Před VC Španělska 2020
Šestá velká cena 71. ročníku mistrovství světa F1
Neporazitelný Mercedes našel v pátém závodě sezony přemožitele. Fanoušci pookřáli, protože monotónní představení se sólem mercedesů jsou minulostí. A kladou si otázku: Bude Red Bull rovnocenným soupeřem i na Katalánském okruhu?
Po pěti odjetých velkých cenách vede mistrovství světa jezdců Lewis Hamilton (107) před Maxem Verstappenem (77) a Valtterim Bottasem (73). Pořadí Poháru konstruktérů vládne Mercedes (180) před Red Bullem (113) a Ferrari (55). Bez bodového zisku je stále Williams.
Historie okruhu
VC Španělska patří k tradičním závodům mistrovství světa F1. V sedmdesátileté historii byly častěji součástí seriálu jen VC Velká Británie, Itálie (70x), Monaka (66), Belgie, Německa (64), Francie (60) a Kanady (50). První VC Španělska se jela už ve druhém ročníku MS a postupně se konala na pěti různých tratích: Pedralbes v Barceloně (1951, 1954), Jarama u Madridu (1968, 1970, 1972, 1974, 1976-79, 1981), Montjuïc Park v Barceloně (1969, 1971, 1973, 1975), Jerez de la Frontera (1986-90) a Montmeló u Barcelony (od 1991). Dvě z nich se tedy konaly v ulicích Barcelony a ta současná nedaleko od města. Od úvodního ročníku v roce 1991 prošla trať Katalánského okruhu třemi drobnými úpravami. Na nynější variantě se pojede počtrnácté.
Žádný okruh jezdci neznají tak dobře jako ten katalánský v Montmeló zhruba 20 kilometrů severně od Barcelony. Právě tato trať je totiž v posledních letech nejčastějším místem konání oficiálních předsezonních testů. Důkladně totiž prověří všechny části konstrukce vozu.
Nezapomenutelný zůstane okruh pro Maxe Verstappena. V roce 2016 zde vyhrál při svém prvním startu v barvách týmu Red Bull. Ve věku 18 let a 228 dní se stal nejmladším vítězem v historii F1. Nejpřekvapivějším vítězem byl zase Pastor Maldonado, který zde dosáhl svého jediného triumfu v roce 2012 za volantem williamsu.
Max Verstappen proměnil první start v týmu Red Bullu ve vítězství ve VC Španělska 2016. Foto: Red Bull
Největším problémem tratě je nedostatek míst k předjíždění, takže většinou vyhrává vítěz kvalifikace. Pouze osmkrát od úvodního ročníku nevyhrál jezdec stojící na pole position! A nikdy nezvítězil závodník stojící dál než na páté pozici na startu, což dokázal jen Fernando Alonso ve ferrari v roce 2013.
Také pro nás má okruh u Barcelony velký historický význam. Právě tady jsme byli svědky prvního startu českého jezdce v oficiálním testu F1. Tomáš Enge poprvé testoval ef jedničku právě na Katalánském okruhu v prosinci 1999. Tehdy to ještě bylo v barvách Jordanu, zatímco tři velké ceny pak jel v roce 2001 za Prost.
Klíčová místa
Podle techniků společnosti Brembo patří Katalánský okruh do společnosti tratí s průměrnou náročností na brzdy. Na indexu obtížnosti je na tom zhruba stejně jako Red Bull Ring nebo Hungaroring.
Charakter tratě je náročný na přilnavost kol přední i zadní nápravy. Je velmi pestrý především díky dlouhým i krátkým rovinkám a rychlým i pomalým zatáčkám od velmi rychlé s číslem 3 až po nejpomalejší závěrečnou šikanu.
Hlavní rovinka o délce 1047 metrů a další kratší efektivně chladí brzdy mezi jednotlivými brzdnými úseky. Jezdci si mohou vybrat z šesti různých řešení předních disků Brembo. K dispozici mají varianty středního chlazení s 800 otvory, vysokého chlazení s 1250 otvory a velmi vysokého chlazení se 1480 otvory. Každá z nich je ve dvou verzích. Otvory mají průměr 2,5 milimetru a jejich vyrobení na jednom disku trvá 12 až 14 hodin. Mechanická tolerance součástí je pouze čtyři setiny milimetru.
