Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Pagenaud v dramatickém závěru přelstil Rossiho

Pagenaud v dramatickém závěru přelstil Rossiho

103. Indianapolis 500 – závod

Francouzský závodník Pagenaud v nervy drásajícím závěru triumfoval ve slavném závodě 500 mil v Indianapolisu. Stejně jako Will Power před rokem tak vyhrál Velkou cenu i následný závod na 500 mil ve Staré cihelně. V závěru předváděl skvělý souboj s Rossim, první úspěch v Indy500 si ale už nenechal vzít.

Obhájce vítězství Power do závodu dobře odstartoval. Po startu se rozhořel pěkný souboj mezi ním, Pigotem a Newgardenem, přičemž Powerovi patřila třetí příčka.

Dlouho se ale nezávodilo. Ve 4. kole zamířil do boxů Herta. Už tam ale nezvládl dojet, zůstal stát na vjezdu do boxů a na trať musel poprvé zpomalovací vůz. Jak Herta prozradil, od startu jej trápily problémy s převodovkou, které takto vyvrcholily. 

Meteorologové hrozili deštěm, přesto se závod podařilo odjet

Znovu závodit se začalo v 10. kole. Pořadí v čele bylo Pagenaud, Carpenter, Power, Pigot a Newgarden. Power se dostal na druhé místo. Pagenaud držel vedení a jako první ve 32. kole zamířil k mechanikům. Stěžoval si přitom na výraznou nedotáčivost. Značné úpravy dělal tým i na Newgardenově voze. Šance na čtvrté vítězství začaly mizet Castronevesovi, který se v boxech srazil s Davisonem. Tým musel měnit přední křídlo.

Pagenaud měl v čele dvouvteřinový náskok.  Po čtvrtině závodu bylo za ním pořadí Power, Carpenter, Newgarden, Rossi, Bourdais, Pigot, Jones, Daly a Ericsson. V 56. kole zpomalil Hanley. Auto odstavil v boxech, aniž by musel na trať znovu zpomalovací vůz. Na vině byl problém s hnací hřídelí.

JR Hildebrand (vlevo) a Ryan Hunter-Reay při zastávce v boxu

Carpenter se před dalšími pit stopy posunul na 2. místo za Pagenauda, který byl opět prvním u mechaniků. Naopak Dixon a Harvey zajížděli nejdelší úseky. Další zastávky přinesly hned několika jezdcům problémy. King narazil do pneumatiky, která srazila mechanika jeho týmu. Power minul značky a také zavadil o mechanika. King za svůj prohřešek dostal trest průjezd boxy, Power byl při restartu přesunut na konec pole.

Mezitím skončila pohádka pro Kaisera, který před týdnem vyřadil v kvalifikaci Fernanda Alonsa. Dostal smyk a v 74. kole narazil do zdi. Když přišel v 81. kole restart, vedl Pagenaud před Carpenterem a Newgardenem. Jeho závodní stratég Kyle Moyer ho ale varoval, že nemá dost paliva na to, aby na rozdíl od ostatních pilotů dojel závod na tři pit stopy.

Pagenaud zamířil znovu k mechanikům těsně před tím, než se závod přehoupl do druhé poloviny. Carpenter vydržel na trati o dvě kola déle. Dixon a Harvey opět měli nejdelší úsek. Za vedoucího Pagenauda se dostal Rossi. Následovali Carpenter, Newgarden a Bourdais. Pagenaud se ale Rossiho tlaku soustavně bránil. 

Simon Pagenaud vede závod před Carpenterem

Při dalších zastávkách v boxech měl velké problémy Rossi, když mechanikům nešlo do vozu tankovat palivo. Jenže v tu samou chvíli při nájezdu do boxů dostal hodiny Ericsson a narazil do zdi. Znovu byly vyvěšeny žluté vlajky.

Divoký restart přišel v 149. kole. Newgarden se po něm dostal na druhou příčku a v dalším kole už byl v čele závodu. Na páté místo se prokousal Daly. Rossi se trápil za o kolo zpět jedoucím Serviou a při několika zběsilých manévrech málem skončil ve zdi.

Poslední zastávky zahájil ve 168. kole Pagenaud. Po nich vedl s náskokem více než vteřiny. Rossi, Carpenter a Newgarden se ale rychle přibližovali. Pagenaud totiž musel šetřit palivo, ostatní ne.

Jakmile se Rossi dostal před Pagenauda na 1. místo, bourali za nimi Rahal a Bourdais. Američan se snažil předjet Francouze po vnitřku, ten ale zatočil a srazili se. Havarovali také Veach, Rosenqvist a Kimball. IndyCar v 180. kole vyvěsila červenou vlajku. 

