Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Evansovi se vyplatil pozdní přechod do útočného módu

Evansovi se vyplatil pozdní přechod do útočného módu

e-Prix Říma - 2. závod

I druhý závod v Římě se stal kořistí Evanse. Pilot Jaguaru se tak stalo prvním pilotem, který v letošní sezoně dokázal vyhrát dva závody. Druhý skončil Vergne, který se může radovat z posunu do čela průběžného pořadí.

Pro druhý letošní závod formule E v Římě si zajistil v kvalifikaci start z prvního místa Vergne. Za ním se seřadili Dennis, Lotterer, Evans, Bird, Frijns, Wehrlein, Vandoorne, Da Costa, Sette Camara, Mortara, Di Grassi, De Vries, Rowland, Buemi, Günther, Askew, Cassidy, Sims, Ticktum, Giovinazzi a Turvey.

De Vries startoval o tři místa níže, než se původně kvalifikoval. Úřadující šampion toiž v prvním závodě zavinil kontakt s Wehrleinem, za který obdržel třímístný trest.

Vergne si po startu pohlídal vedení. I na druhém místě zůstal Dennis, přestože Lotterer se před něj pokoušel v nájezdu do první zatáčky dostat po vnější straně. Na rozdíl od sobotního závodu se tentokrát úvodní metry obešly bez vážnějšího incidentu. V bodované desítce se po prvním kole nacházeli i Evans, Bird, Frijns, Wehrlein, Vandoorne, Da Costa a Mortara.

V nadcházejících minutách nedocházelo v první desítce k žádným změnám. Po pěti minutách byl ale Dennis na výjezdu z 15. zatáčky širší, čehož zkoušel využít Lotterer. I tentokrát skončil pokus pilota Porsche bez úspěchu. Bylo ale jasné, že brzy se pořadí promíchá. Ředitelství závodu totiž otevřelo aktivační zónu útočného módu, což je výkonnostní režim 250 kW. Do něj ale tentokrát mohli piloti přejít jen jednou za závod. Jejich pobyt v něm ovšem trval osm minut.

 Jean-Éric Vergne vyrážel z prvního místa. Foto: DS Techeetah



Zhruba po osmi minutách jsme konečně viděli první změnu v pořadí na předních příčkách. Lotterer totiž konečně zdolal Dennise a dostal se na druhé místo. Toho využil vedoucí Vergne, aby mírně poodjel.

Dennisův propad pokračoval. Kolo po Lottererovi ho totiž pokořil i sobotní vítěz Evans. Pátý Bird si musel dávat pozor na dotírajícího Frijnse. Netrvalo dlouho a Nizozemec ve svých snahách o posun dopředu uspěl.

To už se nám ale rozjížděl daší souboj. Evansovi třetí místo nestačilo a chtěl i před Lotterera. Německý matador se ale prozatím zvládal držet na stříbrné příčce. Rowland se stal prvním jezdcem, který aktivoval útočný mód.

Frijns byl při chuti. Poté, co předjel Birda, totiž zajel nejrychlejší kolo závodu. Čtvrtý Dennis byl jen kousek před ním. Mortara si vyšlápl na Da Costu a posunul se na devátou pozici. Jejich souboj se ale neobešel bez kontaktu a ze Švýcarova vozu odlétaly úlomky. Ze souboje vytěžil i Mortarův týmový kolega Di Grassi, který vzápětí Da Costu také překonal a vystrnadil ho z bodované desítky.

Vergne ujížděl na první příčce. Evans se ale dokázal dostat před Lotterera na druhé místo a vzápětí pilot Jaguaru zaznamenal nejrychlejší kolo závodu. Na Lotterera už si brousil zuby i Dennis.

Robin Frijns byl jedním z pilotů, kteří se během závodu objevili ve vedení. Foto: Envision



Obrana před Dennisem Lotterera samozřejmě zdržovala. Evans si tak před ním vytvořil náskok a přibližoval se i k Vergnemu. Byli jsme svědky prvního odstoupení. Po kontaktu se zdí totiž odstavil své auto Mortara. Do útočného módu šli další dva piloti - Wehrlein a Askew.

29 a půl minuty před koncem bylo jasné, že ani domácí víkend nepřinese Giovinazzimu více štěstí. Jezdec stáje Dragon/Penske totiž zůstal stát na dráze a odstoupil. O pár okamžiků později vyjel na dráhu zpomalovací vůz. Wehrlein se těsně před jeho výjezdem dostal díky útočnému módu na sedmou příčku před Vandoorna.

Za zpomalovacím vozem kroužili piloti v pořadí Vergne, Evans, Lotterer, Dennis, Frijns, Bird, Wehrlein, Vandoorne, Di Grassi, Da Costa, Rowland, Sette Camara, De Vries, Sims, Askew, Buemi, Cassidy, Ticktum, Turvey a Günther. Netrvalo dlouho a znovu se začalo závodit.

