Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Bird si dojel pro vítězství i pro celkové vedení

Bird si dojel pro vítězství i pro celkové vedení

ePrix v New Yorku – 2. závod

Do druhého víkendového závodu v New Yorku vstupoval v nejlepší pozici Jaguar. Jeho jezdci si totiž pro start nedělního klání vyjeli první dvě místa. Zatímco Bird vyrážel z první pozice, Evansovi patřila druhá příčka. Třetí místo připadlo vítězovi sobotní kvalifikace Cassidymu, čtvrtý byl Wehrlein, pátý Sette Câmara, šestý Lotterer, sedmý Da Costa, osmý Lynn, devátý Sims a nejlepší desítku uzavíral Nato.

Podobně jako v sobotu startovali i tentokrát hlavní protagonisté boje o titul mimo elitní desítku. O vydařené kvalifikaci se nedalo mluvit u lídra šampionátu Mortary nebo u druhého muže průběžného pořadí Frijnse, kteří měli po sobotě na kontě stejný počet bodů. Zatímco Mortara startoval jako čtrnáctý, Frijns jako dvacátý první. Ještě hůře ale dopadl Vergne, kterého v kvalifikaci postihly technické problémy a do závodu tak musel vyrážet z poslední 24. příčky. Spolu s ním stál v poslední řadě vítěz sobotního závodu Günther, kterému patřilo pouze 23. místo.

Bird se po startu udržel na první příčce. Na druhého Evanse si brousil zuby Cassidy. Nakonec ale mezi touto novozélandskou dvojicí ke změně pořadí nedošlo. Evans zůstal druhý a Cassidy třetí. Start se podařil také Settemu Câmarovi. Brazilec pokořil Wehrleina a dostal se na čtvrté místo.

Vozům stáje Jaguar patřila na startovním roštu kompletní první řada. Foto: ABB Formula E

 

Netrvalo ale dlouho a na trať vyjel zpomalovací vůz. Postaral se o něj Vergne. Francouze neopustily technické potíže ani v závodě a nebyl schopen odjet ze startovního roštu. Závod tak pro něj skončil ještě dříve, než začal.

Brzy se ale opět schylovalo k restartu. Vedl Bird před Evansem a Cassidym. V bodované desítce se nacházeli také čtvrtý Sette Câmara, pátý Wehrlein, šestý Da Costa, sedmý Sims, osmý Lotterer, devátý Rast a desátý Buemi. Lídr šampionátu Mortara byl šestnáctý a Frijns dokonce až dvaadvacátý. Ředitelství závodu oznámilo, že vyšetřuje Blomqvista za překročení výkonnostního limitu.

Buemi se snažil Rastovi sebrat deváté místo. Mezi dvojicí ale došlo ke kontaktu, ze kterého si Rast odnesl defekt a zamířil tak do boxů. Blomqvist byl uznán vinným za překročení výkonnostního limitu a dostal penalizaci průjezdu boxy. Brit si trest ihned odpykal.

Bird vedl již téměř o jednu sekundu před svým týmovým kolegou Evansem, na kterého ztrácel třetí Cassidy zhruba půl sekundy. Byli jsme svědky prvních aktivací útočných módů. Do něj přešli Sims a Vandoorne. Brzy se přidali Lotterer, Mortara a Rowland.

Lottererovo načasování aktivace útočného módu se jevilo jako správné. Němec totiž vydělal dvě pozice. Z osmého místa se posunul na šesté. Přeskočil jednak Simse, který spadl na osmou příčku, a také Da Costu. Ten byl sedmý. Za Lotterera se po aktivaci útočného módu propadl i Sette Câmara. Pilot Porsche tak najednou figuroval na páté příčce. V úzkých se ocitl vedoucí muž šampionátu Mortara. Švýcar měl kontakt s Dennisem a to ho poslalo do zdi. Do závodu se sice vrátit dokázal, propadl se ale až na 21. pozici.

Edoardo Mortara přišel po nevydařeném závodě o vedení v šampionátu. Foto: Venturi

 

Brzy přešli do útočného režimu i oba jezdci Jaguaru. Zatímco Bird udržel první místo, Evans na okamžik spadl za Cassidyho a byl třetí. Díky výkonnostní výhodě mu ale trvalo jen chvíli, než se před svého krajana dostal zpět.

Zhruba půl hodiny před koncem se ocitl v hledáčku sportovních komisařů Eriksson, který tou dobou figuroval na sedmnáctém místě. Švéd byl podezřelý z toho, že během regenerace ukládal více výkonu, než dovolují pravidla. Čtvrtý Wehrlein přešel do útočného módu a dostal se před něj týmový kolega Lotterer.

