Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Racing Point kopíruje lépe než ostatní

Racing Point kopíruje lépe než ostatní

Brzdové kanálky jsou složitým případem

Pokud považujeme případ pohonných jednotek Ferrari za ukončený, tak aktuálně suverénně největší kauzou je legálnost vozu Racing Point. Tým Renault podal protest kvůli podezření na nelegálnost jeho brzdových kanálků, tedy složitých šachet, kterými jsou za jízdy chlazeny brzdy. A nemusí být poslední. Spor o legálnost vozu RP20 mnozí považují za střet o budoucnost F1.

"Doufáme, že toto rozhodnutí FIA definitivně objasní situaci," nechal se slyšet šéf motorsportu Red Bullu Helmut Marko. "Pokud je Racing Point legální, s AlphaTauri začneme dělat totéž. Pak budou na startu stát čtyři mercedesy, čtyři red bully a možná až šest vozů Ferrari."

Růžový tým se brání, že prostě jen při kopírování nejlepšího vozu předchozí sezony odvedl lepší práci než kdokoli před ním.

"Když jsme dali projektu zelenou, ještě jsme nevěděli, že bude takto úspěšný," uvedl šéf Racing Pointu Otmar Szafnauer. "Riskovali jsme, že na tom budeme ještě hůře než loni. Ve skutečnosti jsme i dostali mnohem horší čísla, když jsme model vytvořený na základě fotografií poprvé postavili do aerodynamického tunelu. Opravdu mnohem, mnohem horší. Na začátku jsme ztráceli sekundu a s pomocí vývoje v CFD a v tunelu jsme museli sami přijít na to, co je špatně. K současnému vozu vedlo několik mezikroků."

Szafnauer argumentuje tím, že design krátkého vozu s velkým sklonem zezadu dopředu, tedy koncept, který tým používal do minulé sezony, byl také okopírovaný. Tým ho před lety okopíroval od Red Bullu, kde jeho výhody objevil Adrian Newey. A kopírovala ho většina padoku, ale nikomu se to docela nepovedlo. Teprve v posledních letech se zdá, že koncept delšího vozu Mercedesu je lepší a také techniky kopírování pokročily.

Szafnauer vede nejlepší kopírovací tým na světě. Foto: Racing Point

Protest Renaultu se netýká celého konceptu, pouze brzdových kanálků, které loni nebyly na seznamu dílů, které si tým musí vyvinout sám, ale od letoška už na něm jsou.

"Podle mě je kopírování ve F1 zcela normální," nechal se slyšet Ross Brawn, výkonný sportovní ředitel F1, který byl v minulosti technickým šéfem týmů Benetton a Ferrari a stál v čele Hondy, Brawnu a Mercedesu.

"Je normální, že každý tým má v boxové uličce fotografy s digitálními fotoaparáty, které dokáží udělat tisíce fotek vhodných k analýze. Racing Point to pouze pozvedl na novou úroveň. V padoku není ani jeden tým, který by neměl nic převzaté od jiného. Kdybych dal dohromady všechny technické ředitele a zeptal se jich, kdo něco okopíroval, ruku by museli zvednout všichni.

Loni Racing Point mohl používat brzdové kanálky Mercedesu specifikace 2019, jelikož nebyly na seznamu. Tento rok tam už jsou, takže každý tým si má navrhnout své vlastní. Ale není logické předpokládat, že inženýři ztratí paměť. Je to složitá otázka pro odborníky FIA."

Šéf pro série monopostů pod hlavičkou FIA Nikolas Tombazis prozradil, že zatím nic nenasvědčuje tomu, že by nějaký trest hrozil i Mercedesu, protože nejsou důkazy o napomáhání. Loni se o design svých brzdových kanálků podělil v souladu s pravidly. Toto Wolff, šéf stáje Mercedes, se vyjádřil, že je rád, že se Racing Pointu daří porážet větší týmy, jelikož dát šanci menším bojovat o přední umístění je přece něco, o co se F1 snaží už dlouho.

Zdroj: FORMULE.CZ