Hamilton nevyhrál, nebyl na pódiu, ale je šampiónem!
VC Mexika – závod
Byl to zvláštní boj o titul. Hamilton se trápil s pneumatikami i sám se sebou. Vettel se rval, bojoval, ale stejně mu to nebylo nic platné. Hamilton sice nevystoupil na stupeň vítězů, ale stal se popáté mistrem světa F1! A Red Bull se smál i plakal zároveň. Verstappen si dojel pro páté vítězství, ale Ricciardo čtyřicet kilometrů před cílem odstoupil s poruchou z druhé pozice.
Jako obvykle neměl startovní rošt po skončení kvalifikace konečnou podobu. Už předem se vědělo o dvou penalizacích. Gasly byl odsunut celkem o 15 míst za výměnu dílů pohonné jednotky a za výměnu převodovky (15. → 20.). Startoval tedy z posledního místa, ale na výhled z poslední řady je letos už zvyklý. Grosjean klesl o tři místa za zavinění kolize s Leclerkem po startu VC USA (16. → 18.). Nakonec přišel díky Gaslymu jen o dvě pozice.
Hamilton si přál slavit titul už v USA a to mu nevyšlo. Tentokrát by se nenašel snad nikdo, kdo by věřil dalšímu odkladu korunovace. Vždyť mu k obhajobě titulu a pátému prvenství v MS F1 stačilo dojet na sedmém místě. Nemusel tedy nijak litovat toho, že ho zázračné zrychlení red bullů odsunulo do druhé řady.
Ricciardo si postavení na pole position užíval. Vždyť bylo teprve třetí v kariéře. A pokud měl mít z někoho strach, byl to týmový kolega Verstappen po jeho pravé ruce. Od startu do první zatáčky je to v Mexiku dlouhých 890 metrů, a to byla pro agresivního Nizozemce hodně velká šance k útoku.
Poprvé od VC USA 2013 stály oba red bully v první řadě. A v zádech měly dva kohouty, usilující o titul šampiona. Vzduch měl teplotu jen 19 °C a asfalt 33 °C, takže se nepotvrdily sobotní předpoklady, že na závod bude větší horko. Nebylo. Obloha byla sice zatažená, ale deštěm nehrozila.
Hamilton byl na startu tak nažhavený, že okamžitě vystrčil špici svého mercedesu mezi oba jezdce z první řady. Ricciardo start nezvládl, ale Verstappen odrazil Hamiltonův útok a dostal se do vedení. O pozici se zatím tvrdě prali Vettel s Bottasem, Räikkönen klesl dokonce až za Sainze. Bottas byl sice chvilku na třetí pozici, ale tu rychle ztratil a pak ještě dostal malý ťukanec od Vettela.
Šance Sebastiana Vettela na odvrácení Hamiltonovy korunovace byla mizivá, ale přesto bojoval ze všech sil
Alonso se v první zatáčce nevešel na trať a došlo také k několika šťouchancům. Nejvíc je odnesli Ocon a Hartley, kteří hned museli zamířit do boxů pro pomoc mechaniků. První však v 5. kole odstoupil Alonso v důsledku poškození vozu při najetí na trosky Oconova monopostu, zdemolovaného Hülkenbergem. Kvůli tomu celé pole nakrátko zpomalil virtuální safety car.
Závod se ještě pořádně nerozjel a jezdci už s velkými starostmi pozorovali své pneumatiky. Blížil se moment plánovaný pro zastávky vozů na hyperměkkých pneumatikách. Verstappen zatím získal náskok přes tři vteřiny a všechno nasvědčovalo tomu, že ani nebude s nikým závodit. Hamilton dostal od inženýra pokyn, aby nastavil úspornější variantu projíždění zatáček kvůli zvýšení životnosti pneumatik.
Po 10 kolech bylo pořadí Verstappen, Hamilton, Ricciardo, Vettel, Bottas, Räikkönen, Sainz, Hülkenberg, Leclerc, Ericsson, Pérez, Magnussen, Stroll, Vandoorne, Sirotkin, Grosjean, Hartley, Ocon a Gasly.
Zatímco na špici byl klid, diváky zvedaly ze sedadel útoky Péreze na Ericssona. Už ve 12. kole měnili kola jako první zároveň Hamilton a Bottas. Hamilton klesl na páté a Bottas na osmé místo. O kolo později si pro stejnou sadu superměkkých pneumatik dojel také Ricciardo a vrátil se za Hamiltona. V čele kroužila ferrari, protože i Verstappen vyměnil kola. V 15. kole Verstappen využil nových pneumatik a předjel Räikkönena. Vzápětí zajel nejrychlejší kolo. Ferrari stále setrvávala na starých gumách, takže v 18. kole Räikkönen neodolal útoku Hamiltona a Ricciarda. To už byl pokyn, aby Vettel i Räikkönen přezuli.
Po dvaceti kolech měl Verstappen náskok přes osm vteřin. Za ním jeli Hamilton, Ricciardo, Vettel, Bottas, Räikkönen, Pérez (bez zastávky), Sainz, Hülkenberg, Magnussen, Leclerc, Grosjean, Hartley, Ocon, Gasly, Vandoorne, Stroll, Sirotkin a Ericsson. Vítěz minulého závodu mohl přemýšlet, proč setrvával tak dlouho na trati. Zatímco předtím byl v kontaktu s Bottasem, teď ztrácel 14 vteřin. Vettel se naopak přiblížil Ricciardovi i Hamiltonovi a jeho útok byl na spadnutí.
