Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Verstappen přebírá od Leclerca celkové vedení

Verstappen přebírá od Leclerca celkové vedení

VC Španělska - závod

Vítězem Velké ceny Španělska se stal Verstappen. Druhý skončil jeho týmový kolega Pérez a třetí pozici obsadil Russell, který v závěru musel šetřit palivo. Leclerc dlouho směřoval za vítězstvím, nakonec ho ale vyřadily technické problémy. Nyní tak vede šampionát Verstappen.

Teplota vzduchu těsně před startem činila 36 stupňů. Asfalt měl 49 stupňů.

Pole position si v sobotu vyjel Leclerc. Za ním stáli na roštu Verstappen, Sainz, Russell, Pérez, Hamilton, Bottas, Magnussen, Ricciardo, Schumacher, Norris, Ocon, Cunoda, Gasly, Čou, Vettel, Stroll, Albon, Latifi a Alonso. Pilot stáje Alpine se sice do závodu kvalifikoval jako sedmnáctý, pro závod ale nasadil novou pohonnou jednotku a propadl se tak na chvost. Před domácími fanoušky ho tak nečekala snadná práce. Nic lehkého ale nečekalo ani na Norrise. Ten totiž během tohoto víkendu zápasí s alergií.

Jako nejrychlejší strategii označilo Pirelli před závodem tu se dvěma zastávkami. Italský výrobce ale nevylučoval ani variantu, že někdo zajede k mechanikům hned třikrát. Většina pilotů startovala do závodu na měkké sadě. Jedinou výjimkou byl Hamilton, který nazul střední sadu.

Verstappen se na rovince zavěsil za Leclerca, ke změně pozic ale nedošlo. Sainz už ale pozice ztratil. Propadl se až na páté místo. Na třetí místo povyskočil Russell a čtvrtý byl Pérez.

Zatímco Russell jel na bronzové příčce, Hamiltonův vstup do závodu byl o poznání horší. Britovi se totiž pokoušel sebrat šestou příčku ve čtvrté zatáčce Magnussen. Mezi oběma vozy došlo ke kontaktu. Zatímco Magnussen vycestoval do štěrku, Hamilton utrpěl při kontaktu defekt pneumatiky a musel k mechanikům. Tam nazul měkkou sadu a propadl se na předposlední 19. místo. Za ním byl pouze Magnussen, který také zamířil k mechanikům. Dán nazul střední sadu.

Lewis Hamilton i přes defekt v úvodu sebral slušný počet bodů. Foto: Mercedes



Po třech kolech vedl Leclerc s náskokem devíti desetin před Verstappenem. Třetí byl Russell, čtvrtý Pérez a pátý Sainz. Na výbornou šestou příčku se propracoval Schumacher. Následovali sedmý Bottas, osmý Ricciardo, devátý Ocon a desátý Norris. Druhý domácí jezdec Alonso se po startu z posledního místa propracoval na 15. příčku.

Netrvalo ale dlouho a Schumacher šestou pozici ztratil. Sebral mu ji Bottas. Sportovní komisaři označili kolizi mezi Hamiltonem a Magnussenem jako závodní incident. Ocon se dostal na osmou pozici před Ricciarda.

Hamilton jel na předposlední příčce se ztrátou 32 sekund na Latifiho a pohrával si s možností odstoupení: "Kdybych byl na vašem místě, tak bych šetřil motor. Omlouvám se," vzkázal svému týmu. Zatím ale v závodě pokračoval.

Schumacher ztratil další pozici. Předjel ho Ocon a dostal se na sedmou příčku. Leclerc už vedl před Verstappenem o sekundu a půl. Alonso byl před domácími fanoušky motivován. Po sedmi kolech už byl čtrnáctý a dotíral na třináctého Vettela. V úvodu sedmého kola se Španělovi podařilo před pilota Aston Martinu dostat.

Zatímco jeden domácí jezdec stoupal nahoru, druhý se vzápětí výrazně propadl. Na pátém místě jedoucí Sainz se totiž ve čtvrté zatáčce roztočil a skončil v kačírku. Zvládl se sice rozjet, spadl ale na 11. pozici. Jeho chyby využili k posunu nahoru Bottas (5.), Ocon (6.), Schumacher (7.), Ricciardo (8.), Norris (9.) a Cunoda (10.).

Sainzova chyba ale nebyla poslední. Smyk totiž dostal ve čtvrté zatáčce i Verstappen a podobně jako Španěl vycestoval do kačírku. Za tento výlet zaplatil pádem na čtvrtou pozici. Russell se dostal na druhé místo a Pérez byl třetí.

Ani Velká cena Španělska se pro Carlose Sainze nevyvíjela bez problémů. Foto: Ferrari



Russell sice zůstával druhý, Pérez už na něj ale nepříjemně dotíral. S menším odstupem tento souboj pozoroval Verstappen.

V 11. kole mohl Russell malinko poodjet. U Red Bullu totiž došlo k týmové režii a Pérez pustil Verstappena na třetí místo. Viděli jsme už i první zastávky v boxech. Stavěli Sainz, Alonso, Gasly a Čou. Následovali Ricciardo, Cunoda a Albon.

