Dotírající Saucy Bortoleta nerozhodil
FIA F3 v Melbourne - hlavní závod
Z Bortoleta se pomalu, ale jistě stává favorit na titul. Pilot Tridentu si totiž připsal vítězství i ve druhém letošním hlavním závodě. Do cíle dorazil těsně před Saucym. Na stupně vítězů vystoupal také Mini. Zapůsobil Martí, který se z posledního 30. místa propracoval až na sedmou příčku.
Do hlavního závodu už piloti startovali podle výsledků páteční kvalifikace. Na prvním místě tak stál lídr šampionátu Bortoleto, který dostal příležitost navýšit své celkové vedení. Druhé místo patřilo Saucymu, třetí Minimu, čtvrté Fornarolimu, páté O´Sullivanovi, šesté Aronovi, sedmé Colapintovi, osmé Beganovicovi, deváté Browningovi a desáté Colletovi. Za nejlepší desítkou následovali Göthe, Montoya, Mansell, Edgar, Tsolov, Boya, Frederick, Barnard, Villagómez, Bedrin, Gray, Barter, Flörschová, Faria, Yeany, Wisnicki, Smith, Cohen, García a Martí.
Cohen byl potrestán ztrátou pěti míst. Izraelec byl totiž označen za viníka incidentu s Barterem v sobotním sprintu. Po něm Izraelec odstoupil a Barter musel do boxů s defektem pneumatiky.
Ačkoli v pátek i v sobotu v Melbourne zapršelo, před startem hlavního závodu FIA F3 bylo velmi nepravděpodobné, že by do dění na dráze promluvil déšť. Panovalo totiž slunečné počasí.
Bortoleto nedal po startu svým soupeřům šanci, aby ho připravili o první místo. Za ním se bojovalo o druhou pozici mezi Saucym a Minim, Švýcar si ale stříbrnou příčku udržel.
První kolo ovšem zničilo závod Montoyovi. Kolumbijec měl v 11. zatáčce kontakt s Mansellem a vycestoval do únikové zóny. Na jeho voze se poškodilo zavěšení a závod tak pro něj skončil.
O pár okamžiků později už navíc jezdil po dráze zpomalovací vůz. Colapinto si totiž při souboji s Browningem ve třetí zatáčce přivodil defekt pneumatiky. Poté nezvládl zatočit do páté zatáčky a byla z toho havárie. Boural navíc i Boya. Španěl najel zezadu na Tsolova a šel do bariéry.
Podoba nejlepší trojice zůstávala ve složení Bortoleto, Saucy a Mini. Na bodovaných pozicích byli i Fornaroli, O´Sullivan, Aron, Beganovic, Collet, Browning a Edgar. Za nimi následovali Göthe, Mansell, Tsolov, Frederick, Villagómez, Gray, Barnard, Bedrin, Faria, Yeany, Martí, Smith, Barter, Cohen, Wisnicki, Flörschová a Barter.
I během pobytu zpomalovacího vozu na dráze se ale počtet odstoupivších rozšiřoval. Frederick totiž narazil zezadu do Tsolova. Američan si ulomil kolo a závod pro něj skončil.
V šestém kole už se začalo znovu závodit. Bortoleto zůstával první, Saucy se ho ale zvládal držet. Ke změně došlo na osmé pozici. Browning totiž v deváté zatáčce objel Colleta. Brazilce se pokoušel pokořit také Edgar, prozatím ale neúspěšně.
Saucy tlačil na Bortoleta a na rovinkých dostával k dispozici systém DRS. Nedaleko byl i třetí Mini.
Wisnicki havaroval v poslední zatáčce a ulomil si kolo. Vše začalo, když Polák najel na trávu a poté si to jeho vůz namířil do bariéry zadní částí napřed. Už se zdálo, že bude muset na trať opět zpomalovací vůz. Polák ale nakonec zvládl své auto dopravit do boxů.
Faria a Tsolov kolidovali v 11. zatáčce a vycestovali z trati. Brazilec si poškodil přední přítlačné křídlo a musel do boxů na opravu. Do závodu se ovšem zvládl vrátit, i když už bez šance na solidní výsledek.
