Aliyyah Kolocová vede blízkovýchodní pohár i po druhém podniku
V Kataru ale slavil vítězství domácí Al-Attíja
Zhruba měsíc po soutěži Baja Jordánsko čekal na sestry Aliyyah a Yasmeen Kolocovy druhý podnik blízkovýchodního poháru FIA v cross-country bajách. Jeho dějištěm byl Katar. Obzvláště Aliyyah do něj vstupovala ve velmi dobré pozici. V Jordánsku totiž v rámci blízkovýchodního poháru zvítězila a vedla tak šampionát jak celkově mezi automobily, tak mezi lehkými prototypy. Yasmeen obsadila po technických problémech v klasifikaci blízkovýchodního poháru čtvrté místo.
Podnik odstartoval ve čtvrtek krátkou kvalifikační etapou o délce 9,2 měřených kilometrů. I zde se dařilo více Aliyyah. Vzhledem k větší konkurenci než v Jordánsku se ale obě děvčata musela spokojit s o něco nižšími pozicemi. Zatímco Aliyyah obsadila 11. místo celkově a současně šestou příčku mezi lehkými prototypy, Yasmeen se umístila jako patnáctá absolutně a současně jako devátá v lehkých prototypech.
Páteční program se skládal z celkem dvou etap. Zatímco první obsahovala 122,73 měřených kilometrů, druhá 124,86. Během nich potrápily obě děvčata defekty pneumatik. Aliyyah prorazila během první páteční etapy gumu hned dvakrát. Tím vyčerpala všechna svá rezervní kola a kdyby došlo ke třetímu defektu, znamenal by pro ni konec v soutěži. Obě páteční etapy ale zvládla dokončit, stejně jako její sestra.
Na konci dne na tom ale byla v průběžném pořadí lépe Yasmeen. Ta povyskočila na celkové deváté místo a současně na čtvrtou pozici v lehkých prototypech. Aliyyah naopak putovala v obou hodnoceních směrem dolů - na 11. příčku celkově a na šestou v lehkých prototypech.
Průběžné pořadí po skončení pátečních jízd se nakonec ukázalo jako konečné. Závěrečná sobotní etapa, která měla měřit 200,39 kilometrů, totiž musela být zrušena. Na vině byly silný vítr a písečná bouře. Toto rozhodnutí ovšem Buggyru moc nepotěšilo.
"Dlouho jsme byli optimisté, protože motorkáři etapu odjeli a bez problémů létaly vrtulníky, takže bezpečnost na trati byla zaručena. Pak ale pořadatelé přišli s tím, že existuje vysoká pravděpodobnost zhoršení klimatických podmínek a že etapu v naší kategorii zruší. Rozhodně jsme z toho neměli radost, protože na Dakaru se závodí i za horších podmínek, ale nebyla šance s tím něco udělat. Nikdo mě nepřesvědčí o tom, že na Can-Amu hrozí větší nebezpečí než na motorce," komentoval dění z posledního dne David Vršecký, který byl v Kataru s týmem přítomen jako technický šéf a mentor sester Kolocových.
Letošní ročník Baja Katar měl stejného vítěze jako lednová Rallye Dakar. Stal se jím Násir al-Attíja. Katařan se původně neměl v plánu svého domácího podniku zúčastnit. Po zrušení Kazachstánské rallye, která měla v dubnu hostit třetí podnik mistrovství světa v dálkových rallye, ale nakonec nastoupil. Spolu s továrním týmem Toyoty pojal tento start především jako testování nových dílů. Na celkové stupně vítězů Al-Attíju doprovodili druhý Jazíd al-Rajhí se třetím Jasírem Seídanem.
Al-Attíja ani Al-Rajhí ovšem neměli na pódium bezproblémovou cestu. Oba totiž potkal v pátek defekt pneumatiky. Al-Rajhímu navíc ještě během čtvrteční kvalifikační etapy několikrát zhasl motor kvůli potížím s elektronikou.
V kategorii lehkých prototypů triumfoval Kris Meeke. Brit, který v minulosti vyhrál pět podniků rallyeového mistrovství světa WRC, už v roce 2021 startoval i na Rallye Dakar a nyní si pohrává s myšlenkou, že by se na ni v jejím příštím ročníku vrátil. Třída side-by-side patřila bratrovi Násira al-Attíji Chalífovi a skupinu T2 pro produkční vozy vyhrál jako jediný účastník Muníf Ajíd al-Šammari.
Pozornost poutal mezi fanoušky mimo jiné i start Daniho Sorda. Španěl se stejně jako výše zmíněný Kris Meeke dokázal prosadit ve WRC, kde vyhrál tři podniky. Na scéně dálkových rallye šlo ale v Kataru o jeho premiéru. Usedl do lehkého prototypu Can-Am Maverick X3 stáje Nasser Racing a ještě po první páteční etapě mu patřilo páté místo celkově a druhé v lehkých prototypech. Při poslední etapě ovšem bloudil a za minutí průjezdních bodů nasbíral dohromady 47 trestných minut. To ho v konečných výsledcích srazilo na celkovou 13. pozici a na osmou příčku mezi lehkými prototypy.
