Dramatický závěr v Texasu opět pro Newgardena
PPG 375 – Závod
Josef Newgarden podruhé v řadě vítězí v závodě IndyCar Series na oválu Texas Motor Speedway a opět o tom rozhodl v samotném závěru. Vloni v poslední zatáčce překonal McLaughlina, letos mu v samém závěru pomohla žlutá fáze po nehodě Romaina Grosjeana dvě kola před koncem zrovna ve chvíli, kdy byl Newgarden na první příčce, o kterou se přetahoval s O´Wardem a Palouem. Mexičan O´Ward tak opět skončil na druhém místě, i když měl bezpochyby vůz, který měl na to vyhrát, stejně jako před měsícem v St. Petersburgu. Těšit jej ale může, že z Texasu odjíždí jako lídr šampionátu.
Nad okruhem v Texasu se vznášela hrozba odpolední bouřky, která se měla přihnat a tak IndyCar posunula start závodu alespoň o 10 minut, aby se stihla odjet případně co největší část, kdyby jej skutečně měl zhatit déšť. Na startu potvrdil Dixon, že mu Texas svědčí a velmi rychle se dostal před Rosenqvista na první místo. V Texasu se ale daří také Newgardenovi a i ten se ještě na konci prvního kola ujal vedení. O to se ale přetahovat s Dixonem.
Dopředu postupovali také O´Ward a Palou a pořadí se brzy ustálilo následovně: Newgarden, O´Ward, Palou, Dixon, Rosenqvist, Rossi, Power, Malukas, Grosjean a Herta. Týmy na boxové zídce řešily jedno dilema – jet naplno a počítat se čtyřmi zastávkami v boxech, nebo zkusit maximálně s palivem šetřit a vystačit si s třemi pit stopy?
Vše se ale změnilo ve 48. kole. Power se po souboji s Grosjeanem začal propadat polem jako kámen, až se dostal až na příčky, kde závodil Takuma Sató. Ten se pokusil pomalejší vůz předjet po vnějšku, dostal se ale do nečistot a narazil do zdi.
V boxech skončil slibně rozjetý závod pro Rossiho. Od mechaniků totiž vyrazil přesně do dráhy zastavujícímu Kirkwoodovi a oba jezdci se srazili. Nutno dodat, že ani Kirkwood to neudělal úplně předpisově a do svého stání to strhnul rovnou z „rychlého“ pruhu. IndyCar ale za viníka označila Rossiho tým a po restartu vítěze 100. ročníku Indy500 potrestala průjezdem boxy. To už ale Rossiho až tak pálit nemuselo, protože při srážce nevydrželo zavěšení pravého předního kola, tým jej musel vyměnit a Američan pokračoval se ztrátou několika kol.
Na čele bylo pořadí Newgarden, O´Ward, Palou, Dixon, Rosenqvist, Grosjean, Herta, McLaughlin, Ericsson a DeFrancesco. Zelené vlajky znovu zavlály v 61. kole. Palou se posunul na druhou příčku a sváděl několik kol trvající napínavý souboj s Newgardenem. Američan při něm držel vnitřní stopu, Španěl se jej pokoušel objet po vnějšku. Za nimi bojovali Grosjean a O´Ward.
Newgarden nakonec rozhodl souboj ve svůj prospěch. Naopak Palou se propadl až za O´Warda, Grosjeana a Dixona. V 99. kole skončil závod i pro druhého účastníka předchozí kolize v boxech. Od pravého zadního kola Kirkwoodova monopostu se začal vinout dým a Američan odstavil auto v boxech.
Vloni druhý pilot v cíli McLaughlin začal ve 109. kole druhé kolo zastávek v boxech. Jeho stájový kolega Newgarden zastavil hned poté, o čtyři kola dříve než O´Ward a Dixon. Piloti týmu Penske zjevně vsázeli na to, co fungovalo vloni – rozdíl mezi novou a použitou sadou pneumatik byl v Texasu tak markantní, že dřívější pit stop znamenal velkou výhodu.
A to se projevilo i teď. Newgarden zastavoval s náskokem necelých dvou vteřin, po zastávkách v boxech to ale byly čtyři vteřiny. Jenže Mexičan se pak začal přibližovat, ve 129. kole se ujal vedení a předváděl neuvěřitelnou jízdu. Ve 150. kole už byli ve stejném kole jako lídr závodu jen Newgarden, Grosjean a Palou. O sedm kol později O´Ward předjel Paloua a o další čtyři kola později i Grosjeana. Jen Newgarden se ztrátou přibližně 7,5 sekundy měl odjeto stejně kol jako lídr závodu.
McLaughlin opět začal zastávky v boxech, ale tým měl problémy s upevněním levého předního kola. V 164. kola zastavil znovu Newgarden. O´Ward strávil v boxech trochu více času, náskok na Newgardena měl tak jen pět vteřin. Palou se u mechaniků dostal před Grosjeana na třetí příčku.
Pozdější pit stop měl naplánovaný Rosenqvist. Když se z boů vrátil, dostal se ve třetí zatáčce na vnějšek a do zdi.
O´Ward a Newgarden zamířili znovu do boxů. Tím se do stejného kola jako lídři závodu vrátili další piloti, kteří následně zastavili také. Do konce závodu zbývalo 68 kol, což teoreticky mělo jezdcům při velkém šetření paliva stačit, aby už k mechanikům nemuseli. Pak ale tým McLaren udělal taktickou chybu. Zatímco ostatní piloti na konci žluté fáze znovu zamířili do boxů, O´Ward zůstal na dráze.
