Martí udolal Colapinta
FIA F3 v Bahrajnu – sprint
Martí se stal prvním letošním vítězem FIA F3. Při bahrajnském sprintu mu byl vyrovnaným soupeřem Colapinto, který dlouho vedl. Nakonec se ale musel spokojit se druhou příčkou. Třetí dojel Collet.
Ve 12:15 místního času odstartovala v Bahrajnu nová sezona FIA F3. Na programu byl sprintový závod, do kterého vyrazila nejrychlejší dvanáctka z kvalifikace v obráceném pořadí.
Pole position připadlo Colapintovi. Za ním se piloti seřadili v pořadí Martí, Collet, Aron, Beganovic, Fornaroli, Frederick, Barter, Göthe, Saucy, Bortoleto, Mini, Mansell, Montoya, Edgar, Tsolov, Browning, O´Sullivan, Boya, Villagómez, Bedrin, Wisnicki, Flörschová, Gray, Cohen, Yeany, Smith, García, Faria a Barnard.
Gray měl původně startovat z 21. pozice. Britský pilot ale během kvalifikace zdržel Fariu a komisaři se ho proto rozhodli potrestat ztrátou tří míst.
Jezdci vstupovali do závodu s vědomím, že bude třeba starat se o pneumatiky. Závod se totiž konal za denního světla a tím pádem ve vysokých teplotách. Degradaci pneumatik navíc někteří piloti pociťovali už během páteční kvalifikace.
Do hry mohli vstoupit rovněž traťové limity. Zejména v pravotočivé čtvrté zatáčce to svádělo k jejich překračování. Pokud by se piloti něčeho takového dopustili více než třikrát, koledovali by si o penalizaci.
Už na konci zaváděcího kola zajeli do boxů Wisnicki a Flörschová. Dvojice vyrážela z boxové uličky. Nebylo jasné, proč se tak děje.
Martí se pokoušel v první zatáčce dostat před Colapinta, Argentinec si ale vedení pohlídal. Martího navíc vzápětí překonal i Collet, který tak převzal druhou pozici. Na Španěla dotírali i piloti Premy Aron s Beganovicem.
Po prvním kole vedl Colapinto před Colletem a Martím. Na bodovaných pozicích se nacházeli také Aron, Beganovic, Göthe, Fornaroli, Frederick, Saucy a Barther.
Ve druhém kole vyjel na trať zpomalovací vůz. Villagómez totiž kolidoval na výjezdu ze čtvrté zatáčky s Bortoletem. Mexičan skončil ve zdi a ze závodu odstoupil.
Za zpomalovacím vozem kroužilo startovní pole v pořadí Colapinto, Collet, Martí, Aron, Beganovic, Göthe, Fornaroli, Frederick, Saucy, Edgar, Barter, Browning, Tsolov, Mansell, Bortoleto, Montoya, O´Sullivan, Cohen, Bedrin, Boya, Barnard, Smith, Gray, Yeany, García, Mini, Faria, Wisnicki a Flörschová. Mini se propadl dozadu poté, co se mu nepodařil start. Pokud by se Italovi stalo něco podobného zítra, byl by jeho problém daleko větší. Po vítězství v kvalifikaci totiž bude startovat z pole position.
Z ředitelství závodu přišla špatná zpráva pro Tsolova a Edgara. Na vozech těchto dvou jezdců se totiž pracovalo ještě v době, kdy už to nebylo možné. Jezdcům tak hrozila penalizace.
Na konci šestého kola už se schylovalo k restartu. Jezdci před sebou stále měli 12 kol.
Colapinto na rovince dlouho kličkoval a otálel s restartem. Tato taktika se mu ale vyplatila a udržel vedení. První zatáčka se ovšem neobešla bez incidentu. Do hodin byl poslán Browning. Martí se dostal před Colleta na druhé místo.
Netrvalo však dlouho a závod byl opět neutralizován, byť tentokrát jen virtuálním zpomalovacím vozem. Browning totiž zůstal stát v nájezdu do druhé zatáčky. V hodinách se ocitl
Po restartu rovněž došlo ke kontaktu mezi Frederickem a Bortoletem v desáté zatáčce. Pilot Tridentu Američana trefila a ten to odnesl defektem pneumatiky a musel k mechanikům.
Tsolovovi se začínal hroutit závod. Nejprve dostal desetisekundovou penalizaci za to, že se na jeho voze pracovalo i méně než 30 sekund před začátkem zaváděcího kola. Kromě toho zajel do boxů pro nové přední křídlo. V boxech byl i Wisnicki, jemuž se po restartu rovněž nevyhnuly potíže.
Tou dobou už se virtuální zpomalovací vůz proměnil ve skutečný. Platilo pořadí Colapinto, Martí, Collet, Aron, Fornaroli, Beganovic, Göthe, Edgar, Saucy, Barter, Mansell, Bortoleto, Montoya, Cohen, Bedrin, Barnard, O´Sullivan, Boya, Smith, Yeany, Gray, Mini, García, Flörschová, Tsolov, Frederick, Faria a Wisnicki.
García dostal penalizaci deset sekund stop & go. Mexičan se dopustil stejného prohřešku jako Tsolov.