Po závodě v roce 2017 okruh dostal nový povrch. Ten je mnohem hladší než starý a není tak drsný k pneumatikám. V porovnání s předchozími ročníky se změnil charakter okruhu, a to jak z hlediska jízdních stop, tak chování pneumatik. První dva sektory obsahují středně rychlé a rychlé zatáčky. Poslední sektor, od 10. zatáčky, sestává z pomalých zatáček v krátkém sledu, což je velmi náročné na zadní pneumatiky. Ty se pak snadno přehřívají a do poslední šikany a na rovinku ztrácejí potřebné vlastnosti.
Pastor Maldonado se v celé historii závodů na Katalánském okruhu postaral o největší překvapení. Foto: Williams
Jezdci používají brzdy pouze na polovině z 16 zatáček. Brzdí se dohromady 14,75 s na kolo, celkem 19 % vzdálenosti závodu. Ze všech velkých cen naplánovaných na srpen je to nejvyšší procento.
Průměrné maximální zpomalení je 4 G, což je stejná hodnota jako v Austrálii. Předpokládá se, že během celého závodu každý monopost odvede energii 216 kWh.
Technici z Bremba vypočítali, že se od startovní čáry k šachovnicovému praporku každý jezdec musí vypořádat asi s 530 brzdnými úseky a vyvinout celkovou sílu na brzdový pedál 52 tun. Jinými slovy, každý závodník zatíží pedál každou minutu víc než 550 kilogramy.
Z osmi brzdných sekcí jsou dvě velmi náročné, tři střední a tři snadnější. Na rozdíl od jiných okruhů zde nejsou zatáčky, v nichž by se brzdilo méně než jednu vteřinu. Největší výzvou je pasáž v 10. zatáčce, kde vozy za 3,04 vteřiny na 136 metrech zpomalí z 328 na 79 km/h. Aby to dokázaly, musejí jezdci vyvinout na brzdový pedál tlak 201 kilogramů a jsou vystaveni přetížení 5,4 G.
Rozdíl mezi startovní a cílovou čarou je 126 metrů.
Zajímavá čísla
Rekordmanem v počtu vítězství na Katalánském okruhu je Michael Schumacher. Nejprve vyhrál za volantem benettonu (1995) a potom pětkrát ve ferrari (1996, 2001-04). Ze současného jezdeckého pole zde dokázali zvítězit Lewis Hamilton (2014, 2017, 2018, 2019), Kimi Räikkönen (2005, 2008), Sebastian Vettel (2011) a Max Verstappen (2016). Nejúspěšnějším týmem je Ferrari s osmi triumfy.
V únoru na trati proběhlo šestidenní testování, během něhož týmy absolvovaly celkem 8000 zkušebních kol. Teplota během srpnového víkendu však bude nejméně o 10 % °C vyšší.
Pouze tři závody F1 na Katalánském okruhu nevyhrál jezdec z první řady na startu. Bylo to v letech 1996 (Michael Schumacher ze 4. pozice), 2013 (Fernando Alonso z 5. pozice) a 2016 (Max Verstappen ze 4. pozice).
Vzpomínka na rok 2019
Po velké ceně v Baku vedl šampionát Bottas o jediný bod před Hamiltonem. Třetí Vettel už ztrácel bodů pětatřicet. Mercedes kraloval Poháru konstruktérů s náskokem 74 bodů na Ferrari a 109 na Red Bull Racing.
Kvalifikace se stala Hamiltonovou kořistí, s ním stal v první řadě Bottas. Následovali Vettel, Verstappen, Leclerc a Gasly. Kvůli nadlimitním výměnám převodovky se o pět míst na roštu zpět stěhovali Giovinazzi a Russell, o tři pak Ricciardo za zavinění kolize v předchozím závodě. Hülkenberg vyrážel z boxové uličky.
Souboj v nájezdu do první zatáčky byl velmi ostrý. Vettel se dostal na úroveň mercedesů, ale jel vnějším obloukem a nevešel se na trať. Hamilton zdolal Bottase, Vettel ještě během úvodního kola podlehl útoku Verstappena. Pole se poskládalo v pořadí Hamilton, Bottas, Verstappen, Vettel, Leclerc, Gasly, Grosjean, Magnussen, Kvjat, Albon, Sainz, Ricciardo, Pérez, Stroll, Giovinazzi, Norris, Hülkenberg, Kubica, Russell a Räikkönen.
