Závěrečná bitva víkendu patřila Žouovi
F2 v Bahrajnu – hlavní závod
Po dvou sobotních sprintech měla v neděli formule 2 na programu závěrečný hlavní závod víkendu. Tentokrát už se hrálo o více bodů. Zatímco ve sprintech bodovala nejlepší osmička systémem 15-12-10-8-6-4-2-1, v hlavním závodě si již připisovalo body prvních deset závodníků, a to podle klíče 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1. Stejně jako ve sprintech bylo možné získat také dva body za nejrychlejší kolo.
Na startovním roštu se piloti poskládali podle výsledků páteční kvalifikace. Tentokrát už se ale pořadí nijak neotáčelo. Jako první tedy vyrážel Žou. Vedle něj stál na druhé příčce Lundgaard. Následovali třetí Drugovich, čtvrtý Ticktum, pátý Verschoor, šestý Daruvala, sedmý Piastri, který po vítězství ve včerejším druhém sprintu vedl šampionát, osmý Lawson, vítěz včerejšího prvního sprintu, devátý Beckmann a nejlepší desítku uzavíral Pourchaire.
Start zvládl nejlépe Lundgaard a uzmul Žouovi vedení. Číňan se navíc vzápětí propadl až na třetí příčku. Předjel ho totiž i jeho týmový kolega ze stáje UNI-Virtuosi Drugovich. Netrvalo dlouho a Drugovich si již brousil zuby také na Lundgaarda. Dán byl totiž v jedné ze zatáček dlouhý. Na prvním místě se ale udržel.
Jezdci ovšem nestrávili v závodním režimu mnoho času a na trať byl zanedlouho vyslán zpomalovací vůz. V nájezdu do čtvrté zatáčky totiž sestřelil Švarcman Nissanyho. Pro Izraelce tím závod skončil. Nissany navíc poté, co obdržel ránu od Švarcmana, zkřížil cestu Zendelimu. Ten sice byl schopen pokračovat, přišel ale o přední přítlačné křídlo a musel do boxů. Nissany ovšem nebyl jediný, kdo v úvodu odstoupil. V kačírku totiž skončilo také Deleddovo účinkování.
Na konci druhého kola byl závod restartován. Vedl Lundgaard před druhým Drugovichem, třetím Žouem, čtvrtým Verschoorem, pátým Piastrim, šestým Ticktumem, sedmým Lawsonem, osmým Armstrongem, devátým Daruvalou a bodovanou desítku uzavíral Beckmann.
Drugovich neváhal a hned v první zatáčce zaútočil na Lundgaarda. Jeho snaha byla úspěšná a stal se novým lídrem závodu. Lundgaard se ale nevzdal a v dalších zatáčkách si vzal první místo zpátky. Pozici ztratil kromě Drugoviche také jeho týmový kolega Žou. Toho připravil o třetí místo Piastri. Loňský šampion FIA F3 se krátce předtím posunul na čtvrté místo před Verschoora.
Hned několik pilotů bylo vyšetřováno komisaři. Jako první si jejich pozornost vysloužil Švarcman kvůli incidentu s Nissanym. Komisaře ale zajímali také devátý Pourchaire a jedenáctý Viscaal. Ti byli podezřelí z toho, že během pobytu zpomalovacího vozu na trati předjížděli. Švarcman byl brzy penalizován. Komisaři ho za zavinění kolize s Nissanym obdařili průjezdem boxy. S šancemi ruského pilota, který již tak jel na 15. místě, to tedy nevypadalo pro zbytek závodu nejlépe.
Lundgaard si mezitím na čele vyjel náskok větší než jedné sekundy před druhým Drugovichem. Ten si naopak musel hlídat záda. Dotíral na něj totiž třetí Piastri. A Australanovi netrvalo dlouho, než se před Drugoviche dostal. Na druhou příčku se posunul v úvodní zatáčce sedmého kola.
Vítězovi kvalifikace Žouovi se začala první trojice vzdalovat. Navíc na něj začal dotírat pátý Armstrong. A v úvodu osmého kola se pilotovi stáje DAMS skutečně podařilo před čínského pilota dostat.
Oddechnout si v osmém kole mohli Pourchaire a Viscaal. Ti sice byli podezřelí z předjíždění za zpomalovacím vozem, nakonec ale vyvázli bez trestu.
Piastrimu druhé místo nestačilo a začal stahovat také vedoucího Lundgaarda. V desátém kole již jeho ztráta činila pouze osm desetin sekundy. Ve dvanáctém kole již byl Piastri těsně za Lundgaardem a v první zatáčce dokonce naznačil útok. Lundgaard se již na svých pneumatikách trápil a volal po zastávce v boxech. Zatím ale zůstával na trati a v první zatáčce třináctého kola Piastrimu podlehl. Z tohoto souboje se pokoušel vytěžit i třetí Drugovich, který rovněž nebyl daleko. Brazilec ale zůstal třetí.
