Bird si dojel pro vítězství i pro celkové vedení
ePrix v New Yorku – 2. závod
Do druhého víkendového závodu v New Yorku vstupoval v nejlepší pozici Jaguar. Jeho jezdci si totiž pro start nedělního klání vyjeli první dvě místa. Zatímco Bird vyrážel z první pozice, Evansovi patřila druhá příčka. Třetí místo připadlo vítězovi sobotní kvalifikace Cassidymu, čtvrtý byl Wehrlein, pátý Sette Câmara, šestý Lotterer, sedmý Da Costa, osmý Lynn, devátý Sims a nejlepší desítku uzavíral Nato.
Podobně jako v sobotu startovali i tentokrát hlavní protagonisté boje o titul mimo elitní desítku. O vydařené kvalifikaci se nedalo mluvit u lídra šampionátu Mortary nebo u druhého muže průběžného pořadí Frijnse, kteří měli po sobotě na kontě stejný počet bodů. Zatímco Mortara startoval jako čtrnáctý, Frijns jako dvacátý první. Ještě hůře ale dopadl Vergne, kterého v kvalifikaci postihly technické problémy a do závodu tak musel vyrážet z poslední 24. příčky. Spolu s ním stál v poslední řadě vítěz sobotního závodu Günther, kterému patřilo pouze 23. místo.
Bird se po startu udržel na první příčce. Na druhého Evanse si brousil zuby Cassidy. Nakonec ale mezi touto novozélandskou dvojicí ke změně pořadí nedošlo. Evans zůstal druhý a Cassidy třetí. Start se podařil také Settemu Câmarovi. Brazilec pokořil Wehrleina a dostal se na čtvrté místo.
Netrvalo ale dlouho a na trať vyjel zpomalovací vůz. Postaral se o něj Vergne. Francouze neopustily technické potíže ani v závodě a nebyl schopen odjet ze startovního roštu. Závod tak pro něj skončil ještě dříve, než začal.
Brzy se ale opět schylovalo k restartu. Vedl Bird před Evansem a Cassidym. V bodované desítce se nacházeli také čtvrtý Sette Câmara, pátý Wehrlein, šestý Da Costa, sedmý Sims, osmý Lotterer, devátý Rast a desátý Buemi. Lídr šampionátu Mortara byl šestnáctý a Frijns dokonce až dvaadvacátý. Ředitelství závodu oznámilo, že vyšetřuje Blomqvista za překročení výkonnostního limitu.
Buemi se snažil Rastovi sebrat deváté místo. Mezi dvojicí ale došlo ke kontaktu, ze kterého si Rast odnesl defekt a zamířil tak do boxů. Blomqvist byl uznán vinným za překročení výkonnostního limitu a dostal penalizaci průjezdu boxy. Brit si trest ihned odpykal.
Bird vedl již téměř o jednu sekundu před svým týmovým kolegou Evansem, na kterého ztrácel třetí Cassidy zhruba půl sekundy. Byli jsme svědky prvních aktivací útočných módů. Do něj přešli Sims a Vandoorne. Brzy se přidali Lotterer, Mortara a Rowland.
Lottererovo načasování aktivace útočného módu se jevilo jako správné. Němec totiž vydělal dvě pozice. Z osmého místa se posunul na šesté. Přeskočil jednak Simse, který spadl na osmou příčku, a také Da Costu. Ten byl sedmý. Za Lotterera se po aktivaci útočného módu propadl i Sette Câmara. Pilot Porsche tak najednou figuroval na páté příčce. V úzkých se ocitl vedoucí muž šampionátu Mortara. Švýcar měl kontakt s Dennisem a to ho poslalo do zdi. Do závodu se sice vrátit dokázal, propadl se ale až na 21. pozici.
Brzy přešli do útočného režimu i oba jezdci Jaguaru. Zatímco Bird udržel první místo, Evans na okamžik spadl za Cassidyho a byl třetí. Díky výkonnostní výhodě mu ale trvalo jen chvíli, než se před svého krajana dostal zpět.
