Vasseur jde do Ferrari!
Sauber získal Seidla z McLarenu!
Dnes nás zasáhla lavina tiskových zpráv týkající se křesel šéfů tří týmů Formuli 1.
První zpráva byla potvrzením odchodu Frédérica Vasseura ze Sauberu, který bude ještě rok závodit pod jménem Alfa Romeo, než se začne připravovat na budoucnost s automobilkou Audi, která bude od roku 2026 vyrábět pohonné jednotky specifikace F1 a Sauber bude mít její tovární podporu.
Vasseur se do F1 propracoval z nižších šampionátů a v životopisu má dlouhý seznam úspěchů. V roce 1996 založil ASM, které o dva roky ve spolupráci s Renaultem vyhrálo Francouzský šampionát F3 a v Euroseriálu F3 byl s motory Mercedesu úspěšný v letech 2004 až 2007. Následně s Nicolasem Todtem založil stáj ART, se kterou postoupil do GP2, kde slavil titul v letech 2005 (Nico Rosberg) a 2006 (Lewis Hamilton). Jeho další firma, Spart Racing Technology, zkonstruovala šasi první generace vozů Formuli E.
Do F1 jej vytáhl Renault v roce 2016, když francouzská automobilka obnovovala svůj tovární tým. Na konci téhož roku však Vasseur odešel s tím, že Renault vytvořil příliš složitou manažerskou strukturu, na top úrovni bylo na jeho vkus příliš mnoho lidí, kvůli čemuž mu práce nevyhovovala. Již od léta 2017 však vede tým Sauber. Po neúspěšných letech Monishy Kaltenbornové byl tým prodán investiční skupině vedené Finnem Rausingem. Pod Vasseurovým vedením stáj získala Alfa Romeo na místo titulárního sponzora, opět se začalo investovat do továrny v Hinwilu a už teď se tým těší na budoucnost s Audi, které však Vasseur nebude součástí. Z vlastní vůle.
Francouz dostal nabídku, kterou nešlo odmítnout. Po odchodu Mattiu Binotta z místa šéfa týmu Ferrari se Vasseur v lednu postaví do čela tohoto fanoušky zbožňovaného týmu. Binotto musí balit poté, co dva roky připravoval Ferrari na boj o titul sezony 2022, avšak tým navzdory obrovskému množství investovaného úsilí a zdrojů nebyl schopen vážně ohrozit krasojízdu Maxe Verstappena za jeho druhým mistrovským titulem. Jezdec Red Bullu vyhrál 15 velkých cen, čímž stanovil nový rekord. Další dvě vyhrál Sergio Pérez, jednu George Russell a čtyři si rozdělili jezdci Ferrari.
Od dob Jeana Todta byli do křesla šéfa Scuderie Ferrari dosazováni Italové zevnitř Ferrari, Maurizio Arrivabene se do něj dostal jako bývalý externista zastupující partnerské Marlboro. Bude velké Ferrari opět úspěšné pod vedením malého Francouze?
„Jsem nadšený, že budu mít tu čest postavit se do čela Scuderie Ferrari jako její šéf týmu," řekl Vasseur. „Jako někdo s celoživotní vášní pro motorsport jsem vždy vnímal Ferrari jako špičku motorsportu.“
O tom, že Vasseur může nahradit Binotta se vědělo ode dne oznámení Binottova odchodu. Jako blesk z čistého nebe však bylo oznámeno jméno nového lídra týmu Alfa Romeo (Sauber). Bude jím Andreas Seidl, jenž nečekaně přijal místo generálního ředitele týmu.
Seidl byl od roku 2019 šéfem týmu McLarenu. Ve F1 ale začínal právě s týmem z Hinwilu, v éře, kdy byl majetkem automobilky BMW. Po odchodu BMW se Seidl přesunul k jiné německé automobilce, k Porsche, kterou dovedl ke třem vítězstvím v závodu 24 hodin Le Mans. Porsche a Audi jsou propojeny skrze mateřský koncern Volkswagen a Seidlovi zřejmě zůstaly dobré vztahy s německým výrobcem automobilů i se švýcarským týmem. Saidla musel lákat nejen nový projekt Audi, ale i místo generálního ředitele, vyšší než místo šéfa týmu.
Andreas Seidl si udělal dobré jméno s vytrvalostním týmem Porsche. Foto: Porsche
Ředitel McLarenu, Zak Brown, prozradil, že ho Seidl o svém odchodu informoval v předstihu, proto už měl čas vybrat i jeho nástupce. Bude jím Andrea Stella.
Stella byl 15 let důležitou součástí týmu Ferrari jako výkonnostní inženýr Michaela Schumachera a Kimiho Räikkönena a závodní inženýr nejprve Räikkönena a poté Fernanda Alonsa. Od roku 2015 byl Ital v McLaren Racingu šéfem závodních činností, od roku 2018 výkonnostním ředitelem a od roku 2019 závodním ředitelem. Z trojice pracující pod Seidlem (Stella, James Key jako technický ředitel a Piers Thynne jako výrobní ředitel) byl právě Stella povýšen do křesla šéfa týmu.
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Alfa Romeo