Newgarden, Palou, Grosjean či Dixon tak měli před restartem dotankované nádrže až po hrdlo, zatímco O´Wardovi se protáčely panenky z toho, jak po něm tým chtěl šetřit palivem. Za ním byl Malukas, u něhož tým udělal chybu a nepovolal je do boxů. Toho tak minimálně jeden další pit stop čekal určitě.
Newgarden zvládl výborně restart, předjel rychle vozy jezdící o kolo zpět, které jej dělily od O´Warda a sváděl s ním souboj bok po boku. Jenže skvělý restart měl na kontě také Palou, ten následně využil souboje vedoucí dvojice a po vnitřku se před ně dostal. Jenže z vedení se těšil jen zhruba pět kol, pak si první místo vzal zpět Newgarden.
Následovalo několik kol, kdy se naopak nikomu z taktických důvodů do čela nechtělo. A tak se na první příčce zjevil Herta, když mu soupeři v podstatě uhnuli z cesty. Za ním byli Palou, Newgarden, O´Ward a Grosjean.
Když do konce závodu zbývalo 41 kol, narazil do zdi nováček Robb. To bylo vysvobozením nejen pro O´Warda, ale především pro Robbova stájového kolegu Malukase. Protože piloti z čela zamířili znovu do boxů pro nové pneumatiky, mohl si s nimi Malukas odbýt poslední pit stop a nijak výrazně na ostatní jezdce na čele neztratil.
Na dráze z čela zůstala čtveřice jezdců – Palou, Grosjean, Herta a Dixon. Za nimi pak byli O´Ward, Newgarden, McLaughlin a Malukas.
Restart přišel ve 220 kole. Grosjean se dostal do čela, ale jen na dvě kola, protože když nemusel šetřit s palivem, letěl opět O´Ward jako raketa. Na třetí místo se probojoval Newgarden, jenže dlouho se nezávodilo. DeFrancesco se otřel o zeď a jeho nekontrolovatelný vůz skončil přímo v dráze Grahama Rahala. Ten do něj tvrdě narazil, naštěstí se nevznesl nad dráhu, jak jsme u podobných kolizí nejednou v IndyCar viděli.
Dixon a Grosjean zamířili pro nové pneumatiky. Žlutá fáze byla velmi dlouhá a protože do konce zbývalo méně než 15 kol, uklidila IndyCar jezdce jezdící o kolo zpět na pit lane, takže se pilotům bojujícím o vítězství nepletli do cesty.
Do konce zbývalo 12 kol, když přišel další restart. Přestože měl starší pneumatiky, dokázal se Palou držet vedoucích jezdců a dokonce překonat O´Warda a uzmout vedení. Následně se na první místo protáhl Newgarden. O´Ward předjel Paloua a začal bok po boku bojovat s Newgardenem o vítězství.
Za nimi ale musel Grosjean zpomalit, protože se zezadu rychle blížil k Palouovi. Když znovu přidal, ztratil nad vozem kontrolu a skončil ve zdi. V tu chvíli už zbývala do konce jen dvě kola, takže bylo zjevné, že další restart už nepřijde.
Newgarden si tak dojel pro první vítězství v letošní sezoně. O´Ward byl znovu druhý, Palou skončil na třetím místě. Výborný výsledek si připsal v cíli čtvrtý Malukas. Za zmínku stojí ale i výkon některých dalších jezdců, například loňský nováček Ilott skončil devátý a dobrý výsledek malého týmu Juncos Racing podtrhnul 12. místem Canapino, pro kterého to byl vůbec první závod na oválu v kariéře.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | 02:07:07,2653 | 250 | 50+3 |
2. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren | Chevrolet | + 1,2838 | 250 | 40+1 |
3. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | + 1,8839 | 250 | 35+1 |
4. | David Malukas | Dale Coyne Racing | Honda | + 2,1173 | 250 | 32 |
5. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | + 2,4379 | 250 | 30+1 |
6. | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | + 4,1359 | 250 | 28 |
7. | Colton Herta | Andretti Autosport | Honda | + 6,4228 | 250 | 26+1 |
8. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | - 1 kolo | 249 | 24 |
9. | Callum Ilott | Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | - 1 kolo | 249 | 22 |
10. | Helio Castroneves | Meyer Shank Racing | Honda | - 1 kolo | 249 | 20 |
11. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | - 1 kolo | 249 | 19 |
12. | Agustín Canapino | Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | - 1 kolo | 249 | 18 |
13. | Ed Carpenter | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | - 1 kolo | 249 | 17 |
14. | Romain Grosjean | Andretti Autosport | Honda | Havárie | 248 | 16+1 |
15. | Benjamin Pedersen | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | - 2 kola | 248 | 15 |
16. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | - 2 kola | 248 | 14 |
17. | Simon Pagenaud | Meyer Shank Racing | Honda | - 3 kola | 247 | 13 |
18. | Jack Harvey | Rahal Letterman Lanigan | Honda | - 3 kola | 247 | 12 |
19. | Christian Lundgaard | Rahal Letterman Lanigan | Honda | - 3 kola | 247 | 11 |
20. | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | - 4 kola | 246 | 10 |
21. | Santino Ferrucci | A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | - 4 kola | 246 | 9 |
22. | Alexander Rossi | Arrow McLaren | Chevrolet | - 7 kol | 243 | 8 |
23. | Devlin DeFrancesco | Andretti Steinbrenner Autosport | Honda | Havárie | 221 | 7 |
24. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | Havárie | 219 | 6 |
25. | Sting Ray Robb | Dale Coyne Racing | Honda | Havárie | 208 | 5+1 |
26. | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren | Chevrolet | Havárie | 177 | 5+2 |
27. | Kyle Kirkwood | Andretti Autosport | Honda | Havárie | 97 | 5 |
28. | Takuma Sató | Chip Ganassi Racing | Honda | Havárie | 46 | 5 |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Penske Entertainment