Zhruba půl hodiny před koncem se ocitl v hledáčku sportovních komisařů Eriksson, který tou dobou figuroval na sedmnáctém místě. Švéd byl podezřelý z toho, že během regenerace ukládal více výkonu, než dovolují pravidla. Čtvrtý Wehrlein přešel do útočného módu a dostal se před něj týmový kolega Lotterer.
Do útočného módu přešli také Bird, pro kterého šlo už o druhou aktivaci, a Cassidy. Bird na okamžik spadl za týmového kolegu Evanse, vzápětí se ale před něj dostal zpět. Cassidy zůstal třetí. U Erikssona bylo potvrzeno, že porušil pravidla a dostal penalizaci průjezdu boxy. Potrestán byl i Rowland. Brit dostal pět sekund za zavinění kolize.
Cassidy využil útočného módu a posunul se na druhou příčku před Evanse. Ten vzápětí po ztrátě pozice zamířil do aktivační zóny a i on tak přešel do útočného režimu. I po návratu na trať zůstal třetí. Jednorázovou výkonnostní výhodu v podobě Fanboostu získali ve fanouškovském hlasování lídr závodu Bird, Da Costa, De Vries, Vandoorne a Di Grassi.
Zhruba dvacet dva minut před koncem využil Evans aktivovaného útočného módu a vrátil se před Cassidyho na druhé místo. Za svým týmovým kolegou Birdem ale zaostával o více než jednu sekundu. Cassidy o pár chvil později aktivoval svůj druhý útočný mód.
Při souboji o deváté místo došlo ke kolizi mezi Buemim a Di Grassim. Pilot Audi Švýcara sestřelil a ten šel do hodin. Kvůli tomu se Buemi propadl až na 12. místo. Di Grassi se posunul na devátou příčku. Incidentem se ale začali zabývat sportovní komisaři.
Birdův náskok na Evanse se již blížil třem sekundám. Evans měl navíc plné ruce práce s dotírajícím Cassidym. Daleko nebyl ani čtvrtý Da Costa. Za ním následovalo duo stáje Porsche. Pátý byl Wehrlein a šestý Lotterer. Di Grassi dostal penalizaci deseti sekund za kolizi s Buemim.
Da Costa již hledal cestu, kudy by se dostal před Cassidyho a pokusil se o útok. Pilot Virginu ale zatím bronzovou příčku nepustil. Těsně před touto dvojicí stále kroužil druhý Evans, který měl ve svém držení nejrychlejší kolo závodu a měl tak nakročeno k zisku bonusového bodu.
Evans se sice dlouho držel, dvě minuty před koncem však ztratil dvě pozice. Na druhé místo se posunul Cassidy a třetí příčku převzal Da Costa. Evans si navíc stále nemohl oddechnout. Za ním totiž byli nalepeni Wehrlein s Lottererem a i oni se před něj brzy dostali. Novozélanďan tak najednou figuroval až na šesté příčce. Podle chování Evansova vozu se zdálo, že je zde poškozené zavěšení.
Da Costa se ještě v posledním kole snažil dostat před Cassidyho. Nakonec na něj ale nevyzrál a zatímco Cassidy skončil druhý, Da Costa třetí. Pro vítězství si ale dojel Bird. Jednalo se o jeho 11. triumf ve formuli E. Brit se díky němu stal novým vedoucím mužem průběžného pořadí šampionátu. Bodovali také čtvrtý Wehrlein, pátý Lotterer, šestý Sims, sedmý Nato, osmý Frijns, devátý Lynn a desátý Günther.
Evansovy problémy se v závěru závodu stupňovaly a do cíle dojížděl velmi pomalým tempem. Nakonec byl klasifikován až jako třináctý. Nejrychlejší kolo sice v jeho držení zůstalo, jelikož se ale neumístil mezi nejlepšími deseti, neměl na zisk bonusového bodu nárok. Získal ho tedy třetí Da Costa jakožto nejrychlejší jezdec z první desítky.
