Verstappen nakonec prorazil rudý blok
VC Ázerbájdžánu – 1. trénink
Trend z Monaka pokračuje i v metropoli Ázerbájdžánu. Verstappen se v úvodním měření sil přetahoval o prvenství s Ferrari. Mercedes se jen stěží udržel v elitní desítce, ale je samozřejmě otázkou, zda skutečně ukázal maximum možného.
Do Baku zavítalo už téměř letní slunečné počasí, s teplotou vzduchu 26 a asfaltu 48 stupňů.
Trať se oproti minulosti změnila jen minimálně. Pouze v nájezdu do osmé zatáčky byl odstraněn vnitřní obrubník, k velké úlevě všech účastníků. I tak však na ně čekal náročný okruh, třetí nejdelší v seriálu, s 2,2 kilometru dlouhou rovinkou a obtížnou technickou pasáží ve staré zástavbě.
Jako první absolvoval instalační kolo Pérez. Referenční čas 1:47,70 nicméně zaznamenal Leclerc. Monačan přitom testoval upravené zadní křídlo, což se okamžitě dalo do spojitosti s debatami o pružné podobě této komponenty.
Podle charakteristického zbarvení usuzovalo, že něco zkouší také McLaren, patrně pozměněný tvar krytu motoru.
Hamiltonovi sice chvíli patřil nejlepší čas, ale jinak zase nic moc. Foto: Mercedes
Před Leclerka se na chvíli posunul Sainz, navzdory tomu, že hlásil problém s brzdami. Leclerc se ale záhy vrátil do čela (1:45,66). Stroll v šestnácté zatáčce najel příliš agresivně na obrubník, ovšem situaci ustál. Gasly oznámil, že ho potkal defekt.
Mercedesy se zpočátku držely v pozadí, potom však zaúřadoval Hamilton – 1:45,11 na měkkých pneumatikách. Jako poslední se na dráze objevil Verstappen. Také on měl auto „vyzdobené“ na bočnicích kontrastními barvami, umožňujícími sledovat proudění vzduchu kolem vozu.
Po dvaceti minutách se za Hamiltonem, který se již dostal na 1:43,89, seřadili Verstappen (+0,96), Norris (+1,74), Leclerc (+1,77) a Vettel (+1,79). Na opačném konci pořadí se nacházel Pérez, mající na kontě pouhá dvě kola bez změřeného výkonu. Dalo se usuzovat, že Mexičana potkaly technické potíže.
Na Alonsově alpině se měnilo přední křídlo, podle týmu plánovaně. Exmistr světa zkoušel různé varianty konfigurace přídě monopostu.
Leclerc sice v Baku počítá nanejvýš se čtvrtým místem, možná se ale dost podceňuje. Foto: Ferrari
Verstappen na středních gumách redukoval ztrátu na Hamiltona na pouhé dvě desetiny vteřiny. Ve sluchátkách slyšel resumé svého závodního inženýra: „V prvním sektoru prohráváš o dvě desetiny, ve druhém je dostaneš zpět a ve třetím záleží na tom, zda se za někým vyvezeš!“
Cunoda ve čtvrté zatáčce předvedl hodiny a uvízl v nouzovém výjezdu. Za boha nebyl schopen zařadit zpátečku, takže v úseku zavlály žluté praporky. Po nápovědě z boxů se sice pohnul, ale šoural se jen promenádním tempem a mířil ke svým mechanikům.
Do vedení se mezitím propracoval Ricciardo (1:43,73), též na nejměkčí variantě obutí. „Když vezmeme v úvahu, kolik aut máš kolem sebe, je to super,“ dostalo se mu pochvaly z velitelského můstku.
Verstappenovi se vůbec nelíbila zácpa, vznikající ve třetím sektoru před nájezdem do rychlého kola. Nikdo totiž nechtěl sloužit druhému coby tahoun. Ještě daleko větší komplikace se v tomto ohledu očekávají v zítřejší kvalifikaci. Ředitelství velké ceny už s předstihem varovalo, že na provoz blokující chytráky si řádně posvítí.
Zatím výbornou formu ukazující Norris poněkud pokazil dojem přetočením v šestnácté zatáčce, během kterého odepsal skoro novou sadu pneumatik. Ferrari se opět přihlásilo o slovo zásluhou Leclerka (1:43,22 na měkkých gumách). Jenže jezdec zanedlouho výrazně zpomalil. Podezření na poruchu se nepotvrdilo, šlo jen o taktický manévr. Cunoda se po dalším nezdaru opět pocvičil v couvání, totéž postihlo v patnácté zatáčce i Hamiltona.
Ve finiši se o pouhé čtyři setinky posunul Verstappen před Leclerka, stačilo to však na první místo. Za třetího Sainze se dostal, s pomocí svého parťáka, již plně akceschopný Pérez. Hamilton se nacházel až za Ricciardem a Gaslym, s odstupem sedmi desetin vteřiny na lídra.
Mazepin v samotném závěru nezklamal a otřel se o bariéru. Schumacher neváhal a okamžitě ho napodobil. V menších těžkostech se ocitli také Bottas a Norris, vybředli z nich však se ctí.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:43,184 | 19 | |
2. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:43,227 | + 0.043 | 20 |
3. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:43,521 | + 0.337 | 20 |
4. | Sergio Pérez | Red Bull | Honda | 1:43,630 | + 0.446 | 17 |
5. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1:43,732 | + 0.548 | 25 |
6. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:43,757 | + 0.573 | 23 |
7. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:43,893 | + 0.709 | 20 |
8. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:43,996 | + 0.812 | 20 |
9. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1:44,777 | + 1.593 | 25 |
10. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:44,891 | + 1.707 | 20 |
11. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:44,943 | + 1.759 | 18 |
12. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:45,092 | + 1.908 | 20 |
13. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:45,234 | + 2.050 | 23 |
14. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Honda | 1:45,384 | + 2.200 | 25 |
15. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1:45,415 | + 2.231 | 24 |
16. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:45,446 | + 2.262 | 23 |
17. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:45,452 | + 2.268 | 24 |
18. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:45,774 | + 2.590 | 22 |
19. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 1:46,899 | + 3.715 | 20 |
20. | Nikita Mazepin | Haas | Ferrari | 1:46,945 | + 3.761 | 18 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull