McLaren poprvé vítězí ve formuli E
e-Prix Sao Paula - závod
Mezi stájemi s výhrou ze závodu formule E najdeme ode dneška i McLaren. Pro tým z Wokingu vybojoval v Sao Paulu premiérový triumf Bird. Stalo se tak po nervydrásajícím souboji s Evansem, který pro sebe britský závodník rozhodl až v samotném závěru. Na stupně vítězů se podíval i Rowland. Cassidy sice po kontaktu se zdí nedojel, přesto zůstává lídrem šampionátu.
Pro čtvrtý letošní závod získal v kvalifikaci nejlepší výchozí pozici Wehrlein. Pilot Porsche porazil ve finále o pouhé dvě tisíciny Vandoorna. Následovali Vergne, Evans, Bird, Mortara, Müller, Da Costa, lídr šampionátu Cassidy, Dennis, Rowland, Hughes, De Vries, Fenestraz, Di Grassi, Daruvala, Frijns, Buemi, Sette Camara, Ticktum, Nato a Günther.
Günther se sice původně kvalifikoval jako třetí, na chvost startovního roštu se ale propadl poté, co na jeho voze došlo k výměně převodovky a měniče. To mu přineslo penalizaci ztráty 40 míst. Tu si pochopitelně nemohl odpykat celou a proto musel ještě v závodě absolvovat trest 10 sekund stop & go, což ho prakticky vyřazovalo z boje o dobré umístění.
Wehrlein si po startu pohlídal první pozici a v úvodních zatáčkách se mu dařilo poodjet od svých pronásledovatelů. Druhý sice zůstával Vandoorne, Vergneho ale vystrčil z nejlepší trojice Evans. Cassidy povyskočil na osmou příčku. To ale stále nebyl dostatečný výsledek k tomu, aby se udržel na čele průběžného pořadí před Wehrleinem.
Wehrlein s Vandoornem kroužili na prvních dvou místech až do třetího kola. Pak oba podstoupili první ze dvou aktivací útočného módu. Do výkonnostní výhody přešli na dvě minuty a propadli se proto na třetí, respektive šesté místo.
Rozhodnutí aktivovat útočný mód mezi prvními se ovšem nejevilo zprvu jako správné. Zatímco Wehrlein kroužil za týmovým kolegou Da Costou, Bird aktivoval útočný mód a i přesto se zvládl udržet před Wehrleinem. Pilot McLrenu se stal novým virtuálním lídrem závodu.
Vzápětí Bird aktivoval útočný mód znovu. Krátce poté ovšem vyjel na trať zpomalovací vůz. Důvodem byla skutečnost, že na dráze zůstávala po několika incidentech řada úlomků. Nato dokonce přišel o přední přítlačné křídlo.
V devátém kole se začalo opět závodit. Vedl sice Da Costa, ten ale pořád neměl na kontě ani jednu aktivaci útočného módu. Zatímco druhé místo patřilo Wehrleinovi, třetí byl Vergne a na čtvrté pozici se s dobíhajícím útočným módem nacházel Bird.
Hned po restartu zamířilia vedoucí trojice pro útočný mód. To pro ni znamenalo propad dolů. Na čele se sice na chvíli ukázal Bird, zanedlouho ho ovšem překonal Evans. Když však zajel do aktivační zóny pilot Jaguaru, opět vedl pilot McLarenu.
Krátce před polovinou závodu byla situace na špici velmi těsná. Vpředu kroužila početná vedoucí skupina. V úvodu 12. kola se Evans odvážil zaútočit na Birda a znovu se vrátil na první místo. Wehrleina odsunul na páté místo Dennis.
Na vedoucích příčkách se situace měnila téměř každou vteřinu. Müller o naději na solidní umístění přišel. Pilot stáj ABT Cupra zamířil do boxů s poškozeným předním křídlem. Nato dostal pětisekundový trest za zavinění kolize s Di Grassim.
V 16. kole se na dráhu opět vydal zpomalovací vůz. Cassidy se opřel se svým monopostem o zeď. Po tomto kontaktu musel závodník, který v předchozích třech závodech stál vždy na stupních vítězů, odstoupit. Jeho celkové vedení se najednou ocitlo v ohrožení. Za Cassidyho nehodu mohlo poškození předního křídla, které si přivodil při jednom z předchozích kontaktů.
Za zpomalovacím vozem kroužil na prvním místě Bird. Spolu s pilotem McLarenu tvořili nejlepší desítku i Evans, Wehrlein, Dennis, Da Costa, Vergne, Rowland, Vandoorne, Günther, kterému výjezdy zpomalovacího vozu pomohly vrátit se zpátky do závodu, a Buemi. Následovali Di Grassi, Fenestraz, Nato, De Vries, Sette Camara, Hughes, Mortara, Frijns, Ticktum, Daruvala a Müller, který navzdory zastávce u mechaniků pokračoval v závodě.
Před restartem už měli téměř všichni piloti odbytou povinnost absolvovat dva úseky v útočném módu. Výjimkami byli pouze desátý Buemi, třináctý Nato, čtrnáctý De Vries, šestnáctý Hughes a osmnáctý Frijns. Zatímco Buemimu s Natem zbývaly ještě čtyři minuty, Hughesovi s Frijnsem dvě a De Vriesovi celých osm.
Jedenáct kol před koncem se závod opět restartoval. Jelikož už nikomu z pilotů na předních příčkách nezbýval žádný čas v útočném módu, dalo se očekávat, že do boje o výhru již nebude vstupovat žádná další strategie a rozhodne se přímo na dráze.