Kromě Vergneho nakonec závod nedokončil ani Turvey. Pilot stáje NIO odstoupil v tichosti v závěru závodu.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: ABB Formula E
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Sam Bird | Jaguar Racing | Jaguar | 46:15,909 | 37 | 25+1+3 |
2. | Nick Cassidy | Envision Virgin Racing | Audi | 46:20,076 | 37 | 18 |
3. | António Félix da Costa | DS TECHEETAH | DS | 46:20,749 | 37 | 15+1 |
4. | Pascal Wehrlein | TAG Heuer Porsche Formula E Team | Porsche | 46:23,063 | 37 | 12 |
5. | André Lotterer | TAG Heuer Porsche Formula E Team | Porsche | 46:23,671 | 37 | 10 |
6. | Alexander Sims | Mahindra Racing | Mahindra | 46:32,195 | 37 | 8 |
7. | Norman Nato | ROKiT Venturi Racing | Mercedes | 46:40,892 | 37 | 6 |
8. | Robin Frijns | Envision Virgin Racing | Audi | 46:40,993 | 37 | 4 |
9. | Alex Lynn | Mahindra Racing | Mahindra | 46:41,314 | 37 | 2 |
10. | Maximilian Günther | BMW i Andretti Motorsport | BMW | 46:41,918 | 37 | 1 |
11. | Sérgio Sette Câmara | DRAGON / PENSKE AUTOSPORT | Penske | 46:42,250 | 37 | 0 |
12. | Stoffel Vandoorne | Mercedes-EQ Formula E Team | Mercedes | 46:46,690 | 37 | 0 |
13. | Mitch Evans | Jaguar Racing | Jaguar | 46:46,866 | 37 | 0 |
14. | Lucas di Grassi | Audi Sport ABT Schaeffler | Audi | 46:47,879 | 37 | 0 |
15. | Sébastien Buemi | Nissan e.Dams | Nissan | 46:48,894 | 37 | 0 |
16. | Jake Dennis | BMW i Andretti Motorsport | BMW | 46:51,601 | 37 | 0 |
17. | Edoardo Mortara | ROKiT Venturi Racing | Mercedes | 46:51,833 | 37 | 0 |
18. | Nyck de Vries | Mercedes-EQ Formula E Team | Mercedes | 46:52,248 | 37 | 0 |
19. | Oliver Rowland | Nissan e.Dams | Nissan | 47:07,293 | 37 | 0 |
20. | René Rast | Audi Sport ABT Schaeffler | Audi | 47:15,603 | 37 | 0 |
21. | Tom Blomqvist | NIO 333 FE Team | NIO | 47:21,236 | 37 | 0 |
22. | Joel Eriksson | DRAGON / PENSKE AUTOSPORT | Penske | 47:23,610 | 37 | 0 |
DNF | Oliver Turvey | NIO 333 FE Team | NIO | - | 29 | 0 |
DNF | Jean-Éric Vergne | DS TECHEETAH | DS | - | 0 | 0 |
Pořadí šampionátu jezdců Formule E - 2021
p. | Jezdec | ∑ | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Sam Bird | 81 | - | 25 | 18 | - | - | - | 6 | - | - | 3 | 29 | ||||
2. | António Félix da Costa | 76 | - | 15 | - | 6 | 3 | - | 28 | 8 | - | - | 16 | ||||
3. | Robin Frijns | 76 | - | 22 | 12 | - | 9 | - | 19 | - | - | 10 | 4 | ||||
4. | Edoardo Mortara | 72 | 18 | - | - | 12 | - | 2 | - | 15 | 25 | - | - | ||||
5. | Nick Cassidy | 70 | - | - | - | 3 | 12 | - | 4 | - | 18 | 15 | 18 | ||||
6. | Jean-Éric Vergne | 68 | - | - | 25 | - | 2 | 6 | 13 | - | 4 | 18 | - | ||||
