Mercedes jenom vypadá hloupě
Kolizi zapříčinilo nedorozumění.
George Russell a Lewis Hamilton včera ve druhé části kvalifikace havarovali a vypadalo to, že příčinou mohlo být jedině nezdravé soupeření vevnitř týmu. A to zrovna na trati, kde v roce 2016 jezdci Mercedesu vzájemnou kolizí darovali Maxi Verstappenovi jeho první vítězství. I podle zjištění traťových komisařů, kteří si jezdce Mercedesu pozvali na kobereček a vyslechli si i jejich radiokomunikaci, se však tentokrát pravděpodobně jednalo o nedorozumění pramenící z nečekané situace a absenci upozornění ze strany týmu.
Jak vyplynulo ze záznamu komunikace i z vysvětlení týmu, Russell měl dokončit svůj měřený pokus předtím, než se odpočet Q2 zastaví na nule, a to ještě s pohodlným náskokem. Hamilton měl chvíli poté vjet do svého posledního měřeného kola. Plán padl, když Russell po chybě v páté zatáčce netrefil apex, vyjel do štěrku a po návratu na trať začal s přípravou na pokus v dalším kole. Najednou měl stejnou strategii jako Hamilton. Potřeboval nechat poodjet Júkiho Cunodu před ním, zároveň pustil vpřed Maxe Verstappena a na konci kola i Carlose Sainze, kteří končili své rychlé kolo. Kvůli Sainzovi Russell obzvláště zpomalil v posledním sektoru.
Mercedes konec Q2 zpackal, ale vášně nevzplanuly. Foto: Mercedes
Tak se stalo, že se Hamilton dostal těsně za Russella a na rovince se vezl v jeho aerodynamickém stínu očekávajíc, že týmový kolega uhne. Russell skutečně přesunul vůz vpravo, jenže to jen proto, aby zůstal o trochu déle v aerodynamickém stínu vozu Ferrari, který se po dokončení rychlého kola uhýbal vpravo. Russell nebyl informován, že se za něj dostal Hamilton nebo jiný vůz a nehleděl do zpětných zrcátek. Hamilton předpokládal, že se Russell uhýbá stejně jako Sainz. Když se Russell vracel do ideální stopy, došlo ke kolizi. Takový je alespoň závěr komisařů, kteří nikomu neuložili trest, pouze oficiálně varovali Russella, a tedy i jeho závodního inženýra. Tým Mercedes se vytrestal sám.
„Jednalo se o chybu v komunikaci. Jezdci ze stejného týmu nechtějí kolidovat v posledním kole kvalifikace,“ řekl Toto Wolff. „Nešťastnou shodou okolností George zahájil své měřené kolo, ale Lewis byl přesvědčen, že George je už na cestě do boxů. Vypadali jsme jako hlupáci, ale nebylo to tak, jak to vypadalo. Bylo to nedorozumění.“
„Nevěděl jsem, že je za mnou,“ tvrdí Russell. „Začal jsem své kolo, chtěl jsem ještě chvíli zůstat za Sainzem. Naštěstí se nic vážného nestalo.“
Russell nepostoupil do Q3 a po kvalifikaci si stěžoval, že v rychlé sekci na konci kola podlaha vozu tluče o vozovku, kvůli čemu nedokázal zatáčkou projet s plynovým pedálem na podlaze, což samozřejmě negativně ovlivnilo rychlost i na hlavní rovince. Hamilton obsadil ve Q3 páté místo, avšak po dvou penalizacích Pierra Gaslyho bude startovat ze čtvrtého.
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Mercedes