Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Festival předjíždění se šťastným koncem pro Evanse

Festival předjíždění se šťastným koncem pro Evanse

e-Prix Berlína - 1. závod

Řada předjížděcích manévrů, osm pilotů v čele i kolize. Při prvním víkendovém závodě formule E v Berlíně si jezdci rozhodně nemohli stěžovat na nedostatek akce. Ze svého druhého vítězství v řadě se nakonec radovali Evans a Jaguar.

V Berlíně se ještě ani nezačalo závodit a už byl překonán rekord. Buemi totiž poprvé od sezony 2018/2019 vybojoval pole position. Šlo o jeho šestnáctý start z čela roštu a na prvním místě historické tabulky se díky tomu osamostatnil od Vergneho.

Spolu s Buemim stál v první řadě Bird. Následovali Vandoorne, Ticktum, Dennis, Cassidy, Sette Camara, Günther, Evans, Vergne, Mortara, Hughes, Lotterer, Rast, Wehrlein, Nato, Müller, Fenestraz, Da Costa, Di Grassi, Rowland a Frijns.

Wehrlein se o své celkové vedení mohl obávat. Jelikož zajel v kvalifikaci 15. čas, startoval mimo bodované pozice. Jeho nejbližší pronásledovatelé Dennis s Cassidym na tom ovšem byli lépe a měli tak šanci náskok pilota Porsche stáhnout. Zatímco před Dennisem vedl Wehrlein o 24 bodů, na Cassidyho měl k dobru 25 bodů.

Buemi se v čele závodu dlouho neohřál. Hned po startu se totiž ujal vedení Ticktum. Brit po startu ze čtvrtého místa objel po vnější straně všechny soupeře startující před ním. Buemi spadl na příčku druhou a třetí pozice patřila Birdovi. Wehrleinovi se vstup do závodu nevydařil a byl odsunut na 16. příčku. I jeho hlavní rivalové se propadli. Dennis byl šestý a Cassidy sedmý.

Ticktum se v čele neohřál dlouho. Brzy totiž zamířil do aktivační zóny, kde přešel do útočného módu. To samé učinil i Buemi. Vedení tím pádem převzal Evans. Ticktum byl druhý a Buemi dokonce až čtvrtý. Na třetí pozici se dostal Günther.

Ve čtvrtém kole si dojeli pro útočný mód i Bird s Güntherem a pořadí se tak vrátilo do původního stavu. Vedl Ticktum před Buemim a Birdem.

V pátém kole ale Ticktum s Buemim aktivovali útočné módy znovu, tentokrát na tři minuty. Tím se vrátil do čela Bird, kterého následoval druhý Dennis. Pro Ticktuma a Buemiho šlo o poslední minuty, které budou moci během závodu v útočném módu strávit.

Bird jejich krok zkopíroval a i on si zajel pro druhý útočný mód. Po výkonnostní výhodě sáhl i Dennis. To znamenalo, že opět vedl Ticktum před Buemim. Bird se propadl zpět na třetí příčku.

Bird využil toho, že měl k dispozici útočný mód i minutu poté, co vypršel Buemimu. Švýcara předjel a sebral mu druhou příčku. Tím ale jeho tažení neskončilo. V úvodní zatáčce devátého kola totiž převzal od Ticktuma vedení. Vandoorne se posouval kupředu a odsunul ze třetí příčky Buemiho.

Sébastien Buemi startoval po dlouhé době z pole position. Foto: Envision Racing



Rozestupy byly velmi těsné a viděli jsme řadu soubojů. Ne všechny se ovšem obešly bez kontaktů. Své o tom věděl Sette Camara, který přišel o přední přítlačné křídlo.

Pokračoval postup Vandoorna. Úřadující šampion si ještě během devátého kola poradil s Ticktumem a dostal se na druhou příčku. V desátém kole pak byl Bird široký a pustil Vandoorna do vedení. Pilot Jaguaru se po této chybě propadl až na šestou pozici.

Pořadí se neustále přesýpalo. Mortara sice stále vyčkával s první aktivací útočného módu, přesto ale stoupal nahoru a v 11. kole vystřídal v čele Vandoorna. Třetí byl Dennis.

Když přešli Mortara i Vandoorne do útočného módu, ujal se vedení Dennis. Vzápětí na trať vyjel zpomalovací vůz. Mohla za to kolize mezi Rastem a Settem Camarou v první zatáčce. Pilot McLarenu nedobrzdil, zezadu narazil do Brazilce a tím ho poslal do hodin. Na trati zůstaly úlomky. Oba piloti sice v závodě pokračovali, museli ale do boxů. Rast navíc dostal za incident pětisekundový trest.

