Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Trest Red Bullu je prý mírný

Trest Red Bullu je prý mírný

Shodují se v tom McLaren, Mercedes i Ferrari.

V padoku Velké ceny Mexika se hodně mluví o tom, že Red Bull ve skutečnosti nedostal drakonický trest, ale naopak trest příliš mírný. Nejlépe se na tom shodli lidé z jiných velkých týmů.

"Popravdě, máme smíšené pocity," řekl k tématu šéf týmu McLaren, Andreas Seidl. „Pozitivní je, že proces auditu FIA funguje. Díky tomu se zjistili, že jeden tým pravidla porušil. Také je pozitivní, že byla udělena penalizace. Doufejme, že poslední. Pro dobro tohoto sportu je třeba doufat, že je to dost k odstrašení ostatních, aby se nevydali stejnou cestou.

Avšak z našeho úhlu pohledu trest není tak velký, jak velké bylo porušení. Není dostatečně tvrdý. Doufáme, že v budoucnu by tresty byly vyšší. Na tiskovku s Christianem Hornerem jsem se ani nedíval, protože to, co říká, jsou čisté pohádky. Devět týmů neutratilo více než dovoloval rozpočtový strop a pokud vím, tak mnohé se bez problému trefily do blízkosti stropu. Tak proč se někdo vymlouvá na nejasnosti v pravidlech?

Šéf Mercedesu, Toto Wolff, se rychle nechal slyšet, že největším trestem pro Red Bull je samotné uznání faktu, že dělal podvody v účetnictví, což pošramotilo jeho pověst u partnerů a sponzorů. Konstrukční ředitel Mercedesu se však zaměřil pouze na sportovní stránku.

Trest (nižšího limitu pro využívání aerodynamického tunelu a CFD) je na úrovni toho, když se v Poháru konstruktérů posunete o jedno místo výše, méně než když se tým posune o dvě místa,“ řekl Andrew Shovlin, přičemž omezení práce v tunelu a s CFD je odstupňováno po 5 procentech a trest Red Bullu ho připraví o 7 procent času. Mluvit o drakonickém trestu je hodně přehnané. Rychlost vývoje aerodynamiky není přímo úměrná počtu testů v tunelu. A pravidla už nejsou nová, takže týmy budou příští rok v tunelech efektivnější.

Rozpočtový strop loni nedodržel jediný tým, a ten slavil zisk mistrovského titulu. Foto: Red Bull

Zatímco šéf Red Bullu odhadl, že vůz Red Bullu bude kvůli trestu o čtvrtinu až polovinu sekundy pomalejší, Shovlin to odhadl pouze na jednu, maximálně dvě desetiny sekundy. A sportovní šéf Scuderie Ferrari přišel s ještě skeptičtějším úhlem pohledu.

V uplynulých týdnech se už řeklo dost o tom, co všechno tým dokáže s půlmilionem, milionem a dvěma miliony navíc,“ začal Laurent Mekies. „My ve Ferrari jsme přesvědčeni, že takovou sumu lze přetavit do několika desetin vteřiny, což pak změní výsledky závodu a možná i šampionátu.

S trestem nejsme spokojeni ze dvou důvodů. Zaprvé, Ferrari nechápe, jak může 10% zredukování ATR vést ke stejné ztrátě času na kolo, jakou jsem zmínil výše. Zadruhé, jelikož součástí trestu není snížení rozpočtového stropu, tak trestem je vlastně pouze to, že tým utratí méně peněz v tunelu a více jinde. Když utratíte méně na tunel a CFD, zbude vám více na snižování hmotnosti vozu a vlastně všechno ostatní. Kvůli těmto dvěma věcem považujeme trest za příliš měkký.

Zdroj: Motorsport, Sky, úvodní foto: Red Bull