Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Barredovo třicáté vítězství i Lopraisův návrat do čela

Barredovo třicáté vítězství i Lopraisův návrat do čela

Rallye Dakar – 4. etapa

Joan Barreda vybojoval kulatý 30. etapový triumf v kategorii motocyklů a přiblížil se k historickému rekordu, Martin Macík počtvrté kraloval kamionům, Aleš Loprais se vrátil do celkového vedení a Karel Trněný odstoupil. I to přinesla čtvrtá etapa letošního ročníku Rallye Dakar, která se konala ve středu na území Háilu a závodníci v ní museli zdolat 425 měřených kilometrů.

Chuť etapového vítězství poznal Macík ve středu už počtvrté. Jezdec stáje MM Technology totiž předtím opanoval již sobotní prolog, nedělní první etapu a úterní třetí etapu. V pondělí měl ovšem problémy s brzdami, kvůli kterým dojel do cíle s více než hodinovou ztrátou. To ho srazilo na páté místo průběžného pořadí.

Ani cesta za středečním vítězstvím ale nebyla vždy jenom růžová. To dokládá například situace ze 30. kilometru.

„Byla tam díra jako kráva. Skočili jsme a ozvala se rána. Mysleli jsme, že bude po spojovačce. Ale dalo se jet dál. Nakonec se ukázalo, že nám ta rána pocuchala pera. To jsme ale zjistili až na 220. kilometru. Do té doby jsme s tím jeli opatrně a zlehka,“ říká Macík.

Na kamion značky Iveco přezdívaný Čenda byla ovšem etapa náročná také z hlediska spotřeby: „Málem nám došla nafta. Táta nám natankoval podle výpočtu, ale v tom písku Čenda žere víc, než by měl,“ přiznal Macík.

Martin Macík byl rád, že mu nedošlo před cílem palivo. Foto: MM Technology


Druhé místo obsadil Mitchel van den Brink, který na Macíka ztratil 8 minut a 50 sekund. Do nejlepší trojice se vešel také Aleš Loprais.

Jaroslavu Valtrovi nepřinesla středeční etapa tolik důvodů k radosti jako ta úterní. Hned den poté, co se dostal do čela průběžného pořadí, totiž musel řešit komplikace.

„Na trati byly těžké duny. Některé jsme měli problém i vyjet, takže bylo jednodušší je objet. Pak přišly rychlé pasáže. Sotva se nám začalo dařit, udělali jsme defekt. Bylo to takové zvláštní. Ani jsme nevěděli, o co jsme píchli. Ve finále nám upadly kabinové tlumiče, takže jsme jeli přes 200 kilometrů bez tlumičů. Jsme úplně vyřízení a umlácení, máme toho dneska plné zuby,“ byl jezdec Buggyry v cíli unavený.

Valtr obsadil v etapě osmé místo. Porazil ho mimo jiné také jeho týmový kolega Martin Šoltys, který se umístil na páté příčce. České barvy měli v nejlepší desítce zastoupení také díky Vajdotasi Paskevičiusovi. Litevec bral šesté místo. Hned za ním skončil na sedmém místě Pascal de Baar z týmu Riwald, pro který připravuje kamiony Renault severočeský MKR Technology. Nizozemec dlouho bojoval dokonce o třetí místo, pak ale chyboval a ohnul spojovací tyč.

Kees Koolen ze stáje Project 2030 (jede s kamionem od MM Technology) skončil jedenáctý, Tomáš Vrátný dvanáctý, Claudio Bellina (MM Technology) sedmnáctý, Richard de Groot z týmu Firemen (kamion od MM Technology) osmnáctý a Adwin Hoondert (Riwald Dakar) devatenáctý.
Tomáše Vrátného dělily od nejlepší desítky dvě pozice. Foto: Fesh Fesh


Gert Huzink sice opět rozjel etapu slibně a bojoval s Martinem Macíkem o první místo, pak mu ale zkřížila plány prasklá pneumatika, únik vody a nakonec poškozený kompresor. Ten se nepodařilo opravit a Huzink tak do cíle nedojel. Přidělený čas dostali i rychlé asistence Dušan Randýsek s Tomášem Tomečkem. Robert Kasák z Buggyry kvůli technickým problémům vůbec nenastoupil.

Aleš Loprais se díky třetímu místu v etapě a potížím Jaroslava Valtra dostal do čela průběžného pořadí. Jeho náskok před druhým Martinem van den Brinkem momentálně činí 27 minut a 22 sekund. Jaroslav Valtr se propadl na třetí příčku (o 28 minut a 17 sekund za Lopraisem). Martin Macík povyskočil na čtvrtou pozici (+39:37). Martin Šoltys je sedmý, Kees Koolen devátý, Claudio Bellina jedenáctý, Tomáš Vrátný třináctý, Richard de Groot patnáctý, Adwin Hoondert devatenáctý, Pascal de Baar dvacátý třetí, Robert Kasák dvacátý pátý a Vajdotas Paskevičius dvacátý šestý.

