Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Evans se stal ve čtvrtém závodě čtvrtým různým vítězem

Evans se stal ve čtvrtém závodě čtvrtým různým vítězem

e-Prix Říma -1. závod

První letošní závod formule E v Římě skončil třetím vítězstvím v šampionátu pro Evanse. Novozélanďan vystoupal na nejvyšší stupeň poprvé od února 2020 a stal se čtvrtým různým letošním vítězem ve čtvrtém závodě. Na stupně vítězů ho doprovodili Frijns a Vandoorne. Mortara sice zavinil kolizi a po penalizaci skončil až osmý, i přesto ale zůstává vedoucím mužem šampionátu.

Po dvouměsíční pauze pokračuje tento víkend sezona formule E třetím podnikem. Jeho dějištěm jsou ulice italského Říma, kde jsou na programu hned dva závody. První se uskutečnil v sobotu od 15:00 hodin místního času.

V prvních třech závodech sezony jsme byli svědky vítězství tří různých závodníků. A i v čele startovního roštu prvního římského závodu stál pilot, který letos ještě na triumf nedosáhl - Vandoorne. Belgičana doplnil v první řadě Frijns. Následovali De Vries, Da Costa, Vergne, Dennis, Wehrlein, Lotterer, Evans, Rowland, Mortara, Di Grassi, Bird, Cassidy, Sims, Günther, Buemi, Turvey, Askew, Ticktum, Giovinazzi a Sette Camara.

Startovní rošt se trochu lišil od výsledků kvalifikace. Sette Camara totiž původně zajel dvacátý čas. Na poslední 22. místo ho ovšem odsunula penalizace tří míst za překročení rychlosti během červených vlajek při druhém volném tréninku.

Frijns hned po startu hledal cestu před Vandoorna. Belgičan si ho ale pohlídal. De Vries zůstal třetí. První kolo se neobešlo bez incidentu. Rowland se po kontaktu s Mortarou roztočil a zatarasil cestu soupeřům, kteří se nacházeli za ním. Brit se sice zvládl rozjet, Günther už ale takové štěstí neměl. Naboural totiž do bariéry a závod pro něj skončil. Byla vyhlášena plná žlutá fáze. Každá minuta strávená v tomto režimu znamenala prodloužení závodu o 45 sekund. Později se z plné žluté fáze stal výjezd zpomalovacího vozu.

 Závod Maximiliana Günthera trval jen krátce. Foto: Nissan e.dams



Za zpomalovacím vozem kroužilo pole v pořadí Vandoorne, Frijns, De Vries, Da Costa, Vergne, Dennis, Evans, Wehrlein, Lotterer, Bird, Mortara, Sims, Cassidy, Askew, Sette Camara, Giovinazzi, Di Grassi, Buemi, Ticktum, Turvey a Rowland, který po úvodním incidentu musel do boxů.

Zhruba 35 minut před koncem došlo k restartu. Vandoorne udržel vedení. Frijns ale dotíral. Nic se nezměnilo ani na třetí pozici, kde zůstal De Vries. Těsné to na špici bylo i v nadcházejících kolech. První zůstával Vandoorne. Těsně za ním ale jel kromě Frijnse a De Vriese také Da Costa. Byl to právě Portugalec, kdo zajel nejrychlejší kolo závodu.

Viděli jsme přechody do útočných módů, tedy do výkonnostního režimu 250 kW trvajícího čtyři minuty. Přešli do něj Cassidy a Askew. V dalších momentech na ně navázalo více pilotů včetně Da Costy. Pilot stáje DS Techeetah se kvůli tomu propadl na páté místo za týmového kolegu Vergneho. Při návratu z aktivační zóny byl sice bok po boku se šestým Dennisem, toho ale za sebou udržel.

Dvacet devět minut před koncem se změnil lídr. Frijns si vyšlápl na Vandoorneho a byl úspěšný. Da Costa těžil z výkonnostní výhody a vrátil se na čtvrtou pozici před Vergneho.

