Z chaosu vyšel vítězně Edgar
FIA F3 v Monze – hlavní závod
Odložený start, čtyři výjezdy zpomalovacího vozu, řada kolizí a ostrých soubojů a nakonec premiérový triumf Edgara při jeho dost možná posledním startu v šampionátu. Takový byl závěrečný závod letošní sezony FIA F3. V něm se rozhodlo mimo jiné i o držiteli titulu mezi týmy, který získala Prema.
Do hlavního závodu startoval jako první vítěz kvalifikace Göthe. Za pilotem Tridentu se seřadili Collet, Aron, Edgar, Bortoleto, O´Sullivan, Fornaroli, Barnard, Tsolov, Saucy, Boya, Colapinto, Martí, Mansell, Smith, Frederick, Villagómez, Flörschová, Dufek, García, Faria, Šin, Beganovic, Bedrin, Gray, Mini, Browning, Montoya, Cohen a Simonazzi.
Šin měl původně startovat jako devatenáctý. Jihokorejec byl ale penalizován za překročení rychlosti v boxové uličce. Normálně by za tento prohřešek dostal penalizaci deseti sekund stop & go už v sobotním závodě, jelikož ale nedojel, obdržel trest ztráty pěti míst na roštu nedělního klání.
Po zaváděcím kole už se piloti chystali na start, najednou ale přišel odklad. Velká smůla totiž potkala Götheho. Němec odstavil svůj vůz kvůli potížím s plynovým pedálem. Vítěz kvalifikace tak byl odtlačován do boxů a ostatní se vydali do druhého zaváděcího kola. Frederick ovšem ne. Američan byl totiž dalším, kdo zůstal kvůli technickým problémům stát na cílové rovince.
Kvůli jednomu zaváděcímu kolu navíc se zkrátila délka závodu. Místo původně plánovaných 22 kol jich na piloty čekalo 21.
Jelikož pro Götheho závod skončil, zůstalo první startovní místo prázdné. Nejlepší výchozí pozici tak měl původně druhý Collet.
Collet si po startu udržel první místo. Musel ale odolávat útokům. V úvodní šikaně pokukoval po předjetí Aron, nakonec ale zůstal druhý. Vzápětí se navíc musel bránit útokům Edgara, který se skutečně dostal dopředu. Netrvalo dlouho a Arona odsunul i Bortoleto.
Start závodu se ovšem neobešel bez potíží. Colapinto zůstal stát na výjezdu z páté zatáčky poté, co po kontaktu se soupeřem vylétl z dráhy a trefil bariéru. Jeho vůz měl poškozené zavěšení a bylo jasné, že sobotní vítězství nezopakuje. Na trať se vydal zpomalovací vůz.
V době neutralizace vedl Collet. Za ním se nacházel Edgar. Třetí místo patřilo Bortoletovi, čtvrté Aronovi, páté O´Sullivanovi, šesté Fornarolimu, sedmé Barnardovi, osmé Tsolovovi, deváté Martímu a bodovanou desítku uzavíral Boya.
K restartu došlo ve čtvrtém kole. Collet držel první místo před Edgarem a Bortoletem. Fornaroli se zkoušel dostat před O´Sullivana na páté místo, zatím ale bez úspěchu. Martí vycestoval v úvodní šikaně z dráhy a propadl se tak z deváté pozice na jedenáctou.
Zatímco Collet začal na špici podjíždět, Bortoleto byl při chuti. Letošní šampion byl velmi blízko Edgarovi a Brit už se musel v úvodní šikaně pátého kola bránit. Zatím se mu to dařilo. Bylo ale jasné, že jakmile bude povoleno využívání systému DRS, půjde pro Edgara o mnohem těžší úkol.
Další Bortoletův pokus o předjetí přišel vzápětí. Pilot Tridentu zaútočil ve čtvrté zatáčce. Ani zde ale Edgar o druhé místo nepřišel.
V nájezdu do šestého kola jsme viděli na cílové rovince řadu soubojů, které pořadím pořádně zamávaly. Edgar se dostal na první místo před Colleta. Bortoleto musel bránit třetí místo a při této snaze vycestoval v úvodní šikaně z dráhy. Následoval pád na šestou pozici. Třetí příčku převzal O´Sullivan.
V sedmé zatáčce skončil závod pro Saucyho. Švýcar si při souboji s Bortoletem přivodil defekt pneumatiky. Kvůli tomu nebyl schopen udržet své auto na dráze a vycestoval do štěrku. To znamenalo už druhý výjezd zpomalovacího vozu.
