Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Před VC Brazílie 2018

Před VC Brazílie 2018

Dvacátá velká cena 69. ročníku mistrovství světa F1

Minulý závod v Mexiku definitivně rozhodl o tom, že se staronovým mistrem světa stal Lewis Hamilton. Přesto šampionát ještě nekončí, ve hře jsou další přední místa a také důležité umístění v Poháru konstruktérů. Mercedes by si rád titul pojistil už teď v Brazílii.

Historie okruhu

Mezi jezery (což je překlad názvu Interlagos) se začalo závodit již v roce 1942. O 24 let později zde byl za státní peníze postaven na svou dobu progresivní autodrom. První VC Brazílie na něm uspořádali v roce 1973, k velké radosti domácích fanoušků ji vyhrál Emerson Fittipaldi před Jackiem Stewartem a Dennym Hulmem. Poslední větší investice směřovaly do areálu v devadesátých letech a na jeho stavu je to bohužel znát.

Povrch tratě je už dlouhé roky v žalostném stavu, ale nikdo z fanoušků F1 si nedovede představit, že by Brazílie vypadla z kalendáře MS. Tím spíš, že se pořádá v rodišti Senny, Fittipaldiho, Massy, Barrichella a mnoha dalších slavných závodníků. Během desetileté přestávky (1980-90) došlo k přestavbě a výraznému zkrácení okruhu ze 7874 na 4325 metrů. Od té doby se délka ještě dvakrát mírně upravila, současných 4309 metrů trať měří od roku 2000.

Dnes už jsou rovinky příliš hrbolaté, ale taková Sennova esíčka patří k nejkrásnějším zatáčkám v seriálu. Okruh ležící 16 km od São Paula na jeho předměstí si zachoval přírodní charakter a vymyká se vzhledu moderních autodromů. 

Typický obrázek z Interlagosu - tentokrát z roku 2010

Na okruhu Autodromo José Carlos Pace v Interlagosu se uskutečnilo už 35 závodů zařazených do mistrovství světa F1. Nejčastěji zde vyhrál Michael Schumacher (4x), zatímco letošní šampion Hamilton pouze jednou předloni. V posledních pěti letech jen jednou nevyhrál jezdec startující z pole position. Bylo to loni, kdy v čele startu stál Valtteri Bottas, ale z triumfu se radoval Sebastian Vettel.

Do roku 2003 byla VC Brazílie pravidelně jedním ze tří úvodních závodů sezony. Potom se přesunula z jara na podzim a několikrát měla výsadu posledního závodu - v ročnících 2004, 2006 až 2008, 2011 až 2013. Od té doby je předposledním podnikem. V minulosti se mohla pochlubit množstvím výjimečně atraktivních soubojů, které také rozhodovaly o titulech mistrů světa. Všichni musíme doufat, že se dočkáme dramatického průběhu i tentokrát, i když jméno staronového mistra světa už známe.

Autodrom Josého Carlose Paceho je jednou z mála tratí MS, na nichž se jezdí proti směru hodinových ručiček. Disponuje velmi rychlými úseky a po startu i sérií zatáček („Sennovo S“), v nichž se často předjíždí. Okruhu má jeden z nejdelších nájezdů i výjezdů z boxů a na trati rovinku Reta Oposta, která je delší (ale ne rychlejší), než cílová. Technickou část hodně nerovného okruhu představuje úsek mezi zatáčkami 8 až 12. Nejvíce vozů na této trati ve čtvrti Interlagos na okraji São Paula odpadlo při F1 v roce 1992 (šestnáct), nejtěsnější dojezd byl k vidění v roce 2002 (0,588 s) a nejvíce změn v čele mohli diváci zaregistrovat v sezoně 2004 (osm).

Vzpomínka na rok 2017

Stejně jako letos i loni přijížděl Hamilton na okruh Interlagos v roli novopečeného mistra světa. Druhý Vettel na něj ztrácel 56 bodů a nemohl ho již dostihnout. Třetí příčka v průběžné klasifikaci patřila Bottasovi.

Tomu se také podařilo vybojovat pole position před Vettelem a Räikkönenem. Hamilton v úvodní fázi kvalifikace havaroval a následně musely být na jeho voze vyměněny kompletní pohonná jednotka a převodovka. Do velké ceny odstartoval z boxů. Penalizaci se nevyhnuli ani Gasly, Hartley, Ricciardo, Stroll a Ericsson.

