Verstappen opět bezchybný, Pérez znovu zaváhal
VC Španělska - kvalifikace
Verstappen dostává další šanci navýšit své celkové vedení. Nizozemec totiž vyhrál v Barceloně i kvalifikaci. Jeho kolega Pérez přitom nepostoupil ani do třetí části. Do první řady se kvalifikoval i domácí Sainz a třetím místem překvapil Norris. Alonso se s poškozeným vozem zmohl jen na deváté místo a piloti Mercedesu kolidovali.
Hned před začátkem kvalifikace bylo jasné, že by nemuselo jít o úplně nudný boj o startovní pozice. Do Barcelony se totiž vrátil déšť, který promluvil už do třetího tréninku. Tentokrát ale padal jenom velmi lehce.
Déšť nebyl tak silný, aby piloti přezuli na přechodné pneumatiky. Ihned po začátku první části se ale samozřejmě všichni nahrnuli na dráhu, kdyby se podmínky náhodou zhoršily.
Na dráze jsme ale neviděli Sargeanta. Američan boural ve třetím volném tréninku a v úvodu kvalifikace mechanici pořád pracovali na jeho voze.
Cunoda vzápětí ukázal, že podmínky nejsou jednoduché. Japonec se totiž na výjezdu z 11. zatáčky roztočil. Svůj vůz naštěstí stihl "pochytat předtím, než se ocitl mimo trať. Zamířil ale do boxů a na své první měřené kolo si tak musel počkat o něco déle, než plánoval.
Za necelé čtyři minuty napodobil Cunodu Bottas. Pilot Alfy Romeo se rovněž roztočil v 11. zatáčce. U Fina byla situace o něco dramatičtější. Skončil totiž ve štěrkové zóně, vzápětí se z ní ale zvládl dostat.
Tím ale potíže nekončily. Albon vylétl do štěrku v páté zatáčce, Alonso vyjel z dráhy v poslední zatáčce a roztočil se také De Vries. Byly vyvěšeny červené vlajky. To byla dobrá zpráva pro Sargeanta a Williams, kteří tak dostali více času, aby dali dohromady monopost.
V době přerušení mělo na kontě čas jen sedm pilotů. První byl Gasly před Oconem, Strollem, Magnussenem, Hamiltonem, Russellem a Alonsem. Původně se nacházel na první příčce Hülkenberg, německému jezdci ale byl odebrán čas za překročení traťových limitů v páté zatáčce.
Brzy byla kvalifikace restartována a piloti se znovu vydali na trať. Ani tentokrát ale nebyla nouze o krizové situace. De Vries se totiž znovu roztočil a na okamžik tak zavlály žluté vlajky. Sainz se zase zlobil na Gaslyho, který mu zkřížil cestu v poslední zatáčce. Na trati se konečně ukázal i Sargeant.
Pět minut před koncem jsme viděli překvapivou nepostupovou pětici. Šestnáctý byl totiž Pérez a sedmnáctý Leclerc. Za nimi byli Cunoda, Albon a Sargeant.
Leclerc měl navíc problémy. Stěžoval si, že nemůže dostat pneumatiky do optimální teploty. Rozhodl se proto zamířit k mechanikům pro nové. Ještě předtím ho komisaři povolali na převážení.
Pérezovi se podařilo zrychlit. Minutu a půl před koncem se posunul na čtvrté místo za Verstappena, Piastriho a Strolla. Ne nepostupovou 16. pozici byl odsunut Magnussen.
Kondice trati se v závěru zlešpovala a všichni tak byli schopni zrychlovat. Nikdo si tak do poslední chvíle nemohl být jistý svým postupem. Pořadí se hodně míchalo. Jako nepostupující nakonec z této loterie vyšli Bottas, Magnussen, Albon, Leclerc a Sargeant. Pilot Ferrari si tak pro start Velké ceny Španělska vyjel pouze předposlední místo.
Na první místě nakonec skončil v úvodní části Hamilton. Následovali Norris a Russell.
Do druhé části kvalifikace nevyjížděl v nejlepší situaci Gasly. Pilot Alpine totiž v první části kvalifikace zdržel Sainze i Verstappena. Situace vyšetřovali sportovní komisaři a Gaslymu reálně hrozila penalizace v podobě ztráty pozic.