Jako první kroužil za zpomalovacím vozem Edgar. Následovali Collet, O´Sullivan, Aron, Fornaroli, Barnard, Tsolov, Boya, Bortoleto a Mansell. Martí stále zůstával na prvním nebodovaném 11. místě.
V devátém kole se opět začalo závodit. Edgar vyčkával na poslední chvíli, než sešlápne plyn. Chtěl totiž minimalizovat výhodu větrného pytle svých soupeřů. Collet se ale i přesto zařadil před úvodní šikanou vedle něj. Pilot stáje MP Motorsport měl ale v nájezdu do zatáčky výhodnější stopu a díky tomu udržel vedení. Souboj ovšem pokračoval a v šikaně složené ze zatáček 4 a 5 se Collet dostal dopředu. Jeho pobyt na špici ale netrval dlouho. Edgar mu totiž vzápětí předjetí vrátil.
Sportovní komisaři mezitím rozdávali tresty. Pětisekundovou penalizaci obdržel Mini za to, že vytlačil soupeře z dráhy. Vyšetřován byl také incident mezi Tsolovem a Bortoletem.
Edgar sice zůstával první, za sebou měl ale vláček vozů. Velmi blízko byli druhý Collet, třetí O´Sullivan i čtvrtý Barnard. V nájezdu do 12. kola se pořadí na těchto pozicích změnilo. Zatímco Collet se dostal do čela, Barnard převzal třetí příčku. Bedrin dostal pět sekund za zisk výhody výjezdem mimo trať.
V úvodu 13. kola jsme opět viděli na cílové rovince předjíždění. Zatímco Collet se vrátil do vedení, Barnard předjel O´Sullivana a dostal se na třetí místo. Do vedoucí skupiny se vrátil Bortoleto, který se postupně posunul na páté místo.
Pak ale přišlo 13. kolo a na trať se znovu vydal zpomalovací vůz. Tentokrát ho zapříčinil Montoya. Kolumbijský pilot se v páté zatáčce ocitl mimo trať a závod pro něj skončil. Mimo trať se junior Red Bullu dostal poté, co ho zezadu popostrčil Mini.
Sportovní komisaři pokračovali při jízdě za zpomalovacím vozem v rozdávání trestů. Tentokrát dostal pět sekund Tsolov. Důvodem bylo, že vytlačil ven z dráhy Bortoleta.
K restartu došlo v 16. kole. Jezdci tak před sebou měli závěrečných šest kol v ostrém tempu. Edgar udržel první pozici. Collet i Barnard si na něj ovšem brousili zuby. Nakonec se ale před oba posunul O´Sullivan. V nájezdu do čtvrté zatáčky útočil O´Sullivan i na Edgara. Pilot MP Motorsportu měl ale ostré lokty a první místo si díky nim uhlídal.
Ani tentokrát se ale nezávodilo moc dlouho. Restart se totiž neobešel bez incidentů, po kterých skončil závod například pro Martího nebo Cohena. Zpomalovací vůz tak byl opět povolán do akce.
Fornaroli se stal dalším potrestaným. Obdržel pětisekundovou penalizaci za to, že vytlačil Arona z dráhy. Startovní pole mezitím kroužilo za zpomalovacím vozem. Bodovanou desítku tvořili Edgar, O´Sullivan, Collet, Barnard, Bortoleto, Boya, Fornaroli, Aron, Mansell a Beganovic.
Kola ubývala a bylo otázkou, zdali ještě bude závod vůbec restartován. Aby toho nebylo málo, Faria odstavil na cílové rovince své auto. To rozhodně nebylo nic, co by konec fáze zpomalovacího vozu urychlilo.
Nakonec se ale přece jen ještě závodilo. Zpomalovací vůz totiž z dráhy zmizel na konci předposledního kola. Edgar si po restartu první místo s přehledem udržel, O´Sullivan se ale musel bránit Colletovi. To se juniorovi Williamsu povedlo. Brazilec navíc o pár zatáček později ztratil třetí pozici ve prospěch Barnarda.