Obrázek, který jsme viděli po většinu závodu - žlutý vůz Pagenauda v čele

Po zhruba 20 minutách vozy znovu vyjely na dráhu. Pořadí bylo Rossi, Pagenaud, Carpenter, Newgarden a Sató. Dixon a Hinchcliffe zastavili pro nové pneumatiky. Dixonův tým musel opravovat i drobné poškození.

Ve stejném kole jako lídr závodu bylo 17 pilotů. Ty, kteří byli o kolo zpět, odklidili na konec pole, aby se jezdcům bojujícím o vítězství nepletli do cesty.

Restart se podařilo připravit 13 kol před koncem. Pagenaud se dostal na 1. místo. Rossi se na jedno kolo do vedení vrátil, pak ale Pagenaud znovu převzal vedení. Bránil na cílové rovince vnitřek dráhy, kudy Rossi předtím předjížděl. Na třetí místo se dostal Sató. Za ním byli Newgarden, Carpenter a obhájce vítězství Power.

Simon Pagenaud z Teamu Penske se raduje z vítězství v Indy 500

Tři kola před koncem se dostal Rossi na první místo, ale Pagenaudovi nedokázal ujet. Ten se dvě kola před cílem v nájezdu do třetí zatáčky dostal na první místo a Rossimu už nedal šanci. Rossi dojel těsně druhý, před Satóem, Newgardenem a Powerem.

Tradiční přípitek vítěze na Victory Circle

 

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Simon Pagenaud Team Penske Chevrolet 02:50:39,2797 200 112
2. Alexander Rossi Andretti Autosport Honda 02:50:39,4883 200 82
3. Takuma Sató Rahal Letterman Lanigan Honda 02:50:39,6210 200 71
4. Josef Newgarden Team Penske Chevrolet 02:50:40,1776 200 67
5. Will Power Team Penske Chevrolet 02:50:40,8970 200 65
6. Ed Carpenter Ed Carpenter Racing Chevrolet 02:50:41,2587 200 65
7. Santino Ferrucci Dale Coyne Racing Honda 02:50:42,0852 200 53
8. Ryan Hunter-Reay Andretti Autosport Honda 02:50:43,2995 200 48
9. Tony Kanaan A.J.Foyt Enterprises Chevrolet 02:50:44,0505 200 44
10. Conor Daly Andretti Autosport Honda 02:50:44,6256 200 40
11. James Hinchcliffe Schmidt Peterson Motorsports Honda 02:50:44,7618 200 38
12. James Davison Dale Coyne Racing Honda 02:50:45,5047 200 36
13. Ed Jones Ed Carpenter Racing Chevrolet 02:50:46,8297 200 40
14. Spencer Pigot Ed Carpenter Racing Chevrolet 02:50:47,8363 200 40
15. Matheus Leist A.J.Foyt Enterprises Chevrolet 02:50:49,6950 200 30
16. Pippa Mannová Clauson Marshall Racing Chevrolet 02:50:52,2600 200 28
17. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda 02:50:54,0392 200 27
18. Helio Castroneves Team Penske Chevrolet 02:50:49,0031 199 24
19. Sage Karam Dreyer & Reinbold Racing Chevrolet 02:50:51,5697 199 22
20. JR Hildebrand Dreyer & Reinbold Racing Chevrolet 02:50:51,9110 199 20
21. Jack Harvey Meyer Shank Racing Honda 02:50:55,1235 199 18
22. Oriol Servia MotoGator Stange Racing Honda 02:50:55,5954 199 16
23. Marcus Ericsson Schmidt Peterson Motorsports Honda 02:50:56,0464 198 14
24. Jordan King Rahal Letterman Lanigan Honda 02:50:56,2725 198 12
25. Charlie Kimball Carlin Chevrolet 02:51:01,0337 196 10
26. Marco Andretti Andretti Herta Autosport Honda 02:51:05,2004 195 10
27. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda 02:21:00,8224 176 10
28. Felix Rosenqvist Chip Ganassi Racing Honda 02:21:02,8734 176 11
29. Zach Veach Andretti Autosport Honda 02:21:03,1752 176 10
30. Sébastien Bourdais Dale Coyne Racing/Vasser-Sullivan Honda 02:21:30,4575 176 13
31. Kyle Kaiser Juncos Racing Chevrolet 00:54:33,5858 71 10
32. Ben Hanley DragonSpeed Chevrolet 00:45:30,1160 54 10
33. Colton Herta Harding Steinbrenner Racing Honda 00:02:05,2074 3

15