Hamilton disponoval po třech kolech náskokem dvou vteřin a také všechny ostatní rozestupy se jevily stabilními.
Vettel soupeřům nestačil, proto Leclerc v 9. kole poprvé naznačil útok. V 11. kole se už s pomocí DRS a týmové režie prodral na čtvrté místo. Na třetího Verstappena v té chvíli ztrácel čtyři a půl vteřiny. V prvním kole po předjetí byl o tři desetiny rychlejší než Verstappen a o osm než Vettel. Mercedesům však vůbec nestačil.
Ve 20. kole se trpící Vettel konečně dočkal výměny kol se střední směsí. Zastávka se bohužel protáhla a klesl za oba haasy. Verstappen ho následoval, ale Red Bull dal přednost měkkým gumám. Ve 23. kole přezul i Gasly a vrátil se těsně před Sainze. Naopak Vettel bezmocně trčel za Magnussenem až do chvíle, než Dán odbočil do boxů.
Když měla většina jezdců za sebou zastávku, ustálilo se pořadí Hamilton, Bottas (+9,8), Verstappen (+12,7), Leclerc (+23,7), Vettel (+24,3), Gasly (+35,1), Grosjean (+48,0), Hülkenberg (+50,0, bez zastávky), Magnussen (+50,6), Kvjat (+52,0), Sainz (+63,6), Ricciardo (+65,2), Pérez (+67,2), Stroll (+70,0), Norris (+73,5) a s kolem ztráty Räikkönen, Giovinazzi, Russell a Kubica.
Ve 30. kole už měl Leclerc na zádech Vettela. Na Verstappena však oba již příliš ztráceli. Vettel byl evidentně rychlejší a Leclerc ho ve 36. kole pustil před sebe. Sám nicméně dosahoval na nejtvrdší směsi téměř srovnatelných časů s mercedesy a red bully. Otázkou bylo, zda ostatní dovezou svá auta až do cíle, nebo budou ještě jednou stavět.
Ve 41. kole si Vettel odskočil pro novou sadu středních pneumatik a vrátil se za Gaslyho. S jeho předjetím se nijak nepáral a bleskově se dostal kupředu.
Start loňské VC Španělska a nájezd do první zatáčky. Foto: Mercedes
Verstappen ho napodobil ve 44. kole a z měkké přezul na střední směs. Propadl se mezi obě ferrari. Ve stejné chvíli se objevily pořádné puchýře na pravé zadní Hamiltonově pneumatice. Ve 45. kole pro nové měkké obutí zamířil Bottas.
Po kolizi Strolla a Norrise se na trať vydal safety car. Hamilton si mohl dojet pro nové gumy a ztratil tím méně času než jeho konkurenti. Ferrari zareagovalo a přezulo Leclerka. Ten se následně zařadil těsně za Vettela. Zastavili i Gasly, Grosjean, Sainz a další.
Ve 48. kole monoposty kroužily za zpomalovacím vozem v pořadí Hamilton, Bottas, Verstappen, Vettel, Leclerc, Gasly, Grosjean, Magnussen, Kvjat, Sainz, Albon, Hülkenberg, Ricciardo, Pérez, Räikkönen, Giovinazzi, Russell a Kubica.
V 53. kole se znovu začalo závodit v těsných rozestupech. Vpředu se nakonec nic nezměnilo. Hamilton výrazně navýšil vedení a cílem projel před Bottasem a Verstappenem. Body brali rovněž Vettel, Leclerc, Gasly, Magnussen, Sainz, Kvjat a Grosjean.