Součástí Baja Katar byl mimo jiné i druhý podnik světového poháru FIM. V kategorii motocyklů zvítězil Konrad Dabrowski. Čtyřkolky opanoval Abdulmajíd al-Chulaífi. Národní klasifikací automobilů vyhrál al-Mašna al-Šammari a národní hodnocení motocyklů Mišal al-Guneím.
Baja Katar - celkové výsledky blízkovýchodního poháru: 1. Násir al-Attíja - Mathieu Baumel (Katar - Andorra, Toyota Gazoo Racing, Toyota GR DKR Hilux, 1. v T1) 2:21:11,5, 2. Jazíd al-Rajhí - Michael Orr (Saudská Arábie - Velká Británie, Overdrive Racing, Toyota Hilux Overdrive, 2. v T1) +3:52,6, 3. Jásir Seídan - Laurent Lichtleuchter (Saudská Arábie - Francie, Team Race World, Toyota Hilux Overdrive, 3. v T1) +27:29,8, 4. Kris Meeke - Francois Cazalet (Andorra - Francie, Nasser Racing, Can-Am Maverick X3, 1. v lehkých prototypech) +29:29,1, 5. Chalífa al-Attíja - Max Delfino (Katar -Francie, Nasser Racing, BRP Can-Am Maverick XRS, 1. v side-by-side) +52:50,2... 9. Yasmeen Kolocová - Stéphane Duple (Spojené arabské emiráty - Francie, Buggyra ZM Racing, Buggyra Can-Am DV 21, 4. v lehkých prototypech) +1:08:12,1, 11. Aliyyah Kolocová - Sebastien Delaunay (Spojené arabské emiráty - Francie, Buggyra ZM Racing, Buggyra Can-Am DV 21, 6. v lehkých prototypech) +1:15:24,1, 14. Muníf Ajíd al-Šammari - Tamer Hijazín (Saudská Arábie - Katar, Nissan Patrol, 1. v T2) +1:37:46,6.
Baja Katar - celkové výsledky FIM: 1. Konrad Dabrowski (Polsko, Duust Rally Team, Husqvarna FR 450 Rally Replica) 6:41:53,4, 2. Mohammed al-Balooši (Spojené arabské emiráty, MX Ride Dubai, Husqvarna Rally Replica) +10:53,9, 3. Maki Rees-Stavros (Velká Británie, KTM EXCF450) +26:15,2, 4. Michael Anderson (Jihoafrická republika, KTM 450 EXC-F) +1:57:04,6, 5. Alex McInnes (Velká Británie, Husqvarna FE450) +2:03:17,2... 9. Abdulmajíd al-Chulaífi (Saudská Arábie, Yamaha 700CC, 1. ve čtyřkolkách) +2:44:24,5.
Národní klasifikace automobilů: 1. al-Mašna al-Šammari - Hani al-Šammari (oba Saudská Arábie, Nissan Patrol) 1:41:14,7, 2. Motab Saud al-Šammari - Bader S. Alajmi (Saudská Arábie - Kuvajt, Nissan Patrol) +11:04,4, 3. Abdulla al-Rabban - P. Santos (Katar - Portugalsko, Jeep) +51:13,1, 4. Salem al-Tafiri - Firas al-Tefí (oba Kuvajt, Nissan Patrol) +1:19:20,4, 5. Dari al-Dafíri - Saffah al-Dafíri (oba Kuvajt, BRP Can-Am Maverick X3) +2:33:48,0.
Národní klasifikace motocyklů: 1. Mišal al-Guneím (Saudská Arábie, KTM 450 Rally) 5:51:19,8, 2. Mohamed Abdulla Mírza (Spojené arabské emiráty, Husqvarna) +18:44,8, 3. Arkadij Bochinin (Katar, KTM 450) +35:42,1, 4. Abdulrahman Alnsr (Katar, Yamaha) +44:42,3, 5. Gergely Kis (Maďarsko, Beta RR 480) +47:26,7.
Průběžného pořadí blízkovýchodního poháru FIA v cross-country bajách: 1. A. Kolocová 43, 2. Al-Harbi 33, 3. Y. Al-Salmani, Y. Kolocová 23, 5. N. Al-Attíja 20.
Průběžné pořadí blízkovýchodního poháru FIA v cross-country bajách - lehké prototypy: 1. A. Kolocová 47, 2. Y. Kolocová 37, 3. Al-Harbi 33, 4. Meeke 20, 5. Al-Kuwari 17.
Průběžné pořadí blízkovýchodního poháru FIA v cross-country bajách - side-by-side: 1. Ch. Al-Attíja 20, 2. S. Al-Kuwari 17, 3. Liparotiová 13.
Průběžné pořadí světového poháru FIM: 1. Al-Balooši 45, 2. Abuaíšeh 27, 3. Dabrowski 25, 4. Al-Šatti 20, 5. Rees-Stavros 16.
Průběžné pořadí světového poháru FIM - čtyřkolky: 1. Al-Chulaífi 50, 2. Al-Noumesi 20, 3. Al-Zjoud 16, 4. Al-Suwajh 13.
Průběžné pořadí světového poháru FIM - side-by-side: 1. Al-Chelaífi 25, 2. Bartov 25, 3. Galimidi 20.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Buggyra Racing