Wehrlein naznačoval, že chce před Evanse, žádný vážný útok ale na pilota Jaguaru nepodnikl. Kousek před nimi jezdil vedoucí Bird, zatímco vzadu čekali na příležitost Da Costa a Dennis. Úřadující šampion využil v první zatáčce skulinky, kterou mu Portugalec nabídl a dostal se na čtvrtou pozici. Jeho souboj s Da Costou se ovšem bez kontaktu neobešel.
Ve 22. kole znovu Wehrlein naznačil v první zatáčce útok na Evanse, ani tentokrát ale nedocházelo ke změně pozice. Oba se nadále drželi v těsném kontaktu s lídrem Birdem. Stejný obrázek se opakoval v dalších dvou kolech. Wehrlein sice v první zatáčce naznačil útok na Evanse, pořadí ovšem zůstávalo v první trojici beze změny.
Pět kol před koncem vyvrcholilo trápení Müllera. Švýcar zůstal stát v únikové zóně mezi druhou a třetí zatáčkou. Situace se obešla bez třetího výjezdu zpomalovacího vozu, pouze vlály žluté vlajky.
V 27. kole se musel Bird obávat o své vedení. Evans se ho totiž několikrát pokoušel zdolat. Pilot McLarenu ale prozatím svému bývalému parťákovi odolával. V 28. okruhu už byl ale na Novozélaďana krátký a Evans se stal novým lídrem závodu.
Zatímco Bird přišel o první pozici, Wehrlein ztratil bronzovou příčku. Pilota Porsche zdolal úřadující šampion Dennis. Jezdci se současně dozvěděli, že vzdálenost závodu bude prodloužena z 31 kol na 34. Dělo se tak kvůli času strávenému v neutralizacích.
V předposledním kole se začal seznam kandidátů na vítězství zužovat. Evans s Birdem se totiž zvládli na čele utrhnout a vše nasvědčovalo tomu, že se rozhodne právě mezi nimi. To ale neznamenalo, že Evans může být v klidu. Bird se ho totiž držel jako klíště. Situace byla otevřená i v bitvě o bronz. Na Dennise dotíral Wehrlein.
Věci se nakonec změnily až v úplném závěru. Bird předjel pár zatáček před koncem Evanse a vybojoval první vítězství v barvách McLarenu. Současně šlo o první triumf McLarenu ve formuli E. Evans se musel spokojit se druhou pozicí. Třetí nakonec skončil Rowland, který v závěru vypálil rybník bojující dvojici Dennis a Wehrlein. Zatímco čtvrtý nakonec skončil pilot Porsche, Dennis bral pátou příčku. Günther dokázal i přes start z chvostu a penalizaci deset sekund stop & go skórovat díky dvěma bodům za deváté místo. Cassidy zůstal i přes odstoupení lídrem šampionátu.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Sam Bird | McLaren | Nissan | 53:03,071 | 34 | 25 |
2. | Mitch Evans | Jaguar | Jaguar | +0,564 | 34 | 18 |
3. | Oliver Rowland | Nissan | Nissan |
+3,540 |
34 | 15 |
4. | Pascal Wehrlein | Porsche | Porsche | +3,629 | 34 | 12+3 |
5. | Jake Dennis | Andretti | Porsche | +3,722 | 34 | 10 |
6. | António Félix da Costa | Porsche | Porsche | +5,567 | 34 | 8 |
7. | Jean-Éric Vergne | DS Penske | DS | +6,006 | 34 | 6 |
8. | Stoffel Vandoorne | DS Penske | DS | +6,817 | 34 | 4 |
9. | Maximilian Günther | Maserati | Maserati | +8,085 | 34 | 2 |
10. | Sébastien Buemi | Envision | Jaguar | +8,610 | 34 | 1+1 |
11. | Sacha Fenestraz | Nissan | Nissan | +9,277 | 34 | 0 |
12. | Edoardo Mortara | Mahindra | Mahindra | +9,762 | 34 | 0 |
13. | Lucas di Grassi | ABT Cupra | Mahindra | +10,819 | 34 | 0 |
14. | Nyck de Vries | Mahindra | Mahindra | +13,677 | 34 | 0 |
15. | Jehan Daruvala | Maserati | Maserati | +14,379 | 34 | 0 |
16. | Sergio Sette Camara | ERT | ERT | +17,511 | 34 | 0 |
17. | Dan Tickum | ERT | ERT | +17,884 | 34 | 0 |
18. | Norman Nato | Andretti | Porsche | +18,889 | 34 | 0 |
19. | Robin Frijns | Envision | Jaguar | +19,124 | 34 | 0 |
DNF | Jake Hughes | McLaren | Nissan | DNF | 31 | 0 |
DNF | Nico Müller | ABT Cupra | Mahindra | DNF | 25 | 0 |
DNF | Nick Cassidy | Jaguar | Jaguar | DNF | 14 | 0 |
Průběžné pořadí jezdců: 1. Cassidy 57, 2. Wehrlein 53, 3. Evans 39, 4. Vergne 39, 5. Dennis 38, 6. Bird 37, 7. Rowland 33, 8. Günther 22, 9. Buemi 20, 10. Frijns 19, 11. Hughes 18, 12. Vandoorne 18, 13. Nato 9, 14. Fenestraz 8, 15. Da Costa 8, 16. Sette Camara 2.
Průběžné pořadí týmů: 1. Jaguar 96, 2. Porsche 61, 3. DS Penske 57, 4. McLaren 55, 5. Andretti 47, 6. Nissan 41, 7. Envision 39, 8. Maserati 22, 9. ERT 2.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: McLaren