Vergne si po restartu udržel první místo. Evans ale zůstával v těsném kontaktu a o pár zatáček později mu sebral vedení. Blízko za Vergnem navíc byla i skupina vedená třetím Lottererem. Wehrlein chtěl na šesté místo před Birda. Při jejich souboji došlo ke kontaktu. Němec byl stále v útočném režimu.

Frijns se v 15. zatáčce odvážně ponořil pod Dennise a dostal se na čtvrté místo. Pilot Andretti byl jeho útokem natolik zaskočen, že ho vzápětí překonali rovněž Bird i Wehrlein a propadl se až na sedmou příčku. Při souboji mezi Dennisem a Wehrleinem ale došlo ke kontaktu. Brit najel do zádi vozu pilota Porsche a nakonec se protlačil zpět na šestou příčku. Wehrlein se navíc propadl i za Vandoorna.

Takzvaný fanboost, tedy jednorázovou výkonnostní výhodu až 250 kW pro druhou polovinu závodu trvající pět sekund, získali ve fanouškovském hlasování Vergne, Vandoorne, Da Costa a Rowland. Vandoorne se okamžitě posunul na šesté místo před Dennise.

Frijns s Birdem využili útočného módu. Zatímco pilot stáje Envision udržel čtvrtou pozici i po návratu z aktivační zóny, Bird se propadl na šestou pozici za Vandoorna. Netrvalo ale dlouho a Bird pilota Mercedesu zdolal. Belgičanův týmový kolega De Vries se v podstatě od začátku závodu trápil na 13. místě.

Lotterer také přešel do útočného módu a spadl na čtvrtou pozici za Frijnse. Pilot stáje Envision ale brzy získal další pozici. Využil totiž výkonnostní výhody a sebral druhou pozici Vergnovi. Netrvalo navíc dlouho a Frijns byl i před Evansem ve vedení.

I tentokrát Andrému Lottererovi první vítězství ve formuli E uniklo. Foto: Porsche



Vergne aktivoval útočný režim a propadl se za Lotterera s Birdem. Lotterer se díky výkonnostní výhodě posunul na druhou příčku před Evanse. Vergne už dýchal na záda Birdovi. Jedenáctý Da Costa dostal pětisekundovou penalizaci za zavinění kolize s Mortarou v úvodu.

Frijns se musel obávat o první místo. Dotíral na něj Lotterer. Evans stále jezdil třetí bez útočného módu. Těsně za ním byli Bird s Vergnem a dalo se očekávat, že ho aktivace útočného módu odsune z pódiových pozic. Rowland se mimo záběry kamer stal dalším odstoupivším.

Prvnímu Frijnsovi se čtvrtým Birdem vypršel útočný mód. Zejména Nizozemce tak čekaly krušné chvíle. Těsně za ním byl totiž druhý Lotterer, který se stále mohl z výkonnostní výhody těšit. A pilot Porsche se skutečně brzy stal novým lídrem závodu. Vergne se zase vypořádal s Birdem.

Jedenáct minut před koncem vyjel na trať zpomalovací vůz. Závod totiž skončil i pro druhého pilota Mahindry Simse. Brit se roztočil a skončil mimo trať. Výjezd zpomalovacího vozu nebylo něco, co by si přál třetí Evans. Pilot Jaguaru totiž stále musel aktivovat útočný mód. Teď se ale celé pole sjelo dohromady a hrozil mu tak po restartu velký propad. Během fáze zpomalovacího vozu jezdci do útočného režimu přejít nesmějí.

Již osm minut před koncem bylo oznámeno, že dojde k restartu. Lotterer udržel po restartu první místo před Frijnsem a Evansem. Bird se musel bránit na pátém místě před Vandoornem.

Evans zajel hned v prvním kole po restartu aktivovat útočný mód. Pilot Jaguaru ztratil jen jednu pozici. Vrátil se totiž za Vergneho na čtvrté místo. Toho ale vzápětí překonal. Nyní byl jako jediný v útočném módu. Do konce závodu zbývaly čtyři minuty. Mezi Di Grassim a Dennisem došlo ke kontaktu, po kterém se druhý jmenovaný propadl mimo bodovanou desítku.

Lotterer a Frijns už měli důvod bát se. Evans se totiž nebezpečně přibližoval. Před pilotem Jaguaru se nacházela šance vyhrát i druhý závod víkendu a současně se stát prvním pilotem, kterému se letos podaří získat více než jedno prvenství. A Novozélanďan tuto příležitost chytil za pačesy. Tři minuty před koncem zdolal Frijnse a vzápětí také Lotterera. Ředitelství závodu oznámilo, že dojde k jeho prodloužení o 5 minut a 15 sekund. Dennis zamířil s poškozeným vozem do boxů a tam pro něj závod skončil.

Jake Dennis doplatil na kontakt s Lucasem di Grassim. Foto: Andretti



Evans sice na čele ujížděl, boje o pódium ale nekončily. Lotterera i Frijnse totiž zdolal Vergne a posunul se na druhé místo. Frijns se navíc musel bránit i pátému Vandoornovi. Druhý pilot Mercedesu De Vries už byl sice desátý, dostal ale desetisekundovou penalizaci za zavinění kolize se Settem Camarou.