Vettel se po lepší reakci na zhasnutí červených světel dostal vedle Bottase a to mu stačilo, aby převzal vedení. Räikkönen se zařadil na třetí, Verstappen na čtvrté, Alonso na páté a loučící se Massa na šesté místo. Za jejich zády kolidovali Ricciardo, Vandoorne a Magnussen, přičemž poslední dva jmenovaní byli nuceni odstoupit. V páté zatáčce pak souboj s Oconem nezvládl Grosjean. Na rozdíl od poškozeného viník v závodě pokračoval, záhy byl ale zatížen desetisekundovým trestem. Vcelku logicky byl povolán safety car, čehož někteří účastníci využili k přezutí.

Po restartu se vpředu nic nezměnilo, diváky však bavila skvělá Hamiltonova stíhačka. Ve 14. kole se už mihl kolem sedmého Péreze. Dopředu, ovšem v mnohem volnějším tempu, postupoval také Ricciardo.

Ve 28. kole zamířil k mechanikům Bottas, na což Ferrari zareagovalo okamžitým stáhnutím Vettela. Pokus o undercut tak nevyšel, i když se Fin dostal těsně za záď rudého monopostu. V čele se objevil Hamilton, jehož ovšem zastávka teprve čekala. Následovali Vettel, Bottas, Räikkönen, Verstappen, Ricciardo, Pérez, Massa, Alonso a Gasly. Druhý jezdec Toro Rosso Hartley odpadl pro poruchu. 

Z vítězství se v roce 2017 radoval Sebastian Vettel z Ferrari

Čekalo se, kdy zastaví Hamilton. Stalo se tak ve 43. kole a Brit se propadl na pátou příčku. V boxech se objevil i další „vytrvalec“ Ricciardo, aby se vrátil na dráhu jako sedmý za Massou, kterého vzápětí zdolal.

Hamilton na mnohem čerstvějších gumách rychle stahoval Verstappena a v 58. kole ho přes jeho urputný odpor předjel. V závěru se dokonce přibližoval k Räikkönenovi, útok se mu ale nevyvedl.

Vettel dosáhl svého 47. vítězství ve F1 a prakticky si tak zajistil před posledním kláním v Abú Zabí post vicemistra světa. Na dalších bodovaných pozicích byli odmávnuti Bottas, Räikkönen, Hamilton, Verstappen, Ricciardo, Massa, Alonso, Pérez a Hülkenberg.

BrazílieVC Brazílie

Okruh: Autódromo José Carlos Pace

Místo: São Paulo, Interlagos

mapa okruhu
DRS detekce DRS úsek Měřený úsek Cíl
Charakteristika závodního okruhu z pohledu brzd.
 
  • PRVNÍ VELKÁ CENA F11973
  • POČET KOL71
  • DÉLKA OKRUHU4309 m
  • DÉLKA ZÁVODU305,909 km
  • REKORD OKRUHU1:11,044 (2017)
  • DRŽITEL REKORDUMax Verstappen
 
  • Počet zatáček15
  • Nadmořská výška738,9 – 781,9 m
  • Opotřebení pneumatikstřední
  • Opotřebení brzdstřední
  • Spotřeba palivamalá
 

9. - 11. listopadu 2018

  • První tréninkPÁ   14:00 – 15:30
  • Druhý tréninkPÁ   18:00 – 19:30
  • Třetí tréninkSO   15:00 – 16:00
  • KvalifikaceSO   18:00 – 19:00
  • ZávodNE   18:10 – 20:10
 

Charakteristika okruhu

V Interlagosu se s přestávkami jezdí od roku 1973. V Sao Paulu se jezdí proti směru otáčení hodinových ručiček, což v kombinaci s rychlými levými zatáčkami představuje nezvyklé namáhání pro krční svaly jezdců. Trať má velmi nekvalitní nerovný povrch. Táhlé stoupání do cílového oblouku umožňuje přípravu předjížděcích manévrů na konci cílové rovinky do klesání Descida do Sol.

