Ricciardo zabránil Verstappenovu rekordu
VC Mexika – kvalifikace
Red Bull opravdu kvalifikaci na VC Mexika vyhrál. Jenže palmu vítězství si odnesl Ricciardo a ne Verstappen, který se mohl stát nejmladším polemanem v historii F1.
Proti očekávání se začínalo na suchu, s teplotami 18 (vzduch) a 25 (asfalt) stupňů. Pravděpodobnost příchodu deště ovšem byla minimálně čtyřicetiprocentní.
Dva z dvaceti účastníků vstupovali do kvalifikace s tím, že na pole position v žádném případě stát nebudou. Gasly po výměně motoru a převodovky odstartuje z posledního stání na roštu. Grosjean bude pykat za zavinění kolize s Leclerkem ve VC USA a půjde zpět o tři místa.
V mezičase mezi třetím tréninkem a kvalifikací pracovali mechanici Mercedesu horečně na Bottasově monopostu. Po kolapsu hydrauliky v závěru dopolední generálky do něj montovali pohonnou jednotku, už předtím použitou v Austinu. Trest tudíž nehrozil, otázkou nicméně bylo, zda stihnou svoji práci dokončit včas.
Prakticky ve stejném okamžiku, kdy se na semaforu na konci boxové uličky rozsvítila zelená, vyrazily na trať ferrari a mercedesy. Včetně Bottase, na jehož autě se šroubovalo ještě pár minut předtím. Italové se představili na hyperměkkých, Němci na ultraměkkých pneumatikách. Tomu také odpovídalo průběžné pořadí Vettel, Räikkönen, Hamilton a Bottas.
Vzápětí přidal obhájce titulu další, ještě rychlejší kolo. Ultraměkká směs tedy na rozdíl od hyperměkké vydrží v plném tempu více než jeden okruh. To byl důležitý poznatek, zejména vzhledem ke druhé fázi.
Red bully si daly načas, ale potom zase kralovaly – Verstappen 1:15,8, Ricciardo 1:15,9. Hülkenberg se usadil na šesté příčce, což jen zvýraznilo výbornou výkonnost motorů Renault.
Maxi Verstappenovi nakonec zkřížil plány týmový kolega
U dna se sešla obvyklá parta: Stroll, Sirotkin, Vandoorne, Alonso (čas mu byl škrtnut za zkrácení tratě), doplněná dnešním smolařem Magnussenem. Mercedes zřejmě pro srovnání přešel na hyperměkké gumy. Hamilton okamžitě našel půl sekundy, přesto zaostal za Bottasem, jenž postoupil s 1:15,6 do čela.
Z ohrožených kandidátů další existence se zachránil pouze Alonso. Na úkor Grosjeana, takže Haas utrpěl krutý debakl.
V úvodu prostřední části se zraky všech upínaly na bočnice pneumatik. Mercedes, Ferrari a Red Bull vyrukovaly na ultraměkkých pneumatikách, Racing Point dokonce na superměkkých.
Během minuty naskákaly časy největších favoritů. Bottas zaknihoval 1:15,9, Hamilton 1:15,6, Vettel 1:15,7 a Verstappen 1:15,6. Jasně na postup stáli i Räikkönen a Ricciardo, sledováni oběma renaulty a saubery (shodně na hyperměkkých gumách).
Piloti Racing Pointu budili dojem, že ani do top ten nechtějí a raději upřednostní svobodnou volbu obutí do velké ceny. Před vyřazením stáli rovněž Gasly, Hartley a Alonso. Jedině posledně jmenovaný projevil snahu (marnou) s tím něco udělat. Na kolo jistoty se na hyperměkkých gumách vydalo šest nejrychlejších plus Leclerc, všichni však pokus ve dvou třetinách přerušili.
Lewis Hamilton bude na startu stát vedle svého největšího soupeře
Do závěrečného rozstřelu se kvalifikovali Verstappen, Hamilton, Vettel, Ricciardo, Bottas, Räikkönen, Hülkenberg, Sainz, Leclerc a Ericsson. Teď už pochopitelně každý z nich sáhl po hyperměkké směsi. Přišlo hlášení, že srážková fronta se blíží, ale do průběhu kvalifikace nezasáhne.
Odsýpalo to pěkně: Räikkönen 1:15,4, Vettel 1:15,0, Hamilton těsně za ním, ale Verstappen 1:14,8! Bottas se zdál být mimo hru. Dotáhne Red Bull své mexické tažení k prvnímu dílčímu triumfu? Leclerc proklouzl před renaulty, Ericsson nestíhal.
Dvě minuty před uplynutím limitu se schylovalo k rozuzlení. Všichni uchazeči o pole position, seřazeni v pestrobarevném vláčku, naposledy vyjeli. A udeřil ten, který byl celou dobu trochu v pozadí. U Ricciarda se časomíra zastavila na 1:14,8. Pokořil Verstappena i Vettela. Ještě se čekalo na Hamiltona. Nezvládl to ani on.
Éterem se neslo Australanovo nadšené „Yeeeessss“. Vždyť v čele startu bude stát teprve potřetí během kariéry ve F1.
Zbytku světa vévodili Hülkenberg a Sainz na renaultech. Podobně jako Leclerka a Ericssona je však kvůli pneumatikám čeká tvrdý oříšek v začátku nedělního závodu.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Daniel Ricciardo | Red Bull | TAG Heuer | 1:15,866 | 1:15,845 | 1:14,759 | 16 |
2. | Max Verstappen | Red Bull | TAG Heuer | 1:15,756 | 1:15,640 | 1:14,785 | 15 |
3. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:15,673 | 1:15,644 | 1:14,894 | 20 |
4. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 1:16,089 | 1:15,715 | 1:14,970 | 16 |
5. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:15,580 | 1:15,923 | 1:15,160 | 22 |
6. | Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari | 1:16,446 | 1:15,996 | 1:15,330 | 20 |
7. | Nico Hülkenberg | Renault | Renault | 1:16,498 | 1:16,126 | 1:15,827 | 18 |
8. | Carlos Sainz | Renault | Renault | 1:16,813 | 1:16,188 | 1:16,084 | 18 |
9. | Charles Leclerc | Sauber | Ferrari | 1:16,862 | 1:16,320 | 1:16,189 | 20 |
10. | Marcus Ericsson | Sauber | Ferrari | 1:16,701 | 1:16,633 | 1:16,513 | 20 |
11. | Esteban Ocon | Racing Point | Mercedes | 1:16,252 | 1:16,844 | 16 | |
12. | Fernando Alonso | McLaren | Renault | 1:16,857 | 1:16,871 | 12 | |
13. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | 1:16,242 | 1:17,167 | 16 | |
14. | Brendon Hartley | Toro Rosso | Honda | 1:16,682 | 1:17,184 | 12 | |
15. | Pierre Gasly | Toro Rosso | Honda | 1:16,828 | 11 | ||
16. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | 1:16,911 | 9 | ||
17. | Stoffel Vandoorne | McLaren | Renault | 1:16,966 | 6 | ||
18. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:17,599 | 9 | ||
19. | Lance Stroll | Williams | Mercedes | 1:17,689 | 5 | ||
20. | Sergej Sirotkin | Williams | Mercedes | 1:17,886 | 6 |