Týmová spolupráce dovedla jezdce Jaguaru k dvojitému triumfu
e-Prix Monaka - závod
Evans první, Cassidy druhý. Monacká e-Prix skončila dvojitým triumfem stáje Jaguar. Britské stáji k úspěchu dopomhla ukázková spolupráce mezi piloty při aktivacích útočných módů. Wehrlein se sice po nevhodně zvolené strategii umístil až jako pátý, díky potížím Dennise ale navýšil celkové vedení.
Kvalifikaci zvládl nejlépe Wehrlein. Pilot Porsche získal za pole position tři bonusové body, díky kterým se ještě před závodem osamostatnil na čele průběžného pořadí šampionátu od Dennise. Ze druhé pozice začínal Vandoorne. Třetí místo patřilo Cassidymu, čtvrté Evansovi, páté Vergnemu, šesté Buemimu, sedmé Da Costovi, osmé Güntherovi, deváté Frijnsovi, desáté Daruvalovi, jedenácté Settemu Camarovi, dvanácté Mortarovi, třinácté De Vriesovi, čtrnácté Fenestrazovi, patnácté Rowlandovi, šestnácté Hughesovi, sedmnácté Di Grassimu, až osmnácté Dennisovi, devatenácté Natovi, dvacáté Ticktumovi, dvacáté první Müllerovi a dvacáté druhé Barnardovi.
Pro Barnarda se jednalo o vůbec první start ve formuli E. Devatenáctiletý Brit nahradil u McLarenu Birda, který si v prvním tréninku poranil při nehodě pravé zápěstí.
Wehrlein si po startu pohlídal první místo. Nic se nezměnilo ani na druhé pozici Vandoorna. Mezi piloty Jaguaru ale ke změně došlo. Evans sebral třetí příčku Cassidymu. Jak už bývá zvykem, v Saint Devote bylo těsno a zejména na zadních pozicích se souboje neobešly bez kontaktů. Vstup do závodu se povedl Güntherovi. Pilot Maserati se propracoval z osmé příčky na pátou.
Podoba první trojice se neměnila až do třetího kola. V něm se Wehrlein rozhodl aktivovat své první dvě minuty v útočném módu. Nájezd do aktivační zóny pro něj znamenal pád na pátou příčku. Na zadních příčkách přešli do výkonnostní výhody i Di Grassi, Ticktum, De Vries, Barnard a Müller.
Zatímco Vandoorne se dočasně stal novým lídrem závodu, Cassidy s Vergnem bojovali před Wehrleinem o třetí místo. Ve vlásence u Grand Hotelu došlo ke kolizi mezi Settem Camarou a Buemim. Švýcar téměř skončil v bariéře a musel couvat, aby se vešel do zatáčky. Na incident doplatil i Da Costa, který byl zdržen Buemiho stojícím vozem. V potížích se ocitl také Nato, který měl poškozený vůz.
V pátém kole Mortara havaroval ve 13. zatáčce. Trať byla poseta úlomky z jeho monopostu a bylo jasné, že situace se neobejde bez výjezdu zpomalovacího vozu. Ředitel závodu Elkins dal jezdcům pokyn, aby se v místě nehody drželi vlevo.
K restartu závodu došlo v devátém kole. Vandorrne si pohlídal první místo, ačkoli hned od první zatáčky na něj tlačil Evans. Třetí místo patřilo Cassidymu, za kterým jeli Vergne a Wehrlein.
Evans byl ve svém nátlaku na Vandoorna vytrvalý. Pilot Jaguaru ve svých snahách nepolevoval ani v dalších zatáčkách. Dvojice mírně poodjela třetímu Cassidymu. Za ním se začal tvorit početný vláček vozů. V něm probíhal souboj mimo jiné o páté místo. Na Wehrleina si totiž brousil zuby Rowland. Zatím se nezdálo, že by brzká aktivace útočného módu v podání pilota Porsche byla šťastným rozhodnutím.
V desátém kole se na špici objevilo duo Jaguar. Vandoorne se totiž rozhodl aktivovat útočný mód. Do něj přešel na šest minut a propadl se na třetí místo. Dennis doplatil na incident se soupeřem a s poškozeným předním křídlem mířil pomalým tempem do boxů.
Evans mezitím aktivoval útočný mód. Pilot Jaguaru se ovšem i přesto udržel na první pozici. Stalo se tak díky počínání Cassidyho. Novozélanďan zpomaloval vláček vozů za sebou a to umožnilo Evansovi vybudovat si náskok. Krátce před polovinou závodu začala pro Jaguar situace vypadat velmi slibně.
Sette Camara dostal pětisekundový trest za kolizi s Buemim. Brazilec se nacházel na 20. pozici a k bodům měl daleko.
Jaguar pokračoval ve své strategii zdržování i nadále. Díky tomu mohl Evans aktivovat i svých zbývajících šest minut v útočném módu a udržet se na první pozici. Za Cassidym se to začínalo zamotávat. Na třetího Vandoorna totiž útočil jeho týmový kolega Vergne, přičemž po Francouzovi šel Günther. Před něj se ale zanedlouho dostal Wehrlein.
V nájezdu do 14. kola jsme viděli zajímavý moment. Evans se sice nacházel v útočném módu a vedl, pustil však před sebe Cassidyho. Zdálo se, že se chystá svému týmovému kolegovi pomoci při aktivaci útočných módů stejně jako vypomohl on jemu.
A taktika vycházela i v tomto případě. Nejprve Cassidy aktivoval výkonnostní výhodu na dvě minuty. Zvládl se však udržet na první pozici.
Frijns jezdil už několik kol s poškozeným předním přítlačným křídlem a jeho auto bylo stále obtížněji řiditelné. Nakonec zajel Nizozemec do boxů. Vandoorne aktivoval útočný mód a na chvíli přišel o třetí pozici ve prospěch Vergneho. Francouz ale vzápětí učinil to samé a pořadí mezi jezdci DS Penske se vrátilo do původního stavu.
Cassidy si v 17. kole odbyl svou poslední aktivaci útočného módu. Zpět do stopy se zařadil jako druhý za týmového kolegu Evanse. Dvanáct kol před koncem měl Jaguar slušně nakročeno k zisku dvojitého vítězství.
Zatímco piloti Jaguaru drželi nadále první dvě místa, za nimi probíhali tvrdé souboje o řadu pozic. Třetí místo patřilo Vandoornemu, čtvrtý byl Vergne, pátý Wehrlein, šestý Da Costa, sedmý Rowland, osmý Fenestraz, devátý Günther a desátý Ticktum.
Čtyři kola před koncem vyjel podruhé do akce zpomalovací vůz. Tentokrát byl na vině Müller. Pilot stáje ABT Cupra skončil ve zdi po kontaktu s Hughesem v La Rascasse.
K restartu došlo ve 27. z 29 kol. Žádné velké drama se ale nekonalo. Zatímco Evans zůstal první, Cassidy druhý a Vandoorne třetí. Vzhledem k času strávenému ve fázi zpomalovacího vozu byl závod prodloužen z 29 okruhů na 31. Hughes dostal pětisekundový trest za kolizi s Müllerem.
Na čele už se do konce závodu nic nezměnilo. Evans si dojel pro své první vítězství v sezoně před Cassidym a Vandoornem. Wehrleinovi sice strategie nevyšla a skončil až pátý, i tak ale mohl být spokojen. Díky 19. místu Dennise totiž pilot Porsche upevnil své celkové vedení. V něm se nachází s náskokem sedmi bodů před Cassidym. Barnard dokončil svou premiéru jako čtrnáctý.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Mitch Evans | Jaguar | Jaguar | 58:15,455 | 31 | 25 |
2. | Nick Cassidy | Jaguar | Jaguar | +0,946 | 31 | 18+1 |
3. | Stoffel Vandoorne | DS Penske | DS | +3,835 | 31 | 15 |
4. | Jean-Éric Vergne | DS Penske | DS | +4,799 | 31 | 12 |
5. | Pascal Wehrlein | Porsche | Porsche | +6,378 | 31 | 10+3 |
6. | Oliver Rowland | Nissan | Nissan | +6,792 | 31 | 8 |
7. | António Félix da Costa | Porsche | Porsche | +7,364 | 31 | 6 |
8. | Sacha Fenestraz | Nissan | Nissan | +7,928 | 31 | 4 |
9. | Maximilian Günther | Maserati | Maserati | +8,262 | 31 | 2 |
10. | Norman Nato | Andretti | Porsche | +9,045 | 31 | 1 |
11. | Lucas di Grassi | ABT Cupra | Mahindra | +9,889 | 31 | 0 |
12. | Nyck de Vries | Mahindra | Mahindra | +10,183 | 31 | 0 |
13. | Dan Ticktum | ERT | ERT | +17,999 | 31 | 0 |
14. | Taylor Barnard | McLaren | McLaren | +18,128 | 31 | 0 |
15. | Sébastien Buemi | Envision | Jaguar | +18,452 | 31 | 0 |
16. | Jake Hughes | McLaren | Nissan | +18,996 | 31 | 0 |
17. | Robin Frijns | Envision | Jaguar | +19,106 | 31 | 0 |
18. | Sergio Sette Camara | ERT | ERT | +24,573 | 31 | 0 |
19. | Jake Dennis | Andretti | Porsche | +32,032 | 31 | 0 |
20. | Jehan Daruvala | Maserati | Maserati | +1:12,269 | 31 | 0 |
DNF | Edoardo Mortara | Mahindra | Mahindra | DNF | 23 | 0 |
DNF | Nico Müller | ABT Cupra | Mahindra | DNF | 3 | 0 |
Průběžné pořadí jezdců: 1. Wehrlein 102, 2. Cassidy 95, 3. Dennis 89, 4. Rowland 88, 5. Evans 77, 6. Günther 65, 7. Vergne 65, 8. Bird 38, 9. Vandoorne 37, 10. Da Costa 26, 11. Hughes 25, 12. Fenestraz 24, 13. Nato 24, 14. Frijns 21, 15. Buemi 20, 16. Müller 18, 17. Ticktum 12, 18. Sette Camara 11, 19. Daruvala 2, 20. Di Grassi 1.
Průběžné pořadí týmů: 1. Jaguar 172, 2. Porsche 128, 3. Andretti 113, 4. Nissan 112, 5. DS Penske 102, 6. Maserati 67, 7. McLaren 63, 8. Envision 41, 9. ERT 23, 10. ABT Cupra 19.
Zdroj: vlastní reportáž redakcem´, úvodní foto: Jaguar