Mezitím jsme již byli svědky prvních zastávek v boxech. Na konci třináctého kola zajel přezout i Lundgaard. Dán se na trať vrátil jako dvanáctý. Než ale zahřál své pneumatiky, překonal ho i Švarcman a odsunul ho tak o další pozici dozadu.
Kolo po Lundgaardovi se odebral do boxů i Drugovich. Po výjezdu z boxové uličky se nacházel po Lundgaardově boku. Pilot ART Grand Prix ale využil zahřátějších pneumatik a před Brazilcem se udržel. O pár zatáček později navíc předjel i Švarcmana.
Do boxů zajel v dalším kole také Žou, který se před zastávkami v boxech nacházel na páté příčce. Na trať se vrátil těsně za týmovým kolegou Drugovichem.
Vzápětí skončil závod pro Petecofa. Pilotovi Camposu bouchnul hasící přistroj a byl tak nucen svůj monopost odstavit. Počet jezdců na trati se tak snížil na číslo 19.
Na konci šestnáctého kola zajel do boxů do té doby vedoucí Piastri. A na čele se udržel i po návratu na trať. V tom mu pomohla mimo jiné i skutečnost, že v době, kdy vyjížděl z boxové uličky, byla kvůli odstavenému vozu Petecofa vyhlášena fáze virtuálního zpomalovacího vozu. Za okamžik následoval výjezd skutečného zpomalovacího vozu.
Tato situace hrála do karet Armstrongovi. Ten jezdil tou dobou na prvním místě bez zastávky v boxech. Jakmile byl ale na trať vyslán zpomalovací vůz, zamířil k mechanikům a ve vedení zůstal i po návratu. Výjezd zpomalovacího vozu nahrál i dalšímu pilotovi, který jezdil do té doby bez zastávky – Verschoorovi. Nizozemec byl před zastávkou druhý a na trať se vrátil jako třetí.
K restartu došlo na konci sedmnáctého kola. Na prvním místě se tedy nacházel Armstrong. Piastri se propadl na druhou příčku. Třetí byl Verschoor, čtvrtý Lundgaard, pátý Drugovich, šestý Žou, sedmý Lawson, osmý Pourchaire, devátý Švarcman, který ale ještě za sebou neměl povinnou zastávku, a desátý Daruvala.
Armstrong hned po restartu ztratil první místo, na které se vrátil Piastri. Před pilota DAMSu se navíc posunul i Verschoor. Najednou tak Armstrongovi patřila pouze třetí příčka. Dvě pozice ztratil během prvního kola po restartu také Lundgaard. Dána nejprve připravil o čtvrtou příčku Drugovich a poté ho předjel i Žou.
Drugovichovi čtvrtá příčka nestačila a ve dvacátém kole se dostal před Armstronga na třetí místo. Pořadí se ale měnilo i na čele. Novým lídrem se totiž stal Verschoor, který odsunul Piastriho na druhé místo. Armstrong se zanedlouho propadl o další dvě pozice. Předjeli ho totiž i Žou s Lawsonem. Lawsonův týmový kolega Vips, který byl na 17. místě, dostal penalizaci pěti sekund. Získal totiž výhodu výjezdem mimo trať.
Pořadí se ale míchalo i nadále. Nejprve předjel Ticktum Armstronga a dostal se na šesté místo. Prohodili se i piloti UNI-Virtuosi - Žou sebral třetí příčku Drugovichovi.
Vzápětí se roztrhl pytel s penalizacemi za prohřešky při jízdě za zpomalovacím vozem. Pět sekund dostali Drugovich, Lundgaard a Sato. Viscaal vyfasoval dokonce deset sekund. Drugovich navíc ztratil v krátké době dvě pozice a propadl se na šesté místo. Nejprve ho předjel Lawson a poté Ticktum.
V čele jel stále Verschoor. Za ním jedoucí Piastri ztratil druhou příčku, neboť ho předjel Žou. Číňan v těchto chvílích těžil ze své strategie. Startoval totiž na tvrdých pneumatikách a nyní měl na rozdíl od svých úhlavních soupeřů nazutou měkkou směs.
Žou brzy začal postupně stahovat náskok vedoucího Verschoora. Mimo hru ale stále nebyl ani třetí Piastri, který na Žoua ztrácel méně než jednu sekundu. Pět kol před koncem již byl Žou nalepen za Verschoorem. Blízko se navíc stále držel i Piastri. V nájezdu do první zatáčky 28. kola se pokusil Žou zaútočit. Verschoor ho ale zatím za sebou udržel. Ve čtvrté zatáčce už to ale v jeho silách nebylo a Žou se posunul do vedení. Piastri zůstával třetí a dotáhli se na něj i Ticktum s Lawsonem.
