O´Ward slaví první triumf v kariéře v IndyCar
XPEL 375 - závod
Mexičan Patricio O´Ward si v nedělním závodě IndyCar Series v Texasu připsal první vítězství v kariéře v IndyCar. Je už druhým pilotem, který se letos raduje z premiérového triumfu v IndyCar. Na druhém místě dojel Josef Newgarden, Graham Rahal je doplnil na stupních vítězů. Scott Dixon, vítěz sobotního závodu a jezdec startující z pole position, dojel čtvrtý.
Ještě než vozy protnuly startovní čáru, přišla hromadná nehoda. Tým A.J. Foyta strávil hodiny opravami Bourdaisova monopostu, který v 1. závodě zezadu postrčil a poslal do zdi Newgarden. O necelých 24 hodin Francouze postihlo prakticky to samé, viníkem byl tentokrát Fittipaldi. V nahuštěné startovní formaci to ale znamenalo problémy pro řadu dalších jezdců.
Havarované vozy totiž vletěly do cesty Rossimu, Bourdais pak také stájovému kolegovi Kelletovi. Do jednoho z vraků narazil Jones, a když se úzkou skulinou mezi vraky zkoušel protáhnout Daly, škvíra se uzavřela a Dalyho vůz se dokonce převrátil. O Jonesův vůz ještě Kanaan zlomil přední křídlo, brazilský veterán byl ale jediným ze sedmičky jezdců, který nehodu ustál a mohl pokračovat.
Hromadná nehoda na startu závodu. Foto: IndyCar
Cílovou rovinku téměř na dvacet kol obsadili traťoví maršálové a uklízeči. Což také znamenalo změnu strategie. Zatímco před závodem to vypadalo na čtyřzastávkovou strategii pro všechny jezdce, teď mohli piloti závod absolvovat jen na tři pit stopy.
Jakmile se v Texasu začalo závodit, Dixon hned svým soupeřům podjížděl. Palou držel druhou příčku. Na tu třetí se ale propracoval Harvey. Power se od 50. kola ocitl pod tlakem O´Warda, se kterým až do prvních zastávek v boxech sváděl pěkný souboj o čtvrtou příčku. Hned za nimi pak byl Newgarden.
Herta jako první v 66. kole zamířil k mechanikům. Dixon jej následoval v 71. kole. Po pit stopech zůstal Novozélanďan bezpečně ve vedení a druhá příčka patřila stále Palouovi, třetí Harveymu. Za ním ale byl Newgarden, následoval O´Ward a až šestý byl Power.
Newgarden se dokázal dostat před Harveyho, ale už mu nedokázal poodjet. Brit se za ním držel až do 115. kola. Pak se od jeho pravého zadního kola začalo kouřit. I když okamžitě zamířil do boxů, IndyCar vyvěsila žluté vlajky a to kvůli kontrole, jestli na dráhu neunikl olej. Harveyho problémy připomněly ty, které měl v sobotním závodě Herta. Tomu od pravého zadního kola začaly dokonce šlehat plameny. Podezření okamžitě padlo na brzdy, tým ale v neděli přiznal, že příčinu požáru zatím nezná. Teď to vypadá na zavěšení kola, které Andretti Autosport týmu Meyer Shank Racing v rámci technické spolupráce také dodává.
Žluté fáze piloti využili k dalším pit stopům. Ty se náramně povedly Powerově týmu. Australan vystřelil z boxů na druhé příčce. Skvělý pit stop předvedli také mechanici Grahama Rahala, naopak výrazně ztratil Palou. Pořadí při restartu v 128. kole bylo Dixon, Power, Rahal, O´Ward, Newgarden, Palou a Rosenqvist.
McLareny předvedly skvělý restart a O´Ward se dostal před Rahala, Rosenqvist zase před Paloua. Ve 131. kole předjel O´Ward také Powera, o čtyři kola později se to samé povedlo také Rahalovi, který následně předjel mladého Mexičana a poprvé za závodní víkend se Dixon musel začít dívat do zpětných zrcátek. V 141. kole pak Rahal převzal vedení – když nepočítáme zastávky v boxech, tak to bylo v Texasu poprvé od startu sobotního závodu, kdy byl v čele někdo jiný než Dixon. To ale trvalo jen do 153. kola. Rahala tým upozornil, že si musí hlídat také spotřebu paliva a tak se do čela vrátil Dixon.
