Rozpočtový strop není fér!
Byli jste někdy ve švýcarské restauraci?
Rozpočtový strop je pro všechny stejný a není pro všechny stejný. Proč podle technického ředitele týmu Alfa Romeo není omezení férové, přestože všech 10 týmů může ročně utratit stejné množství peněz?
„Byli jste někdy v restauraci ve Švýcarsku?“ ptá se Jan Monchaux z jediného týmu, který nesídlí ve Spojeném království ani v severní Itálii. „Problémem je, že v rozpočtovém stropě není kompenzace za rozdíly v nákladech na život v různých zemích. Všichni máme možnost využít maximálně 140 milionů amerických dolarů. Avšak ve srovnání s týmy z Anglie nebo Itálie se stejným počtem zaměstnanců narážíme na dost velký problém se mzdami. Rozdíly nejsou malé a jsou to peníze, které mohly být investovány do vývoje vozu. Je to cena za to, že jsme ve Švýcarsku.“
Navíc, rozpočtový strop má přísná pravidla pro malé týmy nakupující části vozu od továrních týmů. Systém je postaven tak, aby se nakupováním nedalo ušetřit na motorech, převodovkách ani zavěšení kol. Ceny jsou nastaveny tak vysoko, že týmu se vyplatilo částečně vrátit ke stavbě vlastních převodovek.
„Udělali jsme to hlavně kvůli rozpočtovému stropu. Když si řádně přečtete finanční pravidla, zjistíte, že velcí výrobci se ujistili, že jakmile něco koupíte, váš strop jde dolů. Problémem je, že částka, na které se týmy dohodly s FIA, je velmi vysoká. Jasně nám vyšlo, že pro nás bude efektivnější navrhnout si převodovku a zavěšení u nás. Nedesignování těchto věcí není až tak složité, jak tvrdí velké týmy a FIA.“
Alfě se povedl husarský kousek, na začátku sezony byla údajně jediným týmem s vozem, který neměl nadváhu. Mělo to však svoji cenu. Kromě jiných technických problémů se objevil i problém s vibrováním vozu při startu, kvůli čemu jsme už viděli Valtteriho Bottase a Kuan-jü Čoua ztratil spoustu pozic před první zatáčkou.
„Kromě možno dvou nebo tří týmů máme všichni problém s oscilací hnacího ústrojí. Nejsme v tom sami. Když se vozy řadí na startu, vibrace lze vidět i pouhým okem. Je to něco, co nelze rychle odstranit. Může za tím být tuhost, hmotnost, pozice spojky, nový typ pneumatik...“
Alfa je díky rozpočtovému stropu samostatnější. Foto: Alfa Romeo
Zdroj: Auto Motor und Sport, úvodní foto: Alfa Romeo