Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Ricciardo zabránil Verstappenovu rekordu

Ricciardo zabránil Verstappenovu rekordu

VC Mexika – kvalifikace

Red Bull opravdu kvalifikaci na VC Mexika vyhrál. Jenže palmu vítězství si odnesl Ricciardo a ne Verstappen, který se mohl stát nejmladším polemanem v historii F1.

Proti očekávání se začínalo na suchu, s teplotami 18 (vzduch) a 25 (asfalt) stupňů. Pravděpodobnost příchodu deště ovšem byla minimálně čtyřicetiprocentní.

Dva z dvaceti účastníků vstupovali do kvalifikace s tím, že na pole position v žádném případě stát nebudou. Gasly po výměně motoru a převodovky odstartuje z posledního stání na roštu. Grosjean bude pykat za zavinění kolize s Leclerkem ve VC USA a půjde zpět o tři místa.

V mezičase mezi třetím tréninkem a kvalifikací pracovali mechanici Mercedesu horečně na Bottasově monopostu. Po kolapsu hydrauliky v závěru dopolední generálky do něj montovali pohonnou jednotku, už předtím použitou v Austinu. Trest tudíž nehrozil, otázkou nicméně bylo, zda stihnou svoji práci dokončit včas.

Prakticky ve stejném okamžiku, kdy se na semaforu na konci boxové uličky rozsvítila zelená, vyrazily na trať ferrari a mercedesy. Včetně Bottase, na jehož autě se šroubovalo ještě pár minut předtím. Italové se představili na hyperměkkých, Němci na ultraměkkých pneumatikách. Tomu také odpovídalo průběžné pořadí Vettel, Räikkönen, Hamilton a Bottas.

Vzápětí přidal obhájce titulu další, ještě rychlejší kolo. Ultraměkká směs tedy na rozdíl od hyperměkké vydrží v plném tempu více než jeden okruh. To byl důležitý poznatek, zejména vzhledem ke druhé fázi.

Red bully si daly načas, ale potom zase kralovaly – Verstappen 1:15,8, Ricciardo 1:15,9. Hülkenberg se usadil na šesté příčce, což jen zvýraznilo výbornou výkonnost motorů Renault.

Maxi Verstappenovi nakonec zkřížil plány týmový kolega

U dna se sešla obvyklá parta: Stroll, Sirotkin, Vandoorne, Alonso (čas mu byl škrtnut za zkrácení tratě), doplněná dnešním smolařem Magnussenem. Mercedes zřejmě pro srovnání přešel na hyperměkké gumy. Hamilton okamžitě našel půl sekundy, přesto zaostal za Bottasem, jenž postoupil s 1:15,6 do čela.

Z ohrožených kandidátů další existence se zachránil pouze Alonso. Na úkor Grosjeana, takže Haas utrpěl krutý debakl.

V úvodu prostřední části se zraky všech upínaly na bočnice pneumatik. Mercedes, Ferrari a Red Bull vyrukovaly na ultraměkkých pneumatikách, Racing Point dokonce na superměkkých.

Během minuty naskákaly časy největších favoritů. Bottas zaknihoval 1:15,9, Hamilton 1:15,6, Vettel 1:15,7 a Verstappen 1:15,6. Jasně na postup stáli i Räikkönen a Ricciardo, sledováni oběma renaulty a saubery (shodně na hyperměkkých gumách).

Piloti Racing Pointu budili dojem, že ani do top ten nechtějí a raději upřednostní svobodnou volbu obutí do velké ceny. Před vyřazením stáli rovněž Gasly, Hartley a Alonso. Jedině posledně jmenovaný projevil snahu (marnou) s tím něco udělat. Na kolo jistoty se na hyperměkkých gumách vydalo šest nejrychlejších plus Leclerc, všichni však pokus ve dvou třetinách přerušili. 

Lewis Hamilton bude na startu stát vedle svého největšího soupeře 

Do závěrečného rozstřelu se kvalifikovali Verstappen, Hamilton, Vettel, Ricciardo, Bottas, Räikkönen, Hülkenberg, Sainz, Leclerc a Ericsson. Teď už pochopitelně každý z nich sáhl po hyperměkké směsi. Přišlo hlášení, že srážková fronta se blíží, ale do průběhu kvalifikace nezasáhne.

Odsýpalo to pěkně: Räikkönen 1:15,4, Vettel 1:15,0, Hamilton těsně za ním, ale Verstappen 1:14,8! Bottas se zdál být mimo hru. Dotáhne Red Bull své mexické tažení k prvnímu dílčímu triumfu? Leclerc proklouzl před renaulty, Ericsson nestíhal.

Dvě minuty před uplynutím limitu se schylovalo k rozuzlení. Všichni uchazeči o pole position, seřazeni v pestrobarevném vláčku, naposledy vyjeli. A udeřil ten, který byl celou dobu trochu v pozadí. U Ricciarda se časomíra zastavila na 1:14,8. Pokořil Verstappena i Vettela. Ještě se čekalo na Hamiltona. Nezvládl to ani on.

Éterem se neslo Australanovo nadšené „Yeeeessss“. Vždyť v čele startu bude stát teprve potřetí během kariéry ve F1.

Zbytku světa vévodili Hülkenberg a Sainz na renaultech. Podobně jako Leclerka a Ericssona je však kvůli pneumatikám čeká tvrdý oříšek v začátku nedělního závodu. 

p. jezdec tým motor Q1 Q2 Q3 kol
1. Daniel Ricciardo Red Bull TAG Heuer 1:15,866 1:15,845 1:14,759 16
2. Max Verstappen Red Bull TAG Heuer 1:15,756 1:15,640 1:14,785 15
3. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:15,673 1:15,644 1:14,894 20
4. Sebastian Vettel Ferrari Ferrari 1:16,089 1:15,715 1:14,970 16
5. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 1:15,580 1:15,923 1:15,160 22
6. Kimi Räikkönen Ferrari Ferrari 1:16,446 1:15,996 1:15,330 20
7. Nico Hülkenberg Renault Renault 1:16,498 1:16,126 1:15,827 18
8. Carlos Sainz Renault Renault 1:16,813 1:16,188 1:16,084 18
9. Charles Leclerc Sauber Ferrari 1:16,862 1:16,320 1:16,189 20
10. Marcus Ericsson Sauber Ferrari 1:16,701 1:16,633 1:16,513 20
11. Esteban Ocon Racing Point Mercedes 1:16,252 1:16,844   16
12. Fernando Alonso McLaren Renault 1:16,857 1:16,871   12
13. Sergio Pérez Racing Point Mercedes 1:16,242 1:17,167   16
14. Brendon Hartley Toro Rosso Honda 1:16,682 1:17,184   12
15. Pierre Gasly Toro Rosso Honda 1:16,828     11
16. Romain Grosjean Haas Ferrari 1:16,911     9
17. Stoffel Vandoorne McLaren Renault 1:16,966     6
18. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1:17,599     9
19. Lance Stroll Williams Mercedes 1:17,689     5
20. Sergej Sirotkin Williams Mercedes 1:17,886     6