Do útočného módu přešli také Bird, pro kterého šlo už o druhou aktivaci, a Cassidy. Bird na okamžik spadl za týmového kolegu Evanse, vzápětí se ale před něj dostal zpět. Cassidy zůstal třetí. U Erikssona bylo potvrzeno, že porušil pravidla a dostal penalizaci průjezdu boxy. Potrestán byl i Rowland. Brit dostal pět sekund za zavinění kolize.

Cassidy využil útočného módu a posunul se na druhou příčku před Evanse. Ten vzápětí po ztrátě pozice zamířil do aktivační zóny a i on tak přešel do útočného režimu. I po návratu na trať zůstal třetí. Jednorázovou výkonnostní výhodu v podobě Fanboostu získali ve fanouškovském hlasování lídr závodu Bird, Da Costa, De Vries, Vandoorne a Di Grassi.

Zhruba dvacet dva minut před koncem využil Evans aktivovaného útočného módu a vrátil se před Cassidyho na druhé místo. Za svým týmovým kolegou Birdem ale zaostával o více než jednu sekundu. Cassidy o pár chvil později aktivoval svůj druhý útočný mód.

Při souboji o deváté místo došlo ke kolizi mezi Buemim a Di Grassim. Pilot Audi Švýcara sestřelil a ten šel do hodin. Kvůli tomu se Buemi propadl až na 12. místo. Di Grassi se posunul na devátou příčku. Incidentem se ale začali zabývat sportovní komisaři.

Sébastien Buemi se po kolizi s Lucasem di Grassim propadl mimo bodované pozice. Foto: ABB Formula E

 

Birdův náskok na Evanse se již blížil třem sekundám. Evans měl navíc plné ruce práce s dotírajícím Cassidym. Daleko nebyl ani čtvrtý Da Costa. Za ním následovalo duo stáje Porsche. Pátý byl Wehrlein a šestý Lotterer. Di Grassi dostal penalizaci deseti sekund za kolizi s Buemim.

Da Costa již hledal cestu, kudy by se dostal před Cassidyho a pokusil se o útok. Pilot Virginu ale zatím bronzovou příčku nepustil. Těsně před touto dvojicí stále kroužil druhý Evans, který měl ve svém držení nejrychlejší kolo závodu a měl tak nakročeno k zisku bonusového bodu.

Evans se sice dlouho držel, dvě minuty před koncem však ztratil dvě pozice. Na druhé místo se posunul Cassidy a třetí příčku převzal Da Costa. Evans si navíc stále nemohl oddechnout. Za ním totiž byli nalepeni Wehrlein s Lottererem a i oni se před něj brzy dostali. Novozélanďan tak najednou figuroval až na šesté příčce. Podle chování Evansova vozu se zdálo, že je zde poškozené zavěšení.

Da Costa se ještě v posledním kole snažil dostat před Cassidyho. Nakonec na něj ale nevyzrál a zatímco Cassidy skončil druhý, Da Costa třetí. Pro vítězství si ale dojel Bird. Jednalo se o jeho 11. triumf ve formuli E. Brit se díky němu stal novým vedoucím mužem průběžného pořadí šampionátu. Bodovali také čtvrtý Wehrlein, pátý Lotterer, šestý Sims, sedmý Nato, osmý Frijns, devátý Lynn a desátý Günther.

Nejlepší trojice na stupních vítězů. Foto: ABB Formula E

 

Evansovy problémy se v závěru závodu stupňovaly a do cíle dojížděl velmi pomalým tempem. Nakonec byl klasifikován až jako třináctý. Nejrychlejší kolo sice v jeho držení zůstalo, jelikož se ale neumístil mezi nejlepšími deseti, neměl na zisk bonusového bodu nárok. Získal ho tedy třetí Da Costa jakožto nejrychlejší jezdec z první desítky.

Kromě Vergneho nakonec závod nedokončil ani Turvey. Pilot stáje NIO odstoupil v tichosti v závěru závodu.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: ABB Formula E

