Hamilton zlomil mistrovské prokletí
VC Brazílie – závod
Hamilton toho ve F1 dokázal moc a moc. Jedno mu však až do dnešního dne unikalo. Ještě nikdy nevyhrál velkou cenu v době, kdy už byl jistým mistrem světa. Jeho triumf v mimořádně pohledném klání jde ale z větší části na konto obrovské Verstappenovy smůly. Toho o téměř jisté prvenství připravil nepochopitelný Oconův úlet.
Prognóza počasí byla nejasná. Na úvod nepršelo, meteorologové ale nevylučovali po zhruba hodině příchod deště nebo dokonce bouřky. Vzduch měl 24 a asfalt 40 stupňů.
Ricciardo a Ocon se kvůli penalizaci za výměnu komponent na svých vozech posunuli na roštu o pět míst zpět. Australanovi tak patřilo jedenácté a Francouzi osmnácté stání.
Dva hlavní protagonisté letošního ročníku šampionátu stáli na startu vedle sebe. V mírné výhodě v prvních metrech měl být Hamilton, začínající na superměkké směsi. Vettel měl (stejně jako Räikkönen) obuté měkké gumy s horší přilnavostí, ale delší výdrží.
Velký poražený Max Verstappen - bude se o něm mluvit jako o morálním vítězi
Předpoklady se naplnily. Hamilton Vettela jasně přesprintoval a ten neodolal ani Bottasovu útoku z druhé řady. Také Verstappen se ocitl před Räikkönenem, ovšem pouze na chvíli. Ricciardo v nájezdu do druhého kola byl už devátý, naopak se propadl Ericsson. Bratrovražedný souboj renaultů dopadl podstatně hůře pro Hülkenberga.
Ve třetím kole se Verstappen napodruhé vypořádal s Räikkönenem a jal se dotírat na Vettela. Ten si v nájezdu do Sennových esíček nedůsledně pokryl vnitřní stopu, čehož Nizozemec mistrně využil. Vzápětí Vettel spáchal další chybu, když probrzdil ve čtvrté zatáčce. Rázem se díval na Räikkönenův vůz zezadu.
Sebastian Vettel svým kritikům ústa rozhodně nezavřel
Verstappen, jenž měl být papírově bez šancí, nepřestával udivovat. V sedmém kole už stlačil ztrátu na Bottase pod jednu vteřinu a mohl využít DRS. V desátém kole opět v Sennových esíčkách udeřil a předvedl prakticky totožný manévr jako předtím vůči Vettelovi. Se stejným výsledkem, takže se posunul na druhé místo. Ricciardo se pozvolna dotahoval na Vettela a z boxů mu sdělili, že mercedesy nejedou bůhvíjak rychle. Potvrzoval to Bottas, na něhož se nalepil Räikkönen.
Po třinácti kolech vedl Hamilton před Verstappenem (+1,3), Bottasem (+4,6), Räikkönenem (+5,4), Vettelem (+6,0) a Ricciardem (+6,9). Den blbec patrně potkal Ericssona. Ve snaze ubránit se Magnussenovi manévroval tak nešťastně, že se přes něj přehnali čtyři další soupeři. Verstappen hlásil, že to Hamiltonovi klouže více než jemu. Dotáhl se k němu na dostřel a už se mohl spolehnout na DRS.
Alonsovi absolutně nevyšla zastávka a ocitl se na úplném chvostu pole. Do boxové uličky vyběhli také mechanici Ferrari, hned se ale stáhli zpátky.
V 18. kole přezul Bottas na střední směs. Otázkou bylo, zda na ní vydrží až do cíle. O kolo později ho napodobil Hamilton. V čele se tak ocitl Verstappen, sledován Räikkönenem a Vettelem. Hamilton bezprostředně po návratu na dráhu předjel sedmého Grosjeana. V té chvíli byl nejrychlejším mužem na okruhu. Ericssonova kalvárie pokračovala – po hodinách už jel poslední a oznamoval, že musí do boxů. V nich jeho pouť VC Brazílie neslavně skončila.
Verstappen si vybudoval více jak osmisekundový náskok na Räikkönena a i po 28 kolech byly jeho superměkké gumy stále v dobré kondici. Hamilton naopak nadával na mnohem čerstvější střední pneumatiky, že mají mizernou přilnavost. Vettel měnil obutí ve 27. kole. Také on sáhl po nejtvrdší variantě. Vrátil se za oběma mercedesy.
Stav ve 31. kole: 1. Verstappen, 2. Räikkönen (+9,4), 3. Ricciardo (+11,5), 4. Hamilton (+19,8), 5. Leclerc (+23,4), 6. Bottas (+28,9), 7. Vettel (+30,6). Verstappena, Räikkönena a Leclerka ovšem ještě čekalo setkání s mechaniky. Jako první ho absolvoval Räikkönen a během něj pustil před sebe takticky Vettela.