7. | René Rast | 61 | 13 | - | 8 | - | 10 | 8 | - | 19 | 2 | 1 | - | ||||
8. | Mitch Evans | 60 | 15 | - | 16 | 8 | - | - | 15 | 4 | 2 | - | - | ||||
9. | Nyck de Vries | 59 | 29 | 3 | - | - | 25 | - | - | 2 | - | - | - | ||||
10. | Oliver Rowland | 59 | 8 | 6 | 1 | - | - | 12 | 8 | - | 18 | 6 | - | ||||
11. | Pascal Wehrlein | 56 | 10 | 1 | 6 | 15 | - | - | - | - | 12 | - | 12 | ||||
12. | Stoffel Vandoorne | 54 | 4 | - | 3 | 26 | 15 | - | - | 6 | - | - | - | ||||
13. | Jake Dennis | 54 | - | - | - | - | 4 | 29 | - | 10 | 11 | - | - | ||||
14. | Lucas di Grassi | 54 | 2 | 4 | - | - | 6 | 1 | 1 | 25 | - | 15 | - | ||||
15. | Maximilian Günther | 54 | - | - | 2 | 10 | - | - | 10 | - | 6 | 25 | 1 | ||||
16. | Alexander Sims | 44 | 6 | - | - | 18 | - | - | - | 12 | - | - | 8 | ||||
17. | Alex Lynn | 34 | - | - | 4 | - | 1 | 16 | 2 | 1 | 8 | - | 2 | ||||
18. | André Lotterer | 32 | - | - | - | - | - | 18 | - | - | - | 4 | 10 | ||||
19. | Nico Mueller | 30 | - | 10 | - | 2 | 18 | - | - | ||||||||
20. | Sébastien Buemi | 20 | - | - | 10 | 1 | - | - | - | - | - | 9 | - | ||||
21. | Norman Nato | 17 | - | - | - | 1 | - | 10 | - | - | - | - | 6 | ||||
22. | Oliver Turvey | 13 | 1 | 8 | - | - | - | 4 | - | - | - | - | - | ||||
23. | Sérgio Sette Câmara | 12 | - | 12 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||||
24. | Tom Blomqvist | 5 | - | - | 1 | 4 | - | - | - | - | - | - | - | ||||
25. | Joel Eriksson | - | - | - | - | - |
Pořadí šampionátu týmů Formule E - 2021
p. | Jezdec | ∑ | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Envision Virgin Racing | 146 | - | 22 | 12 | 3 | 21 | - | 23 | - | 18 | 25 | 22 | ||||
2. | DS Techeetah | 144 | - | 15 | 25 | 6 | 5 | 6 | 41 | 8 | 4 | 18 | 16 | ||||
3. | Jaguar Racing | 141 | 15 | 25 | 34 | 8 | - | - | 21 | 4 | 2 | 3 | 29 | ||||
4. | Audi Sport Abt Schaeffler | 115 | 15 | 4 | 8 | - | 16 | 9 | 1 | 44 | 2 | 16 | - | ||||
5. | Mercedes-EQ | 113 | 33 | 3 | 3 | 26 | 40 | - | - | 8 | - | - | - | ||||
6. | BMW Andretti Motorsport | 108 | - | - | 2 | 10 | 4 | 29 | 10 | 10 | 17 | 25 | 1 | ||||
7. | Rokit Venturi Racing | 89 | 18 | - | - | 13 | - | 12 | - | 15 | 25 | - | 6 | ||||
8. | TAG Heuer Porsche | 88 | 10 | 1 | 6 | 15 | - | 18 | - | - | 12 | 4 | 22 | ||||
9. | Nissan E.DAMS | 79 | 8 | 6 | 11 | 1 | - | 12 | 8 | - | 18 | 15 | - | ||||
10. | Mahindra Racing | 78 | 6 | - | 4 | 18 | 1 | 16 | 2 | 13 | 8 | - | 10 | ||||
11. | Dragon / Penske Autosport | 42 | - | 22 | - | 2 | 18 | - | - | - | - | - | - | ||||
12. | Nio 333FE Team | 18 | 1 | 8 | 1 | 4 | - | 4 | - | - | - | - | - |