Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Proč elektrická Alfa zůstává ve F1?

Proč elektrická Alfa zůstává ve F1?

Tak je benzínový motorsport mrtvý nebo ne?

Automobilka Alfa Romeo minulý měsíc prodloužila partnerství se švýcarskou společností Sauber, díky čemuž budou vozy Alfa Romeo součástí pole F1 minimálně další tři roky a pravděpodobně prý mnohem déle. Mnozí přitom předpovídali stažení italské značky z F1.

Vstup značky mezi elitu motorsportu skrze partnerství se Sauberem a s motory Ferrari byl nápadem bývalého generálního ředitele Fiat Chrysler Automobiles, Sergia Marchionneho. Ten počítal, že dynamicky se rozvíjející značka bude zanedlouho prodávat 400 tisíc automobilů ročně. Marchionne však nečekaně odešel na onen svět, FCA se spojilo s PSA a vznikl gigant jménem Stellantis a Alfa Romeo za rok prodá kolem 60 tisíc automobilů.

Jako by to nestačilo, Alfa Romeo dostalo od vedení koncernu novou obchodní strategii. Slogan Alfa e-Romeo mluví za vše, budoucnost značky je v elektřině. A v čele Alfa Romeo nyní stojí generální ředitel Jean-Phillipe Imparato. To je člověk, který v čele Peugeotu obhajoval stažení z vytrvalostních závodů WEC včetně 24 hodinovky Le Mans slovy: "Jedna věc je jistá: Pokud motorsport není elektrický, je už prakticky mrtvý." Jak obhájí setrvání čistě elektrické značky ve F1, která se plné elektrifikaci brání?

"V PSA tehdy byla velmi (finančně) náročná situace. Museli jsme udělat pár těžkých rozhodnutí. Ale před prodloužením smlouvy mezi Alfa Romeo a Sauberem jsem si udělal pár výpočtů ohledně návratnosti investice ve střednědobém a dlouhodobém horizontu. Na jejich základě jsem si vyvodil, že Formule 1 dokáže vyslat pozitivní zprávu o naší honbě za efektivností a zapadá do našeho příběhu."

Rozhodnutí F1 jít cestou hybridního pohonu jako zlatou střední cestou mezi klasikou a elektřinou pomohlo švýcarskému týmu udržet si partnera z automobilového průmyslu, bez kterého by se snadno dostal do finančních problémů. Série si udržela prestiž, dostala zelený nátěr a do strategie současných prémiových značek zapadá perfektně.

"I díky F1 existuje globální povědomí o značce Alfa Romeo. Před Stellantisem jsem svůj plán obhájil jednoduše: "Chci, aby z nás byla globální prémiová značka Stellantisu. Co je pro globální povědomí o naší značce lepší než Formule 1?"

Jako alternativa se samozřejmě nabízí Formule E, která ale oslovuje menší publikum a Stellantis tam už jednu prémiovou elektrickou značku má.

"My máme historii a propojení s F1, DS má propojení s Formulí E. Chceme zůstat konzistentní a nechceme si navzájem překážet. Je to takto přirozené."

Alfa Romeo Mille Miglia

Formule 1 sice není plně elektrická, ale marketérům současný odstín zelené stačí. Foto: Alfa Romeo

Ale vyplatí se to finančně i automobilce Alfa Romeo? Do rozpočtu týmu přímo přispívá odhadem 25 miliony amerických dolarů ročně. Když se to jednoduchou matematikou rozloží mezi 60 tisíc ročně prodaných automobilů, v ceně každého automobilu je 400 dolarů na podporu týmu F1. Pro srovnání, Ferrari se snadno může dostat i do plusu, díky rozpočtovému stropu a záviděníhodným sponzorským smlouvám, ačkoli Ferrari čeká investice do nové generace pohonných jednotek, čemuž se Alfa vyhne.

Zdroj: RaceFans, úvodní foto: Alfa Romeo