Brzy se ale Da Costa mohl usmívat ještě více. Když totiž zamířili do aktivační zóny oba Mercedesy naráz, propadli se až za Da Costu. Ten tak byl najednou druhý a před ním jel pouze Frijns, který zatím útočný mód nevyužil ani jednou.

Vedoucí muž šampionátu Mortara zažíval špatný závod. Pilot Venturi se nacházel až na 13. místě a aby toho nebylo málo, obdržel pětisekundový trest za zavinění kolize s Rowlandem v úvodu. Frijns zajel do zóny útočného módu a udržel se před Da Costou.

Edoardo Mortara byl potrestán za kolizi s Oliverem Rowlandem. Foto: Venturi



Da Costa se navíc začal propadat. Nejprve ho předjel Vandoorne a poté ho pokořil i De Vries. Portugalec byl navíc loňským šampionem vytlačen z ideální stopy, čehož dokázal využít k předjetí i Vergne.

Frijns stále vedl, Vandoorne se na něj ale dotáhl. Da Costa se propadl i za Dennise s Evansem. Stalo se tak poté, co do něj Dennis při souboji ťuknul a roztančil tak zadek jeho vozu.

Bylo ukončeno hlasování o fanboost, tedy jednorázovou výkonnostní výhodu ve druhé polovině závodu trvající pět sekund. Získali ji Vandoorne, De Vries, Vergne, Da Costa i domácí Giovinazzi. Bývalý pilot F1 se ale nacházel až na 17. příčce.

Devatenáct minut před koncem aktivoval Frijns druhý (a poslední povolený) útočný mód. Spadl sice na druhé místo za Vandoorna, vzápětí ho ale předjel. Do výkonnostně výhodnějšího režimu šel i Vergne a spadl na páté místo za Evanse.

Vzápětí učinil totéž i Vandoorne. Prohodil si pozice s týmovým kolegou De Vriesem a byl odsunut na třetí místo. Nizozemec ovšem nebyl Vandoornově výkonnostní výhodě schopen dlouho vzdorovat. Brzy se proto propadl zpět na třetí příčku. Pak ho předjel i Evans.

Stoffel Vandoorne byl dlouho zapojen do boje o vítězství. Foto: Mercedes



De Vries se sice propadal, jeho parťák Vandoorne byl ale při chuti a dokonce sebral vedení Frijnsovi. De Vries ztratil další pozici, tentokrát ve prospěch Vergneho. Blízko za ním byli i Dennis s Da Costou. A ti se před něj skutečně dostali, stejně jako vzápětí Mortara, Wehrlein i Bird. Úřadující mistr světa se tak najednou nacházel na poslední bodované příčce.

Na čele se osamostatnila trojice Vandoorne, Frijns a Evans. Nebyla ale nouze o drama. Nejprve se totiž Frijns vrátil před Vandoorna do čela. Později ale oba předjel Evans, který nyní těžil z pozdější aktivace útočného módu. Po posunu na první místo začal ujíždět.

Na Frijnse s Vandoornem se dotáhl Dennis. Aby se však pilot stáje Andretti mohl dostat na stupně vítězů, musel by dvojici před sebou nejen předjet, ale také ji ujet. Dostal totiž pětisekundovou penalizaci za kolizi s Da Costou. První úkol ale brzy splnil. Před oba jezdce se totiž skutečně dostal. Rowland mezitím zajel do boxů a stal se druhým odstoupivším. Sette Camara, Ticktum a Giovinazzi se stali dalšími jezdci, kteří obdrželi pětisekundový trest. Dopustili se blíže nespecifikovaného prohřešku při proceduře zpomalovacího vozu.

