Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Když jezdec přeskakuje z F2 do F1 a zpět

Když jezdec přeskakuje z F2 do F1 a zpět

Nadějní nováčci to teď nemají snadné

Formule 1 v posledních letech omezuje testování na reálných okruzích na minimum. Letošní rok měl být na testování historicky nejchudší už předtím, než kalendář roztrhal nový koronavirus. O to cennější se pro nadějného závodníka stala možnost posadit se za volant vozu F1 v prvním pátečním tréninku.

I to ale FIA ​​omezila pro jezdce se superlicenčními body nebo se zkušenostmi z F2. Ve výsledku to tedy často vypadá tak, že závodník F2 dostane šanci sednout si do vozu F1 někoho jiného, ​​dostat se na jednu trať s velikány motorsportu, přičemž se od něj očekávají disciplína, přesnost a zpětná vazba. A pak jej ještě čeká závodění na stejném okruhu ve voze F2, což je po F1 jeden z nejrychlejších závodních strojů na světě. Takovým víkendem nás provede Nicholas Latifi, aktuálně již jezdec Williamsu.

"Projít celým programem prvního tréninku je výzva sama o sobě," říká kanadský závodník. "Počet kol je omezený (pneumatikami) a vaším úkolem je nahradit závodního jezdce. Celý čas zvažujete, co si můžete dovolit. Chcete týmu ukázat, co všechno ve vás je, ale rozhodně nesmíte poškodit vůz a negativně ovlivnit program závodního jezdce.

Pokaždé jsem se něco naučil. Když jsem se dostal na tratě, které jsem už znal, mohl jsem jet o něco agresivněji. Na přírodním okruhu v Montréalu jsem na to netlačil tak jako na Paul Ricardu, kde nemáte do čeho nabourat, ani kdybyste chtěli."

Že je formule 2 velmi rychlá, neznamená že má podobné vlastnosti jako formule 1.

"Z pohledu jezdce jsou to velmi odlišné vozy. Formule 1 je teď extrémně rychlá, i ve srovnání s vozem F2. Přitom F2 je rychlostně nejblíže formuli 1. Jsem rád, že jsem dostal příležitost se tolik naučit. Kupříkladu v Brazílii jsem si vyzkoušel F1 na mokré trati, což bude pro mě později velkou výhodou," je přesvědčen Latifi.

Skočit do vozu, rozpomenout se na funkce všech knoflíků na volantu a vyrazit na trať. Foto: Williams

Ve Francii a v Belgii měl pouze půl hodiny na to, aby se z vozu Williamsu dostal do monopostu F2 týmu DAMS.

"Najednou je všechno jiné. Vyjedete z boxové uličky a sedačka, pásy, volant i pedály jsou jiné. Když strávíte hodinu a půl v jednom voze. snažíte se ho využít naplno a pak přeskočíte do jiného a chcete dělat vlastně totéž, narazíte na spoustu drobností.

Každým tréninkem se to zlepšovalo. Například na Paul Ricardu jsem měl problém adaptovat se na rychlé zatáčky poté, co jsem si je předtím vyzkoušel s Williamsem. Formule 2 nemá zdaleka tolik přítlaku, ale nakonec jsem byl příliš opatrný a jezdil zbytečně pomalu. Nějaký čas trvá, než jezdec pochopí rozdíly," je přesvědčen Latifi.

Zdroj: FORMULE.cz