Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Bottas první, Hamilton předposlední

Bottas první, Hamilton předposlední

VC Ruska – 1. trénink

Co je s Hamiltonem? Tak zní nejdůležitější otázka po ouvertuře ruské velké ceny. Obhájce titulu podle všeho postihla značná a hlavně brzká degradace pneumatik. Za sebou proto v konečném pořadí nechal jen vybouraného Latifiho. Je to o to zarážející, že jeho kolega Bottas dal naopak všem ostatním neskutečně na zadek.

Zaznamenali jsme nezvyklý jev: teplota vzduchu (27 stupňů) byla zpočátku vyšší než asfaltu (24 stupňů). Na déšť to rozhodně nevypadalo.

Verstappen a oba piloti AlphaTauri nastoupili s vylepšenou pohonnou jednotkou, zatímco Albon si na ni ještě chvilku počká. McLaren zkoušel na Norrisově voze novou příď, nápadně podobnou té na mercedesech. Mladý Brit si navíc zvykal na jiného závodního inženýra. Will Joseph se odebral na otcovskou dovolenou a nahradil ho Mark Temple. Rovněž Ferrari představilo inovace na předním i zadním křídle, samo si ale od nich žádné zázraky neslibovalo. 

Verstappen rychlostně na Bottase nestačil, dlouhé úseky ale nebyly tak úplně beznadějné. Foto: Red Bull

Začátek byl poněkud netypický. Většina účastníků se totiž okamžitě vyhrnula na trať, aby si odbyla instalační kolo. Pokud jde o obutí, k vidění byla pestrá směska všech tří variant. Vstupní čas 1:37,71 zaznamenal Hamilton(!) na tvrdých gumách. Bottas se se středními pneumatikami dostal na 1:37,31.

Úvodní bouře se přehnala a všichni se zase stáhli do boxů. Až po dvaceti minutách se začalo opět jezdit. Za Bottase se se ztrátou 32 setin zařadil Kvjat. Vzápětí se nečekaně na druhé příčce objevil Magnussen, ovšem s měkkou směsí. Bottase sesadil z čela až Pérez (1:37,30), jenže vzápětí se přes něj přehnal Kvjat (1:37,12). Oba měli namontované žluté, tudíž střední pneumatiky. Ocon hlásil, že bude třeba upravit světlou výšku podvozku.

Na chvilku se na výsluní objevil Ricciardo, který zaznamenal 1:36,85 na nejtvrdších pneumatikách. Ještě rychlejším se ukázal být stejně vyzbrojený Verstappen (1:36,75). 

Na Péreze sice vylepšení vozu nezbylo, přesto porazil Strolla. Foto: Racing Point

Přetahovanou definitivně utnul Bottas, když rázem posunul maximum o téměř dvě vteřiny na 1:34,92. To Vettel na podobné výkony mohl rovnou zapomenout. Figuroval na čtrnáctém místě. Určitou naději ve Scuderii mohla vyvolávat Leclerkova pátá příčka.

Sainz předvedl hodiny s následným nárazem do bariéry. Se zlomeným zadním křídlem se nicméně doplazil ke svým mechanikům. „To není zrovna nejlepší start do víkendu. Naštěstí máme dost náhradních dílů,“ konstatoval šéf stáje McLaren Andreas Seidl.

Ředitelství závodu aktivovalo virtuální safety car. Během této fáze týmy vesměs stáhly vozy z dráhy, aby mohly úvodní testovací sadu pneumatik vrátit technikům Pirelli.

Během „hluché“ periody ukázaly kamery tribuny, na nichž se objevili diváci, bohužel ne všichni v předepsaných rouškách. Na nedělní velkou cenu jich bude do areálu vpuštěno 30 000.

Hamilton po restartu objel jediné kolo stále na tvrdých gumách a klesl až na patnáctou pozici. Bottas už na středních probrzdil a musel hledat záchranu v nouzovém výjezdu.

Podstatně hůře dopadl Latifi. V desáté zatáčce vyletěl ven a levou stranu auta parádně očesal o zeď. Trénink byl zastaven, Kanaďan bohudík odešel po svých.

Po devíti minutách se pokračovalo. Soupeři se na měkkých pneumatikách počali Bottasovi přibližovat. jenže i nejrychlejšímu Verstappenovi pořád scházelo šest desetin. Pod vteřinu se dostal ještě Pérez. Grosjean se roztočil, krizovku však za cenu zničených předních gum ustál.

Ricciardo se Bottasovi přiblížil na půl sekundy, zatímco Verstappen a Gasly si stěžovali na Kvjata, který je údajně blokoval. Hamilton se nakonec ještě vrátil, nasadil však spíše vytrvalostní tempo.

 

p. jezdec tým motor čas odstup kol
1. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 1:34,923   13
2. Daniel Ricciardo Renault Renault 1:35,430 + 0.507 22
3. Max Verstappen Red Bull Honda 1:35,577 + 0.654 22
4. Sergio Pérez Racing Point Mercedes 1:35,796 + 0.873 23
5. Lance Stroll Racing Point Mercedes 1:35,965 + 1.042 20
6. Esteban Ocon Renault Renault 1:36,061 + 1.138 23
7. Daniil Kvjat AlphaTauri Honda 1:36,230 + 1.307 21
8. Alexander Albon Red Bull Honda 1:36,254 + 1.331 24
9. Sebastian Vettel Ferrari Ferrari 1:36,323 + 1.400 22
10. Pierre Gasly AlphaTauri Honda 1:36,706 + 1.783 25
11. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:36,896 + 1.973 23
12. Carlos Sainz McLaren Renault 1:36,970 + 2.047 8
13. Lando Norris McLaren Renault 1:37,110 + 2.187 28
14. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Ferrari 1:37,201 + 2.278 17
15. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Ferrari 1:37,230 + 2.307 23
16. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1:37,430 + 2.507 22
17. George Russell Williams Mercedes 1:37,595 + 2.672 23
18. Romain Grosjean Haas Ferrari 1:37,649 + 2.726 24
19. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:37,716 + 2.793 18
20. Nicholas Latifi Williams Mercedes 1:37,784 + 2.861 11

 

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes