Před VC Brazílie 2018
Dvacátá velká cena 69. ročníku mistrovství světa F1
Minulý závod v Mexiku definitivně rozhodl o tom, že se staronovým mistrem světa stal Lewis Hamilton. Přesto šampionát ještě nekončí, ve hře jsou další přední místa a také důležité umístění v Poháru konstruktérů. Mercedes by si rád titul pojistil už teď v Brazílii.
Historie okruhu
Mezi jezery (což je překlad názvu Interlagos) se začalo závodit již v roce 1942. O 24 let později zde byl za státní peníze postaven na svou dobu progresivní autodrom. První VC Brazílie na něm uspořádali v roce 1973, k velké radosti domácích fanoušků ji vyhrál Emerson Fittipaldi před Jackiem Stewartem a Dennym Hulmem. Poslední větší investice směřovaly do areálu v devadesátých letech a na jeho stavu je to bohužel znát.
Povrch tratě je už dlouhé roky v žalostném stavu, ale nikdo z fanoušků F1 si nedovede představit, že by Brazílie vypadla z kalendáře MS. Tím spíš, že se pořádá v rodišti Senny, Fittipaldiho, Massy, Barrichella a mnoha dalších slavných závodníků. Během desetileté přestávky (1980-90) došlo k přestavbě a výraznému zkrácení okruhu ze 7874 na 4325 metrů. Od té doby se délka ještě dvakrát mírně upravila, současných 4309 metrů trať měří od roku 2000.
Dnes už jsou rovinky příliš hrbolaté, ale taková Sennova esíčka patří k nejkrásnějším zatáčkám v seriálu. Okruh ležící 16 km od São Paula na jeho předměstí si zachoval přírodní charakter a vymyká se vzhledu moderních autodromů.
Typický obrázek z Interlagosu - tentokrát z roku 2010
Na okruhu Autodromo José Carlos Pace v Interlagosu se uskutečnilo už 35 závodů zařazených do mistrovství světa F1. Nejčastěji zde vyhrál Michael Schumacher (4x), zatímco letošní šampion Hamilton pouze jednou předloni. V posledních pěti letech jen jednou nevyhrál jezdec startující z pole position. Bylo to loni, kdy v čele startu stál Valtteri Bottas, ale z triumfu se radoval Sebastian Vettel.
Do roku 2003 byla VC Brazílie pravidelně jedním ze tří úvodních závodů sezony. Potom se přesunula z jara na podzim a několikrát měla výsadu posledního závodu - v ročnících 2004, 2006 až 2008, 2011 až 2013. Od té doby je předposledním podnikem. V minulosti se mohla pochlubit množstvím výjimečně atraktivních soubojů, které také rozhodovaly o titulech mistrů světa. Všichni musíme doufat, že se dočkáme dramatického průběhu i tentokrát, i když jméno staronového mistra světa už známe.
Autodrom Josého Carlose Paceho je jednou z mála tratí MS, na nichž se jezdí proti směru hodinových ručiček. Disponuje velmi rychlými úseky a po startu i sérií zatáček („Sennovo S“), v nichž se často předjíždí. Okruhu má jeden z nejdelších nájezdů i výjezdů z boxů a na trati rovinku Reta Oposta, která je delší (ale ne rychlejší), než cílová. Technickou část hodně nerovného okruhu představuje úsek mezi zatáčkami 8 až 12. Nejvíce vozů na této trati ve čtvrti Interlagos na okraji São Paula odpadlo při F1 v roce 1992 (šestnáct), nejtěsnější dojezd byl k vidění v roce 2002 (0,588 s) a nejvíce změn v čele mohli diváci zaregistrovat v sezoně 2004 (osm).
Vzpomínka na rok 2017
Stejně jako letos i loni přijížděl Hamilton na okruh Interlagos v roli novopečeného mistra světa. Druhý Vettel na něj ztrácel 56 bodů a nemohl ho již dostihnout. Třetí příčka v průběžné klasifikaci patřila Bottasovi.
