Bývalý pilot F1 opět v F2
Merhi nahradí na Red Bull Ringu Boschunga
Startovní pole F2 bude o víkendu na Red Bull Ringu tvořit mimo jiné i jeden z bývalých pilotů F1. U stáje Campos totiž bude zaskakovat Roberto Merhi. Španěl, který v roce 2015 závodil ve třinácti velkých cenách královny motorsportu za stáj Manor Marussia, nahradí Ralpha Boschunga. Švýcar od víkendu v Imole bojuje s bolestmi krku, kvůli kterým musel vynechat oba závody v Barceloně, Monte Carlu a Silverstone. Nyní si proto bere čas na zotavení a nejspíše nebude chybět jenom na Red Bull Ringu.
"Posledních pár měsíců bylo těžkých. Po Imole v mém životě hrála hlavní roli bolest krku. Je velmi těžké opustit tým uprostřed sezony, ale vážně se potřebuji zotavit. Děkuji svým sponzorům a také týmu za to, že mé rozhodnutí podporují," vysvětluje Boschung, který je Merhiho přítelem a osobně ho požádal o to, aby v Rakousku nastoupil místo něj.
Pro Merhiho nepůjde v F2 o premiéru. V seriálu se totiž představil již v sezonách 2017 a 2018. Už tehdy navíc hájil barvy týmu Campos. Kromě toho ale startoval také z MP Motorsport a Rapax. Jeho nejlepšími výsledky jsou dvě třetí místa. Na obě dosáhl v roce 2018. První získal při hlavním závodě v Monte Carlu s MP Motorsportem, druhé při sprintu v Abú Zabí s Camposem.
"Pokusím se dosáhnout co nejlepších výsledků, abych nezklamal Ralphovu důvěru, jeho sponzory a Campos Racing. Právě s Camposem jsem v roce 2018 závodil v F2 naposledy. Na okruhu Yas Marina jsem s nimi tehdy vystoupal na pódium. Okruh ve Spielbergu mám ale také rád, těším se, že se sem vrátím," říká Španěl.
Do F2 se Merhi pokoušel vrátit už v roce 2021. Při posezonních testech v roce 2020 nejprve usedl do kokpitu stáje HWA Racelab. Později usiloval o sedačku u MP Motorsportu, tu ale nakonec nezískal.
I přesto si ale loni s monoposty zazávodil. Objevil se totiž v dvoudílném australském seriálu S5000 Tasman Series. Celkově nestačil pouze na Aarona Camerona a skončil druhý. Během loňského roku se ale ukázal také v australském GT World Challenge a závodil rovněž s prototypem třídy LMP2 stáje G-Drive Racing v ELMS a WEC. Letos je jeho hlavním programem působení v japonském šampionátu Super GT s vozem Audi R8 LMS Evo II týmu Le Mans.
Merhiho největším úspěchem ve formulové kariéře je titul v Euroserii F3 z roku 2011. Za zmínku ale stojí například také jeho celková třetí příčka z Světové série formule Renault 3.5 v roce 2014. Tehdy nestačil pouze na novopečeného vítěze závodu F1 Carlose Sainze a na dalšího současného pilota královny motorsportu Pierra Gaslyho.
Boshung byl letos tahounem Camposu. Přestože ve třech podnicích nezávodil, získal všech 34 bodů stáje. Oliver Caldwell se zatím trápí a místo bodů do šampionátu sbírá zejména ty trestné. Na kontě jich má už deset a jen dva ho dělí od zákazu startu v jednom podniku.
Návrat do F2 z Merhiho udělá nejstaršího jezdce její historie. V sobotu, kdy se pojede na Red Bull Ringu sprint, mu totiž bude 31 let a 109 dní. Překoná tak svého krajana Sergia Canamasase. Tomu bylo při jeho posledním startu v roce 2017 na Hungaroringu 31 let a 91 dní.
Merhi není jediným pilotem, který se po svém konci v F1 vrátil do "druhé ligy". Z nedávných případů můžeme vypíchnout Romaina Grosjeana, Giorgia Pantana nebo Tima Glocka. Ti se totiž po svém odchodu z F1 stali šampiony GP2 (předchůdce dnešní F2) a Grosjeanovi s Glockem tento úspěch dokonce pomohl k návratu do F1. Pro české fanoušky připomeňme, že něco podobného potkalo ještě za dob F3000 i Tomáše Engeho. Ten po svých třech startech v F1 za tým Prost působil v F3000 ještě také v sezonách 2002 a 2004.
Zdroj: Motorsport, Formula Scout, FORMULE.cz, úvodní foto: Manor