Mezi Alonsem, potácejícím se na 18. místě, a jeho závodním inženýrem došlo ke vzrušené výměně názorů. Zdá se, že dvojnásobný mistr světa se nemůže dočkat chvíle, kdy dá McLarenu ve F1 sbohem…
Kvůli přehřívajícímu se motoru byl nucen odstoupit Hülkenberg. Hamilton mezitím sváděl na dálku duel s Verstappenem, kterého zdrželi opozdilci. Když ve 35. kole pilot Red Bullu uhnul do boxů, stal se Brit jeho dočasným vítězem. Verstappen se znovu objevil na trati až za ním. Jenže na měkkých pneumatikách a navíc o šestnáct kol novějších. Rozhodnuto nebylo vůbec nic.
Jízdu na prvním místě si vychutnával Ricciardo. I jemu bylo ale jasné, že je to jen do času a že ho za chvíli čeká pád nejspíše až na šestou příčku.
Charles Leclerc sledovaný svým příštím týmovým kolegou
Zdálo se, že Verstappenovi vše hraje do karet. Byl na tom znatelně lépe než Hamilton, jemuž už dýchal na záda. Ve 40. kole šel bez problémů před něj a vše měl ve svých rukou. Ricciardo mu ve stejný okamžik uhnul z cesty a jako poslední ze špičky měnil pneumatiky.
Verstappen už měl k dobru na Hamiltona dvě sekundy a pozornost se přezouvala ke rvačce o třetí pozici, do níž se pustili Bottas a poněkud bezradný Vettel. Vůbec se mu nedařilo finskou žulu rozlomit a přenechal raději tuto práci Räikkönenovi.
A pak se to stalo. Ve 40. kole se Verstappen dostal do blízkosti o celou délku okruhu zaostávajícího Ocona. U toho bohužel došlo, zřejmě pod vlivem toho, že měl obuté čerstvé superměkké gumy, k myšlenkovému zkratu. Jinak si totiž lze těžko vysvětlit, proč se s takovou vehemencí rozhodl vzít si pozici zpět a nabral zezadu red bull. „Co je to za idiota!“ řval točící se Verstappen do rádia.
Rázem byl druhý, šest sekund za Hamiltonem. Navíc netušil, co kolize udělala se zavěšením zadních kol. Ještě štěstí, že neslyšel Oconovu obhajobu – byl prý vpředu a mohl si volit stopu. Sportovní komisaři pro toto vysvětlení měli pramálo pochopení a „odměnili“ provinilce citelným trestem – desetisekundovou nucenou zastávkou.
Ve stínu této události Räikkönen zdolal Bottase a Ricciardo Vettela. Skeptici bohudík zase jednou neměli pravdu, sledovali jsme závod jako řemen!
Verstappen odmítl složit zbraně. Dvacet kol před koncem mu k Hamiltonovi scházely už jen čtyři vteřiny. Podobně si Ricciardo brousil zuby na Bottase. Naopak Vettelovi zvolna docházel dech. V 53. kole ještě jednou zastavil a vzal si superměkké gumy. Profitoval z toho Leclerc, jenž postoupil na šesté místo.
Bottasovy zadní gumy se postupně odebíraly do věčných lovišť, takže Ricciardo si s ním hravě poradil. Vettel se zase briskně vypořádal s Leclerkem. Bottas následně ještě jednou přezul, protože o pátou příčku nemohl beztak přijít.
Finiš byl strhující. Verstappen se přiřítil k Hamiltonovi, Ricciardo k Räikkönenovi. Býci byli odhodláni nabrat své protivníky na rohy. Hamiltonovi navíc stála v cestě skupinka aut o kolo zpět. Přesto si nakonec o 1,5 sekundy zachránil kůži. Ještě méně, pouhé čtyři desetiny sekundy, dělily Räikkönena a Ricciarda.
Hamilton slavil 72. vyhranou velkou cenu a Mercedes zisk Poháru konstruktérů pro tento rok.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:27:09,066 | 71 | 25 |
2. | Max Verstappen | Red Bull | TAG Heuer | +1,469 | 71 | 18 |
3. | Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari | +4,764 | 71 | 15 |
4. | Daniel Ricciardo | Red Bull | TAG Heuer | +5,193 | 71 | 12 |
5. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | +22,943 | 71 | 10 |
6. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | +26,997 | 71 | 8 |
7. | Charles Leclerc | Sauber | Ferrari | +44,199 | 71 | 6 |
8. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | +51,230 | 71 | 4 |
9. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | +52,857 | 71 | 2 |
10. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | -1 kolo | 70 | 1 |
11. | Brendon Hartley | Toro Rosso | Honda | -1 kolo | 70 | 0 |
12. | Carlos Sainz | Renault | Renault | -1 kolo | 70 | 0 |
13. | Pierre Gasly | Toro Rosso | Honda | -1 kolo | 70 | 0 |
14. | Stoffel Vandoorne | McLaren | Renault | -1 kolo | 70 | 0 |
15. | Esteban Ocon | Racing Point | Mercedes | -1 kolo | 70 | 0 |
16. | Sergej Sirotkin | Williams | Mercedes | -2 kola | 69 | 0 |
17. | Fernando Alonso | McLaren | Renault | -2 kola | 69 | 0 |
18. | Lance Stroll | Williams | Mercedes | -2 kola | 69 | 0 |
Nico Hülkenberg | Renault | Renault | - | 32 | 0 | |
Marcus Ericsson | Sauber | Ferrari | - | 20 | 0 |