Pagenaud v dramatickém závěru přelstil Rossiho
103. Indianapolis 500 – závod
Francouzský závodník Pagenaud v nervy drásajícím závěru triumfoval ve slavném závodě 500 mil v Indianapolisu. Stejně jako Will Power před rokem tak vyhrál Velkou cenu i následný závod na 500 mil ve Staré cihelně. V závěru předváděl skvělý souboj s Rossim, první úspěch v Indy500 si ale už nenechal vzít.
Obhájce vítězství Power do závodu dobře odstartoval. Po startu se rozhořel pěkný souboj mezi ním, Pigotem a Newgardenem, přičemž Powerovi patřila třetí příčka.
Dlouho se ale nezávodilo. Ve 4. kole zamířil do boxů Herta. Už tam ale nezvládl dojet, zůstal stát na vjezdu do boxů a na trať musel poprvé zpomalovací vůz. Jak Herta prozradil, od startu jej trápily problémy s převodovkou, které takto vyvrcholily.
Meteorologové hrozili deštěm, přesto se závod podařilo odjet
Znovu závodit se začalo v 10. kole. Pořadí v čele bylo Pagenaud, Carpenter, Power, Pigot a Newgarden. Power se dostal na druhé místo. Pagenaud držel vedení a jako první ve 32. kole zamířil k mechanikům. Stěžoval si přitom na výraznou nedotáčivost. Značné úpravy dělal tým i na Newgardenově voze. Šance na čtvrté vítězství začaly mizet Castronevesovi, který se v boxech srazil s Davisonem. Tým musel měnit přední křídlo.
Pagenaud měl v čele dvouvteřinový náskok. Po čtvrtině závodu bylo za ním pořadí Power, Carpenter, Newgarden, Rossi, Bourdais, Pigot, Jones, Daly a Ericsson. V 56. kole zpomalil Hanley. Auto odstavil v boxech, aniž by musel na trať znovu zpomalovací vůz. Na vině byl problém s hnací hřídelí.
JR Hildebrand (vlevo) a Ryan Hunter-Reay při zastávce v boxu
Carpenter se před dalšími pit stopy posunul na 2. místo za Pagenauda, který byl opět prvním u mechaniků. Naopak Dixon a Harvey zajížděli nejdelší úseky. Další zastávky přinesly hned několika jezdcům problémy. King narazil do pneumatiky, která srazila mechanika jeho týmu. Power minul značky a také zavadil o mechanika. King za svůj prohřešek dostal trest průjezd boxy, Power byl při restartu přesunut na konec pole.
Mezitím skončila pohádka pro Kaisera, který před týdnem vyřadil v kvalifikaci Fernanda Alonsa. Dostal smyk a v 74. kole narazil do zdi. Když přišel v 81. kole restart, vedl Pagenaud před Carpenterem a Newgardenem. Jeho závodní stratég Kyle Moyer ho ale varoval, že nemá dost paliva na to, aby na rozdíl od ostatních pilotů dojel závod na tři pit stopy.
Pagenaud zamířil znovu k mechanikům těsně před tím, než se závod přehoupl do druhé poloviny. Carpenter vydržel na trati o dvě kola déle. Dixon a Harvey opět měli nejdelší úsek. Za vedoucího Pagenauda se dostal Rossi. Následovali Carpenter, Newgarden a Bourdais. Pagenaud se ale Rossiho tlaku soustavně bránil.
Simon Pagenaud vede závod před Carpenterem
Při dalších zastávkách v boxech měl velké problémy Rossi, když mechanikům nešlo do vozu tankovat palivo. Jenže v tu samou chvíli při nájezdu do boxů dostal hodiny Ericsson a narazil do zdi. Znovu byly vyvěšeny žluté vlajky.
Divoký restart přišel v 149. kole. Newgarden se po něm dostal na druhou příčku a v dalším kole už byl v čele závodu. Na páté místo se prokousal Daly. Rossi se trápil za o kolo zpět jedoucím Serviou a při několika zběsilých manévrech málem skončil ve zdi.
Poslední zastávky zahájil ve 168. kole Pagenaud. Po nich vedl s náskokem více než vteřiny. Rossi, Carpenter a Newgarden se ale rychle přibližovali. Pagenaud totiž musel šetřit palivo, ostatní ne.
Jakmile se Rossi dostal před Pagenauda na 1. místo, bourali za nimi Rahal a Bourdais. Američan se snažil předjet Francouze po vnitřku, ten ale zatočil a srazili se. Havarovali také Veach, Rosenqvist a Kimball. IndyCar v 180. kole vyvěsila červenou vlajku.
