Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Jak žetonový systém zvýhodňuje Racing Point?

Jak žetonový systém zvýhodňuje Racing Point?

McLaren, Ferrari a Renault mají důvod k obavám

Soupeři týmu Racing Point si stěžují, že bude při vývoji vozu pro rok 2021 v neférové ​​výhodě. Toto nesouvisí s kauzou kopírování loňského vozu Mercedesu ani s brzdovými kanálky, ale s věcmi, které tým nakupuje přímo od Mercedesu.

"Ani my s tím nejsme spokojeni. Prostě to není logické," stěžuje si Andreas Seidl, šéf týmu McLaren.

O co vlastně jde? Víme, že vývoj vozů byl zmrazen do konce roku 2021, z důvodu potřeby šetřit během hospodářské krize vyvolané novým koronavirem. Také víme, že každý tým dostal dva pomyslné žetony, aby mohl pokračovat s vývojem svého vozu tam, kde to nejvíce potřebuje. Žetonový systém byl nezbytný, aby mohl McLaren v zimě přizpůsobit svůj vůz motoru Mercedes, který bude příští rok používat místo agregátu Renault. Také Ferrari by asi se zmrazením nesouhlasilo, kdyby nemohlo sáhnout do aerodynamiky vozu SF1000, o kterém od zimy ví, že je pomalý. Jenže tato výjimka z pravidla o zmrazení má ještě jednu výjimku.

Výjimkou ve výjimce jsou díly specifikace 2019, které menší týmy koupily od větších a nastoupily s nimi do sezony 2020. Aby nemusely i v roce 2021 používat díly specifikace 2019, které by pro ně velké týmy musely nadále vyrábět, odsouhlasilo se, že v roce 2021 je smějí vyměnit za provedení 2020 mimo žetonový systém. Tehdy málokdo věřil, že Racing Point bude v závodech tak konkurenceschopný, jak vypadal v zimních testech.

Díky tomu bude tým ze Silverstone příští rok používat novější a lepší převodovky Mercedesu a stále bude mít dva vývojové žetony. Jeho potenciál ke zlepšení je větší, než má kupříkladu Ferrari, jež by ke změně své převodovky potřebovalo žeton.

Racing Point samozřejmě není jediný. AlphaTauri příští rok dostane novou převodovku Red Bullu. Oproti tomu Haas a Alfa Romeo používají aktuální verzi převodovky Ferrari, a tu samou budou nasazovat i příští rok.

Racing Point může v zimě zrychlit více než McLaren. Foto: Racing Point

"Se zmrazením a žetonovým systémem jsme souhlasili kvůli tomu, jaká je situace ve světě. Je to akt odpovědnosti vůči F1 jako takové a jejím týmům," nechal se slyšet Mattia Binotto, šéf Scuderie Ferrari. "O jedné věci bychom ale ještě chtěli mluvit. Nezdá se nám správné, že některé týmy mohou v zimě udělat upgrade svého souboru dílů ze specifikace 2019 na 2020. To by podle mě nebylo férové. Pravidlo dvou žetonů má být stejné pro všechny a všichni by měli být stejně limitováni."

"Souhlasím, systém je děravý," přidal se Marcin Budkowski z Renaultu. "Některé týmy budou zvýhodněny, ale ještě o tom mluvíme s FIA a s dalšími stájemi."

Svůj úhel pohledu nastínil také Seidl: "Když porovnáte je a nás, tak my jsme měli kontrakt s Mercedesem dříve, než byl zaveden žetonový systém. Museli jsme akceptovat, že zatímco jiné týmy utratí své dva žetony, jak budou chtít, my je musíme dát na tuto výměnu. A smířili jsme se s tím jako s kompromisem. A porovnejte si to s týmem, který zdarma vymění převodovku za novější a spolu s ní možná i části zavěšení. Nedává to žádný smysl."

Zdroj: FORMULE.CZ