Ve 12. kole přišel druhý restart. Colapinto udržel první místo. Collet si sice brousil zuby na Martího, Španěl si ale Brazilce pohlídal. Wisnicki se stal dalším potrestaným. Dostal pět sekund za prohřešek během virtuálního zpomalovacího vozu.
Colapintův závod byl sice rozjetý slibně, ve 14. kole mu ale udělal čáru přes rozpočet Martí. Španěl se ve čtvrté zatáčce dostal před něj a ujal se vedení.
Martí se sice dostal do čela, Colapinto se ale nevzdával. Držel se v blízkosti pilota Camposu a na cílové rovince mohl využívat systému DRS. Předjetí ale nepřišlo. Tvrdě se bojovalo i o čtvrté místo mezi piloty Premy Aronem a Beganovicem. Za ními to sledoval šestý Göthe.
Ani tři kola před koncem nedával Colapinto Martímu vydechnout. Beganovic s Aronem se nadále naháněli. Beganovic se po těsném souboji který trval od čtvrté do sedmé zatáčky, dostal na čtvrté místo.
Frederick ještě v závěru dostal pětisekundový trest za překračování limitů trati. Martí navýšil svůj náskok před Colapintem na více než sekundu. Bylo stále pravděpodobnější, že si pilot Camposu dojede pro své první vítězství ve FIA F3.
A to se mu skutečně povedlo. Spolu se ním vystoupali na pódium Colapinto a Collet.
Aktualizace: Bortoleto dostal desetisekundový trest za incident s Villagómezem. Ze 12. pozice se propadl na 19. příčku.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Josep María Martí | Campos | Mecachrome | 43:15,477 | 19 | 11 |
2. | Franco Colapinto | MP Motorsport | Mecachrome | +1,805 | 19 | 9 |
3. | Caio Collet | Van Amersfoort | Mecachrome | +5,879 | 19 | 8 |
4. | Dino Beganovic | Prema | Mecachrome | +9,017 | 19 | 7 |
5. | Paul Aron | Prema | Mecachrome | +9,848 | 19 | 6 |
6. | Oliver Göthe | Trident | Mecachrome | +10,623 | 19 | 5 |
7. | Grégoire Saucy | ART Grand Prix | Mecachrome | +11,157 | 19 | 4 |
8. | Leonardo Fornaroli | Trident | Mecachrome | +11,737 | 19 | 3 |
9. | Jonny Edgar | MP Motorsport | Mecachrome | +12,359 | 19 | 2 |
10. | Sebastián Montoya | Hitech | Mecachrome | +12,897 | 19 | 1 |
11. | Hugh Barter | Campos | Mecachrome | +13,663 | 19 | 0 |
12. | Zak O´Sullivan | Prema | Mecachrome | +14,829 | 19 | 0 |
13. | Christian Mansell | Campos | Mecachrome | +15,819 | 19 | 0 |
14. | Taylor Barnard | Jenzer | Mecachrome | +17,461 | 19 | 0 |
15. | Mari Boya | MP Motorsport | Mecachrome | +18,032 | 19 | 0 |
16. | Nikita Bedrin | Jenzer | Mecachrome | +19,240 | 19 | 0 |
17. | Gabriele Mini | Hitech | Mecachrome | +19,663 | 19 | 2 |
18. | Ido Cohen | Carlin | Mecachrome | +23,416 | 19 | 0 |
19. | Gabriel Bortoleto | Trident | Mecachrome | +24,1112 | 19 | 0 |
20. | Hunter Yeany | Carlin | Mecachrome | +24,671 | 19 | 0 |
21. | Oliver Gray | Carlin | Mecachrome | +25,049 | 19 | 0 |
22. | Sophia Flörschová | PHM Racing by Charouz | Mecachrome | +25,373 | 19 | 0 |
23. | Tommy Smith | Van Amersfoort | Mecachrome | +25,951 | 19 | 0 |
24. | Roberto Faria | PHM Racing by Charouz | Mecachrome | +38,570 | 19 | 0 |
25. | Piotr Wiśnicki | PHM Racing by Charouz | Mecachrome | +45,222 | 19 | 0 |
26. | Nikola Tsolov | ART Grand Prix | Mecachrome | +47,787 | 19 | 0 |
27. | Alex García | Jenzer | Mecachrome | +1:01,777 | 19 | 0 |
28. | Kaylen Frederick | ART Grand Prix | Mecachrome | +1:25,936 | 19 | 0 |
DNF | Luke Browning | Hitech | Mecachrome | - | 6 | 0 |
DNF | Rafael Villagómez | Van Amersfoort | Mecachrome | - | 1 | 0 |
Průběžné pořadí jezdců: 1. Martí 11, 2. Colapinto 9, 3. Collet 8, 4. Beganovic 7, 5. Aron 6, 6. Göthe 5, 7. Saucy 4, 8. Fornaroli 3, 9. Edgar 2, 10. Mini 2, 11. Montoya 1.
Průběžné pořadí týmů: 1. Prema 13, 2. Campos 11, 3. MP Motorsport 11, 4. Van Amersfoort 8, 5. Trident 8, 6. ART Grand Prix 4, 7. Hitech 3.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Campos