Auta: Loebovi to konečně vyšlo



Po dvou dnech plných technických potíží to konečně vyšlo. Sébastien Loeb si připsal první letošní etapové vítězství. Na cestě za ním ovšem musel pořádně zabrat. Zhruba dvacet kilometrů před koncem měřeného úseku mu totiž odešel posilovač řízení. Do bivaku se už nechal odtáhnout naším Martinem Prokopem, který za tento čin obdržel po dojezdu cenu fair play.

Chybělo málo a Loeba málem stály jeho potíže vítězství. Pouhých třináct sekund na něj totiž ztratil jeho krajan Stéphane Peterhansel. Čtrnáctinásobný vítěz Rallye Dakar tak byl velmi blízko k tomu, aby získal svůj 50. etapový triumf v kategorii automobilů. Tím by v historické tabulce této kategorie vyrovnal historicky nejúspěšnějšího Ariho Vatanena. Nejlepší trojici středeční etapy zkompletoval Carlos Sainz.

Pro Martina Prokopa skončila etapa sedmnáctým místem. Opět ale doplácel na nízký výkon svého Fordu.

Martina Prokopa trápí nízký výkon. Foto: Benzina Orlen Team


„Už od začátku jsme věděli, že to nebude dobré. Mokrý písek má vysoký odpor a s vysokou nadmořskou výškou je to strašná kombinace. Od začátku nás předjíždějí auta. Vůbec nejsme schopni konkurovat. Našemu konceptu tato oblast nesvědčí. Potřebujeme to tu projet, poztrácet co nejméně a odjet pryč,“ říká jihlavský jezdec.

Prokop ale přiznává, že i on sám mohl během středy učinit lepší rozhodnutí: „Špatně jsme odhadli tlak v pneumatikách. Ráno sice byla zima, pak se ale gumy ohřály a tlak šel nahoru. Nebyli jsme schopni vyjet písčité výjezdy, místo toho jsme hledali cestu a objížděli to. Tím jsme ztratili opravdu hodně,“ sypal si popel na hlavu.

Prokop už je po středě jediným Čechem v kategorii automobilů. Karel Trněný totiž etapu nedokončil. Zhruba na padesátém kilometru jeho vůz ostře doskočil na předek, což odnesl spolujezdec Milan Horyl. Kvůli jeho bolestem musel Trněný zastavit a přivolat lékaře. Vyšetření sice ukázala, že Horyl žádné zlomeniny neutrpěl, posunul si ale dva obratle a také si přivodil krevní sraženinu. Posádka tak nemůže v soutěži pokračovat. Trněný ovšem nezavrhuje variantu, že by se v akci ještě ukázal s jiným spolujezdcem.
Karel Trněný je ze hry venku. Foto: Workoutland Racing


I po středě zůstal na prvním místě mezi automobily Násir al-Attíja. Katařan vede o 18 minut a 18 sekund před Jazídem al-Rajhím. Třetí je Stéphane Peterhansel, který je pouze 34 sekund za Al-Rajhím. Martin Prokop se i přes složitou etapu posunul na deváté místo. Středeční vítěz Loeb je čtrnáctý. Antoine Galland s českým spolujezdcem Davidem Křípalem figurují na 82. místě.


Lehké prototypy: Kolocová sedmá



V lehkých prototypech zvítězil Mitchell Guthire. Druhou pozici obsadil Joao Ferreira a třetí Guillaume de Mevius.

Problémy měli favorité. Francisco López Contardo obsadil až 23. místo, neboť mu během etapy došlo palivo. Hned dvakrát postihl stejný problém i Setha Quintera, který před etapou vedl. Kromě toho Američanovi odešel také posilovač řízení a upadlo mu levé zadní kolo. Umístil se na 16. příčce.

Štěstí se konečně usmálo na Aliyyah Kolocovou. Závodnice stáje Buggyra odjela bezproblémovou etapu a umístila se na sedmé příčce.

„Bojovala jsem s Cristinou Gutiérrezovou a spolu jsme dojely i do cíle. S autem nebyly žádné problémy, neměli jsme žádný defekt. Po všech těch problémech na začátku jsem teď zažila tu krásnou stránku Dakaru. Ráda bych takto pokračovala dál,“ měla osmnáctiletá závodnice radost.

Aliyyah Kolocová zažila svůj nejlepší dakarský den. Foto: Buggyra Racing


Kolocová pokořila i svého o dost zkušenějšího týmového kolegu Josefa Macháčka. Vítěz kategorie lehkých prototypů z roku 2021 obsadil 19. pozici.

Po problémech Setha Quintera nyní vede celkově Mitchell Guthire. Guillaume de Mevius je druhý a Austin Jones třetí. Seth Quintero se propadl na čtvrté místo. Loňský vítěz Francisco López Contardo figuruje na šesté pozici. Josef Macháček je dvanáctý a Aliyyah Kolocová se nachází na 40. příčce.