Tomu se také podařilo vybojovat pole position před Vettelem a Räikkönenem. Hamilton v úvodní fázi kvalifikace havaroval a následně musely být na jeho voze vyměněny kompletní pohonná jednotka a převodovka. Do velké ceny odstartoval z boxů. Penalizaci se nevyhnuli ani Gasly, Hartley, Ricciardo, Stroll a Ericsson.
Vettel se po lepší reakci na zhasnutí červených světel dostal vedle Bottase a to mu stačilo, aby převzal vedení. Räikkönen se zařadil na třetí, Verstappen na čtvrté, Alonso na páté a loučící se Massa na šesté místo. Za jejich zády kolidovali Ricciardo, Vandoorne a Magnussen, přičemž poslední dva jmenovaní byli nuceni odstoupit. V páté zatáčce pak souboj s Oconem nezvládl Grosjean. Na rozdíl od poškozeného viník v závodě pokračoval, záhy byl ale zatížen desetisekundovým trestem. Vcelku logicky byl povolán safety car, čehož někteří účastníci využili k přezutí.
Po restartu se vpředu nic nezměnilo, diváky však bavila skvělá Hamiltonova stíhačka. Ve 14. kole se už mihl kolem sedmého Péreze. Dopředu, ovšem v mnohem volnějším tempu, postupoval také Ricciardo.
Ve 28. kole zamířil k mechanikům Bottas, na což Ferrari zareagovalo okamžitým stáhnutím Vettela. Pokus o undercut tak nevyšel, i když se Fin dostal těsně za záď rudého monopostu. V čele se objevil Hamilton, jehož ovšem zastávka teprve čekala. Následovali Vettel, Bottas, Räikkönen, Verstappen, Ricciardo, Pérez, Massa, Alonso a Gasly. Druhý jezdec Toro Rosso Hartley odpadl pro poruchu.
Z vítězství se v roce 2017 radoval Sebastian Vettel z Ferrari
Čekalo se, kdy zastaví Hamilton. Stalo se tak ve 43. kole a Brit se propadl na pátou příčku. V boxech se objevil i další „vytrvalec“ Ricciardo, aby se vrátil na dráhu jako sedmý za Massou, kterého vzápětí zdolal.
Hamilton na mnohem čerstvějších gumách rychle stahoval Verstappena a v 58. kole ho přes jeho urputný odpor předjel. V závěru se dokonce přibližoval k Räikkönenovi, útok se mu ale nevyvedl.
Vettel dosáhl svého 47. vítězství ve F1 a prakticky si tak zajistil před posledním kláním v Abú Zabí post vicemistra světa. Na dalších bodovaných pozicích byli odmávnuti Bottas, Räikkönen, Hamilton, Verstappen, Ricciardo, Massa, Alonso, Pérez a Hülkenberg.
VC Brazílie
Okruh: Autódromo José Carlos Pace
Místo: São Paulo, Interlagos
- PRVNÍ VELKÁ CENA F11973
- POČET KOL71
- DÉLKA OKRUHU4309 m
- DÉLKA ZÁVODU305,909 km
- REKORD OKRUHU1:11,044 (2017)
- DRŽITEL REKORDUMax Verstappen
- Počet zatáček15
- Nadmořská výška738,9 – 781,9 m
- Opotřebení pneumatikstřední
- Opotřebení brzdstřední
- Spotřeba palivamalá
9. - 11. listopadu 2018
- První tréninkPÁ 14:00 – 15:30
- Druhý tréninkPÁ 18:00 – 19:30
- Třetí tréninkSO 15:00 – 16:00
- KvalifikaceSO 18:00 – 19:00
- ZávodNE 18:10 – 20:10
Charakteristika okruhu
V Interlagosu se s přestávkami jezdí od roku 1973. V Sao Paulu se jezdí proti směru otáčení hodinových ručiček, což v kombinaci s rychlými levými zatáčkami představuje nezvyklé namáhání pro krční svaly jezdců. Trať má velmi nekvalitní nerovný povrch. Táhlé stoupání do cílového oblouku umožňuje přípravu předjížděcích manévrů na konci cílové rovinky do klesání Descida do Sol.