 

Vítězové VC Brazílie na okruhu Interlagos

Rok Vítěz závodu Pole Position
Jezdec Vůz Motor Jezdec Vůz Motor
2017 Sebastian Vettel Ferrari Ferrari Valtteri Bottas Mercedes Mercedes
2016 Lewis Hamilton Mercedes Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2015 Nico Rosberg Mercedes Mercedes Nico Rosberg Mercedes Mercedes
2014 Nico Rosberg Mercedes Mercedes Nico Rosberg Mercedes Mercedes
2013 Sebastian Vettel Red Bull Renault Sebastian Vettel Red Bull Renault
2012 Jenson Button McLaren Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2011 Mark Webber Red Bull Renault Sebastian Vettel Red Bull Renault
2010 Sebastian Vettel Red Bull Renault Nico Hülkenberg Williams Cosworth
2009 Mark Webber Red Bull Renault  Rubens Barrichello Brawn Mercedes
2008 Felipe Massa Ferrari Ferrari Felipe Massa Ferrari Ferrari
2007 Kimi Räikkönen Ferrari Ferrari Felipe Massa Ferrari Ferrari
2006 Felipe Massa Ferrari Ferrari Felipe Massa Ferrari Ferrari
2005 Juan Pablo Montoya McLaren Mercedes Fernando Alonso Renault Renault
2004 Juan Pablo Montoya Williams BMW Rubens Barrichello Ferrari Ferrari
2003 Giancarlo Fisichella Jordan Ford Cosworth Rubens Barrichello Ferrari Ferrari
2002 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Juan Pablo Montoya Williams BMW
2001 David Coulthard McLaren Mercedes Michael Schumacher Ferrari Ferrari
2000 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Mika Häkkinen McLaren Mercedes
1999 Mika Häkkinen McLaren Mercedes Mika Häkkinen McLaren Mercedes
1998 Mika Häkkinen McLaren Mercedes Mika Häkkinen McLaren Mercedes
1997 Jacques Villeneuve Williams Renault Jacques Villeneuve Williams Renault
1996 Damon Hill Williams Renault Damon Hill Williams Renault
1995 Michael Schumacher Benetton Renault Damon Hill Williams Renault
1994 Michael Schumacher Benetton Ford Cosworth Ayrton Senna Williams Renault
1993 Ayrton Senna McLaren Ford Cosworth Alain Prost Williams Renault
1992 Nigel Mansell Williams Renault Nigel Mansell Williams Renault
1991 Ayrton Senna McLaren Honda Ayrton Senna McLaren Honda
1990 Alain Prost McLaren Honda Ayrton Senna McLaren Honda
1980 René Arnoux Renault Renault Jean-Pierre Jabouille Renault Renault
1979 Jacques Laffite Ligier Ford Cosworth Jacques Laffite Ligier Ford Cosworth
1977 Carlos Reutemann Ferrari Ferrari James Hunt McLaren Ford Cosworth
1976 Niki Lauda Ferrari Ferrari James Hunt McLaren Ford Cosworth
1975 Carlos Pace Brabham Ford Coswortgh Jean-Pierre Jarier Shadow Ford Cosworth
1974 Emerson Fittipaldi McLaren Ford Cosworth Emerson Fittipaldi McLaren Ford Cosworth
1973 Emerson Fittipaldi Lotus Ford Cosworth Ronnie Peterson Lotus Ford Cosworth
 

Základní údaje z ročníku 2017

Jízda na plný plyn (čas): 55 %

Jízda na plný plyn (vzdálenost): 68 %

Počet řazení za kolo: 44

Spotřeba paliva: nízká

Největší přetížení: 3,9 g v 6. zatáčce

Největší rychlost: 341 km/h

Vzdálenost od startu do 1. zatáčky: 334,5 m

Poloha pole position: vpravo

Délka uličky před boxy: 387,1 m

Průjezd uličkou před boxy (80 km/h): 17,419 s

Počet zastávek v boxu: 21

Počet předjetí: 11

Počet předjetí s DRS: 24

Pravděpodobnost vyjetí safety caru: 40 %

Pravděpodobnost deště: 20 %

Průměrná teplota vzduchu: 24,0 °C

Průměrná teplota asfaltu: 38,4 °C

Doba věnovaná brzdění : 18 %

Průměrné přetížení: 3,9 g

Náročnost na brzdy: 4