Saucy nedával Bortoletovi vydechnout. O první místo ho sice zatím nepřipravil, i 13 kol před koncem se ale jeho ztráta pohybovala okolo půlsekundy.
Působivý výkon předváděl Martí. Pilot Camposu sice po havárii v kvalifikaci startoval až jako poslední, postupně se mu ale podařilo vystoupat na 13. příčku. Ve svém držení měl navíc nejrychlejší kolo a doháněl Mansella. Desátý Beganovic navíc neměl náskok větší než dvě sekundy. Zisk bodů tak nebyl pro Marího úplně vzdálený.
Faría se sice vrátil zpátky na dráhu, nedlouho poté ale zamířil k mechanikům znovu. V tomto případě už se do akce nevrátil a odstoupil.
Nedlouho poté skončil závod i pro Cohena. Izraelec se pokoušel zdolat Villagómeze a ve třetí zatáčce ho chtěl po vnějšku objet. Mexičan ho ale poslal do hodin a Cohen skončil ve zdi. Tentokrát už byl nutný další výjezd zpomalovacího vozu.
Výjezd zpomalovacího vozu pomohl Minimu. Vedoucí dvojice ve složení Bortoleto a Saucy už mu totiž začala ujíždět. Takto se mohl dotáhout zpět. Čtvrtý byl Fornaroli, pátý O´Sullivan, šestý Browning, sedmý Aron, osmý Collet, devátý Beganovic a desátý Edgar. Ve zbytku závodu ale bylo třeba dát si pozor na Martího. Španěl totiž krátce před neutralizací předjel i Mansella a už byl dvanáctý. Stále navíc držel nejrychlejší kolo závodu.
Villagómez byl potrestán za incident s Cohenem. Obdržel desetisekundový trest.
V 16. kole došlo k restartu. Piloti tak před sebou měli posledních sedm kol. Bortoleto si první místo pohlídal.
Martí šel dopředu. Zdolal totiž Götheho. Němec ve třetí zatáčce probrzdil a začal se propadat pořadím. Na konci kola zamířil k mechanikům na výměnu.
Saucy se stále nevzdával šancí na vítězství. Pět kol před koncem toitž zajel nejrychlejší kolo a pořád zaostával jen o půl sekundy za Bortoletem. Vedoucí dvojice se opět vzdalovala Minimu, na kterého si brousil zuby krajan Fornaroli.
Martí to pět kol před koncem přece jen dokázal. Poté, co si poradil s Edgarem, se posunul na desáté místo. Bojovalo se například i o sedmou příčku. Tu sice držel Aron, zálusk na ni ale měl Collet.
Saucy se odmítal vzdát. Zajel nejrychlejší kolo závodu a pořád dýchal na záda Bortoletovi. Brazilec se ale z jeho tlaku nehroutil a měl na dosah své druhé letošní vítězství.
Saucyho náskok sice nevystoupal nad jednu sekundu, Bortoleto mu ale i přesto dokázal v posledním kole mírně poodjet a na cestě za vítězstvím už ho nic nezastavilo. Na třetí pozici dorazil do cíle Mini. Martího stíhací jízda nakonec skončila devátým místem.
V závěru ještě odstoupil Bedrin, který havaroval. Tsolov dostal na závěr desetisekundovou penalizaci za to, že vytlačil soupeře z trati.
Na poslední chvíli přišel o body i Collet. Došlo totiž ke kolizi mezi ním a Beganovicem. Zatímco Collet si přivodil defekt pneumatiky a spadl až na 16. místo, Beganovic dojel s poškozeným křídlem až jako šestnáctý. Seriózně mu ale hrozila penalizace.