Obrázek, který jsme viděli po většinu závodu - žlutý vůz Pagenauda v čele
Po zhruba 20 minutách vozy znovu vyjely na dráhu. Pořadí bylo Rossi, Pagenaud, Carpenter, Newgarden a Sató. Dixon a Hinchcliffe zastavili pro nové pneumatiky. Dixonův tým musel opravovat i drobné poškození.
Ve stejném kole jako lídr závodu bylo 17 pilotů. Ty, kteří byli o kolo zpět, odklidili na konec pole, aby se jezdcům bojujícím o vítězství nepletli do cesty.
Restart se podařilo připravit 13 kol před koncem. Pagenaud se dostal na 1. místo. Rossi se na jedno kolo do vedení vrátil, pak ale Pagenaud znovu převzal vedení. Bránil na cílové rovince vnitřek dráhy, kudy Rossi předtím předjížděl. Na třetí místo se dostal Sató. Za ním byli Newgarden, Carpenter a obhájce vítězství Power.
Simon Pagenaud z Teamu Penske se raduje z vítězství v Indy 500
Tři kola před koncem se dostal Rossi na první místo, ale Pagenaudovi nedokázal ujet. Ten se dvě kola před cílem v nájezdu do třetí zatáčky dostal na první místo a Rossimu už nedal šanci. Rossi dojel těsně druhý, před Satóem, Newgardenem a Powerem.
Tradiční přípitek vítěze na Victory Circle
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Simon Pagenaud | Team Penske | Chevrolet | 02:50:39,2797 | 200 | 112 |
2. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | 02:50:39,4883 | 200 | 82 |
3. | Takuma Sató | Rahal Letterman Lanigan | Honda | 02:50:39,6210 | 200 | 71 |
4. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | 02:50:40,1776 | 200 | 67 |
5. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | 02:50:40,8970 | 200 | 65 |
6. | Ed Carpenter | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 02:50:41,2587 | 200 | 65 |
7. | Santino Ferrucci | Dale Coyne Racing | Honda | 02:50:42,0852 | 200 | 53 |
8. | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | Honda | 02:50:43,2995 | 200 | 48 |
9. | Tony Kanaan | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | 02:50:44,0505 | 200 | 44 |
10. | Conor Daly | Andretti Autosport | Honda | 02:50:44,6256 | 200 | 40 |
11. | James Hinchcliffe | Schmidt Peterson Motorsports | Honda | 02:50:44,7618 | 200 | 38 |
12. | James Davison | Dale Coyne Racing | Honda | 02:50:45,5047 | 200 | 36 |
13. | Ed Jones | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 02:50:46,8297 | 200 | 40 |
14. | Spencer Pigot | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 02:50:47,8363 | 200 | 40 |
15. | Matheus Leist | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | 02:50:49,6950 | 200 | 30 |
16. | Pippa Mannová | Clauson Marshall Racing | Chevrolet | 02:50:52,2600 | 200 | 28 |
17. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | 02:50:54,0392 | 200 | 27 |
18. | Helio Castroneves | Team Penske | Chevrolet | 02:50:49,0031 | 199 | 24 |
19. | Sage Karam | Dreyer & Reinbold Racing | Chevrolet | 02:50:51,5697 | 199 | 22 |
20. | JR Hildebrand | Dreyer & Reinbold Racing | Chevrolet | 02:50:51,9110 | 199 | 20 |
21. | Jack Harvey | Meyer Shank Racing | Honda | 02:50:55,1235 | 199 | 18 |
22. | Oriol Servia | MotoGator Stange Racing | Honda | 02:50:55,5954 | 199 | 16 |
23. | Marcus Ericsson | Schmidt Peterson Motorsports | Honda | 02:50:56,0464 | 198 | 14 |
24. | Jordan King | Rahal Letterman Lanigan | Honda | 02:50:56,2725 | 198 | 12 |
25. | Charlie Kimball | Carlin | Chevrolet | 02:51:01,0337 | 196 | 10 |
26. | Marco Andretti | Andretti Herta Autosport | Honda | 02:51:05,2004 | 195 | 10 |
27. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | 02:21:00,8224 | 176 | 10 |
28. | Felix Rosenqvist | Chip Ganassi Racing | Honda | 02:21:02,8734 | 176 | 11 |
29. | Zach Veach | Andretti Autosport | Honda | 02:21:03,1752 | 176 | 10 |
30. | Sébastien Bourdais | Dale Coyne Racing/Vasser-Sullivan | Honda | 02:21:30,4575 | 176 | 13 |
31. | Kyle Kaiser | Juncos Racing | Chevrolet | 00:54:33,5858 | 71 | 10 |
32. | Ben Hanley | DragonSpeed | Chevrolet | 00:45:30,1160 | 54 | 10 |
33. | Colton Herta | Harding Steinbrenner Racing | Honda | 00:02:05,2074 | 3 |
15
|