Americký rok - všechny série ovládli domácí jezdci
Slaví v IndyCar, Indy Lights, Indy Pro 2000 i U.S. F2000
V neděli vyvrcholily v Laguně Seca čtyři zámořské šampionáty – IndyCar Series i její tři juniorské série, tedy Indy Lights, Indy Pro 2000 a U.S. F2000. A všechny mají jednu věc společnou – ovládli je američtí jezdci. Je to vůbec poprvé. Blízko tomu byli v roce 2017, kdy se také stal šampionem IndyCar Newgarden, ale Indy Pro 2000, tehdy fungující pod názvem Pro Mazda Championship, měla brazilského vítěze.
Přitom před posledním závodem U.S. F2000, tedy série, která je pro mnohé piloty prvním krokem z motokár do monopostů, to vypadalo, že americkou dominanci naruší Novozélanďan Hunter McElrea, ale Američan Braden Eves, který do sezony vstoupil čtyřmi vítězstvími, na závěr zabral. Druhý závod v Laguně Seca vyhrál a protože byl McElrea až sedmý, o pět bodů vybojoval titul.
Braden Eves před vstupem do U.S. F2000, kterou si ozkoušel už na sklonku loňské sezony, získával zkušenosti hlavně v americkém šampionátu formule 4. Dvacetiletý rodák z Ohia začal závodit v motokárách už jako šestiletý. Od konce roku 2015 do poloviny toho loňského se o něj staral bývalý pilot IndyCar a šampion Indy Lights z roku 2006 Jay Howard.
Kromě toho, že jej koučoval v posledních letech v motokárách, ho Howard postavil do vybraných závodů F4 a vloni také F1600. Eves vyhrál prestižní stipendium programu Team USA Scholarship, aby se mohl zúčastnit závodů v Británii. Do Evropy ale neodcestoval. Doktoři odhalili, že bolesti levé ruky mají vážnější povahu a Eves musel podstoupit dvě operace. Že je ale už úplně fit, ukázal hned z úvodu nové sezony U.S. F2000.
Braden Eves v Indianapolisu
O stupeň výše se z titulu raduje také dvacetiletý Kyle Kirkwood, další velký talent amerického motorsportu. Ten pochází z města Jupiter na Floridě a není sám. Ačkoliv je město spojeno hlavně s golfem, žijí v něm třeba Tiger Woods či Brooks Koepka, letos o sobě dalo hodně vědět i v závodním světě. Z Jupiteru je totiž i šampion Indy Lights Oliver Askew.
Oba se znají 15 let. Poznali se na narozeninové oslavě společného kamaráda, kam pětiletý Kirkwood dorazil přímo ze závodního okruhu v jezdecké kombinéze. Slovo dalo slovo a brzy v motokárách řádil nejen malý Kyle, ale i Oliver. Oba chlapci pak v kartingu dlouhá léta závodili proti sobě.
Kirkwood dominoval juniorským šampionátům, v nichž v posledních letech startoval. Začal v roce 2015 v sérii F1600, dva roky pak závodil v americké F4, přičemž v roce 2017 se stal šampionem. Vloni ovládl U.S. F2000, když ze 14 závodů 12 vyhrál. Stejně dominantně ovládl i americkou formuli 3, v níž zároveň startoval. Ze 17 závodů vyhrál 15, byť je nutné vzít v potaz, že v některých kláních startovaly jen čtyři vozy.
Letos přišel přestup do Indy Pro 2000. Kirkwood začal pomaleji, prvního vítězství se dočkal až v šestém závodě, nakonec ale stihl získat devět prvenství. Poslední závod v Laguně Seca nedokončil, ale Švéd Rasmus Lindh jej ani přes vítězství v šampionátu nepředstihl. Kirkwood vyhrál s náskokem pouhých dvou bodů.
Kyle Kirkwood po vítězství v Torontu
Série Indy Lights se nesla ve jménu souboje Nizozemce Rinuse VeeKaye a Američana Olivera Askewa. Už před posledním závodem bylo prakticky jasné, že titul získá další z rodáků z floridského Jupiteru. Oliver Askew musel do závodů pouze odstartovat, aby už o titul nemohl přijít. A nic na tom nezměnila ani dvě vítězství VeeKaye v Laguně Seca.
Oba piloti jsou ale velkým příslibem do budoucna. O titul se v zámoří perou už třetí rok. V U.S. F2000 slavil v roce 2017 Askew, vloni byl šampionem Indy Pro 2000 VeeKay, teď se opět raduje Američan. Vítězství pro něj znamená stipendium zajišťující starty v Indy500 a dalších minimálně dvou vybraných závodech. Velkou šanci má ale i VeeKay, za nímž stojí velký nizozemský řetězec supermarketů. Více se o jejich rivalitě dočtete v samostatném článku.
Oliver Askew ukazuje, kdo je šampionem Indy Lights.
Kromě amerických juniorských sérií má Askew zkušenosti s podniky britské formule Ford a s čínskou formulí Masters. Stejně jako VeeKay si i Askew už vyzkoušel vůz IndyCar. V Portlandu mu jej poskytl tým Chipa Ganassiho a dvaadvacetiletý Američan ho rozhodně zaujal.
Před devíti lety startovali v kompletní sezoně IndyCar pouze tři domácí jezdci – Ryan Hunter-Reay, Marco Andretti a Danica Patricková. Americký motorsport teď oproti tomu prožívá úplnou renesanci. Vždyť jen letos celou sezonu odjelo devět domácích jezdců, a jak ukazují výsledky juniorských šampionátů, další talentovaní mladíci jsou na cestě. Fanoušci v zámoří se tak i v dalších letech mají na co těšit.
Šampioni juniorských sérií - zleva Eves (U.S. F2000), Askew (Indy Lights) a Kirkwood (Indy Pro 2000)