De Vries první v závodě postaveném na hlavu
ePrix ve Valencii – 1. závod
Pilot Mercedesu De Vries vyhrál sobotní klání formule E na okruhu Ricarda Torma ve Valencii. Závod těžce poznamenala nepřízeň počasí a vyvrcholil bizarní situací, jakou už dlouho nikdo nepamatoval.
Je to k nevíře, ale sampionát zavítal do země, v níž se zrodila jeho idea, až nyní. Koronavirus donutil seriál porušit zavedená pravidla a z městských kurzů se tentokrát přestěhoval na permanentní autodrom. Pro zúčastněné nebyl žádnou novinkou, pravidelně se na něm konají předsezonní testy.
Divné věci se děly už v kvalifikaci, když Vandoorne dodatečně přišel o pole position a stěhoval se na opačný konec roštu. Ukázalo se, že číselný kód na jeho pneumatikách neodpovídá údaji v průkazu vozidla. Kdosi z týmu při jeho vyplňování zaměnil sedmičku za osmičku…
Do čela startu se posunul Da Costa, vedle něj stál Günther. Lilo jak z konve, proto se nejprve kroužilo za safety carem. Po ostrém začátku se pořadí nezměnilo. Za vedoucí dvojicí se usadili Lynn, De Vries a Nato. Lynn prokazoval útočného ducha a tlačil se na Günthera. Oběma ovšem vypálil rybník De Vries, když je zdolal z jedné vody načisto.
Názorná ukázka podmínek, za nichž se jelo. V čele je Felix Antonio da Costa. Foto: FIA Formula E
To už jsme měli za sebou první neutralizaci. Následovaly ještě tři(!) další. Co to udělalo s průběhem závodu, trvajícího pouhých 45 minut, je nabíledni. Příčinou bylo obvykle uváznutí některého z borců v kačírku (jedním z těchto nešťastníků byl Günther), s výjimkou úvodního incidentu. Na jeho počátku stál tvrdý souboj mezi Lottererem a Natem. Jak už to bývá, nejvíce to odskákal nevinný. V tomto případě Buemi, jehož agresivní Lotteter roztočil.
Závodníci se opatrně probíjeli oblaky vodní tříště, snažili se hlavně nechybovat. Žádnou zásadnější roli nesehrál tentokrát ani útočný mód, přinášející výkonový bonus. Pomohl jen Simsovi ke třetí pozici, když Lynn si pro něj vyjel mimo ideální stopu v nejméně vhodné chvíli. Da Costa v pohodě kontroloval situaci a De Vries ho příliš neznepokojoval. Vyčkával, protože věděl, že má k dispozici o trochu více energie než jeho soupeř.
V kačírku skončil Maximilian Günther i mnozí další. Foto: FIA Formula E
Tři minuty před koncem naposledy opustil zpomalovací vůz trať a vypukla panika. Ukázalo se, že stratégové většiny stájí zřejmě špatně zkalkulovali pravidly nařízené odpočty energie po každé neutralizaci. Nejprve se ocitl na suchu Nato, v nájezdu do závěrečného kola došla šťáva Da Costovi. Krokem se doplazil k šachovnici a ještě bral body za sedmé místo! Diskvalifikace pro překročení povoleného limitu energie totiž neminula Simse ani Rowlanda, další to raději zabalili sami.
Klasifikováno bylo pouhých dvanáct účastníků, z toho dva se ztrátou kola. Do popředí se rázem dostali už dávno odepsaní jedinci z chvostu pole, kteří předtím nikam nepospíchali. Müller a smolař Vandoorne se dokonce prosadili na stupně vítězů, kde dělali společnost De Vriesovi.
Aktualizace: Dodatečně se diskvalifikaci nevyhnuli ani Da Costa, Lynn a Bird. V závodě tak bylo klasifikováno jen devět jezdců.
Průběžné pořadí po pěti závodech: 1. De Vries 57, 2. Vandoorne 48, 3. Bird 43, 4. Frijns 43, 5. Evans 39, 6. Wehrlein 32, 7. Rast 31, 8. Mortara 30, 9. Müller 30, 10. Vergne 27, 11. Sims 24, 12. Da Costa 24, 13. Cassidy 15, 14. Rowland 15, 15. Sette Camara 12, 16. Günther 12, 17. Di Grassi 12, 18. Buemi 11, 19. Turvey 9, 20. Blomqvist 5, 21. Lynn 5, 22. Dennis 4, 23. Nato 1.
p. | jezdec | tým | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|
1. | Nyck de Vries | Mercedes-Benz EQ | 48:20,547 | 24 | 25 |
2. | Nico Müller | Dragon/Penske Autosport | +13,128 | 24 | 18 |
3. | Stoffel Vandoorne | Mercedes-Benz EQ | +24,886 | 24 | 15 |
4. | Nick Cassidy | Envision Virgin Racing | +36,903 | 24 | 12 |
5. | Rene Rast | Audi Sport Abt Schaeffler | +51,650 | 24 | 10 |
6. | Robin Frijns | Envision Virgin Racing | +52,985 | 24 | 9 |
DSQ | Antonio Felix da Costa | DS Techeetah Formula E Team | 24 | 3 | |
DSQ | Alex Lynn | Mahindra Racing | 24 | 1 | |
DSQ | Sam Bird | Jaguar Racing | 24 | 0 | |
7. | Lucas di Grassi | Audi Sport Abt Schaeffler | +2:11.946 | 24 | 6 |
8. | Jake Dennis | BMWi Andretti Motorsport | -1 kolo | 23 | 4 |
9. | Jean-Éric Vergne | DS Techeetah Formula E Team | -1 kolo | 23 | 2 |
DSQ | Oliver Rowland | Nissan e.dams | 24 | 0 | |
DSQ | Alexander Sims | Mahindra Racing | 24 | 0 | |
Oliver Turvey | NIO 333 | DNF | 23 | 0 | |
Tom Blomqvist | NIO 333 | DNF | 23 | 0 | |
Norman Nato | ROKiT Venturi Racing | DNF | 23 | 0 | |
Edoardo Mortara | ROKiT Venturi Racing | DNF | 20 | 0 | |
Pascal Wehrlein | TAG Heuer Porsche | DNF | 19 | 0 | |
Andre Lotterer | TAG Heuer Porsche | DNF | 19 | 0 | |
. | Mitch Evans | Jaguar Racing | DNF | 15 | 0 |
Sérgio Sette Camara | Dragon/Penske Autosport | DNF | 14 | 0 | |
Maximilian Günther | BMWi Andretti Motorsport | DNF | 10 | 0 | |
Sébastien Buemi | Nissan e.dams | DNF | 1 | 0 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: FIA Formula E