Leclerc vedl po Verstappenově chybě ve 12. kole už o deset sekund před Russellem. Verstappen se sice snažil pilota Mercedesu nahánět, potýkal se ale se stejnými problémy jako v kvalifikaci - nefungovalo mu DRS. Russell dostal varování, že musí chladit auto.

Na konci 13. kola zajeli do boxů shodně Russell i Verstappen. Oba nazuli střední sadu pneumatik. Pořadí se ale mezi nimi nezměnilo. Verstappen se i po zastávce držel v těsném rozestupu za Russellem a na konci cílové rovinky naznačil útok. Zatím ale zůstával za ním.

Sainz se snažil posouvat dopředu. V 18. kole předjel Vettela a byl sedmý. Verstappen naháněl Russella a v sedmé zatáčce musel krotit svůj vůz, díky čemuž se mu Russell vzdálil. Na cílové rovince už ale Nizozemec opět naznačoval útok. Stále to ale nestačilo.

Ve 21. kole byl do boxů konečně povolán i lídr závodu Leclerc. Jeho náskok před Russellem činil před návštěvou mechaniků 27,5 sekundy. Jeho přezutí na střední sadu proběhlo bez problémů a a vrátil se s přehledem na první místo.

Charles Leclerc dlouho směřoval za vítězstvím... Foto: Ferrari



Ve 23. kole už měli za sebou první zastávku všichni. Vedl Verstappen před Russellem a Verstappenem. Čtvrtý byl Pérez, pátý Bottas, šestý Ocon, sedmý Sainz, osmý Norris, devátý Cunoda a už na desátém místě jezdil po trati z poslední pozice startující Alonso. Schumacher vypadl z bodované desítky a byl odsunut na 11. místo.

Ve 24. kole přišel další pokus Verstappena o posun na druhé místo. V první zatáčce se sice před Brita na okamžik dostal, ten se ale dokázal ubránit. Souboj trval až do čtvrté zatáčky, do ní ale najížděl Russell ve výhodnější stopě a Verstappen tak musel své snažení prozatím vzdát.

Russell donutil při souboji Verstappena vyjet ve třetí zatáčce z trati. Sportovní komisaři situaci zaznamenali, rozhodli se ale netrestat. Ke dvojici už se dotahoval Pérez a dokonce požádal svůj tým, aby mu Verstappen přepustil pozici.

A aby toho nebylo málo, Leclerc ve 27. kole zpomalil a hlásil do vysílačky, že nemá žádný výkon. Pilot Ferrari zamířil do boxů a tam odstoupil.

Po Monačanově odstoupení se posunul na první příčku. Russell a Mercedes tak byli najednou ve hře o vítězství. Musel ale odolávat náporu obou red bullů. Mezi Gaslym a Strollem došlo při souboji v první zatáčce ke kontaktu, po němž se Stroll roztočil.

Krátce po Leclercově odstoupení zamířil Verstappen do boxů. Dostal nejměkčí sadu a na trať se vrátil jako čtvrtý. Na třetí pozici se dostal Bottas. Pérez využil toho, že má Verstappena z cesty a dotahoval se na Russella.

Valtterimu Bottasovi sázka na dvě zastávky nevyšla. Foto: Alfa Romeo



A ve 31. kole se Pérez před Russella definitivně dostal. Předjížděcí manévr přišel v první zatáčce. Verstappen zajel na nejměkčí sadě nejrychlejší kolo a dotahoval Bottase. Finova týmového kolegu Čoua ale potkaly technické problémy a ze závodu odstoupil.

Verstappen se ve 32. kole přehnal na výjezdu ze 12. zatáčky před Bottase a byl třetí. Sainz byl povolán na druhou zastávku. Zůstal na střední sadě.

Pérez ujížděl Russellovi a ve 34. kole už vedl o více než čtyři sekundy. Verstappen ovšem na měkké sadě stahoval mílovými kroky oba a ve 35. kole už ztrácel na pilota Mercedesu méně než čtyři sekundy.

Verstappen pokračoval ve stahování i v dalších kolech a když už měl Russella na dohled, zamířil pilot Mercedesu do boxů. Zůstal na střední sadě. Kolo po Russellovi zajel k mechanikům i Pérez. Mexičan se vrátil na druhé místo. Verstappen se sice ujal s náskokem sedmnácti a půl sekundy vedení, měl ale měkkou sadu a nezdálo se být pravděpodobné, že by na ní dokázal dojet až do konce. U Péreze s Russellem se naopak předpokládalo, že už stavět nebudou.

Bottas zůstával na velmi solidní čtvrté příčce. Dotahoval se na něj ale Sainz. Hamilton jezdil po úvodních problémech už na šestém místě. Jeho střední sada už ale měla ve 42. kole za sebou osmnáct kol a aby na ní Hamilton dojel až do cíle, musela by vydržet dalších 24 kol.

Vettel, který byl jediným jezdcem, co měl na kontě stále jednu zastávku, stavěl. Měkkou sadu vyměnil za střední a spadl z deváté pozice na čtrnáctou.

