Ocon není v Renaultu na hostování
Proč si ho Abiteboul vybral místo Hülkenberga?
Šéf Renaultu Cyril Abiteboul otevřeně a jasně řekl, že s Estebanem Oconem podepsal klasický jezdecký kontrakt na dva roky a že už není pod smlouvou s Mercedesem. Během příštích dvou let tak Mercedes nebude mít žádný nárok stáhnout si jej do svého továrního týmu.
"Esteban je nyní jezdcem Renaultu," řekl Abiteboul v místě konání Velké ceny Belgie. "Stručně a jasně: Až do vypršení platnosti kontraktu na něj Mercedes nebude mít žádné právo. Malá zvláštnost spočívá v tom, že ho zastupuje manažerská společnost, která je zároveň závodním týmem. To je pozice Mercedesu.
Ale je to něco úplně jiného, než jak jsme se loni dostali ke Carlosovi (Sainzovi). Ten byl skutečně pouze zapůjčený, měl kontrakt s Red Bullem. Esteban je v každém ohledu jezdcem Renaultu."
Management francouzské automobilky, která je částečně státním podnikem, jistě potěšilo, že Abiteboul získal do kokpitu Francouze.
"Otázka národnosti by se neměla přeceňovat. Je to plus, malý bonus, ale při rozhodování to nesehrálo velkou roli. Byly mnohem důležitější faktory. Ani by to nebylo fér vůči Estebanovi, vůči Nikovi, ani vůči managementu Renaultu. Je to jen malé plus," zdůraznil Abiteboul.
Zde se dostáváme k Niku Hülkenbergovi, jenž přišel o místo a v tiskové zprávě Renaultu se ani nepsalo, proč vlastně. O vysvětlení se pokusil Alain Prost, který je ambasadorem značky Renault a poradcem jejího týmu F1.
"S Nikem jsme mluvili, velmi si jej vážíme, jenže on chtěl dvouletý kontrakt a my jsme chtěli na jeden rok plus opci. Nechci zacházet do detailů, ale pro tento tým odvedl vynikající práci. Po třech letech si však uvědomil, a má v tom pravdu, že vývoj šasi nepostupuje moc rychle.
Potřebujeme někoho, kdo se s námi soustředí na vzdálenější cíle. Někoho svěžího, entusiastického. To je samozřejmě i on (Hülkenberg, pokud byste se v tom již ztráceli), jenže se dějí určité věci. Tak trochu měníme tým a hledíme více do budoucnosti. Esteban má zkušenosti nasbírané s Mercedesem, je mladý a dodá dynamiku, kterou tento tým teď potřebuje," vysvětlil exmistr světa.
Dává to smysl? Hülkenberg chtěl pevnou smlouvu na dva roky, tak podepsali Ocona. Také na dva roky, po kterých bude o jeho dalších krocích opět rozhodovat šéf Mercedesu. Pokud bude dobrý, může si ho vzít k sobě, pokud ne, Renault si ho může klidně nechat. A problémům Renaultu s vývojem šasi pomůže Oconův mladický entusiasmus.
Můžeme spekulovat, že když Renault není v pozici, aby v roce 2020 mohl začít vyhrávat závody, brzy vrhne všechny své zdroje na vývoj prvního vozu nové generace pro rok 2021. Proto Hülkenbergovi dávala smysl jedině pevná smlouva na dva roky.