K restartu závodu došlo na konci 14. kola. Do zeleného režimu se startovní pole vracelo v pořadí Dennis, Mortara, Buemi, Ticktum, Vandoorne, Evans, Bird, Vergne, Günther, Wehrlein, Cassidy, Da Costa, Lotterer, Hughes, Nato, Müller, Fenestraz, Frijns, Di Grassi, Sette Camara a Rast.

Dennis s Mortarou sice jezdili na prvních dvou místech, stále jim ale zbývaly tři minuty, které musely povinně strávit v útočném režimu. Třetí Buemi tak mohl počítat s tím, že před ním jedoucí dvojice zamíří do aktivační zóny a on se tak bude moci přiblížit.

Dennis tak učinil v 16. kole. Pilot stáje Andretti se propadl až na pátou pozici, tři minuty ale mohl těžit z výkonnostní výhody vůči svým soupeřům.

Na čele se nadále intenzivně bojovalo. Mortara sice držel první místo, před Buemiho se ale posunuli Evans s Dennisem. Když zajel Mortara aktivovat útočný mód, dostal se do čela Evans. Pilot Jaguaru ale zatím nevyčerpal ani jednu ze svých 4 minut v útočném módu.

Do aktivační zóny zajel Evans poprvé v 18. kole. Útočný mód aktivoval na tři minuty a spadl na čtvrté místo. Do čela se vrátil Dennis. Následovali ho Mortara a Buemi.

Došlo k další kolizi. Postaral se o ni Lotterer, který narazil do Vergneho a poslal ho do hodin. Hodně času ale ztratil také Lotterer, který navíc vzápětí dostal pětisekundový trest.

Jezdci si na špici přehazovali první místo jako horkou bramboru. V polovině závodu vedl Güther před Buemim a Evansem, který krátce předtím aktivoval útočný mód.

To už ale bylo jasné, že na trať vyjede zpomalovací vůz. Vandoorne totiž skončil ve zdi po kontaktu s Ticktumem, urazil si pravé přední kolo a závod pro něj skončil. Incident znamenal konečenou i pro Ticktuma.

Slibný začátek se Danu Ticktumovi nepodařilo přeměnit v dobrý výsledek. Foto: NIO 333 Formula E Team



Evans zdolal Buemiho a Günther přešel do útočného módu, což znamenalo pro pilota Jaguaru návrat do čela. Druhý byl Buemi a na třetí místo se propadl Günther, kterému dobíhala poslední minuta výkonnostní výhody v režimu zpomalovacího vozu.

Do boxů zamířili během pobytu zpomalovacího vozu na dráze Cassidy s Hughesem. S jejich vozy bylo nejspíše něco špatně, nebylo ale jasné, co přesně se stalo.

Na konci 22. kola došlo k restartu. Jako lídr závodu vstupoval do závěrečných kol Evans. Následovali ho Buemi, Günther, Mortara, Bird, Dennis, Wehrlein, Da Costa, Müller, Fenestraz, Vergne, Di Grassi, Frijns, Rowland, Lotterer, Sette Camara, Nato, Cassidy a Rast. Hughes stále zůstával v boxech a zdálo se, že závod pro něj skončil.

Ihned po restartu aktivoval Evans svou poslední minutu v útočném módu. Ve vedení ho tak vystřídal Buemi. Tento stav ale neplatil dlouho. V úvodu 24. kola totiž Buemiho sesadil Günther.

Evans se sice na okamžik propadl mimo stupně vítězů, tam ale zůstal jen krátce. Brzy se vrátil na třetí místo a ve 25. kole se dostal na druhou příčku před Buemiho. Švýcata vzápětí odsunuli i Bird s Mortarou.

Evans neotálel a ještě během 25. kola se dostal na první místo před Günthera. Domácího pilota vzápětí pokořil i Bird a pilotům Jaguaru tak patřily první dvě příčky. Vzhledem k těsným rozestupům ale nemohli nic považovat za jisté.

Před Günthera se brzy dostal i Buemi. To znamenalo, že na pódiových pozicích kroužily výhradně vozy poháněné pohonnou jednotkou Jaguar.

Buemi chytal druhý dech. Dvanáct kol před koncem zdolal Birda i Evanse a ujal se vedení. Na vítězství čekal Švýcar od New Yorku 2019. Pozice si prohodili i piloti Jaguaru. Bird byl druhý, Evans třetí.

Deset kol před koncem základní doby závodu došlo k další výměně na čele. Buemiho předjel Bird.