V první zatáčce dvacátého devátého kola se Ticktum pokusil na Piastriho zaútočit. Zatím ale na Australana recept nenašel. Navíc málem nedobrzdil, což málem odnesl Verschoor. O kolo později už se ale Ticktumovi podařilo Piastriho zdolat. Pro Australana navíc měl souboj mnohem horší následky, než se původně předpokládalo. Ve snaze vrátit se před Ticktuma totiž s Britem kolidoval a roztočil se. Motor jeho monopostu navíc zhasnul a Piastri tak musel odstoupit.
Po Piastriho odstoupení byla vyhlášena fáze virtuálního zpomalovacího vozu. Ticktum vyjádřil obavy, že by mu kontakt s Piastrim mohl způsobit defekt. Sportovní komisaři oznámili, že incident vyšetřují. Ticktum se sice obával potíží, krátce po restartu se ale posunul na druhé místo před Verschoora. Nizozemec se již na svých pneumatikách trápil a příležitost tak vycítil i čtvrtý Lawson. A v posledním kole se Novozélanďanovi skutečně podařilo Verschoora předjet.
Podoba první trojice se poté již neměnila. Zvítězil Žou před druhým Ticktumem a třetím Lawsonem. Verschoorovi musela stačit čtvrtá příčka. I přes penalizaci průjezdu boxy z úvodu se nakonec podařilo bodovat Švarcmanovi, který skončil sedmý. Rus si navíc připsal také dva body za nejrychlejší kolo. Až na deváté příčce proťal cílovou pásku Lundgaard, který zpočátku závod vedl. Po pětisekundové penalizaci se navíc Dán propadl mimo body na 12. pozici. Svůj první bod ve formuli 2 si připsal desátý Nannini.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Guanju Žou | UNI-Virtuosi | Mecachrome | 1:02:27,858 | 32 | 25 |
2. | Daniel Ticktum | Carlin | Mecachrome | 1:02:28,340 | 32 | 18 |
3. | Liam Lawson | Hitech Grand Prix | Mecachrome | 1:02:30,808 | 32 | 15 |
4. | Richard Verschoor | MP Motorsport | Mecachrome | 1:02:31,953 | 32 | 12 |
5. | Marcus Armstrong | DAMS | Mecachrome | 1:02:37,650 | 32 | 10 |
6. | Jehan Daruvala | Carlin | Mecachrome | 1:02:39,784 | 32 | 8 |
7. | Robert Švarcman | Prema | Mecachrome | 1:02:40,017 | 32 | 6+2 |
8. | Théo Pourchaire | ART Grand Prix | Mecachrome | 1:02:46,337 | 32 | 4 |
9. | Felipe Drugovich | UNI-Virtuosi | Mecachrome | 1:02:47,622 | 32 | 2 |
10. | Matteo Nannini | HWA Racelab | Mecachrome | 1:02:47,710 | 32 | 1 |
11. | David Beckmann | Charouz Racing System | Mecachrome | 1:02:48,763 | 32 | 0 |
12. | Christian Lundgaard | ART Grand Prix | Mecachrome | 1:02:49,114 | 32 | 0 |
13. | Jüri Vips | Hitech Grand Prix | Mecachrome | 1:02:55,243 | 32 | 0 |
14. | Marino Sató | Trident | Mecachrome | 1:02:56,684 | 32 | 0 |
15. | Ralph Boschung | Campos | Mecachrome | 1:02:59,393 | 32 | 0 |
16. | Guilherme Samaia | Charouz Racing System | Mecachrome | 1:03:08,478 | 32 | 0 |
17. | Bent Viscaal | Trident | Mecachrome | 1:03:16,310 | 32 | 0 |
18. | Lirim Zendeli | MP Motorsport | Mecachrome | 1:03:29,810 | 32 | 0 |
19. | Oscar Piastri | Prema | Mecachrome | - | 29 | 0 |
- | Gianluca Petecof | Campos | Mecachrome | - | 15 | 0 |
- | Roy Nissany | DAMS | Mecachrome | - | 0 | 0 |
- | Alessio Deledda | HWA Racelab | Mecachrome | - | 0 | 0 |
Průběžné pořadí jezdců: 1. Žou 41, 2. Lawson 30, 3. Daruvala 28, 4. Piastri 21, 5. Ticktum 19, 6. Verschoor 18, 7. Lundgaard 16, 8. Švarcman 16, 9. Beckmann 12, 10. Armstrong 10, 11. Pourchaire 8, 12. Drugovich 2, 13. Zendeli 2, 14. Sato 1, 15. Nannini 1, 16. Vips 0, 17. Samaia 0, 18. Viscaal 0, 19. Nissany 0, 20. Petecof 0, 21. Boschung 0, 22. Deledda 0.
Průběžné pořadí týmů: 1. Carlin 47, 2. UNI-Virtuosi 43, 3. Prema 37, 4. Hitech Grand Prix 30, 5. ART Grand Prix 24, 6. MP Motorsport 20, 7. Charouz Racing System 12, 8. DAMS 10, 9. Trident 1, 10. HWA Racelab 1, 11. Campos 0.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Bahrain International Circuit