Před VC Španělska 2019
Pátá velká cena 70. ročníku mistrovství světa F1
Formule 1 se po čtyřech závodech v Austrálii a Asii přesunula do Evropy. Představí se na trati, kterou zná ze všech nejlépe. Před letošní sezonou se na Katalánském okruhu osm dní testovalo a dohromady se na něm ujelo přes 40 000 kilometrů.
Vedoucí pozici v šampionátu bude obhajovat Valtteri Bottas, který vede o bod před Lewisem Hamiltonem. Oba dvakrát vyhráli a dvakrát dojeli druzí, ve prospěch Fina však hovoří jeden bonusový bod za nejrychlejší kolo v Melbourne.
Zajímavé bude, zda se Mercedesu podaří protáhnout rekordní šňůru dvojitých vítězství z úvodních čtyř závodů sezony. To se ještě nikomu v minulosti nepodařilo! Díky tomu má tým v Poháru konstruktérů ohromný náskok 74 bodů. Ferrari by s tím už konečně mělo něco dělat…
Historie okruhu
VC Španělska patří k tradičním závodům mistrovství světa F1. V sedmdesátileté historii byly častěji součástí seriálu jen VC Velké Británie, Itálie (70x), Monaka (66), Belgie, Německa (64), Francie (60) a Kanady (50). První VC Španělska se jela už ve druhém ročníku MS a postupně se konala na pěti různých tratích: Pedralbes v Barceloně (1951, 1954), Jarama u Madridu (1968, 1970, 1972, 1974, 1976-79, 1981), Montjuïc Park v Barceloně (1969, 1971, 1973, 1975), Jerez de la Frontera (1986-90) a Montmeló u Barcelony (od 1991). Dvě z nich se konaly v ulicích Barcelony a ta současná nedaleko od města. Od úvodního ročníku v roce 1991 prošla trať Katalánského okruhu třemi drobnými úpravami. Na nynější variantě se pojede potřinácté.
Žádný okruh jezdci neznají tak dobře jako ten katalánský v Montmeló zhruba 20 kilometrů severně od Barcelony. Právě tato trať je v posledních letech nejčastějším místem konání oficiálních předsezonních testů. Důkladně totiž prověří všechny části konstrukce vozu. Letos se zde uskutečnily dva čtyřdenní testy, při nichž některé týmy ujely téměř 1000 kol! Podle údajů firmy Brembo všechny vozy dohromady zvládly za osm dní přes 40 000 kilometrů!
Rekordmanem v počtu vítězství na Katalánském okruhu je Michael Schumacher. Nejprve vyhrál za volantem benettonu (1995) a potom pětkrát ve ferrari (1996, 2001-04). Ze současného jezdeckého pole zde dokázali zvítězit Lewis Hamilton (2014, 2017, 2018), Kimi Räikkönen (2005, 2008), Sebastian Vettel (2011) a Max Verstappen (2016). Nejúspěšnějším týmem je Ferrari s osmi triumfy.
Nejúspěšnějším týmem v historii VC Španělska na Katalánském okruhu je Ferrari
Nezapomenutelný zůstane okruh pro Maxe Verstappena. V roce 2016 zde vyhrál při svém prvním startu v barvách týmu Red Bull. Ve věku 18 let a 228 dní se stal nejmladším vítězem v historii F1. Nejpřekvapivějším vítězem byl Pastor Maldonado, který zde dosáhl svého jediného triumfu v roce 2012 za volantem williamsu.
Největším problémem tratě je nedostatek míst k předjíždění, takže většinou vyhrává vítěz kvalifikace. Pouze sedmkrát od úvodního ročníku nevyhrál jezdec stojící na pole position! A nikdy nezvítězil závodník stojící dál než na páté pozici na startu, což dokázal jen Fernando Alonso ve ferrari v roce 2013.
Také pro nás má okruh u Barcelony velký historický význam. Právě tady jsme byli svědky prvního startu českého jezdce v oficiálním testu F1. Tomáš Enge poprvé testoval ef jedničku právě na Katalánském okruhu v prosinci 1999. Tehdy to ještě bylo v barvách Jordanu, zatímco tři velké ceny pak jel v roce 2001 za Prost.
Klíčová místa
Trať je svým charakterem náročná na přilnavost kol přední i zadní nápravy. Je velmi pestrá především díky dlouhým i krátkým rovinkám a rychlým i pomalým zatáčkám od velmi rychlé s číslem 3 až po nejpomalejší závěrečnou šikanu.
Vítr, který při testování v roce 2015 „odfoukl“ z tratě Fernanda Alonsa, jistě nebude tak silný. Přesto bude společně s dlouhou hlavní rovinkou o délce 1047 metrů a dalšími kratšími rovinkami efektivně chladit brzdy mezi jednotlivými úseky. Proto okruh patří z hlediska náročnosti na brzdy jen k těm průměrným.
Deset týdnů po zimním testování se samozřejmě podmínky na pobřeží Středozemního moře výrazně změnily. Ale na to už jsou za minulé roky všechny týmy zvyklé. Pro některé je závod v Barceloně také první příležitostí k představení technických novinek.