Aktualizace: Dva jezdci se po skončení závodu propadli pořadím. Zatímco Browning spadl na osmé místo kvůli pětisekundovému trestu za incident s Colapintem, Beganovic obdržel stejný trest za incident s Colletem, což znamenalo propad na 13. příčku. Boya, Faria a Frederick ztratí pět míst na startu svého dalšího závodu. Zatímco Boya a Faria dostali pět míst za kolize s Tsolovem, Frederick vyfasoval dokonce deset míst za bezohlednou jízdu.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Gabriel Bortoleto | Trident | Mecachrome | 43:41,950 | 23 | 25 |
2. | Grégoire Saucy | ART Grand Prix | Mecachrome | 43:42,546 | 23 | 18+1 |
3. | Gabriele Mini | Hitech | Mecachrome | 43:44,982 | 23 | 15 |
4. | Leonardo Fornaroli | Trident | Mecachrome | 43:45,166 | 23 | 12 |
5. | Zak O´Sullivan | Prema | Mecachrome | 43:45,514 | 23 | 10 |
6. | Paul Aron | Prema | Mecachrome | 43:46,343 | 23 | 8 |
7. | Josep María Martí | Campos | Mecachrome | 43:50,688 | 23 | 6 |
8. | Luke Browning | Hitech | Mecachrome | 43:51,141 | 23 | 4 |
9. | Taylor Barnard | Jenzer | Mecachrome | 43:55,539 | 23 | 2 |
10. | Christian Mansell | Campos | Mecachrome | 43:56,306 | 23 | 1 |
11. | Jonny Edgar | MP Motorsport | Mecachrome | 43:56,878 | 23 | 0 |
12. | Tommy Smith | Van Amersfoort | Mecachrome | 43:57,532 | 23 | 0 |
13. | Dino Beganovic | Prema | Mecachrome | 44:00,507 | 23 | 0 |
14. | Oliver Gray | Carlin | Mecachrome | 44:00,716 | 23 | 0 |
15. | Hugh Barter | Campos | Mecachrome | 44:00,984 | 23 | 0 |
16. | Caio Collet | Van Amersfoort | Mecachrome | 44:01,376 | 23 | 0 |
17. | Hunter Yeany | Carlin | Mecachrome | 44:01,595 | 23 | 0 |
18. | Sophia Flörschová | PHM Racing by Charouz | Mecachrome | 44:05,556 | 23 | 0 |
19. | Rafael Villagómez | Van Amersfoort | Mecachrome | 44:10,626 | 23 | 0 |
20. | Alex García | Jenzer | Mecachrome | 44:11,985 | 23 | 0 |
21. | Nikola Tsolov | ART Grand Prix | Mecachrome | 44:12,014 | 23 | 0 |
22. | Oliver Göthe | Trident | Mecachrome | 44:38,034 | 23 | 0 |
23. | Nikita Bedrin | Jenzer | Mecachrome | - | 22 | 0 |
DNF | Ido Cohen | Carlin | Mecachrome | - | 11 | 0 |
DNF | Roberto Faria | PHM Racing by Charouz | Mecachrome | - | 8 | 0 |
DNF | Piotr Wisnicki | PHM Racing by Charouz | Mecachrome | - | 6 | 0 |
DNF | Kaylen Frederick | ART Grand Prix | Mecachrome | - | 4 | 0 |
DNF | Franco Colapinto | MP Motorsport | Mecachrome | - | 1 | 0 |
DNF | Mari Boya | MP Motorsport | Mecachrome | - | 1 | 0 |
DNF | Sebastián Montoya | Hitech | Mecachrome | - | 0 | 0 |
Průběžné pořadí jezdců: 1. Bortoleto 58, 2.Saucy 38, 3. Beganovic 28, 4. Mini 28, 5. Martí 25, 6. Göthe 23, 7. Aron 22, 8. O´Sullivan 20, 9. Fornaroli 19, 10. Browning 14, 11. Montoya 12, 12. Colapinto 10, 13. Collet 8, 14. Frederick 7, 15. Mansell 4, 16. Edgar 2, 17. Barnard 2.
Průběžné pořadí týmů: 1. Trident 100, 2. Prema 70, 3. Hitech 54, 4. ART Grand Prix 45, 5. Campos 29, 6. MP Motorsport 12, 7. Van Amersfoort 8, 8. Jenzer 2.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Trident