Pět minut před koncem druhé části na tom byl nejlépe Verstappen před Hamiltonem a Alonsem. Ne nepostupových příčkách se nacházeli Norris, Piastri, De Vries, Cunoda a Hülkenberg.
Nic jistého ale neměl například ani Pérez. Mexičan byl až osmý. Minutu a půl před koncem navíc mohly jeho obavy zesílit. V páté zatáčce totiž vycestoval z trati. Zvládl sice pokračovat, jeho naděje na zlepšení ve zbytku kvalifikace ale byla po této chybě mizivá.
Pérezova noční můra se nakonec opravdu vyplnila. Mexičan sice zrychlil, nakonec ale obsadil pouze 11. místo. Nešlo ale o jediné překvapivé vyřazení. Dvanáctý totiž skončil Russell. Nepostoupili ani třináctý Čou, čtrnáctý De Vries a patnáíctý Cunoda.
Russell se ale ještě mohl obávat penalizace. Když se totiž v závěru kvalifikace vyhýbal na cílové rovince jednomu z vozů Ferrari, zkřížil cestu Hamiltonovi, který byl tou dobou v rychlém kole. Sedminásobný šampion si poškodil přední přítlačné křídlo.
Ve třetí části ukázal Verstappen už při prvních pokusech, že je jasným favoritem na pole position. Zajel čas 1:12,272 a vedl o 924 tisícin před Hamiltonem. Třetí byl Norris, čtvrtý Ocon, pátý Sainz, šestý Piastri, sedmý Stroll a osmý Gasly. Čas zatím neměli na kontě Hülkenberg a Alonso. Zatímco pilot Haasu teprve vyjížděl z garáže, u Španěla se pracovalo na voze, který byl po výletu z trati v první části poškozen.
Hülkenberg najel do měřeného kola v době, kdy všichni zamířili do boxů. Měl tak celou trať pro sebe. A využil toho dobře. Zařadil se totiž na třetí místo.
Po svém jediném pokusu se Hülkenberg odebral zpět do garáže. V ní už poté sledoval celý zbytek kvalifikace a musel tak počkat, zdali se v první trojce udrží.
Pro závěrečné pokusy už se na trať vydal mimo jiné i Alonso. Pilot Aston Martinu nedokázal Hülkenberga překonat a zařadil se na čtvrté místo.
Verstappena už nikdo nepřekonal. Nizozemec tak vybojoval pole position. Druhý nakonec skončil domácí Sainz a třetí překvapivě Norris. Následovali Gasly, Hamilton, Stroll, Ocon a Hülkenberg. Alonso nakonec pokořil pouze Piastriho a obsadil deváté místo.
Aktualizace: Gasly nakonec odstartuje jako desátý. Po kvalifikaci dostal penalizaci 6 míst.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | 1:13,615 | 1:12,760 | 1:12,272 | 20 |
2. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:13,411 | 1:12,790 | 1:12,734 | 22 |
3. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:13,295 | 1:12,776 | 1:12,792 | 22 |
4. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | 1:13,471 | 1:13,186 | 1:12,816 | 21 |
5. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:12,937 | 1:12,999 | 1:12,818 | 23 |
6. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:13,766 | 1:13,082 | 1:12,994 | 23 |
7. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:13,433 | 1:13,001 | 1:13,083 | 21 |
8. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 1:13,420 | 1:13,283 | 1:13,229 | 18 |
9. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 1:13,747 | 1:13,098 | 1:13,507 | 18 |
10. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 1:13,691 | 1:13,059 | 1:13,682 | 20 |
11. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | 1:13,874 | 1:13,334 | 17 | |
12. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:13,326 | 1:13,447 | 18 | |
13. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | 1:13,677 | 1:13,521 | 16 | |
14. | Nyck de Vries | AlphaTauri | Red Bull | 1:13,581 | 1:14,083 | 16 | |
15. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | 1:13,862 | 1:14,477 | 19 | |
16. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | 1:13,977 | 10 | ||
17. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:14,042 | 9 | ||
18. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:14,063 | 8 | ||
19. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:14,079 | 10 | ||
20. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | 1:14,699 | 6 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull Racing