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Sam Bird Jaguar Racing Jaguar 46:15,909 37 25+1+3
2. Nick Cassidy Envision Virgin Racing Audi 46:20,076 37 18
3. António Félix da Costa DS TECHEETAH DS 46:20,749 37 15+1
4. Pascal Wehrlein TAG Heuer Porsche Formula E Team Porsche 46:23,063 37 12
5. André Lotterer TAG Heuer Porsche Formula E Team Porsche 46:23,671 37 10
6. Alexander Sims Mahindra Racing Mahindra 46:32,195 37 8
7. Norman Nato ROKiT Venturi Racing Mercedes 46:40,892 37 6
8. Robin Frijns Envision Virgin Racing Audi 46:40,993 37 4
9. Alex Lynn Mahindra Racing Mahindra 46:41,314 37 2
10. Maximilian Günther BMW i Andretti Motorsport BMW 46:41,918 37 1
11. Sérgio Sette Câmara DRAGON / PENSKE AUTOSPORT Penske 46:42,250 37 0
12. Stoffel Vandoorne Mercedes-EQ Formula E Team Mercedes 46:46,690 37 0
13. Mitch Evans Jaguar Racing Jaguar 46:46,866 37 0
14. Lucas di Grassi Audi Sport ABT Schaeffler Audi 46:47,879 37 0
15. Sébastien Buemi Nissan e.Dams Nissan 46:48,894 37 0
16. Jake Dennis BMW i Andretti Motorsport BMW 46:51,601 37 0
17. Edoardo Mortara ROKiT Venturi Racing Mercedes 46:51,833 37 0
18. Nyck de Vries Mercedes-EQ Formula E Team Mercedes 46:52,248 37 0
19. Oliver Rowland Nissan e.Dams Nissan 47:07,293 37 0
20. René Rast Audi Sport ABT Schaeffler Audi 47:15,603 37 0
21. Tom Blomqvist NIO 333 FE Team NIO 47:21,236 37 0
22. Joel Eriksson DRAGON / PENSKE AUTOSPORT Penske 47:23,610 37 0
DNF Oliver Turvey NIO 333 FE Team NIO - 29 0
DNF Jean-Éric Vergne DS TECHEETAH DS - 0 0

Pořadí šampionátu jezdců Formule E - 2021

p. Jezdec
1. Sam Bird 81 - 25 18 - - - 6 - - 3 29        
2. António Félix da Costa 76 - 15 - 6 3 - 28 8 - - 16        
3. Robin Frijns 76 - 22 12 - 9 - 19 - - 10 4        
4. Edoardo Mortara 72 18 - - 12 - 2 - 15 25 - -        
5. Nick Cassidy 70 - - - 3 12 - 4 - 18 15 18        
6. Jean-Éric Vergne 68 - - 25 - 2 6 13 - 4 18 -        
7. René Rast 61 13 - 8 - 10 8 - 19 2 1 -        
8. Mitch Evans 60 15 - 16 8 - - 15 4 2 - -        
9. Nyck de Vries 59 29 3 - - 25 - - 2 - - -        
10. Oliver Rowland 59 8 6 1 - - 12 8 - 18 6 -        
11. Pascal Wehrlein 56 10 1 6 15 - - - - 12 - 12        
12. Stoffel Vandoorne 54 4 - 3 26 15 - - 6 - - -        
13. Jake Dennis 54 - - - - 4 29 - 10 11 - -        
14. Lucas di Grassi 54 2 4 - - 6 1 1 25 - 15 -        
15. Maximilian Günther 54 - - 2 10 - - 10 - 6 25 1        
16. Alexander Sims 44 6 - - 18 - - - 12 - - 8        
17. Alex Lynn 34 - - 4 - 1 16 2 1 8 - 2        
18. André Lotterer 32 - - - - - 18 - - - 4 10        
19. Nico Mueller 30 - 10 - 2 18 - -                
20. Sébastien Buemi 20 - - 10 1 - - - - - 9 -        
21. Norman Nato 17 - - - 1 - 10 - - - - 6        
22. Oliver Turvey 13 1 8 - - - 4 - - - - -        
23. Sérgio Sette Câmara 12 - 12 - - - - - - - - -        
24. Tom Blomqvist 5 - - 1 4 - - - - - - -        
25. Joel Eriksson -               - - - -        

Pořadí šampionátu týmů Formule E - 2021

p. Jezdec
1. Envision Virgin Racing 146 - 22 12 3 21 - 23 - 18 25 22        
2. DS Techeetah 144 - 15 25 6 5 6 41 8 4 18 16        
3. Jaguar Racing 141 15 25 34 8 - - 21 4 2 3 29        
4. Audi Sport Abt Schaeffler 115 15 4 8 - 16 9 1 44 2 16 -        
5. Mercedes-EQ 113 33 3 3 26 40 - - 8 - - -        
6. BMW Andretti Motorsport 108 - - 2 10 4 29 10 10 17 25 1        
7. Rokit Venturi Racing 89 18 - - 13 - 12 - 15 25 - 6        
8. TAG Heuer Porsche 88 10 1 6 15 - 18 - - 12 4 22        
9. Nissan E.DAMS 79 8 6 11 1 - 12 8 - 18 15 -        
10. Mahindra Racing 78 6 - 4 18 1 16 2 13 8 - 10        
11. Dragon / Penske Autosport 42 - 22 - 2 18 - - - - - -        
12. Nio 333FE Team 18 1 8 1 4 - 4 - - - - -