Red Bull kraluje, Ocon s De Vriesem překvapili
VC Španělska - 1. trénink
Red Bull potvrzuje, že i v Barceloně bude favoritem. První trénink vyhrál Verstappen před Pérezem. Za zmínku stojí i výkon stáje Alpine. Zatímco Ocon zajel třetí čas, Gasly pátý. Zapůsobil i čtvrtý De Vries.
Ve 13:30 hodin místního času se na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya rozeběhla Velká cena Španělska. Panovalo slunečné počasí a zatímco asfalt měl 42 stupňů, vzduch 27.
Už dopředu bylo jasné, že španělské volné tréninky budou o trochu jiné ve srovnání s těmi běžnými. Týmy totiž dostaly dvě extra sady testovacích pneumatik navíc. Ty měly upravenou konstrukci a Pirelli jejich zavedením reagovalo na to, že rychlost a přítlak vozů byl v úvodu sezony vyšší, než se očekávalo. Tím pádem byly více zatěžovány i pneumatiky. Poprvé by se na této sadě mělo závodit při Velké ceně Velké Británie v Silverstone.
Oproti loňsku byla nová i konfigurace trati. Za poslední zatáčkou totiž zmizela šikana, která se používala od roku 2008. Cesta jezdců na cílovou rovinku od letoška vedla opět přes jednu rychlou zatáčku. Od této změny se logicky očekávaly rychlejší časy, ale také více možností k předjíždění.
Jezdci neotálely a brzy po startu tréninku se na trati pohybovala celá dvacítka pilotů. Většina z nich vyjela právě na testovacích gumách. Neplatilo to ale o všech. Zatímco Hülkenberg nazul měkkou sadu, Hamilton, Russell, Albon, Piastri a Norris kroužili po dráze na střední směsi.
Po deseti minutách nabízel pohled na výsledkovou listinu tradiční letošní obrázek. První byl Verstappen před Pérezem. Hülkenberg se díky měkkým pneumatikám dostal na třetí pozici.
Piloti Red Bullu přezuli z testovacích pneumatik na střední směs. Pérez se díky tomu vzápětí dostal na první místo. Téměř okamžitě ho ale o 475 tisícin sekundy překonal Verstappen.
Před koncem první poloviny tréninku přezouvalo stále více jezdců z testovacích pneumatik. I po 30 minutách stále vedl Verstappen. Za něj se ale dostal Gasly. Ztráta pilota Alpine činila 418 tisícin. Pérez byl třetí a domácí miláček Alonso čtvrtý.
Pilotům dělalo potíže poskakování. Na to si skrze vysílačku stěžovala řada z nich. Výjimkou nebyl ani Verstappen.
Pérez přezul na měkké pneumatiky a dostal se do čela. Verstappena překonal o 571 tisícin sekundy. Tento stav ale nevydržel dlouho. I Verstappen byl totiž na měkké sadě samozřejmě rychlý a svého mexického kolegu vzápětí pokořil o 768 tisícin sekundy.
Dvacet minut před koncem zůstávali piloti Mercedesu jedinými jezdci, kteří stále jezdili na testovacích pneumatikách. Tomu odpovídalo i jejich umístění. Zatímco Hamilton byl osmnáctý, Russell devatenáctý.
Zatímco první dvě pozice zůstávaly ve zbytku tréninku neměnné, na třetím místě probíhalo časté střídání. Jedenáct minut před koncem se dokonce na bronzovou příčku posunul De Vries.
V závěru trénink se Russell rozhodl obout měkké pneumatiky. Stalo se tak poté, co absolvoval 25 kol na testovacích gumách. Posunul se na osmé místo. Na měkké gumy vzápětí přešel i jeho kolega Hamilton.
V závěru se nad okruhem začaly stahovat mraky. Příchod deště ale nehrozil.
Verstappena už nikdo z prvního místa nesesadil. Nizozemec se tak stal vítězem prvního volného tréninku před týmovým kolegou Pérezem, kterého porazil o 768 tisícin sekundy. Na třetím místě nakonec skončil Ocon před čtvrtým De Vriesem. Slušný začátek stáje Alpine potvrzuje i pátý Gasly. Vlažněji začal Aston Martin. Zatímco Alonso zajel šestý čas, Stroll patnáctý.
Gasly ještě v závěru zažil horkou chvilku. V 10. zatáčce mu totiž zkřížil trať Sargeant. Mezi dvojicí došlo k lehkému kontaktu.
Ferrari během tréninku vyzkoušelo nové bočnice. S nimi jezdil Sainz, zatímco Leclerc zůstal u staré specifikace. Rychlejší byl ale Monačan, který zajel osmý čas. Sainz skončil devátý.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | 1:14,606 | 32 | |
2. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | 1:15,374 | + 0.768 | 32 |
3. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:15,418 | + 0.812 | 28 |
4. | Nyck de Vries | AlphaTauri | Red Bull | 1:15,504 | + 0.898 | 27 |
5. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | 1:15,545 | + 0.939 | 27 |
6. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 1:15,547 | + 0.941 | 24 |
7. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:15,689 | + 1.083 | 22 |
8. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:15,694 | + 1.088 | 28 |
9. | Carlos Sainz Jr. | Ferrari | Ferrari | 1:15,726 | + 1.120 | 27 |
10. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:15,753 | + 1.147 | 32 |
11. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:15,783 | + 1.177 | 25 |
12. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:15,845 | + 1.239 | 29 |
13. | Kuan-jü Čou | Alfa Romeo | Ferrari | 1:15,906 | + 1.300 | 24 |
14. | Júki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | 1:15,915 | + 1.309 | 27 |
15. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:15,939 | + 1.333 | 25 |
16. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | 1:15,978 | + 1.372 | 24 |
17. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 1:16,353 | + 1.747 | 26 |
18. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 1:16,461 | + 1.855 | 28 |
19. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | 1:16,506 | + 1.900 | 30 |
20. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:16,630 | + 2.024 | 28 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull Racing