Po závodě v roce 2017 okruh dostal nový povrch. Ten je mnohem hladší než starý a není tak drsný k pneumatikám. Pirelli přesto dodá tři nejtvrdší směsi z letošní nabídky. V porovnání s předchozími ročníky se změnil charakter okruhu, a to jak z hlediska jízdních stop, tak chování pneumatik. První dva sektory obsahují středně rychlé a rychlé zatáčky. Poslední sektor, od 10. zatáčky, sestává z pomalých zatáček v krátkém sledu, což je velmi náročné na zadní pneumatiky. Ty se pak snadno přehřívají a do poslední šikany a na rovinku ztrácejí potřebné vlastnosti.
Průměrné maximální zpomalení je 4 G, což je stejná hodnota jako v Austrálii: předpokládá se, že během celého závodu každý monopost odvede energii 216 kWh.
Technici z Bremba zjistili, že od startovní čáry k šachovnicovému praporku se každý jezdec musí vypořádat asi s 530 brzdnými úseky a vyvinout celkovou sílu na brzdový pedál 52 tun. Jinými slovy, každý závodník zatíží pedál každou minutu víc než 550 kilogramy.
Z osmi brzdných sekcí jsou dvě velmi náročné, tři střední a tři snadnější. Na rozdíl od jiných okruhů zde nejsou zatáčky, v nichž by se brzdilo méně než jednu vteřinu. Největší výzvou je pasáž v 10. zatáčce, kde vozy za 2,9 vteřiny na 129 metrech zpomalí z 319 na 79 km/h. Aby to dokázaly, musí jezdci vyvinout na brzdový pedál tlak 196 kg a jsou vystaveni přetížení 5,2 G. Dalším kritickým místem je 4. zatáčka, v níž se brzdí z 299 na 160 km/h na pouhých 105 metrech.
V minulém roce se 26 kol odjelo za safety carem, což samozřejmě značně ovlivnilo průběh závodu. Každopádně v Barceloně se velmi špatně předjíždí, i když v úvodní zóně DRS je možné podle údajů Renaultu získat navíc až 7,1 % rychlosti (23 km/h). Je to největší efekt DRS v celém kalendáři velkých cen.
Rozdíl mezi startovní a cílovou čarou je 126 metrů.
Vzpomínka na rok 2018
Do evropské periody šampionátu už vstupoval na vedoucí pozici Hamilton. Na Vettela měl k dobru čtyři a na Räikkönena dvaadvacet bodů. V Poháru konstruktérů se v čele ještě drželo Ferrari o čtyři body před Mercedesem.
Na nově vyasfaltovaném Katalánském okruhu si pole position, již 74. v kariéře ve F1, vyjel Hamilton před Bottasem a Vettelem. Sirotkin byl odsunut o tři místa na roštu vzad za prohřešek během předchozí VC Ázerbájdžánu.
Po startu si udržel Hamilton první místo, zatímco Vettel se protlačil před Bottase. Ve třetí zatáčce spáchal chybu Magnussen a spustil řetězovou reakci. Za ním jedoucí Grosjean se ve snaze vyhnout roztočil. Když se pokoušel vrátit zpět, protáčející se kola jeho monopostu vyprodukovala množství kouře, který značně omezil viditelnost. Vůz se navíc pohyboval napříč tratí. Hülkenberg a Gasly už na vzniklou situaci nestačili zareagovat a do Francouzova haasu narazili. Pro všechny tři to znamenalo předčasný konec. Ředitelství závodu vyslalo do akce safety car.
Za ním kroužil Hamilton, sledován Vettelem, Bottasem, Räikkönenem, Verstappenem, Ricciardem, Magnussenem, Sainzem, Leclerkem a Oconem.
Restart v šestém kole proběhl hladce a nepřinesl žádnou změnu. Vandoorne obdržel pětisekundovou penalizaci za nebezpečný způsob jízdy.
První zatáčky po startu VC Španělska 2018
Jako první zamířil k mechanikům v 17. kole Vettel a přešel na střední směs. Stejně volil o dvě kola později Bottas a zanedlouho také Hamilton. Mimo hru už v té chvíli byl Räikkönen, jehož ferrari soustavně ztrácelo výkon a nakonec bylo zatlačeno do garáže. Jako poslední ze špičky přezul ve 34. kole Verstappen. I on vsadil na střední pneumatiky. Ani zastávky ale žádné zemětřesení v pořadí nepřinesly.
Ve 41. kole odstavil auto Ocon. Po dobu vyprošťování nepojízdně force indie byl zaveden režim virtuálního safety caru. Vettel toho využil a zajel si pro čerstvé střední gumy. Nebylo to však šťastné rozhodnutí. Rutinní operace se nečekaně zadrhla a exmistr světa se propadl až na čtvrtou příčku za Verstappena. A byť měl výhodu novějšího obutí, nedokázal se již před Nizozemce znovu probojovat.
Posledními zaznamenáníhodnými událostmi bylo odstoupení Vandoornea a Pérezův posun na devátou příčku.
Hamilton slavil 64. vyhranou velkou cenu a 41. triumf dosažený z pole position. Tím se dostal do čela historických tabulek. Skórovali rovněž Bottas, Verstappen, Vettel, Ricciardo, Magnussen, Sainz, Alonso, Pérez a Leclerc.
VC Španělska
Okruh: Circuit de Barcelona-Catalunya
Místo: Barcelona, Montmeló
- PRVNÍ VELKÁ CENA F11951
- POČET KOL66
- DÉLKA OKRUHU4655 m
- DÉLKA ZÁVODU307,104 km
- REKORD OKRUHU1:18.441 (2018)
- DRŽITEL REKORDUDaniel Ricciardo
- Počet zatáček16
- Nadmořská výška162,7 – 192,3 m
- Opotřebení pneumatiknízké
- Opotřebení brzdstřední
- Spotřeba palivastřední
10. - 12. května 2019
- První tréninkPÁ 11:00 – 12:30
- Druhý tréninkPÁ 15:00 – 16:30
- Třetí tréninkSO 12:00 – 13:00
- KvalifikaceSO 15:00 – 16:00
- ZávodNE 15:10 – 17:10
Vítězové VC Španělska v Barceloně
Rok | Vítěz závodu | Pole Position | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Jezdec | Vůz | Motor | Jezdec | Vůz | Motor | |
2018 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2017 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2016 | Max Verstappen | Red Bull | TAG Heuer | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2015 | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes |
2014 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2013 | Fernando Alonso | Ferrari | Ferrari | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes |
2012 | Pastor Maldonado | Williams | Renault | Pastor Maldonado | Williams | Renault |
2011 | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault | Mark Webber | Red Bull | Renault |
2010 | Mark Webber | Red Bull | Renault | Mark Webber | Red Bull | Renault |
2009 | Jenson Button | Brawn | Mercedes | Jenson Button | Brawn | Mercedes |
2008 | Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari | Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari |
2007 | Felipe Massa | Ferrari | Ferrari | Felipe Massa | Ferrari | Ferrari |
2006 | Fernando Alonso | Renault | Renault | Fernando Alonso | Renault | Renault |
2005 | Kimi Räikkönen | McLaren | Mercedes | Kimi Räikkönen | McLaren | Mercedes |
2004 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
2003 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
2002 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
2001 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
2000 | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
1999 | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes |
1998 | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes |
1997 | Jacques Villeneuve | Williams | Renault | Jacques Villeneuve | Williams | Renault |
1996 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Damon Hill | Williams | Renault |
1995 | Michael Schumacher | Benetton | Renault | Michael Schumacher | Benetton | Renault |
1994 | Damon Hill | Williams | Renault | Michael Schumacher | Benetton | Ford |
1993 | Alain Prost | Williams | Renault | Alain Prost | Williams | Renault |
1992 | Nigel Mansell | Williams | Renault | Nigel Mansell | Williams | Renault |
1991 | Nigel Mansell | Williams | Renault | Gerhard Berger | McLaren | Honda |
Vybrané údaje z ročníku 2018
- Vzdálenost od startu do 1. zatáčky1) 564,71 m
- Poloha pole position vpravo
- Délka uličky před boxy1) 367,9 m
- Jízda na plný plyn (čas)1) 61 %
- Jízda na plný plyn (vzdálenost)1) 72 %
- Čas věnovaný brzdění4) 19 %
- Počet řazení za kolo1/2) 46/48
- Největší přetížení4) 5,3 G v 1. zatáčce
- Největší tlak na brzdový pedál4) 196 kg ve 10. zatáčce
- Max. rychlost v kvalifikaci5) 326,0 km/h (Pérez)
- Max. rychlost v závodě5) 340,1 km/h (Ocon)
- Nejrychlejší kolo v kvalifikaci5) 1:16,173 (Hamilton)
- Nejrychlejší kolo v závodě5) 1:18,441 (Ricciardo)
- Ideální čas na kolo2) 1:16,000
(S1: 21,525, S2: 28,316, S3: 26,159)
- Vítězná strategie3) jedna zastávka ve 25 kole (Hamilton)
- Počet předjetí1) 3
- Počet předjetí s DRS1) 10
- Nejdelší úsek na středních pneu3) 47 kol (Bottas)
- Nejdelší úsek na měkkých pneu3) 34 kol (Verstappen, Vandoorne)
- Nejdelší úsek na superměkkých pneu3) 22 kol (Sirotkin)
- Průměrná spotřeba2) 1,67 kg/kolo
- Max. rychlost průjezdu boxovou uličkou1) 80 km/h
- Čas potřebný na projetí boxovou uličkou1) 16,555 s
- Počet zastávek v boxech 21
- Počet vítězství z pole position 21x ze 28 závodů
- Pravděpodobnost vyjetí safety caru (2014-2018)1) 40 %
- Pravděpodobnost deště (2014-2018)1) 0 %
- Průměrná teplota vzduchu (2014-2018)1) 23,5 °C
- Průměrná teplota asfaltu (2014-2018)1) 40,7 °C
Zdroje:
1) Mercedes, 2) Renault, 3) Pirelli, 4) Brembo, 5) FIA