VC Španělska
Okruh: Circuit de Barcelona-Catalunya
Místo: Barcelona, Montmeló
- PRVNÍ VELKÁ CENA F11951
- POČET KOL66
- DÉLKA OKRUHU4655 m
- DÉLKA ZÁVODU307,104 km
- REKORD OKRUHU1:18.441 (2018)
- DRŽITEL REKORDUDaniel Ricciardo
- Počet zatáček16
- Nadmořská výška162,7 – 192,3 m
- Opotřebení pneumatiknízké
- Opotřebení brzdstřední
- Spotřeba palivastřední
14. - 16. srpna 2020
- První tréninkPÁ 11:00 – 12:30
- Druhý tréninkPÁ 15:00 – 16:30
- Třetí tréninkSO 12:00 – 13:00
- KvalifikaceSO 15:00 – 16:00
- ZávodNE 15:10 – 17:10
Vítězové VC Španělska v Barceloně
Rok | Vítěz závodu | Pole Position | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Jezdec | Vůz | Motor | Jezdec | Vůz | Motor | |
2019 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes |
2018 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2017 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2016 | Max Verstappen | Red Bull | TAG Heuer | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2015 | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes |
2014 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2013 | Fernando Alonso | Ferrari | Ferrari | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes |
2012 | Pastor Maldonado | Williams | Renault | Pastor Maldonado | Williams | Renault |
2011 | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault | Mark Webber | Red Bull | Renault |
2010 | Mark Webber | Red Bull | Renault | Mark Webber | Red Bull | Renault |
2009 | Jenson Button | Brawn | Mercedes | Jenson Button | Brawn | Mercedes |
2008 | Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari | Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari |
2007 | Felipe Massa | Ferrari | Ferrari | Felipe Massa | Ferrari | Ferrari |
2006 | Fernando Alonso | Renault | Renault | Fernando Alonso | Renault | Renault |
2005 | Kimi Räikkönen | McLaren | Mercedes | Kimi Räikkönen | McLaren | Mercedes |
2004 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
2003 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
2002 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
2001 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
2000 | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
1999 | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes |
1998 | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes |
1997 | Jacques Villeneuve | Williams | Renault | Jacques Villeneuve | Williams | Renault |
1996 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Damon Hill | Williams | Renault |
1995 | Michael Schumacher | Benetton | Renault | Michael Schumacher | Benetton | Renault |
1994 | Damon Hill | Williams | Renault | Michael Schumacher | Benetton | Ford |
1993 | Alain Prost | Williams | Renault | Alain Prost | Williams | Renault |
1992 | Nigel Mansell | Williams | Renault | Nigel Mansell | Williams | Renault |
1991 | Nigel Mansell | Williams | Renault | Gerhard Berger | McLaren | Honda |
Vybrané údaje z roku 2019
- Vzdálenost od startu do 1. zatáčky1) 612,5 m
- Poloha pole position vlevo
- Délka uličky před boxy1) 368,2 m
- Max. rychlost průjezdu boxovou uličkou1) 80 km/h
- Čas potřebný na projetí boxovou uličkou1) 16,6 s
- Jízda na plný plyn (čas)1) 67 %
- Jízda na plný plyn (vzdálenost)1) 76 %
- Počet řazení za kolo1/2) 44/52
- DRS zóny1)Z9-10/Z16-1
- Největší přetížení4) 5,4 G v 10. zatáčce
- Největší tlak na brzdový pedál4) 201 kg v 10. zatáčce
- Největší brzdná síla4) 2999 kW v 10. zatáčce
- Max. rychlost v kvalifikaci5) 325 km/h (Leclerc)
- Max. rychlost v závodě5) 338,2 km/h (Norris)
- Nejrychlejší kolo v kvalifikaci5) 1:15,406 (Bottas)
- Nejrychlejší kolo v závodě5) 1:18,492 (Hamilton)
- Vítězná strategie3) dvě zastávky ve 27. a 46. kole (Hamilton)
- Počet předjetí1) 7
- Počet předjetí s DRS1) 15
- Nejdelší úsek na tvrdých pneu3) 35 kol (Giovinazzi)
- Nejdelší úsek na středních pneu3) 35 kol (Hülkenberg)
- Nejdelší úsek na měkkých pneu3) 31 kol (Hülkenberg)
- Počet zastávek v boxech 37
- Počet vítězství z pole position 21x z 29 závodů
- Pravděpodobnost vyjetí safety caru (2015-2019)1) 60 %
- Pravděpodobnost deště (2015-2019)1) 0 %
- Průměrná teplota vzduchu (2015-2019)1) 23 °C
- Průměrná teplota asfaltu (2015-2019)1) 41 °C
Zdroje:
1) Mercedes, 2) Renault, 3) Pirelli, 4) Brembo, 5) FIA
Zdroj: originální materiál redakce, úvodní foto: Mercedes