Ani závěrečné momenty se neobešly bez komplikací. Dennis totiž nezvládl útok na Günthera, nedobrzdil a šel do hodin. Ve svém smyku ale trefil Da Costu a poškodil mu přední křídlo. Dennis byl sice schopen pokračovat, spadl ale mimo bodované pozice. Da Costa zamířil do boxů a i jeho naděje na body tak byly pryč.

Pascal Wehrlein byl sice opět nevýrazný, jeho hlavní soupeři toho ale nedokázali využít. Foto: TAG Heuer Porsche Formula E Team



Bird stále držel vedení, rozestup mezi ním a Buemim byl ovšem nadále menší než jedna sekunda. Da Costa mezitím vystoupil v boxech ze svého vozu a odstoupil. U Dennise to bylo stejné.

Čtyři kola před koncem Buemi Birdovi ukázal, že ani závěr závodu nebude lehký. Švýcar totiž britského jezdce předjel a vrátil se do vedení. Vzápětí ale přišla pro Birda dobrá zpráva. Vzhledem k výjezdům zpomalovacího vozu byl závod prodloužen o tři kola. Ze hry o vítězství zatím nemohl být vyřazen ani Evans, který se držel v těsném závěsu za vedoucí dvojicí. To samé platilo o čtvrtém Güntherovi.

Ve 39. kole předjel Evans Birda. Buemi ale neujížděl. A to ho brzy mrzelo. V první zatáčce 40. kola mu totiž Evans vedení sebral.

Ve 41. ze 43 kol to začínalo pro Evanse vypadat dobře. Pilot Jaguaru si totiž začal vytvářet před Buemim náskok a mířil vstříc druhému vítězství v řadě. Dennis se vrátil zpět na trať, na 18. místě už měl ale velkou ztrátu.

Evans už první místo nepustil a mohl slavit triumf. Jaguar se nakonec radoval z dvojitého vítězství. Druhý totiž nakonec projel cílem Bird a třetí skončil Günther. Oba jezdci si v posledním kole poradili s Buemim, který nakonec končí jako čtvrtý. Wehrlein byl po startu z 15. místa klasifikován jako šestý a udržel si celkové vedení.

p. jezdec tým motor čas/odstup kol body
1. Mitch Evans Jaguar Jaguar 55:10:391 43 25
2. Sam Bird Jaguar Jaguar +1,850 43 18
3. Maximilian Günther Maserati Maserati +2,738 43 15
4. Sébastien Buemi Envision Jaguar +2,849 43 12+3
5. Nick Cassidy Envision Jaguar +4,787 43 10
6. Pascal Wehrlein Porsche Porsche +9,111 43 8
7. Jean-Éric Vergne DS Penske DS +9,191 43 6
8. André Lotterer Andretti Porsche +9,504 43 4+1
9. Edoardo Mortara Maserati Maserati +10,159 43 2
10. Oliver Rowland Mahindra Mahindra +10,308 43 1
11. Lucas di Grassi Mahindra Mahindra +19,449 43 0
12. Sacha Fenestraz Nissan Nissan +21,549 43 0
13. Norman Nato Nissan Nissan +24,561 43 0
14. Robin Frijns ABT Cupra Mahindra +25,627 43 0
15. Nico Müller ABT Cupra Mahindra +27,580 43 0
16. Sergio Sette Camara NIO 333 NIO +34,847 43 0
17. René Rast McLaren Nissan +1 kolo 42 0
18. Jake Dennis Andretti Porsche +5 kol 38 0
DNF Dan Ticktum Porsche Porsche +13 kol 30 0
DNF Jake Hughes McLaren Nissan +24 kol 19 0
DNF Stoffel Vandoorne DS Penske DS +24 kol 19 0
DNF António Félix da Costa NIO 333 NIO +24 kol 19 0

Průběžné pořadí jezdců: 1. Wehrlein 94, 2. Cassidy 71, 3. Vergne 66, 4. Evans 64, 5. Dennis 62, 6. Bird 62, 7. Da Costa 58, 8. Buemi 57, 9. Rast 40, 10. Hughes 32, 11. Lotterer 23, 12. Vandoorne 22, 13. Di Grassi 18, 14. Günther 15, 15. Nato 11, 16. Sette Camara 10, 17. Rowland 9, 18. Ticktum 9, 19. Fenestraz 7, 20. Mortara 5, 21. Müller 0, 22. Frijns 0, 23. Van der Linde 0.

Průběžné pořadí týmů: 1. Porsche 152, 2. Envision 128, 3. Jaguar 126, 4. DS Penske 88, 5. Andretti 85, 6. McLaren 72, 7. Mahindra 27, 8. Maserati 20, 9. NIO 333 19, 10. Nissan 18, 11. ABT Cupra 0.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Jaguar TCS Racing