Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Gasly překvapil, Verstappen si zkomplikoval život

Gasly překvapil, Verstappen si zkomplikoval život

VC Ázerbájdžánu – 3. trénink

Možná ještě důležitější než Gaslyho lehce udivující prvenství je Verstappenova havárie. Lídr průběžného pořadí kvůli ní přišel o klíčovou část tréninku a do souboje o pole position nastoupí s hendikepem.

Rtuť v teploměru se vyšplhala dva stupínky pod třicítku, sluníčko rozpálilo asfalt na 53 stupňů.

Po včerejšku se jednoznačným favoritem kvalifikace jevil Red Bull, který zásluhou Verstappena a Péreze (s 1:42,11 nejrychlejšího muže dne) vyhrál oba tréninky. Mexičanovu radost však poněkud zkalila pokuta 200 eur, kterou dostal za překročení povolené osmdesátky v boxové uličce. Naopak Mercedes nepředvedl v pátek prakticky nic a všichni byli zvědavi, zda se jeho technikům podařilo přes noc najít východisko z neradostné situace.

Nejdříve patřila dráha outsiderům. Schumacher a Mazepin se především snažili spolykat co největší porci kilometrů. Mazepin také na měkkých pneumatikách ustanovil základní čas 1:46,71, ze kterého se ovšem nikdo na zadní část těla neposadil.

Ostatním se do práce moc nechtělo, Hamilton ještě ani nedorazil do své garáže. Rus se mezitím zlepšil na 1:45,71 a dokonce o 12 setin překonal Alonsa, jedoucího však na středních gumách. 

Pouhých šest kol zvládl Max Verstappen. Potom havaroval... Foto: Red Bull

Provoz zesílil až po bezmála čtvrthodině nudy. Do čela šel Pérez - 1:44,40 na tvrdé směsi. Pro řadu konkurentů s nejměkčím obutím byl i tak nepřekonatelným. Bottas se dostal do hodin a nuceně použil nouzový výjezd ve třetí zatáčce. Vzápětí totéž potkalo o zatáčku dále Verstappena, podle kontrastního zbarvení cosi zkoušejícího v oblasti zavěšení předních kol.

Hamiltonovi to zase nešlo. Figuroval momentálně na sedmé příčce a stěžoval si na nulovou přilnavost.

To Cunoda zvládl okruh za 1:43,44 (s měkkými pneumatikami) a posunul se na špici. Z ní ho ovšem briskně vystrnadil Gasly (1:43,18). Sainze trápila neklidná záď monopostu. Piloti Aston Martinu jako jediní neměli dosud zaznamenaný žádný výkon.

O pořádné vzrušení se po půlhodině postaral poněkud nervózně působící Verstappen. Nevybral patnáctou zatáčku, při nárazu do bariéry zdemoloval přední křídlo a patrně poškodil také zavěšení pravého předního kola. Způsobil tak zastavení tréninku, který pro něj předčasně skončil. Jeho kousek nepotěšil ani soupeře. „Honíme před kvalifikací každou vteřinu a tohle je to poslední, co jsme si přáli,“ povzdechl si šéf týmu McLaren Andreas Seidl. 

Hamilton na poslední chvíli zabránil další blamáži. Foto: Mercedes

Zatímco zjevně naštvaný Nizozemec zmizel v zázemí stáje, ostatní se po osmi minutách vrátili na trať. V nájezdu do cílové rovinky se málem srazili Stroll a Hamilton. Šlo už o klasiku. Kanaďan se loudal, aby si ponechal odstup od auta před sebou, a obhájce titulu se přihnal zezadu na plný plyn.

Většina borců se na nadcházející finální prověrku před kvalifikací vyzbrojila čerstvou sadou měkkých gum. Leclerkovi však štěstí nepřinesla, protože se mu cesty připletl chybující Latifi. Bottas se potácel na ponižujícím sedmnáctém místě a zoufal si, že provedené změny jsou k ničemu. Mazepin se otřel v kritické patnácté zatáčce o zeď a raději odbočil ke svým mechanikům.

Zazářil naopak Pérez, který konečně zbavil vedení Gaslyho (1:42,59). Toho předčil také Leclerc. Schumacher a Vettel rozšířili řady těch, kterým byla patnáctá zatáčka malá. O kratičkou aktivaci virtuálního safety caru se "zasloužil" Russell, jemuž ve williamsu selhala převodovka a zastavil před první zatáčkou.

V samotném závěru nečekaně udeřil Gasly a s 1:42,25 sebral vítězství „áčku“ Red Bullu. Ještě větším překvapením se nicméně stalo Hamiltonovo zmrtvýchvstání. Paradoxně se ale o něj z velké části postaral tahoun Pérez, za nějž se mazaný šampion schoval...

p. jezdec tým motor čas odstup kol
1. Pierre Gasly AlphaTauri Honda 1:42,251   16
2. Sergio Pérez Red Bull Honda 1:42,595 + 0.344 19
3. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:42,697 + 0.446 16
4. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:42,778 + 0.527 16
5. Carlos Sainz Ferrari Ferrari 1:43,006 + 0.755 17
6. Lando Norris McLaren Mercedes 1:43,011 + 0.760 15
7. Fernando Alonso Alpine Renault 1:43,080 + 0.829 15
8. Juki Cunoda AlphaTauri Honda 1:43,244 + 0.993 19
9. Esteban Ocon Alpine Renault 1:43,294 + 1.043 15
10. Daniel Ricciardo McLaren Mercedes 1:43,557 + 1.306 17
11. Sebastian Vettel Aston Martin Mercedes 1:43,585 + 1.334 13
12. Lance Stroll Aston Martin Mercedes 1:43,682 + 1.431 13
13. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 1:43,745 + 1.494 16
14. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Ferrari 1:43,826 + 1.575 17
15. Max Verstappen Red Bull Honda 1:43,984 + 1.733 6
16. Nicholas Latifi Williams Mercedes 1:44,054 + 1.803 17
17. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Ferrari 1:44,113 + 1.862 11
18. George Russell Williams Mercedes 1:44,434 + 2.183 12
19. Mick Schumacher Haas Ferrari 1:45,282 + 3.031 17
20. Nikita Mazepin Haas Ferrari 1:45,711 + 3.460 12

Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: AlphaTauri