kole však odpadl. Vzadu Vettel zdolal několik pomalejších aut, zatímco Hamilton pořád trčel na poslední příčce. Grosjean vyfasoval pětisekundový trest, protože v souboji s Alonsem si zkrátil dráhu. Sainz se roztočil, Massu postihl defekt.
Ve 26. kole odstavil svůj renault Hülkenberg. Vettel se v té chvíli už nacházel na osmé pozici. Když vzplálo Hartleyho toro rosso, byl zaveden režim virtuálního safety caru. Bottas, Verstappen, Räikkönen a četní další toho využili a zajeli si pro čerstvé obutí. Většina zvolila superměkké gumy, Räikkönen měkké. Vettel zariskoval a nasadil ultraměkké.
Po restartu dosahoval Verstappen nejrychlejších časů na kolo. Před ním se sice držel Pérez, ale toho zastávka teprve čekala. Když k ní v 50. kole došlo, měl Nizozemec cestu k vítězství, ve své kariéře ve F1 třetímu, volnou. Vettel bez problémů zdolal Strolla a Ocona, od Räikkönena ho nicméně dělila dvacetisekundová propast.
Ohnivý živel byl tentokrát v Mexiku mimořádně při chuti. Jeho další obětí se stal Ericssonův sauber. Cíl nespatřil ani Sainz s porouchaným řízením. Hamilton s kolem ztráty také díky několika výpadkům konkurentů pronikl do první desítky a nasadil k finiši. Stihl ještě předstihnout Alonsa, nikoliv však už Magnussena.
Max Verstappen se radoval ze třetího vítězství v kariéře
Vůbec toho ale nelitoval. Získané dva body mu stačily k definitivnímu zisku titulu mistra světa. Naopak Vettel se stále ještě musel strachovat o celkové druhé místo, na které se tlačil Bottas.
V závodě byli za Verstappenem na bodovaných příčkách klasifikováni Bottas, Räikkönen, Vettel, Ocon, Stroll, Pérez, Magnussen, Hamilton a Alonso.
VC Mexika
Okruh: Autódromo Hermanos Rodríguez
Místo: México City
- PRVNÍ VELKÁ CENA F11963
- POČET KOL71
- DÉLKA OKRUHU4304 m
- DÉLKA ZÁVODU305,354 km
- REKORD OKRUHU1:18,785 (2017)
- DRŽITEL REKORDUSebastian Vettel
- Počet zatáček16
- Nadmořská výška2226,2 – 2229,0 m
- Opotřebení pneumatikstřední
- Opotřebení brzdvelmi vysoké
- Spotřeba palivavysoká
26. - 28. října 2018
- První tréninkPÁ 17:00 – 18:30
- Druhý tréninkPÁ 21:00 – 22:30
- Třetí tréninkSO 17:00 – 18:00
- KvalifikaceSO 20:00 – 21:00
- ZávodNE 20:10 – 22:10
Charakteristika okruhu
Autodrom bratří Rodríguezů je závodní okruh v Mexiku pojmenovaný podle bratrů Ricardovi a Pedrovi Rodriguezových. Oba byli mexickými závodními jezdci a oba zemřeli za volantem svých strojů v letech 1962 a 1971. Trať měří 4304 metrů a má 17 zatáček. Trať slouží kromě formule 1 i jiným závodním sériím, své závody zde pořádaly NASCAR (od roku 2004), CART (2002-2014), A1 Grand Prix (2007-2008). Autodrom lze také použít v konfiguraci do oválu s délkou tratě 1 míle.
Vítězové VC Mexika
Rok | Vítěz závodu | Pole Position | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Jezdec | Vůz | Motor | Jezdec | Vůz | Motor | |
2017 | Max Verstappen | Red Bull | TAG Heuer | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari |
2016 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2015 | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes |
1992 | Nigel Mansell | Williams | Renault | Nigel Mansell | Williams | Renault |
1991 | Riccardo Patrese | Williams | Renault | Riccardo Patrese | Williams | Renault |
1990 | Alain Prost | Ferrari | Ferrari | Gerhard Berger | McLaren | Honda |
1989 | Ayrton Senna | McLaren | Honda | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1988 | Alain Prost | McLaren | Honda | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1987 | Nigel Mansell | Williams | Honda | Nigel Mansell | Williams | Honda |
1986 | Gerhard Berger | Benetton | BMW | Ayrton Senna | Lotus | Renault |
1970 | Jacky Ickx | Ferrari | Ferrari | Clay Regazzoni | Ferrari | Ferrari |
1969 | Denny Hulme | McLaren | Ford Cosworth | Jack Brabham | Brabham | Ford Cosworth |
1968 | Graham Hill | Lotus | Ford Cosworth | Jo Siffert | Lotus | Ford Cosworth |
1967 | Jim Clark | Lotus | Ford Cosworth | Jim Clark | Lotus | Ford Cosworth |
1966 | John Surtees | Cooper | Maserati | John Surtees | Cooper | Maserati |
1965 | Richie Ginther | Honda | Honda | Jim Clark | Lotus | Climax |
1964 | Dan Gurney | Brabham | Climax | John Surtees | Ferrari | Ferrari |
1963 | Jim Clark | Lotus | Climax | Jim Clark | Lotus | Climax |
Základní údaje z ročníku 2017
Jízda na plný plyn (čas): 39 %
Jízda na plný plyn (vzdálenost): 54 %
Počet řazení za kolo: 52
Spotřeba paliva: nízká
Největší přetížení: 3,0 g v 9. zatáčce
Největší rychlost: 349 km/h
Vzdálenost od startu do 1. zatáčky: 890 m
Poloha pole position: vlevo
Délka uličky před boxy: 377,1 m
Průjezd uličkou před boxy (80 km/h): 16,996 s
Počet zastávek v boxu: 23
Počet předjetí: 4
Počet předjetí s DRS: 19
Pravděpodobnost vyjetí safety caru: 67 %
Pravděpodobnost deště: 13 %
Průměrná teplota vzduchu: 24,7 °C
Průměrná teplota asfaltu: 46,3 °C
Doba věnovaná brzdění : 21 %
Průměrné přetížení: 3,4 g
Náročnost na brzdy: 10