Vítězové VC Brazílie na okruhu Interlagos
Rok | Vítěz závodu | Pole Position | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Jezdec | Vůz | Motor | Jezdec | Vůz | Motor | |
2017 | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes |
2016 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2015 | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes |
2014 | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes |
2013 | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2012 | Jenson Button | McLaren | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2011 | Mark Webber | Red Bull | Renault | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2010 | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault | Nico Hülkenberg | Williams | Cosworth |
2009 | Mark Webber | Red Bull | Renault | Rubens Barrichello | Brawn | Mercedes |
2008 | Felipe Massa | Ferrari | Ferrari | Felipe Massa | Ferrari | Ferrari |
2007 | Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari | Felipe Massa | Ferrari | Ferrari |
2006 | Felipe Massa | Ferrari | Ferrari | Felipe Massa | Ferrari | Ferrari |
2005 | Juan Pablo Montoya | McLaren | Mercedes | Fernando Alonso | Renault | Renault |
2004 | Juan Pablo Montoya | Williams | BMW | Rubens Barrichello | Ferrari | Ferrari |
2003 | Giancarlo Fisichella | Jordan | Ford Cosworth | Rubens Barrichello | Ferrari | Ferrari |
2002 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Juan Pablo Montoya | Williams | BMW |
2001 | David Coulthard | McLaren | Mercedes | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
2000 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes |
1999 | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes |
1998 | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes |
1997 | Jacques Villeneuve | Williams | Renault | Jacques Villeneuve | Williams | Renault |
1996 | Damon Hill | Williams | Renault | Damon Hill | Williams | Renault |
1995 | Michael Schumacher | Benetton | Renault | Damon Hill | Williams | Renault |
1994 | Michael Schumacher | Benetton | Ford Cosworth | Ayrton Senna | Williams | Renault |
1993 | Ayrton Senna | McLaren | Ford Cosworth | Alain Prost | Williams | Renault |
1992 | Nigel Mansell | Williams | Renault | Nigel Mansell | Williams | Renault |
1991 | Ayrton Senna | McLaren | Honda | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1990 | Alain Prost | McLaren | Honda | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1980 | René Arnoux | Renault | Renault | Jean-Pierre Jabouille | Renault | Renault |
1979 | Jacques Laffite | Ligier | Ford Cosworth | Jacques Laffite | Ligier | Ford Cosworth |
1977 | Carlos Reutemann | Ferrari | Ferrari | James Hunt | McLaren | Ford Cosworth |
1976 | Niki Lauda | Ferrari | Ferrari | James Hunt | McLaren | Ford Cosworth |
1975 | Carlos Pace | Brabham | Ford Coswortgh | Jean-Pierre Jarier | Shadow | Ford Cosworth |
1974 | Emerson Fittipaldi | McLaren | Ford Cosworth | Emerson Fittipaldi | McLaren | Ford Cosworth |
1973 | Emerson Fittipaldi | Lotus | Ford Cosworth | Ronnie Peterson | Lotus | Ford Cosworth |
Základní údaje z ročníku 2017
Jízda na plný plyn (čas): 55 %
Jízda na plný plyn (vzdálenost): 68 %
Počet řazení za kolo: 44
Spotřeba paliva: nízká
Největší přetížení: 3,9 g v 6. zatáčce
Největší rychlost: 341 km/h
Vzdálenost od startu do 1. zatáčky: 334,5 m
Poloha pole position: vpravo
Délka uličky před boxy: 387,1 m
Průjezd uličkou před boxy (80 km/h): 17,419 s
Počet zastávek v boxu: 21
Počet předjetí: 11
Počet předjetí s DRS: 24
Pravděpodobnost vyjetí safety caru: 40 %
Pravděpodobnost deště: 20 %
Průměrná teplota vzduchu: 24,0 °C
Průměrná teplota asfaltu: 38,4 °C
Doba věnovaná brzdění : 18 %
Průměrné přetížení: 3,9 g
Náročnost na brzdy: 4