Všichni jezdci dostávali stejnou radu: šetřit levou přední pneumatiku. Chyběl jen návod, jak to udělat. Ne, na jednu zastávku to rozhodně nevypadalo. Všichni jeli na superměkké směsi, která byla v Mexiku tou nejtvrdší. Na druhé nejkratší trati v seriálu bylo hodně těsno a špička neustále předjížděla opozdilce o celé kolo. Při jednom takovém manévru se Vettel poprvé pokusil o útok na Ricciarda.
Smolař Daniel Ricciardo už poosmé v této sezoně závod nedokončil
Ze závodu odstoupil Sainz a jeho auto stálo tak nešikovně, že musel být na chvíli aktivován virtuální safety car. Ricciardo si mohl na okamžik oddechnout. Když se potom přiblížili dalším pomalejším jezdcům Pérezovi a Leclercovi, Vettel se schoval do vzdušného pytle a vykoukl tak, aby zaútočil na vnitřek zatáčky. Ricciardo nešel do ostrého střetu. A Vettel mohl stíhat Hamiltona, aby se s vidinou titulu rozloučil důstojným soubojem. Ve 36. kole ztrácel dvě vteřiny.
Ze zbytku světa na tom byl stále nejlépe Hülkenberg. Péreze měl sice v zádech, ale rozdíl byl konstantní. Na bodovaných pozicích jeli i Leclerc a Magnussen, jehož výdrž na superměkkých pneumatikách byla obdivuhodná.
Ve 39. kole se Vettel až příliš snadno dostal před Hamiltona. Nešlo vlastně o nic, jen o prestiž. Hamiltonovi to bohatě stačilo na titul, tak proč riskovat. A Vettela dělilo od vedoucího Verstappena 14 vteřin. Půl vteřiny na kolo ukrajoval. Dokonce až k nejrychlejšímu kolu v závodě. Za pět kol ujel Hamiltonovi o víc než osm vteřin!
Ve 40. kole se Hartley bočně srazil s Oconem, ale oba pokračovali. Tribuny však zesmutněly, protože s poruchou převodovky zajel do boxů Pérez. Od 46. kola se Hamilton zuby nehty bránil útokům rychlého, ale opatrného Ricciarda. V nájezdu do 48. kola Australan zaútočil, Hamilton nedobrzdil do zatáčky a musel daleko do únikové zóny.
Do boxů vzápětí zajel Vettel, po něm i Hamilton pro použité ultraměkké pneumatiky. Už jen jezdci tří špičkových týmů měli úplný počet kol, ostatní jedno ztráceli. Hamiltonovi stačilo jen jet a jet a o titul nemohl přijít. Přesto působil hodně nervózním dojmem. Trápil sám sebe.
Lewis Hamilton se stal předčasně mistrem světa
Vettelovi nedělalo problém znovu dojet Ricciarda na 38 kol starých pneumatikách. Do cíle zbývalo pouhých 40 km, když se od zádě Ricciardova red bullu zakouřilo a po pár stovkách metrů musel Australan zastavit. Letos poosmé závod nedojel! Byl aktivován virtuální safety car, Mercedes se připravil k výměně kol a přijel si pro ně jen Bottas.
Verstappen vedl o 14 vteřin, za ním kroužili s velkými rozestupy Vettel, Räikkönen, Hamilton a Bottas, s jedním kolem ztráty potom Hülkenberg, Leclerc, Vandoorne, Ericsson, Gasly, Ocon, Hartley, Stroll, Magnussen, Sirotkin a Grosjean. Nastala nejklidnější fáze závodu, místo aby se do posledních kilometrů bojovalo o pozice.
Přesto nebyla nouze o překvapení. Hodně vysoko se probojoval Leclerc a velmi nečekaný byl výsledek Vandoornea. Jeden bodík zůstal i pro Gaslyho. Zbytek pole však zůstával stranou pozornosti, protože ta byla soustředěna výlučně na virtuální souboj Hamiltona s Vettelem.
Hamilton získal svůj pátý titul mistra světa a vyrovnal se legendárnímu Fangiovi, který vládl v padesátých letech. Zatímco Argentinec k tomu potřeboval jen 51 závodů v devíti sezonách, Hamilton 226 velkých cen ve dvanácti ročnících. Teď už má před sebou jen M. Schumachera, jehož sedm titulů bylo ještě nedávno považováno za nedostižných.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | TAG Heuer | 1:38:28,851 | 71 | 25 |
2. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | +17,316 | 71 | 18 |
3. | Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari | +49,914 | 71 | 15 |
4. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | +78,738 | 71 | 12 |
5. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | -1 kolo | 70 | 10 |
6. | Nico Hülkenberg | Renault | Renault | -2 kola | 69 | 8 |
7. | Charles Leclerc | Sauber | Ferrari | -2 kola | 69 | 6 |
8. | Stoffel Vandoorne | McLaren | Renault | -2 kola | 69 | 4 |
9. | Marcus Ericsson | Sauber | Ferrari | -2 kola | 69 | 2 |
10. | Pierre Gasly | Toro Rosso | Honda | -2 kola | 69 | 1 |
11. | Esteban Ocon | Racing Point | Mercedes | -2 kola | 69 | 0 |
12. | Lance Stroll | Williams | Mercedes | -2 kola | 69 | 0 |
13. | Sergej Sirotkin | Williams | Mercedes | -2 kola | 69 | 0 |
14. | Brendon Hartley | Toro Rosso | Honda | -2 kola | 69 | 0 |
15. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | -2 kola | 69 | 0 |
16. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | -3 kola | 68 | 0 |
Daniel Ricciardo | Red Bull | TAG Heuer | - | 61 | 0 | |
Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | - | 38 | 0 | |
Carlos Sainz | Renault | Renault | - | 28 | 0 | |
Fernando Alonso | McLaren | Renault | - | 3 | 0 |