Newgarden po posledních pit stopech vypadal, že míří k vítězství, nakonec se to nepovedlo. Foto: IndyCar
Poslední pit stopy přišly kolem 184. kola, kdy zamířili k mechanikům McLaughlin a Pagenaud. Dixon a Rahal zamířili těsně za sebou v 186. kole. Dixon zůstal vepředu. O kolo později stavěl O´Ward. Rahal se na cílové rovince dostal před Dixona, Mexičan byl ale před oběma soupeři. A v tu chvíli přišla další žlutá fáze. Rosenqvistovi při návratu na trať odletělo pravé zadní kolo.
Zatímco si kamery všímali trojice O´Ward - Rahal - Dixon, na trati se před nimi objevil Newgarden. Před ním sice byla trojice Sató, Hunter-Reay a Ericsson, ty ale čekal ještě jeden pit stop. Hunter-Reay a Ericsson si jej odbyli ještě pod žlutou, Sató zůstal na trati doufaje, že přijdou další žluté fázeNewgarden byl tak virtuálně lídrem závodu. Následovali ho O´Ward, Rahal, Dixon, Pagenaud, Power, Herta Palou a McLaughlin uzavíral první desítku.
Power se v souboji dostal na nový povrch, který v Texasu položili kvůli závodům NASCAR, na tom ale nebyl žádný přítlak a Power se lehce dotknul zdi. Předcházel tomu souboj Herty a Pagenauda na vnitřku dráhy, kde už pro Australana nebylo dost místa.
Newgarden se ve 202. kole dostal před Satóa, brzy jej následovali i další piloti. Newgarden držel vedení až do 226, kdy se na protilehlé rovince dostal vnitřkem před Newgardena. A okamžitě mu začal ujíždět. Záhy se dozvěděl, že nemusí hlídat spotřebu. V tu chvíli bylo jasné, že na cestě za prvním vítězstvím v kariéře může O´Warda zastavit už jen nehoda či porucha. Mladý Mexičan ale odjel závěrečná kola jako zkušený mazák a dočkal se prvního vítězství, za které mu Zak Brown přislíbil i test ve voze formule 1.
Piloty teď po čtyřech závodech během tří víkendů čeká volno, ale hned za necelé dva týdny přijde Velká cena Indianapolisu, pak kvalifikace na Indy500 a 30. května slavný závod.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol |
---|---|---|---|---|---|
1. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren SP | Chevrolet | 248 | |
2. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | + 1,2443 | 248 |
3. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 5,6449 | 248 |
4. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | + 6,0386 | 248 |
5. | Colton Herta | Andretti Harding Steinbrenner | Honda | + 6,3782 | 248 |
6. | Simon Pagenaud | Team Penske | Chevrolet | + 7,0088 | 248 |
7. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | + 8,3686 | 248 |
8. | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | + 11,8928 | 248 |
9. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 12,7212 | 248 |
10. | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | Honda | + 14,5929 | 248 |
11. | Ed Carpenter | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 15,3180 | 248 |
12. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | + 16,0741 | 248 |
13. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | + 17,8136 | 248 |
14. | Takuma Sató | Rahal Letterman Lanigan | Honda | - 1 kolo | 247 |
15. | Tony Kanaan | Chip Ganassi Racing | Honda | - 2 kola | 246 |
16. | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren SP | Chevrolet | - 2 kola | 246 |
17. | Jack Harvey | Meyer Shank Racing | Honda | Porucha | 115 |
18. | James Hinchcliffe | Andretti Autosport | Honda | Porucha | 30 |
19. | Sébastien Bourdais | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | Havárie | 0 |
20. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | Havárie | 0 |
21. | Pietro Fittipaldi | Dale Coyne Racing | Honda | Havárie | 0 |
22. | Ed Jones | Dale Coyne Racing | Honda | Havárie | 0 |
23. | Dalton Kellett | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | Havárie | 0 |
24. | Conor Daly | Carlin Racing | Chevrolet | Havárie | 0 |
Zdroj: Původní reportáž redakce. Úvodní foto: IndyCar