Frijns se dokázal Vandoornovi ubránit. Kromě toho se dostal i na třetí pozici před Lotterera. U Evanse a Vergneho už to vypadalo, že mají první dvě místa jistá.

Vandoorne se dostal na čtvrté místo před Lotterera. Šestou pozici na okamžik vzal Cassidy Birdovi. Pilot Jaguaru ale poté při brzdění do zatáčky trefil Cassidyho záď a poslal ho zdi. Incidentu se nestačil vyhnout za nimi jedoucí Di Grassi a trefil Birda. Pro Cassidyho závod skončil. Na poslední dvě minuty se na trať vrátil zpomalovací vůz a zdálo se, že je rozhodnuto.

Lotterer se ještě před výjezdem zpomalovacího vozu vrátil na čtvrté místo před Lotterera. Belgičan mu ale vzápětí předjetí oplatil. Stalo se tak ale přesně v době, kdy byl zpomalovací vůz vyslán na trať. Pilot Mercedesu si proto nebyl jistý, jestli si může pozici nechat nebo ji má vrátit. Dotázal se tedy svého týmu. Nakonec Vandoorne svého soupeře před restartem pustil.

Závod byl ještě restartován pro poslední kolo. Žádné drama už se nekonalo. Evans uhájil před Vergnem první místo a stal se tak prvním pilotem v sezoně, který vyhrál dva závody. Na stupně vítězů vystoupil také třetí Frijns, který se navíc připsal bonusový bod za nejrychlejší kolo. Dále bodovali Lotterer, Vandoorne, Wehrlein, Turvey, Di Grassi, Buemi a Askew. Di Grassi původně projel cílem jako šestý, dostal ale pětisekundový trest za kolizi. Pětisekundová penalizace odsunula ze sedmého místa i De Vriese, který nakonec skončil 15.

Druhý Vergne sice Evanse v závěru nezdolal, přesto se ale může radovat z posunu do čela průběžného pořadí. Zde vede o dva body před Frijnsem a o čtyři body před Vandoornem. Evans je čtvrtý se ztrátou devíti bodů.

Aktualizace: Askew dostal po skončení závodu penalizaci pěti sekund za předjíždění za zpomalovacím vozem. Propadl se tak z 10. místa na 15. a svůj první bod v šampionátu získal Ticktum.

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Mitch Evans Jaguar Jaguar 52'55,224 27 25
2. Jean-Éric Vergne DS Techeetah DS 52'55,808 27 18+3
3. Robin Frijns Envision Audi 52'56,830 27 15+1
4. André Lotterer Porsche Porsche 52'57,317 27 12
5. Stoffel Vandoorne Mercedes Mercedes 52'57,980 27 10
6. Pascal Wehrlein Porsche Porsche 52'59,879 27 8
7. Oliver Turvey NIO 333 NIO 333 53'02,321 27 6
8. Lucas di Grassi Venturi Mercedes 53'03,904 27 4
9. Sébastien Buemi Nissan e.dams Nissan 53'04,020 27 2
10. Dan Ticktum NIO 333 NIO 333 53'06,354 27 1
11. Maximilian Günther Nissan e.dams Nissan 53'06,445 27 0
12. Sergio Sette Camara Dragon/Penske Penske 53'07,533 27 0
13. António Félix da Costa DS Techeetah DS 53'08,358 27 0
14. Nyck de Vries Mercedes Mercedes 53'09,431 27 0
15. Oliver Askew Andretti BMW 53'15,653 27 0
DNF Sam Bird Jaguar Jaguar - 26 0
DNF Nick Cassidy Envision Audi - 25 0
DNF Jake Dennis Andretti BMW - 21 0
DNF Alexander Sims Mahindra Mahindra - 16 0
DNF Oliver Rowland Mahindra Mahindra - 14 0
DNF Edoardo Mortara Venturi Mercedes - 7 0
DNF Antonio Giovinazzi Dragon/Penske Penske - 7 0

Průběžné pořadí: 1. Vergne 60, 2. Frijns 58, 3. Vandoorne 56, 4. Evans 51, 5. Mortara 49, 6. Lotterer 43, 7. Wehrlein 42, 8. De Vries 38, 9. Di Grassi 29, 10. Dennis 26, 11. Bird 22, 12. Da Costa 20, 13. Cassidy 10, 14. Turvey 6, 15. Buemi 6, 16. Rowland 4, 17. Günther 2, 18. Askew 2, 19. Ticktum 1.

Průběžné pořadí týmů: 1. Mercedes 94, 2. Porsche 85, 3. DS Techeetah 80, 4. Venturi 78, 5. Jaguar 73, 6. Envision 68, 7. Andretti 28, 8. Nissan e.dams 8, 9. NIO 333 6, 10. Mahindra 4.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Jaguar