Poté už se na podobě první trojice nic nezměnilo. Edgar si v závodě, který byl ve FIA F3 dost možná jeho posledním, dojel pro vítězství. Na stupních vítězů ho doplnili dva krajané. Zatímco druhý skončil O´Sullivan, třetí pozici obsadil Barnard.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Jonny Edgar | MP Motorsport | Mecachrome | 47:05.178 | 21 | 25 |
2. | Zak O´Sullivan | Prema | Mecachrome | 47:05.465 | 21 | 18 |
3. | Taylor Barnard | Jenzer | Mecachrome | 47:06.003 | 21 | 15 |
4. | Caio Collet | Van Amersfoort | Mecachrome | 47:06.225 | 21 | 12 |
5. | Gabriel Bortoleto | Trident | Mecachrome | 47:06.693 | 21 | 10+1 |
6. | Mari Boya | MP Motorsport | Mecachrome | 47:07.123 | 21 | 8 |
7. | Paul Aron | Prema | Mecachrome | 47:07.314 | 21 | 6 |
8. | Christian Mansell | Campos | Mecachrome | 47:08.089 | 21 | 4 |
9. | Dino Beganovic | Prema | Mecachrome | 47:08.561 | 21 | 2 |
10. | Rafael Villagómez | Van Amersfoort | Mecachrome | 47:08.870 | 21 | 1 |
11. | Michael Šin | PHM Racing by Charouz | Mecachrome | 47:11.285 | 21 | 0 |
12. | Francesco Simonazzi | Carlin | Mecachrome | 47:11.913 | 21 | 0 |
13. | Nikola Tsolov | ART Grand Prix | Mecachrome | 47:12.114 | 21 | 0 |
14. | Sophia Flörschová | PHM Racing by Charouz | Mecachrome | 47:12.794 | 21 | 0 |
15. | Joshua Dufek | Campos | Mecachrome | 47:12.833 | 21 | 0 |
16. | Leonardo Fornaroli | Trident | Mecachrome | 47:13.376 | 21 | 0 |
17. | Oliver Gray | Carlin | Mecachrome | 47:13.583 | 21 | 0 |
18. | Luke Browning | Hitech | Mecachrome | 47:16.454 | 21 | 0 |
19. | Gabriele Mini | Hitech | Mecachrome | 47:26.320 | 21 | 0 |
20. | Tommy Smith | Van Amersfoort | Mecachrome | 47:59.168 | 21 | 0 |
21. | Alex García | Jenzer | Mecachrome | 47:14.506 | 20 | 0 |
22. | Roberto Faría | PHM Racing by Charouz | Mecachrome | - | 18 | 0 |
DNF | Nikita Bedrin | Jenzer | Mecachrome | - | 16 | 0 |
DNF | Pepe Martí | Campos | Mecachrome | - | 15 | 0 |
DNF | Ido Cohen | Carlin | Mecachrome | - | 15 | 0 |
DNF | Sebastián Montoya | Hitech | Mecachrome | - | 12 | 0 |
DNF | Kaylen Frederick | ART Grand Prix | Mecachrome | - | 12 | 0 |
DNF | Grégoire Saucy | ART Grand Prix | Mecachrome | - | 5 | 0 |
DNF | Franco Colapinto | MP Motorsport | Mecachrome | - | 0 | 0 |
DNF | Oliver Göthe | Trident | Mecachrome | - | 0 | 0 |
Konečné pořadí jezdců: 1. Bortoleto 164, 2. O´Sullivan 119, 3. Aron 112, 4. Colapinto 110, 5. Martí 105, 6. Beganovic 96, 7. Mini 92, 8. Göthe 73, 9. Collet 73, 10. Barnard 72, 11. Fornaroli 69, 12. Mansell 60, 13. Edgar 55, 14. Saucy 54, 15. Browning 41, 16. Montoya 37, 17. Boya 29, 18. Bedrin 24, 19. Barter 14, 20. García 12, 21. Frederick 11, 22. Tsolov 6, 23. Flörschová 6, 24. Cohen 2, 25. Villagómez 2, 26. Šin 0, 27. Simonazzi 0, 28. Smith 0, 29. Gray 0, 30. Dufek 0, 31. Yeany 0, 32. Faría 0, 33. Cresswell 0, 34. Wisnicki 0, 35. Esterson 0.
Konečné pořadí týmů: 1. Prema 327, 2. Trident 306, 3. MP Motorsport 194, 4. Campos 179, 5. Hitech 170, 6. Jenzer 108, 7. Van Amersfoort 75, 8. ART Grand Prix 71, 9. PHM Racing by Charouz 6, 10. Carlin 2.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: MP Motorsport