Kde se tu ten Albon vlastně vzal?
Ve formuli E by byl rád, že má alespoň nějaký džob
Kolik toho víte o novém jezdci týmu Red Bull? Po mámě má thajskou národnost, ačkoli se narodil a vyrostl v Británii. A loni byl třetí ve F2. O jednom z pouze šesti jezdců, kteří budou ve druhé polovině roku 2019 sedět ve vozech schopných vyhrávat závody, bychom ale měli vědět víc. Albonův příběh rozhodně není nuda, ačkoli má pouze 23 let.
Kurz jeho kariéře v nižších sériích dal rok 2012. V předchozím roce v motokárách (shodou okolností jezdil i v šampionátech sponzorovaných Hondou) zaujal Helmuta Marka a byl přizván do juniorského programu Red Bullu. Výsledky nebyly dobré, v evropském šampionátu formule Renault 2.0 mladík nezískal ani bod. To Markovi stačilo. Nejsi dost dobrý, měj se.
Albon se nevzdal, ale s omezeným rozpočtem a pošramocenou pověstí se ocitl v horších týmech, než na jaké by měl s podporou velké stáje. Nějaký čas byl na seznamu mladých talentů Lotusu, jenže ten měl vlastní problémy a z F1 o pár let později beztak zmizel.
Albon se nevzdal, ani když nejlepším výsledkem třetího roku v Eurocupu bylo jedno druhé a dvě třetí místa. Sezoně dominoval Nyck de Vries, junior McLarenu, jenž byl v sérii zrovna tak dlouho jako Albon. Anglo-thajský závodník potřeboval změnit vzduch a přešel do formule 3.
Konečné sedmé místo může vypadat jako neúspěch, za sebou ho nechali Charles Leclerc, Lance Stroll i George Russell, přičemž všichni tři měli se závoděním v monopostech méně zkušeností než on. Jenže oni měli podporu zavedených týmů Carlin, Van Amersfoort a v Strollově případě mistrovské Premy. Albonovi dal šanci nový Signature a snaživý jezdec získal většinu bodů tohoto týmu.
Změna vzduchu závodníkovi skutečně prospěla a už o rok později skončil druhý v sérii GP3, přičemž až do posledního závodu bojoval o titul s Leclerkem a zasloužil si místo ve F2, poslední zastávce před F1. Konečné desáté místo nebylo nic moc, ale z nováčků byl čtvrtý, což už nezní tak špatně v tvrdé konkurenci jezdců trénujících v simulátorech týmů F1. Sezona 2018 se ale blížila a Albon zůstával bez kontraktu.
Chybělo velmi málo a Albon by se do F1 vůbec nedostal. Už to vypadalo na definitivní konec, když tým DAMS zjistil, že ho bude na pár týdnů potřebovat. Smlouva byla podepsána na poslední chvíli a Albon první závod absolvoval v overalu šitém na někoho jiného.
Smlouvu do konce sezony dostal až o dost později. Nakonec byl posledním, kdo mohl Georgeovi Russellovi v Abú Zabí zabránit v získání titulu, jenže víkend nevyšel podle představ a v konečné tabulce skončil třetí. To mělo být dost na to, aby získal pozornost týmů F1, jenže nabídka alespoň na místo testovacího jezdce nebo do juniorského programu opět ne a ne přijít.
Zase jednou to vypadalo, že i poslední vlak odjede bez něj. Albon byl donucen podepsat Nissanu a udělat krok stranou, do formule E. Možná by se z radaru ztratil nadobro, kdyby Daniel Ricciardo Red Bullu nezdrhnul do Renaultu, kdyby Marko na jeho místo vzal Carlose Sainze a ne Pierra Gaslyho z Toro Rosso, nebo kdyby Brendon Hartley jezdil alespoň o trošku lépe.
Až nouze donutila šéfa juniorky, z níž už byl jednou vyhozen, vykoupit ho z nové smlouvy s Nissanem. Ještě trošku štěstí, Gaslyho nezdary, a Alexander Albon bude místo ve formuli E závodit za Red Bull Racing. Vedle megahvězdy jménem Max Verstappen, v autě Adriana Neweyho, za jeden z největších týmů na světě.