V závěru došlo k prodloužení závodu. Kvůli výjezdu zpomalovacího vozu v úvodu dostali piloti na závodění 5 minut a 15 sekund navíc. Vandoorne se dostal nejdříve před Frijnse a poté i před Dennise a byl druhý. Dennise zdolali i Frijns, Vergne a Mortara.

Když závod vstoupil do nastaveného času, měl už Evans solidní náskok. Zdálo se, že si jede pro vítězství. O zbylých pódiových pozicích ale ještě rozhodnuto nebylo. Vergne totiž sebral bronzovou pozici Frijnsovi. Za touto trojici byli blízko také Mortara, Bird a Da Costa.

Robin Frijns nakonec ukořistil stříbro. Foto: Envision



Frijns ale neměl v plánu odcházet že sobotního závodu bez trofeje. Nejprve se pilot stáje Envision vrátil před Vergneho. Pak zdolal i Vandoorna a odtrhl se.

Evans už zvládl zbytek závodu bez problémů a ve čtvrtém závodě sezony se stal čtvrtým různým vítězem. Druhý skončil Frijns a třetí Vandoorne. Bodovali i čtvrtý Vergne, pátý Bird, šestý Da Costa, sedmý Wehrlein, osmý Mortara (původně dojel šestý, po pětisekundovém trestu se ale propadl), devátý Cassidy a desátý Lotterer. De Vries nakonec do cíle nedorazil a mimo záběry kamer odstoupil. Nejrychlejší kolo zajel Di Grassi, jelikož ale neskončil v první desítce, připsal si bonusový bod Cassidy.

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Mitch Evans Jaguar Jaguar 51'59,632 27 25
2. Robin Frijns Envision Audi 52'05,335 27 18
3. Stoffel Vandoorne Mercedes Mercedes 52'06,598 27 15+3
4. Jean-Éric Vergne DS Techeetah DS 52'07,185 27 12
5. Sam Bird Jaguar Jaguar 52'07,509 27 10
6. António Félix da Costa DS Techeetah DS 52'08,603 27 8
7. Edoardo Mortara Venturi Mercedes 52'12,988 27 6
8. Pascal Wehrlein Porsche Porsche 52'13,848 27 4
9. Nick Cassidy Envision Audi 52'14,175 27 2+1
10. André Lotterer Porsche Porsche 52'18,971 27 1
11. Lucas di Grassi Venturi Mercedes 52'19,363 27 0
12. Alexander Sims Mahindra Mahindra 52'24,390 27 0
13. Jake Dennis Andretti BMW 52'24,661 27 0
14. Oliver Askew Andretti BMW 52'27,671 27 0
15. Sergio Sette Camara Dragon/Penske Penske 52'28,277 27 0
16. Sébastien Buemi Nissan e.dams Nissan 52'28,497 27 0
17. Oliver Turvey NIO 333 NIO 52'58,004 27 0
18. Dan Ticktum NIO 333 NIO 53'18,938 27 0
19. Antonio Giovinazzi Dragon/Penske Penske 53'36,863 27 0
DNF Nyck de Vries Mercedes Mercedes - 25 0
DNF Oliver Rowland Mahindra Mahindra - 17 0
DNF Maximilian Günther Nissan e.dams Nissan - 0 0

Průběžné pořadí jezdců: 1. Mortara 49, 2. Vandoorne 46, 3. Frijns 42, 4. Vergne 39, 5. De Vries 38, 6. Wehrlein 34, 7. Lotterer 31, 8. Evans 26, 9. Dennis 26, 10. Di Grassi 25, 11. Bird 22, 12. Da Costa 20, 13. Cassidy 10, 14. Buemi 4, 15. Rowland 4, 16. Askew 2, 17. Günther 2.

Průběžné pořadí týmů: 1. Mercedes 84, 2. Venturi 74, 3. Porsche 65, 4. DS Techeetah 59, 5. Envision 52, 6. Jaguar 48, 7. Andretti 28, 8. Nissan e.dams 6, 9. Mahindra 4.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Jaguar