V side-by-side byl nejlepší Eryk Goczal. Druhý skončil Gerard Farres Guell a na třetí příčce se umístil Michal Goczal. Problematický den ovšem zažil Marek Goczal. Lídr průběžného pořadí totiž v dunách kolidoval se soupeřem. Do cíle dojel s poškozeným vozem a skončil až jako dvacátý.

Novým vedoucím mužem je v side-by-side po středě Rodrigo Luppi de Oliveira. Druhý je Eryk Goczal a třetí Rokas Baciuška. Marek Goczal se po potížích propadl na čtvrtou pozici.


Motorky: Barreda pokořil i bolest



Joan Barreda oslavil svůj třicátý triumf na Rallye Dakar v kategorii motocyklů. Španěl na cestě za vítězstvím překonal i bolest. V pondělí si totiž o kámen zlomil levý palec. Díky středečnímu vítězství ztrácí Barreda v historické tabulce kategorie motorek už jen tři triumfy na rekordmany Cyrila Desprese a Stéphana Peterhansela. Francouzskou dvojici dohání i přesto, že celkově na Dakaru nikdy nevybojoval pódium. Peterhansel přitom vyhrál na motorce Dakar šestkrát a Despres pětkrát.

Barredovi podlehl ve středu jen těsně Pablo Quintanilla. Třetí pozici obsadil Skyler Howes.

Daniel Sanders čistil po úterním vítězství dráhu a skončil na osmé příčce. Jeho nejbližší pronásledovatel v čele průběžného pořadí Mason Klein ovšem dopadl ještě hůře. Zdržely ho totiž problémy s palivovou nádrží a přísunem paliva. Kvůli tomu skončil až jedenáctý.

Martin Michek i tentokrát zajel nejlépe z Čechů a umístil se na 14. místě. Jezdec stáje Orion – Moto Racing Group stíhal po cestě za tímto výsledkem také pomáhat ostatním.

„Mezi první polovinou a druhou jsme měli přejezd do tankovačky, neutralizaci na 55 minut. Pomáhal jsem tam továrnímu jezdci Francu Caimimu, aby mu vyšel benzín, tlačil ho za lanem. Potkal jsem tam ještě Štefana Svitka, také jemu jsem dovezl kanystr s palivem. Naštěstí se to obešlo bez nějakých minut navíc pro všechny, jsem rád, že jsem mohl pomoct,“ uvedl českobudějovický závodník.

Martinu Michkovi mohli být vděční hned dva jezdci. Foto: Orion - Moto Racing Group


Michkův parťák Milan Engel skončil dvacátý devátý. Technika mu ale komplikovala situaci.

„V tankovačce mě začala zlobit motorka, asi mi nejde zadní čerpadlo nádrže, prasknul mi chladič na vodu. Díky bohu za to, že jsem tu v cíli i s takovým výsledkem. Na techniku to bylo náročné,“ oddechl si.

Jan Brabec obsadil 28. místo. David Pabiška skončil 39. a pod americkou vlajkou závodící Petr Vlček byl klasifikován na 62. příčce.

V celkovém pořadí udržel vedení Daniel Sanders. Před Skylerem Howesem ale vede jen o 3 minuty a 33 sekund. Třetí místo patří Kevinu Benavidesovi (+4:05). Jen těsně za ním je čtvrtý Joan Barreda (+4:30). Mason Klein se kvůli potížím s palivovým čerpadlem propadl na šestou příčku. Martin Michek je čtrnáctý, Milan Engel třicátý, Jan Brabec třicátý třetí, David Pabiška čtyřicátý sedmý a Petr Vlček šedesátý šestý.

Čtyřkolky: Giroud pokračuje v krasojízdě



I středa přinesla vítězství Alexandreho Girouda ve čtyřkolkách. Francouz triumfoval před druhým Manuelem Andújarem. V popředí se ukázala i česká vlajka. Třetí pozici totiž obsadil jezdec české stáje Story Racing Laisvydas Kancius.

Zdeněk Tůma měl během etapy nehodu, při které ohnul na svém stroji tyč řízení. Kvůli ní musel měnit také proražené přední kolo. Obsadil 14. místo.

Giroudovo vedení v absolutní klasifikaci činí 47 minut a 4 sekundy. Druhé místo patří Franciscu Morenovi před třetím Manuelem Andújarem. Laisvydas Kancius je čtvrtý a Zdeněk Tůma třináctý.

Zdeněk Tůma ve středu boural. Foto: Barth Racing


V soutěži Dakar Classic byl nejlepší Luis Pedrals Marot. Olga Roučková skončila jako nejlepší z Čechů na 38. místě. Slovák Radovan Kazarka ze stáje Buggyra byl padesátý pátý, Ondřej Martinec padesátý osmý, Radek Vávra šedesátý druhý a Ondřej Klymčiw osmdesátý druhý.

Celkově nadále vede Juan Morera. Radovan Kazarka je čtyřicátý třetí, Ondřej Martinec padesátý druhý, Olga Roučková sedmdesátá první, Radek Vávra sedmdesátý sedmý a Ondřej Klymčiw osmdesátý třetí.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Honda Racing Global