Na konci 44. kola zajel Verstappen na svou poslední zastávku. Při ní nazul pro závěr závodu střední sadu. Nizozemec sice ztratil vedení, kterého se ujal jeho kolega Pérez, před Russella se ale úřadující šampion stihl vrátit. Rozestup mezi Pérezem a Verstappenem činil zhruba pět sekund. Na svou třetí zastávku zajel z páté pozice i Sainz a spadl na sedmou příčku za Hamiltona s Oconem. Hamilton byl varován kvůli překračování traťových limitů.

Verstappen už byl ve 49. kole nalepen na Pérezovi. Ve čtvrté zatáčcce mu Mexičan pozici přenechal a Verstappen tak mohl mířit za čtvrtým vítězstvím v sezoně.

Hamilton podle očekávání nevydržel až do konce a pro závěrečná kola nazul měkkou sadu. Propadl se na sedmé místo za Sainze a Ocona.

Patnáct kol před koncem Mercedes překvapil a povolal Russella do boxů. Pro závěr závodu mu nazul nejměkčí sadu. Brit se ale propadl na čtvrtou pozici. Na třetí místo dostal Bottas. Hamilton zajížděl na měkké sadě nejrychlejší kola závodu a sebral Oconovi šestou příčku.

Russell se dostal před Bottas téměř okamžitě. Jeho zastávka přiměla reagovat Red Bull. Ten nejprve povolal do boxů Péreze a  nazul mu měkkou sadu, aby ho Russell v závěru neohrozil. Verstappen zůstával na dráze. V boxech se objevili i Norris s Alonsem. U Španěla byl problém s utažením jednoho z kol.

Schumacher jel na devátém místě. Alonso a Cunoda, kteří jeli na čerstvých měkkých gumách, se přes něj ale přehnali a odsunuli ho na 11. příčku. K zajímavé bitvě se ale schylovalo i na čtvrtém místě. Na Bottase, který jel na dvě zastávky, totiž dotírali Sainz s Hamiltonem na nových gumách. Oba ho brzy předjeli. Hamilton navíc dotíral na Sainze a měl šanci se umístit jako čtvrtý. Šest kol před koncem Hamilton Sainze skutečně předjel.

Fernando Alonso se dostal z posledního místa až na body. Foto: Alpine



V předposledním kole se ale výsledky jezdců Mercedesu ocitly v ohrožení. Russell i Hamilton totiž dostali zprávu, aby šetřili palivo a zvolnili. Toho využil Sainz a vzal si od Hamiltona čtvrté místo zpět. Russell měl dostatečný náskok a o třetí místo už ho nikdo nepřipravil. Pro vítězství si dojel Verstappen před Pérezem. Nizozemec se tak stává díky Leclercově odstoupení novým lídrem šampionátu. Za Verstappenem, Pérezem, Russellem, Sainzem a Hamiltonem dojeli na bodech také Bottas, Ocon, Norris, Alonso a Cunoda. Schumacher se nakonec propadl na 14. místo.

p.jezdectýmmotorčaskolbody
1.Max Verstappen Red BullRed Bull1:37:20,4756625
2.Sergio Pérez Red BullRed Bull+13,0726618+1
3.George Russell MercedesMercedes+32,9276615
4.Carlos Sainz FerrariFerrari+45,2086612
5.Lewis Hamilton MercedesMercedes+54,5346610
6.Valtteri Bottas Alfa RomeoFerrari+59,976668
7.Esteban Ocon AlpineRenault+75,397666
8.Lando Norris McLarenMercedes+83,235664
9.Fernando Alonso AlpineRenault1 kolo652
10.Juki Cunoda AlphaTauriRed Bull1 kolo651
11.Sebastian Vettel Aston MartinMercedes1 kolo650
12.Daniel Ricciardo McLarenMercedes1 kolo650
13.Pierre Gasly AlphaTauriRed Bull1 kolo650
14.Mick Schumacher HaasFerrari1 kolo650
15.Lance Stroll Aston MartinMercedes1 kolo650
16.Nicholas Latifi WilliamsMercedes2 kola640
17.Kevin Magnussen HaasFerrari2 kola640
18.Alexander Albon WilliamsMercedes2 kola640
19.Čou Kuan-jü Alfa RomeoFerrari-280
20.Charles Leclerc FerrariFerrari-270

Průběžné pořadí jezdců: 1. Verstappen 110, 2. Leclerc 104, 3. Pérez 85, 4. Russell 74, 5. Sainz 65, 6. Hamilton 46, 7. Norris 39, 8. Bottas 38, 9. Ocon 30, 10. Magnussen 15, 11. Cunoda 11, 12. Ricciardo 11, 13. Gasly 6, 14. Vettel 6, 15. Alonso 4, 16. Albon 3, 17. Stroll 2, 18. Čou 1.

Pohár konstruktérů: 1. Red Bull 195, 2. Ferrari 169, 3. Mercedes 120, 4. McLaren 50, 5. Alfa Romeo 39, 6. Alpine 34, 7. AlphaTauri 17, 8. Haas 15, 9. Aston Martin 6, 10. Williams 3.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull